Thorens TD150 MKII verbouwing

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

rho

Re: Thorens TD150 MKII verbouwing

Berichtdoor rho » zo 06 okt 2013, 11:00

Misschien is het rubbertje van de cantilever wat hard geworden waardoor het hoog wat vroeg gaat afvallen. Als een elemnt lang stil ligt kan dat wel eens gebeuren.

John P

Berichtdoor John P » zo 06 okt 2013, 11:01

Ik heb gemerkt dat het hoger cq lager stellen van de horizontale armhoek een grote invloed heeft op het geluid, vergelijkbaar met het vergroten - verlagen van de naalddruk. Als er teveel bas is kun je de naalddruk iets verlagen en achter de schroef losdraaien en de gehele arm een mm lager zetten.
Waar een weg is is ook een omweg.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 06 okt 2013, 11:47

Het element heeft echt tijd nodig om mooi los te komen.
Dit kan echt wel even duren voor dat het goed is.
Dat heeft bij mij ook wel even geduurd voor dat het echt goed ging klinken.
gewoon zo goed mogelijk in stellen en draaien met die hap, na een week weer eens alles na lopen dan zal je zien dat ook de uitslag met de resonantie test groter gaat worden.
Het element heeft al een jaar of 20 stil gestaan en is bovendien nog nieuw.
Alle nieuwe elementen moeten in spellen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 06 okt 2013, 15:47

Thanks mannen, ik ga maar eens wat luisteren. Die resonantie test op het Grado element op de TD160 gaat als een malle, lijkt haast van de plaat af te wapperen.. mooi gezicht, ik zal er eens een filmpje van maken.

John, het hoger/lager zetten van de arm heeft geen effect. Ik heb dat eerder ook gemeten met het weegschaaltje druk blijft over een behoorlijk bereik gelijk. Ook klanktechnisch hoor ik geen verschil.

Rik, ik zal het element laten inspelen, kijken wat er gebeurd. Het is zelfs zo, of ik verbeeld me dat, dat als ik een paar platen draai op de TD160 na een paar dagen dat niet gedaan te hebben het eerste kwartier ook altijd zozo klinkt. Net of het daarna veel levendiger wordt. Of zou het het zgn 'wennen' zijn? Voorversterker is een opamp ding, daar kan het niet aan liggen. De buizeneindtrap misschien. Achja, zo blijf je bezig he :mrgreen:

rho

Berichtdoor rho » zo 06 okt 2013, 16:42

Geen ervaring met buizen. Maar mijn discrete opamps en geintegreerde opamps veranderen niet van klank als ze even aan staan. Dus ik verwacht niet dat dat bij jou anders zou zijn.

Dat rubbertje kan trouwens ook uitdrogen. Misschien dat het wat soepel wordt als het even speelt en dan weer vlug harder wordt als ie stil staat. 't Is maar een gok hoor.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 06 okt 2013, 20:53

Barry2001 schreef:Rik, ik zal het element laten inspelen, kijken wat er gebeurd. Het is zelfs zo, of ik verbeeld me dat, dat als ik een paar platen draai op de TD160 na een paar dagen dat niet gedaan te hebben het eerste kwartier ook altijd zozo klinkt. Net of het daarna veel levendiger wordt. Of zou het het zgn 'wennen' zijn? Voorversterker is een opamp ding, daar kan het niet aan liggen. De buizeneindtrap misschien. Achja, zo blijf je bezig he :mrgreen:

Dat heb je eigenlijk met elk element.
Al weer even geleden bij iemand wezen luisteren en die speelde met een van de hul element, de kolibrie en daar was dit opwarmen zo als ik het maar even noem goed te horen. Bij mijzelf ervaar ik dat ook, het is na ongeveer een minut of twee op temperatuur en speelt het goed.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 03 nov 2013, 11:15

En met kap ziet het er zo uit. Scharnieren zijn van een SL1200 zoals gezegd, die hebben het voordeel dat je de kap er ook zo af kan tillen. De tulp terminals zijn komen te vervallen, de uitgang komt nu rechtstreeks van de arm de voorversterker in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 03 nov 2013, 11:20

Dat is netjes geworden zo.
Hoe klinkt het nu?
in het begin moest het element nog los komen.
is dat nu beter geworden?

rho

Berichtdoor rho » zo 03 nov 2013, 11:24

Ziet er goed uit!
Kan je ook een plaat draaien met de kap er op, of raak de arm dan de kap?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 03 nov 2013, 11:30

rho schreef:Ziet er goed uit!
Kan je ook een plaat draaien met de kap er op, of raak de arm dan de kap?

Platen draaien met de kap er op dat doe je in principe niet.
Deze vangt trillingen op een aangezien de kap weer aan je chassis vast zit komen deze zo weer in de weergave keten.
is niet slim om te doen dus.

rho

Berichtdoor rho » zo 03 nov 2013, 12:26

Er zijn ook aanhangers van draaien met kap omdat deze juist de trillingen (geluidsgolven van de luidsprekers) tegenhoudt die de arm kunnen bereiken.
Ik heb met beide methodes nog weinig last gehad.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 03 nov 2013, 12:54

bij mijn draaitafels zit de kap toch redelijk vast aan de scharnieren, dus zonder kap spelen lukt daar niet echt

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 nov 2013, 13:33

Dat is wel heel erg fraai geworden Barry =D>
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 03 nov 2013, 13:35

Kappa7 schreef:Dat is netjes geworden zo.
Hoe klinkt het nu?
in het begin moest het element nog los komen.
is dat nu beter geworden?

Nu de kap erop zit kan íe naar beneden, daar draai ik vaker een plaat. Tot nu toe is het nog niet veel beter geworden, maar veel platen heb ik er ook nog niet op gedraaid.. moet nog even een kans krijgen.

rho schreef:Kan je ook een plaat draaien met de kap er op, of raak de arm dan de kap?

Nee, de arm komt dan tegen de kap.

Henkjan schreef:bij mijn draaitafels zit de kap toch redelijk vast aan de scharnieren, dus zonder kap spelen lukt daar niet echt

Deze scharnieren heb ik bewust om die reden uitgekozen. Zitten 'los' in de houder die de plint is geschroefd, til je er zo uit. Dus als ik het vermoeden heb dat de kap staat mee te wapperen kan íe eraf.

Wat me nog niet naar de zin is, is het wat onstabiele van de kap door die uitsparing achter, hij trekt wat scheef als ie open staat. Achteraf wel logisch, je haalt de sterkte uit de kap, had ik me van te voren niet zo gerealiseerd. Ik ga dus nog wel op de een of andere manier de opening aan de onderkant, dus onder de arm, dichtmaken. Of met een metalen stripje, of misschien met 2 houten latjes oid. Iemand een idee?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 03 nov 2013, 13:56

Zo, da's een mooi stukje werk geworden, Barry. :kwijl:
Veel plezier ermee ! :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 03 nov 2013, 14:38

Dank mannen!

John P

Berichtdoor John P » zo 03 nov 2013, 16:26

Ik weet nog dat ik bij mijn eerste philips koffergrammofoon wilde dat ik een stofkap had omdat het keramisch element zo'n herrie maakte, er zat trouwens een open baffle!!! luidspreker-deksel bij. Maar dat is niets vergeleken bij dit staaltje huisvlijt, gefeliciteerd.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 03 nov 2013, 20:40

rho schreef:Er zijn ook aanhangers van draaien met kap omdat deze juist de trillingen (geluidsgolven van de luidsprekers) tegenhoudt die de arm kunnen bereiken.

Doorgaans kunnen geluidsgolven inderdaad beter worden opgevangen door de kast waarin het chassis hangt, en waarvan een kap het oppervlak iets groter maakt, dan rechtstreeks door de grammofoonplaat en evt. de arm.

Slechts bij uitzondering hoorde ik dat iemand's platenspeler met aanwezige kap gevoeliger werd voor feedback dan zonder. Stomtoevallig ontdekte die persoon later dat dit niet meer het geval was als de platenspeler 20cm van zijn oorspronkelijke plaats stond. Vermoedelijk een ongelukkige combinatie van platenspeler, kap en de positie op de draagplank aan de muur (of in de ruimte). Volstrekte eenduidigheid is er dus niet.

Voor wie 100% zekerheid wil hebben wat in zijn situatie het best werkt, zit er maar één ding op: zelf met lage frequenties opzoeken bij welk volume feedback optreedt, en - als dat lukt - luisteren of het met verwijderde kap beter wordt. Moet daarvoor het volume al zo ver worden opgeschroefd dat de buren ermee worden geplaagd, dan kan gerust worden gesteld dat het niet uitmaakt of je met danwel zonder kap speelt.

Henkjan schreef:bij mijn draaitafels zit de kap toch redelijk vast aan de scharnieren, dus zonder kap spelen lukt daar niet echt

In al die situaties waar de kap niet eenvoudig van de speler is te tillen, geldt duidelijker dat spelen met gesloten kap een grotere voorkeur geniet.

Een openstaande kap is beweeglijk en krijgt een resonantiefrequentie waarvoor deze vrij gevoelig wordt. Daarop krijgen geluidsgolven beduidend meer grip dan op de arm en op de plaat die op een dempende ondergrond ligt. Het gevolg is dat veel sneller feedback optreedt, al kan natuurlijk ook hier worden getest of dat al optreedt bij een afspeelvolume dat niet ver boven gebruikelijk ligt.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 22 jan 2014, 16:11

kortom, je moet eigenlijk de buitenkant van je kap inpakken met watten, om alle trillingen van buitenaf dood te dempen. :D

ARK-Deurne

Berichtdoor ARK-Deurne » di 11 feb 2014, 23:57

Mooi om eens door dit topic heen te scrollen, prachtig om te zien hoe je hem verbouwd/upgrade.

:goeie: Netjes hoor!

Komtie mee zaterdag? :sure:
*Ik ben sterker dan een luchtsleutel :rock:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 12 feb 2014, 18:53

Jazeker, de TD150 is aanwezig zaterdag.

John P

Berichtdoor John P » wo 17 jun 2015, 14:08

Natuurlijk veel te laat maar ik zag nog een leuke stofkap voor een Thorens: http://www.ebay.nl/itm/Acrylic-Dust-cover-Tonearm-protector-for-Thorens-TD160-165-145-166-and-others-/231593514095?&_trksid=p2056016.l4276 voor 80 Euro met verzenden.

Terug naar “Bronnen”