Thorens TD150 MKII verbouwing

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: Thorens TD150 MKII verbouwing

Berichtdoor Pjotr » do 13 jun 2013, 17:06

mischa72 schreef:
Kappa7 schreef:Je kunt van af de spindel een radius aftekenen van de juiste maat (2223mm?) en ergens op die radius moet je arm dan komen.
Daar heb je dan wat ruimte in om te schuiven.

Lijkt mij erg ruim :rofl: :rofl:

George is verzot op lange armen, maar hij overdrijft soms een beetje :rofl:

Voor the record: De montage afstand van een TP16 arm is 216mm. Voor deze is dat 222mm, 6mm verder dus. Zou moeten kunnen maar ben wel benieuwd of dat nog gaat met het subchassis zonder grondige verbouwing.
Peter de Jong

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 13 jun 2013, 17:35

Pjotr schreef:
mischa72 schreef:
Kappa7 schreef:Je kunt van af de spindel een radius aftekenen van de juiste maat (2223mm?) en ergens op die radius moet je arm dan komen.
Daar heb je dan wat ruimte in om te schuiven.

Lijkt mij erg ruim :rofl: :rofl:

George is verzot op lange armen, maar hij overdrijft soms een beetje :rofl:

Dikke vingers :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 13 jun 2013, 20:28

Andere pdf reader geprobeerd (Foxit) en voila, precies 222mm op de printer :idea:

Ziet er goed uit op de tafel, toen ik de tafel kocht van Rik zat er nog een armbordje bij. Dit armbordje gemonteerd, toevallig zit het gat dat er al in zat op de juiste plek, volgens mij heeft hij 'm voor een Rega arm gebruikt als ik het goed heb.

Volgens de mal past het, alleen steekt hij achter iets uit. Vind ik dat erg..ik weet eigenlijk nog niet wat ik met de kap wil doen. Als er een kap op de tafel zelf komt gaat dit niet passen, of er moet een uitsparing in komen. Geprobeerd met de mal de arm iets naar voren te plaatsen, dusdanig dat íe zowel voor als achter binnen de tafel valt: lukt ook. In dat geval zou een nieuw plankje voor het armbord voldoende zijn en komt de arm aan de rand te staan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » do 13 jun 2013, 20:42

Een kap kun je op overmaat maken zodat deze volledig over alles heen valt. Je speelt toch niet met de kap erop.

Gr. Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 13 jun 2013, 21:30

True. Ik laat het denk ik even zo, misschien eerst eens aan de praat helpen en eens gaan luisteren, wil daarvoor ook nog wat andere dingetjes doen. Schiet me ook nog ene ruig idee voor een kap te binnen, eens over denken of dit te realiseren is. Wordt vervolgd.

rho

Berichtdoor rho » vr 14 jun 2013, 8:00

Ja, dat kan best zijn dat een RB301 ook op 222mm staat. Volgens Vinylengine is dat toch zo. Ik heb de manual nog niet bekeken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 jun 2013, 16:10

De 3mm dikke topplaat heeft een retourtje Den Helder gehad, Freeskees heeft er z'n vakmanschap op los gelaten. Het is echt mooi geworden, grote klasse!

Op de plek waar de lift zat is het Thorens logo gekomen, en aan de andere kant de trpm aanduiding. Ik kan nu de overige gaten erin gaan maken (zitten onder de platter), en de plaat af gaan werken.

Ander ding is de omschakeling 33/45 trpm, bij Thorens is dit een geleidertje wat de riem voor 45 trpm op een breder stuk van de poelie brengt. Ging niet goed, bleef halverwege hangen, niet lekker. Had ook eerst het idee alleen 33 trpm te gaan gebruiken, maar kocht onlangs een LP met een EP-tje erbij die 45 trpm is....hmm, toch wel prettig om dit af te kunnen spelen als men vaker van die grappen gaat uithalen.

Op een ander forum gelezen dat dit soort problemen vrijwel altijd door de niet originele riem komen. Had hier eerst m'n twijfels bij, maar heb een originele riem besteld, kost ook de wereld niet. En de bewering klopt dus gewoon, loopt goed nu. Handleiding erbij :mrgreen: :logo naar buiten, logo leesbaar, niet op de kop.

Paar picjes, met even de topplaat los op de tafel voor het idee, met nogmaals de complimenten aan Kees.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 jun 2013, 16:23

Errùùùùùùùùùùùùùùùùùùùg fraai geworden!

Maarreh waar is nu de uitsparing om de arm op het subchassis te bevestigen?

[Edit]
Zie het al, de plaat dekt niet de hele bovenkant af :)
[/Edit]

Er zit trouwens een fout in die ADC arm. Het armbuislagertje staat loodrecht op de arm. Dat moet eigenlijk onder dezelfde offset hoek staan als het element anders kantelt het element bij op en neer bewegen.

B.t.w heb de upgrade/verbouwing van mijn TP16 arm ook weer eens opgepakt. Wordt nu een carbon armpje met carbon headshell EN met een nette geometrie zodat een Bearwald afstelling mogelijk is. Dat gaat niet met de standaard TP16 arm.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » wo 19 jun 2013, 17:01

Ziet er geweldig uit! =P~
Ik had eerst ook zo'n idee maar dat is er dus nooit van gekomen. Echt goed dat jij er wel mee door bent gegaan. Heel mooi!

Wat dat riempje betreft: Joel Boutreux, de man die bij Thorens heeft gewerkt en nu die revisie-kits verkoopt, wist me te vertellen dat uitgesleten lagers meestal veroorzaakt worden door het gebruik van originele Thorens riempjes. Die zijn meestal te kort en belasten het lager dus veel zwaarder in zijdelingse richting. Daarom zit er een riempje, mooi door Joel op maat gemaakt voor een TD150, bij de tafel.
Bij mij liep ie eerst ook niet heel soepel van 33rpm naar 45 rpm, maar na een kleine manipulatie van de riem-geleiding werkte het wel netjes.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 jun 2013, 21:33

Dank, vind 'm ook mooi geworden.

Peter, ik snap wat je bedoelt, maar volgens mij komt dat goed met de hoek die het element heeft in de headshell, bij een horzontale arm als de naald op de plaat staat. Over die TP16 arm, je gaat de arm en de shell vervangen voor een carbon exemplaar, en je blijft het lager gebruiken?

Rick, heb het niet goed kunnen krijgen met de riem die erbij zat, het toeren verhaal. Dan ging het weer een paar keer goed, dan weer niet, met de originele riem die dus blijkbaar wat strakker zit gaat het wel goed. Zou best kunnen, het verhaal van het uitgesleten lager had ik nog niet eerder gehoord. Ik laat 'm er voorlopig op zitten, kan later nog wel eens kijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 jun 2013, 21:57

Barry2001 schreef:Over die TP16 arm, je gaat de arm en de shell vervangen voor een carbon exemplaar, en je blijft het lager gebruiken?

Yup, die armlagers zijn van een uitstekende degelijke ouderwetse kwaliteit. I.i.g. die van de arm op de TD160. Sommigen die het maar niets vinden zouden eens de moeite moeten nemen om de lagers eens nauwkeurig af te stellen.

Over dat plateaulager (en riemspanning :D ): Dat is een kwestie van de juiste olie er in stoppen. Mijn TD160 is nu 40 jaar oud en nog geen spoortje van overmatige lagerspeling. Naaimachineolie is totaal ongeschikt, dat is veel te dun. Te dikke olie en het lager gaat warm lopen met eventueel een verbrand lager tot gevolg (nou ja de olie dan en zie dat er maar weer eens uit te krijgen).

Een hele goede test voor de juiste viscositeit is de "Uitlooptest": Breng het plateau zonder het snaartje met de hand op toeren met een stroboscoop (33 1/3 rpm). Meet dan met een stopwatch hoelang het duurt voor het plateau tot stilstand komt. Met een goede olie is dat ergens tussen de 2 min en 4 min. Ik gebruik zelf compressorolie (ca. €5 - €10 per halve liter) en kom daarmee op ca. 3,5 min uitlooptijd. Ter vergelijk: Met een droog lager staat het plateau in 30 seconden stil en met naaimachineolie blijft dat ongeveer hetzelfde. Conclusie: Naaimachineolie is te dun om een visceuze filmlaag te vormen en dan loopt er nog metaal over metaal.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 19 jun 2013, 22:59

De TD160MKII die ik hier ook heb is standaard zonder arm verkocht. Wat de kwaliteit van de originele TD160 arm is geen idee, je ziet ze niet zo heel veel, maar het zal wel in orde zijn.

Interessant, die uitlooptest. Heb geen stroboscoop en ook ff geen zin er 1 uit te printen (zal ook wel op A3 moeten wat ik hier thuis niet kan), maar als ik pi maal duim het plateau op LP snelheid laat draaien kom ik tot aan de 4 minuten, net even geprobeerd. Geen betrouwbare meting natuurlijk omdat ik niet weet hoeveel rpm het ding draaide, maar wel een teken dat het goed zit.
Vraagje trouwens, hoe vaak vervang je die olie? Bij het pakket dat ik van Rick kocht zit een revisiekitje met olie, en ik lees dat er slechts 0.5 - 1mL olie in gaat. Uitzondering is een TD124 met 3mL, wat staan die trouwens voor astronomische bedragen op eBay, maar dat is weer een ander verhaal

Dan het riempje, ik zie het verschil niet, toch doet de originele het wel en die zgn ingekorte niet. Als ik ze naast elkaar leg zijn ze even lang. Als ik de rek 'voel', merk ik geen verschil. Oppervlakte ruwheid?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 jun 2013, 23:11

Bij mij zit die olie er nu bijna 3 jaar in en met de uitlooptest is het nog steeds hetzelfde als toen ik het er in deed. Ja die speciale DT olie is absurd duur, lijkt wel cosmetica hè :lol: Vandaar dat ik eens wat goedkopere probeerde wat evengoed werkt.

Bt.w. hier een stroboschijfje wat je ook op een gewone printer kunt uitprinten :P
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » za 22 jun 2013, 20:25

Hallo Barry, ik heb een probleem met mijn contragewicht. Ik denk dat mijn contragewicht te zwaar is, ze zijn er blijkbaar in 3 gewichtsklassen. Als jouw contragewicht wel goed werkt met de acutex qua gewicht kun je dan eens meten hoe zwaar dit gewicht is?
Waar een weg is is ook een omweg.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 22 jun 2013, 22:36

Ha John,

Ik ben nog niet zover, we zijn hier thuis aan het verbouwen, schiet lekker op maar de draaitafel moet eventjes wachten.

Onderstaand plaatje heb ik eerder gepost, waarschijnlijk info die je al weet, maar voor de compleetheid. Inderdaad 3 counter weights mogelijkheden.

De Acutex weegt 4 gram, en zou eigenlijk een 'Low' counterweight moeten hebben volgens de tabel. Volgens de verkoper van mijn arm zit bij mij het 'medium' counterweight erop, wat zou betekenen dat ook bij mij het gewicht te zwaar is om voldoende naalddruk te kunnen maken. Ik mis maar heel iets, dat moet zeker op te vangen zijn met iets op de headshell. Helaas kan ik het niet voor je meten, ik heb het weegschaaltje besteld bij DX maar nog niet binnen. Was ook wat handiger geweest om op het counterweight een merkje te zetten zodat je weet welke het is natuurlijk.
Bij jou lijk je aardig wat te missen, wat zou duiden op het 'heavy' counterweight.

Niet echt veel info, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Het counterweight afdraaien lijkt me niet echt een optie omdat er ringen in zitten die fungeren als soort van lager. Blijft over de headshell toch iets verzwaren, of het counterweight vervangen voor iets anders, is dat geen idee? Buisje van juiste lengte/gewicht dat je er overheen schuift?
En als jij wel een weegschaaltje hebt, ben wel even benieuwd, wat weegt een 2ct stuk?

Acutex kopers, onze italiaanse vriend toont z'n ware handelsgeest en biedt een nieuwe partij Acutexjes aan. Nouja nieuw, zal dezelfde partij wel zijn nieuw aangeboden na al die belangstelling uit Olanda. Wel voor een andere prijs :mrgreen:
http://www.ebay.nl/itm/PUNTINA-ACUTEX-4 ... 3a8109b873

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 22 jun 2013, 22:41

PS ik kijk even in jou draadje John, waarin je zegt dat je vermoedt dat jou exemplaar zwaarder is, misschien dat je wat aan de afmeting hebt van het counterweight hier: de ring is precies 14.0mm breed, en 20.07mm dik.

Als dit afwijkt bij die van jou (minder weegt) zou ik morgen wel kunnen proberen hoe de balans bij mij uitpakt.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op za 22 jun 2013, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » za 22 jun 2013, 22:48

Wauw ! Bling bling Barry !

John P

Berichtdoor John P » za 22 jun 2013, 23:21

Barry2001 schreef:PS ik kijk even in jou draadje John, waarin je zegt dat je vermoedt dat jou exemplaar zwaarder is, misschien dat je wat aan de afmeting hebt van het counterweight hier: de ring is precies 14.0mm breed, en 20.07mm dik. Als dit afwijkt bij die van jou (minder weegt) zou ik morgen wel kunnen proberen hoe de balans bij mij uitpakt.

Mijn ring is ook 14 mm breed en de buitendiameter is 24 mm, de dikte is ongeveer 4,5 mm. Hij lijkt dus zwaarder te zijn, ik vermoed de zwaarste variant. Ik heb ergens een brievenweegapparaat staan maar waar? Die rubber ringetjes aan de binnenkant waren mij ontgaan , maar daar is wel wat op te verzinnen.

John P

Berichtdoor John P » za 22 jun 2013, 23:37

Ik dacht net, als je het gewicht er af haalt en de naalddrukinstelling op 0 zet, dan kom je waarschijnlijk in de buurt van een goede naalddruk. Morgen is er weer een dag.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 23 jun 2013, 10:01

Klopt dan wel, de dikte van de ring is hier 3mm, de diameter is 20.1mm afgerond. Dan heb jij inderdaad de 'heavy' variant.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 jun 2013, 10:16

Zoals ik in dat andere draadje al meldde heb ik dat eens met een ferrietring opgelost (bij een TD 165). Zoiets http://nl.farnell.com/jsp/search/result ... tid=142740

Het alu deel van het contra gewicht omwikkeld met teflon tape zodat de ring klemvast zit. Misschien zit er iets geschiktst in een oude PC voeding wat past? Het juiste bijpassende ADC contragewicht vinden is natuurlijk beter en fraaier :D Maar zo kun je wel je element uitproberen.
Peter de Jong

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 03 sep 2013, 19:28

Ha Barry hoe staat het hier mee?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 03 sep 2013, 22:06

Ha George, hoe is het?

Tijd niks van me laten horen hier, heb thuis verbouwd wat m'n tijd heeft opgeslokt. En zweet, was warm zat :mrgreen: Maar alles is klaar en de bouwstof is opgetrokken.

Niet veel gebeurd aan de 150, wat ik nog wel gedaan heb is experimenteren met caustic soda, de topplaat dan. Was een tip van Kees, maar heb er eigenlijk geen goede resultaten mee gehaald.
Enorm agressief goedje, doe dit vooral buiten voor wie het ook eens wil proberen. Lauw water, wat soda erin, oplossen. Hierna de alu plaat erin, gaat enorm tekeer. Natuurlijk toch een keer met m'n snufferd erboven gehangen, ging bijna onderuit. Niet gezond :mrgreen: Het werkt ook wel, maar ik bleef toch oneffenheidjes en krasjes zien waarvan ik zeker wist dat dit met spuiten niet meer te zien zou zijn. Wat verder afgeschuurd en weer in de caustic soda, viel toch weer tegen. Hierna deplaat goed schoongemaakt, een spuitbus verf bij de action gekocht met primer, topresultaat.
Na het weekend eerst met vakantie, heb tussen de bedrijven door ook nog gewerkt en de koek is op =;
Daarna pak ik het weer op en wil ik 'm verder afmaken, evenals een pre-amp voor deze tafel, moet iets met buizen worden.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 03 sep 2013, 23:23

Ik ben lekker bezig maar jij ook zo te zien.

De top plaat is erg netjes geworden, misschien nog wel mooier dan blank.
Ik zie dat je de arm er nu ook op hebt gekregen of is dat nog voor de show?
Ik was gewoon even beniuwd of je al muziek uit de tafel had maar ik gok dat je nog wel een klusje hebt staan.
Verder gewoon rustig aan doen dan gaat het t mooist.
ik zie het wel voorbij komen als je de draad weer gaat op pakken.

Groetjes George

rho

Berichtdoor rho » wo 04 sep 2013, 0:07

Dat is mooi geworden.
Da's eigenlijk wat ik ook in gedachten had, maar is er bij mij nooit van gekomen.
Ik heb 'm dus duidelijk aan de juiste persoon verkocht. :D

Terug naar “Bronnen”