Thorens TD150 MKII verbouwing

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Thorens TD150 MKII verbouwing

Berichtdoor Barry2001 » ma 20 mei 2013, 17:33

Plaatjesdraaiers, afgelopen zaterdag heb ik in Breda een Thorens TD150MKII overgenomen van forummer rho, in onderdelen. Vanmiddag heb ik eea bekeken, de tafel zelf ziet er goed uit, zit al een mooie plint op en een dikke mdf bodemplaat. Het lager is goed, kan geen noemenswaardige speling ontdekken, hoor 'm niet en hij loopt nergens aan (iets waar rho nog bezorgd om was). Prima.
De TD150 heeft een subchassis waar armbord en lager op zitten, en doordat er verstelbare 3 punts voetjes onder zitten is het geheel mooi waterpas te stellen.

Het armbord zoals dat er nu zit ga ik eraf halen, en ik denk erover om de originele zwarte weer te gaan gebruiken, die zit erbij. Heeft wel wat.

De arm is een ander verhaal, ik heb 'm (voorzichtig) in een bankschroefje gezet en geprobeerd wat af te regelen, maar dat gaat eigenlijk niet. Er zit veel speling op het lager en het loopt niet lekker, het is moeilijk een stand in te stellen en 'm daar ook op te houden. En met die 'kugel' gewichten erop valt het afregelen zowiezo tegen, op m'n huidige tafel in de woonkamer zit een SME3009 arm met draaigewichtjes, dat regelt veel mooier. (Trouwens geen verwijt naar de verkoper oid, er heeft een andere arm op de tafel gezeten waar mee gedraaid is :mrgreen: )

2 opties: of een andere arm zoeken en deze monteren, of de TP13A arm (zoals íe origineel op de TD150 zit) reviseren. Na wat gegoogled te hebben blijkt wel dat het op zich een prima arm is, maar bv een SME arm lijkt ook goed te gaan werken. Heeft iemand ervaring met reviseren? Ik zag toevallig op ebay dat TP13A armen wel worden aangeboden voor niet veel geld, maar het blijft dan wel een gok of het een arm is waar het lagertje wel goed is. Voor een andere arm sta ik open als iemand wat heeft liggen, zou dan wel een arm moeten zijn die ik voor de koop even kan bekijken, dus geen ebay oid.

Dan de topplaat, dit is aluminium van 0.5mm dik en heeft wat beschadigingen, oneffenheden. Ik vraag me af of het met polijsten goed te krijgen is omdat het materiaal al zo dun is, heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Is er een alternatief, is zoiets na te maken in die dikte?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dan

Re: Thorens TD150 MKII verbouwing

Berichtdoor Dan » ma 20 mei 2013, 22:23

Barry2001 schreef:Plaatjesdraaiers, afgelopen zaterdag heb ik in Breda een Thorens TD150MKII overgenomen van forummer rho, in onderdelen. Vanmiddag heb ik eea bekeken, de tafel zelf ziet er goed uit, zit al een mooie plint op en een dikke mdf bodemplaat. Het lager is goed, kan geen noemenswaardige speling ontdekken, hoor 'm niet en hij loopt nergens aan (iets waar rho nog bezorgd om was). Prima.
De TD150 heeft een subchassis waar armbord en lager op zitten, en doordat er verstelbare 3 punts voetjes onder zitten is het geheel mooi waterpas te stellen.

Het armbord zoals dat er nu zit ga ik eraf halen, en ik denk erover om de originele zwarte weer te gaan gebruiken, die zit erbij. Heeft wel wat.

De arm is een ander verhaal, ik heb 'm (voorzichtig) in een bankschroefje gezet en geprobeerd wat af te regelen, maar dat gaat eigenlijk niet. Er zit veel speling op het lager en het loopt niet lekker, het is moeilijk een stand in te stellen en 'm daar ook op te houden. En met die 'kugel' gewichten erop valt het afregelen zowiezo tegen, op m'n huidige tafel in de woonkamer zit een SME3009 arm met draaigewichtjes, dat regelt veel mooier. (Trouwens geen verwijt naar de verkoper oid, er heeft een andere arm op de tafel gezeten waar mee gedraaid is :mrgreen: )

2 opties: of een andere arm zoeken en deze monteren, of de TP13A arm (zoals íe origineel op de TD150 zit) reviseren. Na wat gegoogled te hebben blijkt wel dat het op zich een prima arm is, maar bv een SME arm lijkt ook goed te gaan werken. Heeft iemand ervaring met reviseren? Ik zag toevallig op ebay dat TP13A armen wel worden aangeboden voor niet veel geld, maar het blijft dan wel een gok of het een arm is waar het lagertje wel goed is. Voor een andere arm sta ik open als iemand wat heeft liggen, zou dan wel een arm moeten zijn die ik voor de koop even kan bekijken, dus geen ebay oid.

Dan de topplaat, dit is aluminium van 0.5mm dik en heeft wat beschadigingen, oneffenheden. Ik vraag me af of het met polijsten goed te krijgen is omdat het materiaal al zo dun is, heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Is er een alternatief, is zoiets na te maken in die dikte?

Ik heb zelf een originele TD150 staan (die houd ik zelf) en twee karkassen waarvan één met bovenplaat. Net even gekeken en helaas ook niet onbeschadigd, anders had ik die wel voor je willen opsturen.
Wat je kunt doen is een plaatje alu kopen bij de bouwmarkt. Praxis heeft een behoorlijk assortiment met alu platen met diverse top finish. Helaas niet echt goedkoop (om en nabij de 25€) Daar kun je dan wel twee platen van maken.
Enig nadeel is misschien het netjes afwerken. Maar misschien kun je het frezen. Als je twee plaatjes 8mm MDF met daartussen je aluminium klemt kun je met de bovenfrees zonder te krassen de plaat afwerken. Het is vrij zacht materiaal.
Misschien heb je een kennis die kan watersnijden?
Wat ook nog een mogelijkheid is om een plaatje formica of arpa op de kop te tikken. Dat is dun en slijtvast en kun je snijden met een mesje. Kun je kopen in allerlei designs van houtnerf via hardsteen tot aluminium topfinish.

Mogelijkheden genoeg zou ik zeggen...

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 20 mei 2013, 22:42

Hoi Barry, leuk project heb je weer gevonden.
De arm zou ik geen tijd meer in stoppen.
Ook zou ik geen andere Thorens arm gebruiken maar opzoek gaan naar een Linn of iets dergelijks.
Het loopwerk en de opbouw van de tafel is prima maar de standaard arm is niet een echte hoogvlieger.
Verder zou ik de bovenlaag mooi spuiten dan ziet het er al heel anders uit.
Een nieuwe alu boven plaat maken kan natuurlijk maar dan zou ik een geannodicerde plaat opzoeken.
Deze is mooiafgewerkt en wat krasbestendiger.
Groetjes George

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 20 mei 2013, 22:53

Kappa7 schreef:Een nieuwe alu boven plaat maken kan natuurlijk maar dan zou ik een geannodicerde plaat opzoeken.
Deze is mooiafgewerkt en wat krasbestendiger.

+1

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 20 mei 2013, 23:51

Ok! Vwb de arm, als er toch een ander op moet is het misschien inderdaad handiger er een goede vervanger op te zetten. Thorens heeft wel goede armen gemaakt, maar zeker niet lang alle modellen, ik begreep dat deze TP13A (mits in goede conditie) wel lekker speelt. Maarja, die info komt van forums en is dus mogelijk subjectief :mrgreen: Ik zal eens wat gaat rondneuzen naar mogelijkheden, en als je nog wat ziet ergens George? heb ook nog geen naald/element, ben ik ook nog vrij in. Of als iemand nog iets leuks heeft liggen, kan ook natuurlijk. Het wordt de tafel voor in de werkkamer, het is ook wel lekker daar eens wat te kunnen draaien. Maw ik wil 'm echt gaan gebruiken dus, niet voor verkoop oid.

De topplaat, die plaatjes alu van de Praxis ken ik Dan, heb ze gebruikt (geperforeerd) als onderplaat voor de 300B versterker. Alleen zijn die plaatjes dikker, 1.5mm, kan me niet herinneren ze dunner te hebben gezien. Als de plaat dikker wordt dan 0.5mm komt 'ie boven de plint uit wat niet fraai is, voor de mechanische werking van het geheel staat de dikte niet in de weg.

Spuiten is ook een idee George, of misschien wel folie... alhoewel, spuiten zal fraaier worden.

Maar wel een idee voor die topplaat, ik zal vd week een rondje bouwmarkt doen om te kijken wat er te koop is.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 21 mei 2013, 1:32

Ik heb even wat rond zitten neuzen op Ebay en marktplaats maar is nu niet veel te vinden.
Hier onder zijn en aantal opties.

Een bekende voor je.
http://www.ebay.nl/itm/SME-3009-Series-II-Improved-Tone-arm-Ortofon-SL20E-Cartridge-/310669864776?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Turntables&hash=item48555def48

Nette arm maar ik was eigenlijk opzoek naar de Basic.
http://www.ebay.nl/itm/LINN-AKITO-Tonearm-for-ex-LINN-LP12-/221227574242?pt=LH_DefaultDomain_123&hash=item338230e3e2

Een Rega RB250 zie je ook nog wel eens langs komen maar die zou ik laten staan en dan voor de 300 gaan.
Wat ook goed is zijn de Jelco armen de 250 en de 750 zijn gewoon goede armen en staan ook nog wel op Ebay maar dat is tegen nieuwprijs.

Andere optie je maakt er zelf een.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=11069&p=1469192#p1469192
Is natuurlijk het leukste.
Door dat je het armbord nog aankan passen kun je deze laten overhangen zo dat de arm haast naast de tafel hangt.
Je kunt er dan zelfs een 12" van maken, verder zou ik niet gaan dan is het wel erg uit verhouding.

Veder is mij opgevallen dat hetgeen dat wel wordt aangeboden alleen via handelaren is en vaak nog nieuw.
Een jaar of wat geleden was er veel meer te vinden.
Met name de Linn armen werd je toen mee dood gegooid, kan er nu nog maar 1 vinden.
Zou de recessie zo ver zijn door gedrongen dat er geen tweede hands spul meer op de markt komt?

Maar goed daar gaat dit topic niet over.
En neem even de tijd dan komt er vast wel iets leuks langs.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 21 mei 2013, 8:24

Met betrekking tot de bovenplaat: die maakt bij een Thorens toch geen deel uit van het afgeveerde loopwerk? Waarom geen mooie RVS-plaat of dikker aluminium waar je een randje aan freest? Anodiseren is een optie, maar je zou eventueel ook kunnen laten poedercoaten. Het eerste is meestal mat, het tweede zijdeglans.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 21 mei 2013, 23:16

@ George: Het valt inderdaad niet mee met het aanbod aan armpjes, heb zelf ook zitten kijken net. Denk niet dat het de recessie is maar eerder dat plaatjes draaien zo populair is geworden :D Met afgelopen koninginnedag op de vrijmarkt heb ik zeggen en schrijven 1 fatoenlijke LP kunnen scoren...dat was vorig jaar nog wel anders. Maar goed.

De SME arm op de TD160 bevalt me erg goed, maar misschien is het wel leuk om wat anders te proberen als er toch wat moet komen. Zo'n Rega zou wel wat kunnen zijn, ik zal de komende tijd de advertenties in de gaten houden, bedankt voor je moeite in elk geval. Zelf maken is leuk, maar ben meer een vonketrekker dan een mechaan :mrgreen: In elk geval dit, ik krijg van een collega een arm die op een Denon Dp 20 heeft gezeten. Dat is zo'n direct drive, ergens defect opgescharrelt, bleek een FET uit te liggen. Zou best een aardige arm kunnen zijn, ik weet de staat niet, maar zou in eerste instantie wat kunnen zijn om te proberen. Zal wat picjes posten als ik 'm heb, hoop dat er ook wat gegevens van zijn, gewicht e.d.

@Mischa: klopt helemaal wat je zegt: de topplaat zit (zat) op het chassis gelijmd waar het afgeveerde loopwerk onder zit. Helemaal geen gek idee trouwens, als ik de plaat 3mm dik zou nemen en dan aan de rand een schuin randje laat lopen zodat het tot de plint komt of misschien iets erboven wordt dat best strak. Het chassis zit ongeveer 1.5mm verzonken in de plint.
Ik heb de hoogte gemeten van het chassis tot de platter, dit is iets van 7mm, dus ook met inveren van het geheel is er wel ruimte voor. Goede tip!
De knop voor de lift zit rechts en komt te vervallen met een andere arm, en ik overweeg om de 33/45trpm schakelaar ook te laten vervallen. Hou zou dan 1 strakke toplaat worden met een aan-uit schakelaar.

Verder vind ik het wel een beetje een wiebelbak, zeker tov de TD160. Herkennen jullie dit? Misschien komt het ook omdat het hele armbord bij op het geveerde gewicht zit. Je kunt die vering afstellen, is daar een procedure voor, weet iemand dat? Ik zie dat van de 3 veren er 2 nog met loctite vast zitten, dus het lijkt erop dat het zo hoort.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 21 mei 2013, 23:41

Graag gedaan. Tsja, daar waar ik vroeger gewend was in hout te denken, liggen de metaaloplossingen tegenwoordig meer voor het oprapen :wink: . Veranderign van werkgever heeft meer voordelen dan alleen maar meer rust in je lijf (al is dat natuurlijk wel het belangrijkste wat er is).

De vering is af te stellen door de voorspanning te veranderen. Wat daar precies de procedure voor is weet ik helaas niet. Wat ik wel eens op een website gezien heb is dat de veren gedempt worden door er schuimpjes in te stoppen.

Groeten,
Mischa

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 22 mei 2013, 7:44

Jup, die site bedoelde ik ook Mario :idea: Zeeeer veel info daar betreffende Thorensenennnen :mrgreen: .

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 22 mei 2013, 9:47

ik moest ook gelijk aan die linkjes denken.
je kunt als het nodig is ook veeren gebruiken van een LP12 die zijn wat stugger en zouden nodig zijn als er een zware arm op komt.
daarnaast zou je eens kunnen kijken naar een motor sturing ala LP12 wordt hij gelijk schakelbaar tussen 33 en 45 toeren.
ik geloof dat in het draadje van viclum daar al voorbeelden van voorbij zijn gekomen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 22 mei 2013, 10:10

Ik ga eerst de linkjes doorspitten, zeker interessant. Die voorspanning kan ik inderdaad aanpassen, zit dus op 2 veren nog op een originele stand, en 1 was er een stuk ingedraaid. Wellicht dat de verkoper dit gedaan heeft om het afgeveerde chassis tijdens transport te beschermen (is vervoerd zonder bevestigde platter).
Eea hangt ook samen met de arm die erop komt, voordat ik wat doe moet dat eerst duidelijke zijn. Ik ga de linkjes bekijken, wordt vervolgd, dank voor de nuttige info.

rho

Berichtdoor rho » wo 22 mei 2013, 10:45

Die ingedraaide veer is eerder het resultaat van een zwaarder armbord, een zwaardere arm en de grotere afstand van de arm tot de spindel. Dat moest bijgesteld worden. Maar ik heb het nooit echt geoptimaliseerd. Dus het kan best dat ik daar wat overdreven heb.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 22 mei 2013, 21:23

rho schreef:Die ingedraaide veer is eerder het resultaat van een zwaarder armbord, een zwaardere arm en de grotere afstand van de arm tot de spindel. Dat moest bijgesteld worden. Maar ik heb het nooit echt geoptimaliseerd. Dus het kan best dat ik daar wat overdreven heb.

Dan heeft er een goed zwaar armbord + arm opgezeten Rik :mrgreen: maar kan heel goed natuurlijk.

Heb de verhaaltjes over vering gelezen, komt eigenlijk hier op neer: Stel het in ieder geval zo af dat het afgeveerde chassis 'vrij' staat, met arm en armbord, en puck als je die gebruikt, logisch natuurlijk. Hierin heb je iets ruimte om de vering wat strakker of losser te zetten, naar eigen smaak. Probeer hierna (de schrijver van 1 van de artikelen gebruikt hiervoor een tafelframe zonder blad waar hij de Thorens op zet) terwijl de tafel waterpas staat ´m zo min mogelijk te laten ´wiegen´. Dat lijkt me nog geen eenvoudige klus, de onbalans zal steeds iets verschuiven tot je op een gegeven moment een optimum gevonden hebt. Op dit moment, met het houten armbordje wat erop zet en als ik de TP13A arm erop leg voor het gewicht is het vrij goed, zal misschien nog iets te verbeteren zijn zo voor het gevoel. Valt en staat met het gewicht van de arm die er straks op gaat komen. Misschien dat ik dan het geheel wat strakker kan zetten zodat het schommelen wat minder wordt, wordt even proberen.

Die schuimpjes in de veren waar Mischa het over had zitten er bij mij ook in, dempen de vering wat. Zijn ook weer voor- en tegenstanders van, tsja. Laat het eerst maar even zo.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 22 mei 2013, 21:38

strakker zetten van de veer kan alleen door de massa die deze veer draagt te verhogen.
aandraaien van de moer zal alleen maar het plateau hoger zetten en doet niets met de soepelheid van de veer afstelling, het schuimrubber helpt daar wel weer bij als demping.
wil je dat het plateau minder wiebelig wordt dan moeten er stugere veeren in.
of dat verstandig is denk ik niet.
de resonantie frequentie van het plateau moet onder de resonantie frequentie blijven van de arm met element.
onder de 4Hz dus.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 22 mei 2013, 21:58

Je hebt natuurlijk gelijk George, de veer is niet stugger te maken door 'm strakker te zetten. Dan zal het een kwestie zijn van mooi uitmiddelen. Het wiebelen zal bij de tafel horen, ik laat het eerst zo. Je moet ook oppassen denk ik dat je niet het hele karakter gaat veranderen, de negatieve kant op. Bij Analogdept las ik ook een stukje over het dempen met bv bitumen wat ook een nadelig effect kan hebben, het 'dood' maken van de kast.

Topplaat wordt aan gewerkt, vwb de andere zaken moet ik eerst het gewicht weten van de arm, maw de arm zelf hebben dus :lol:

Dan

Berichtdoor Dan » wo 22 mei 2013, 22:27

Volgens mij hebben ze een schijf aangebracht onder het lager en geprobeerd om met gewichten een optimale verdeling te krijgen door twee blikjes cola en een weegschaal te wisselen onder de pootjes. Doel hiervan was kennelijk om elke veer dezelfde voorspanning te geven.

Ik heb zelf een proefopstelling gemaakt van een eigen bouwsel waarvan ik later een bouwtopic wil beginnen. Daarbij valt het me op dat de drie veren het plateau als een wipkip kunnen laten 'bokken' Met als gevolg dat het plateau het bovenblad kan raken. Wat je -denk ik- eigenlijk wilt is dat de speler een beetje in het horizontale vlak rondzweeft zonder al te veel te bokken. Daarbij heb ik zelf een houten vloer in huis die bij het rondlopen wat beweegt. Als je een betonnen ondergrond hebt, of je plaatst de speler op een frame dat aan de muur is bevestigd, lijkt het me niet meer dan noodzakelijk om het plateau akoestisch te ontkoppelen van de motor en van de ondergrond zodat een (even extreem) dichtslaande deur of voorbijrazende vrachtwagen niet aan de toonopnemer wordt doorgegeven. Een 5mm schwung lijkt me dan rijkelijk overdreven...

Wat mij eigenlijk een ideale situatie lijkt is dat de veer niet te veel in het vertikale vlak beweegt en in het horizontale vlak enigszins gedempt wordt. Stuggere veren verhogen de resonantiefrequentie weer wat je eigenlijk ook niet wil.
Om aan stuggere veren te komen lijkt me ook niet al te moeilijk. Je hebt ook nog een amsterdamsche verenfabriek waar je elke veer kunt kopen die zo'n beetje bestaat. Ik heb daar zelf vijf jaar geleden hittebestendige veren besteld voor een project op het werk.

Was er niet ook een experiment met vezelversterkte rubber waterslang die de veren verving? Ik kan het artikel zo even niet meer vinden maar dit lijkt me ook wel een experiment waard.

En bitumen die de kast dood zouden dempen? Dat zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat te veel bitumen de stijfheid van het chassis gaat tegenwerken. het is per slot van rekening slechts 1.5 mm plaatstaal. Dan zal er juist door resonantie te veel microdetail verloren gaan waardoor het geluid modderig gaat klinken. Het chassis is dus eigenlijk de beperkende factor. Als je bitumen wilt gebruiken zul je het eerst veel stijver moeten maken door er bijvoorbeeld een plaat metaal op te lijmen. bijvoorbeeld 8mm freeskwaliteit aluminium.

Just my two cents... Schiet er maar op, ik mag me graag laten overtuigen van mijn ongelijk ;)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 23 mei 2013, 22:51

Ongelijk, wie zegt dat je ongelijk hebt :mrgreen: Vwb vering, stuggere vering kan inderdaad zorgen dat de resonantiefrequentie van de tafel te hoog wordt. Valt me alleen op dat het meer veert dan de TD160 die ik hier heb, dus maar ik laat het zo dus. Denk dat het wel in orde is.

Je komt nog es wat tegen bij de zoektocht naar een arm: http://www.ebay.co.uk/itm/SME-3012-Mk-1 ... 2a2d05d88e
:mrgreen:

Dan

Berichtdoor Dan » vr 24 mei 2013, 5:37

En zo lekker betaalbaar ook :mrgreen:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 24 mei 2013, 8:57

Als je toch een vergulde Thorens Reference hebt staan kan dat er ook nog wel bij.. Bargain!

th-reference.jpg

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Dan

Berichtdoor Dan » vr 24 mei 2013, 23:24

Oh ja, ter overweging: http://www.theanalogdept.com/spring_alternatives.htm
Simpel te maken en simpel ongedaan te maken.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 25 mei 2013, 17:24

Ik heb pas zo iets gemaakt bij iemand met behulp van sorbotane halve bollen.
Gewoon op houten paaltjes gezet en daar het plateau op geplaatst.
Dit was nodig om een tagentiale arm te plaatsen en deze tafel was te soepel geveerd.

Dan

Berichtdoor Dan » zo 26 mei 2013, 12:51

grappig spul dat sorbothane. Ik kan er wel wat mee denk ik.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 26 mei 2013, 13:01

Dan schreef:grappig spul dat sorbothane. Ik kan er wel wat mee denk ik.

Is zeker mooi spul.
Ik heb deze gebruikt voor het vervangen van de veren.
http://www.ebay.nl/itm/SORBOTHANE-ISOLATION-FEET-50MM-DIAMETER-BOXED-FROM-INSPIRE-HI-FI-/290921574365?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Turntables&hash=item43bc46efdd

Terug naar “Bronnen”