Vinyl Revival > Evoque - DIY Platenspeler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Vinyl Revival

Berichtdoor ds23man » zo 20 jan 2013, 17:59

Je kunt het onderste lager ipv met een magneet ook dmv luchtdruk doen..... Je hebt dan wel weer een compressor nodig! :rofl:
Fusion Filterdesign

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 20 jan 2013, 18:01

http://www.ffyx.com/diy.php

Hier staat zo een lager
Dennis

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 20 jan 2013, 18:42

ds23man schreef:Je kunt het onderste lager ipv met een magneet ook dmv luchtdruk doen..... Je hebt dan wel weer een compressor nodig! :rofl:

Dat is dus waar ik zelf mee bezig ben al wil ik daar nu nog niet de geheimen van prijs geven.
Daar zitten ook wat dingen aan waar je rekening mee moet houden en die hou ik nog even voor mij zelf.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » zo 20 jan 2013, 18:46

@metabaron
50 euro voor 3 liter is een mooie prijs. Met een diameter van 30cm op wat voor dikte kom ik dan uit?

De mal maken en het gieten zal me wel lukken. Alleen het afdraaien niet.

Ik zie op ffyx wel mooie dingen maar geen prijzen.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

koifarm
Ook commercieel actief

Berichtdoor koifarm » zo 20 jan 2013, 18:47

:D
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste problemen veroorzaken we zelf.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » zo 20 jan 2013, 19:01

Kunnen we meer gewicht halen uit die gewichten er onder? Of is messing het zwaarst?
Of je giet de gewichten in acryl... ;)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 20 jan 2013, 19:01

Kappa7 schreef:
ds23man schreef:Je kunt het onderste lager ipv met een magneet ook dmv luchtdruk doen..... Je hebt dan wel weer een compressor nodig! :rofl:

Dat is dus waar ik zelf mee bezig ben al wil ik daar nu nog niet de geheimen van prijs geven.
Daar zitten ook wat dingen aan waar je rekening mee moet houden en die hou ik nog even voor mij zelf.

Zoals dit????

comp.jpg

:mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

Dan

Berichtdoor Dan » zo 20 jan 2013, 19:03

Moet het trouwens persé acryl zijn? Er is ook een PU variant en een epoxy variant.
De PU en epoxy zijn transparant te gieten
Voor het prijzenplaatje, PU (kristalhelder) kost ongeveer 17€/kg (besteld per tien kilo)(misschien nog ergens goedkoper te krijgen)
Acryl komt op 5,67€ per kg (ivoorkleurig) besteld per 7,5 kilo
Epoxy giethars komt op ongeveer 12.50€/kg (voor 10kg) afhankelijk van de bestelde hoeveelheid.
Ik heb vorig jaar 40 kilo epoxy gekocht voor ongeveer 400€ incl verzendkosten.

Ik heb ook nog 6 kilo Pu rubber (ivoor) staan om rubber onderdeeltjes krimpvrij te kunnen maken.

Dan

Berichtdoor Dan » zo 20 jan 2013, 19:06

Oh ja, er is messing en bronspoeder in de handel waarmee je het gewicht omhoog kan krijgen. Je zit wel met de homogeniteit. Je wil niet dat er een onbalans in je platter komt.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » zo 20 jan 2013, 19:08

Voor 6 euro per kilo word het voor mij acryl. Even uitvinden hoe ik het zwart moet maken en moet afdraaien.
Gek idee: wat als je een enkele laag loodballetjes onderin legt? Doordat je de mal opvult zou je in theorie overal evenveel ballen moeten hebben. Eerlijk is eerlijk. Is een beetje tricky.
Laatst gewijzigd door Vinculum op zo 20 jan 2013, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 20 jan 2013, 19:12

jaapschreuder schreef:Ik kan altijd even kijken wat voor paspennen ik liggen heb. Heb denk ik voornamelijk 8 en 10 mm.

Kun je je keuze voor geharde pennen eens verklaren? IK ben nu net even aan het kijken hoe het een en andere in elkaar zit, en ben best benieuwd waarom er geharde pennen gebruikt worden.

Verder heb ik best veel ervaring met het soort glijbus wat jij aandroeg in je tekening, en je hebt helemaal gelijk, des te verder deze bussen zicht van elkaar bevinden des te beter dit is voor de speling die je niet wilt hebben. Ik weet verder niet of het exact dezelfde bussen zijn, zo uit mijn hoofd gebruiken wij veel 2010DU, dit is een PTFE coating als ik het goed voor heb. Deze bus is 20mm inwendig, 23mm uitwendig en 10mm hoog.
Ik praat niet over de toleranties, aangezien dat nu het geen is waar ik je wou over informeren.
Dit type bus is dus van zichzelf niet erg maat vast, en je zult dus de nauwkeurigheid uit je huis moeten halen. Een huis van hout voor het dragen van deze bussen lijkt mij dan ook niet goed genoeg. Ik heb de ervaring dat deze bussen goed bruikbaar zijn, mits dus de maat waarin ze geplaatst worden juist gemaakt is. wanneer men de gaten allemaal H7 gemaakt heeft, zal inderdaad die h6 as die je beschreef duidelijk goed gaan passen.

Ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan.

Ha Jaap.

Ik heb een jaar of wat als draaier frezer gewerkt bij een bedrijf dat productie lijnen ontwikkelde voor de auto industrie en daar werden deze bussen regelmatig gebruikt.
Vandaar dat ik deze nu wil gebruiken.

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat de maatvastheid niet geweldig is van deze bussen.
Daarom wil ik ze ook in een huis hebben zo als ik ook getekend had.

De keuze voor de pas pennen is dat deze maat vast geleverd worden, gehard zijn en geslepen dus met een glad oppervlakte.
Daarmee zijn ze geschikt om als lager pen te gebruiken maar dan wel de bussen ver uit elkaar zetten.
mogelijk is de 100mm die ik nu aan hou nog te klein maar ik verwacht dat dit wel goed zal zijn.

Ook kan je de bronzen bussen vervangen voor POM dat werkt ook goed en is zelfs na stelbaar als je 3 boutjes neemt waar je dan mee de bus kan centreren en de speling weg draaien.
Ik heb pas een Pierre Lurne Audiomeca J1 voorzien van nieuwe lager bussen en die werkte dus zo.
pierrelurnespecs.png

Je ziet hier dat het een losse bus is die door 3 boutjes op zijn plek gehouden wordt.
P1050756.JPG

Is misschien nog wel makkelijker te maken en werkt zeker goed.
Het na stellen van de boutjes zal eens in de 5 jaar moeten gebeuren ongeveer.

Weer iets om over na te denken.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 20 jan 2013, 19:19

ds23man schreef:
Kappa7 schreef:

Zoals dit????

comp.jpg

:mrgreen:

Nee eerder zo iets is wat stiller.
10e842c6c5.jpg

Kan prima werken kijk maar een hoeveel oppervlakte je hebt!!

jaapschreuder

Berichtdoor jaapschreuder » zo 20 jan 2013, 19:44

Ha Jaap.

Ik heb een jaar of wat als draaier frezer gewerkt bij een bedrijf dat productie lijnen ontwikkelde voor de auto industrie en daar werden deze bussen regelmatig gebruikt.

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat de maatvastheid niet geweldig is van deze bussen.

De keuze voor de pas pennen is dat deze maat vast geleverd worden, gehard zijn en geslepen dus met een glad oppervlakte.
Daarmee zijn ze geschikt om als lager pen te gebruiken maar dan wel de bussen ver uit elkaar zetten.
mogelijk is de 100mm die ik nu aan hou nog te klein maar ik verwacht dat dit wel goed zal zijn.

Ook kan je de bronzen bussen vervangen voor POM dat werkt ook goed en is zelfs na stelbaar als je 3 boutjes neemt waar je dan mee de bus kan centreren en de speling weg draaien.
Ik heb pas een Pierre Lurne Audiomeca J1 voorzien van nieuwe lager bussen en die werkte dus zo.

wel leuk om te zien dat we beiden in/uit hetzelfde vakgebied uit dezelfde richting komen :D

Heb even snel een schets gemaakt van de situatie zoals jij hem denk ik ook voorgesteld had. Een en andere gaat niet zo heel erg makkelijk, mijn werkplek thuis is nodig aan een update toe :D

Ik heb de afstand uit gemak eens 55 mm genomen, deze zou denk ik nog even wat groter kunnen. Vaak komt het bij het bedrijf waar ik werk niet voor dat er meer diepte gevraagd wordt bij de te draaien delen, de gereedschappen zijn hier veelal op ingesteld.

Verder heb ik de as op 20 mm gehouden, dat leek mij wel net zo stabiel, ik weet niet of er een negatieve kant aanhangt. Net wat is zeg, gewoon een probeersel om eens op te schieten, alle kritiek is dan ook mogelijk. Rond 20mm RVS is nog wel vrij aardig netjes te kopen als stafmateriaal. Alleen het geharde gedeelte is dan niet aanwezig.... Uit het grote boek der toeleveranciers heb ik uiteraard al wel eens een paspen deze diameter met een ruime lengte overwogen. Deze zijn dus goed leverbaar.

Heeft iemand ook een idee hoe het lager van 200 euro + eruit ziet? misschien eens leuk om dat te bekijken!

bij de bijlage zie ik net dat het onderste glijbus wel even iets hoger getekend had mogen worden

PS; busjes van PETP zijn in mijn ogen ook goed genoeg, zullen misschien iets minder slijtvast zijn voor mijn gevoel. de 3 stelboutjes zijn dan weer niet mijn favoriet. Je 'fopt' dan met de rondheid van het lager en is mijn ogen een oplap methode... dan kun je ook wel 3 butsen in het huis slaan, en hem dan ruimen zodat je de juiste maat hebt. Jammer genoeg zal dit na een tijdje weer ruim worden omdat je de spanning uit het materiaal haalt naarmate deze slijt

mijn mening in iedergeval

PSS: ik heb onderin een stalen afdekplaatje gemaakt zodat het geheel uit aluminium gemaakt kan worden. Makkelijker en goedkoper te bewerken.
Laatst gewijzigd door jaapschreuder op zo 20 jan 2013, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

koifarm
Ook commercieel actief

Berichtdoor koifarm » zo 20 jan 2013, 19:47

Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » zo 20 jan 2013, 19:55

koifarm schreef:Een 300mm x 20mm ronde platter kost ongeveer € 30,- aan materiaal gefreest en al. Waarom dan zelf gieten? De messing gewichten eronder zijn duurder. Ik heb zwart, rood, blauw en heldere plaat. in mat en hoogglans.

Kan er nog een cm dikte bij? En dan in matzwart. Wat is dan de prijs? Dan wil ik er wel 1!

metabaron

Berichtdoor metabaron » zo 20 jan 2013, 20:02

Ik ben al een tijdje begonnen met het platenspeler project.
Het is de bedoeling dat alles op spikes komt te staan.
Een motor moet ik nog bestellen en komt met een snaar om het hoogste plateau te draaien.
Tevens heb ik van sinterbrons een lager gedraait.
De spil ben ik nog mee bezig want de passing is een moeilijk karwei.

tot nu toe heb ik multiplex op elkaar gelijmt en afgedraait op de draaibank.
De torens zijn voor verschillende armen in de toekomst.
Het is de bedoeling om nu de verschillende onderdelen in acryl te gieten en dan op de verschillende afmetingen te draaien en te polijsten.
Ik denk dat alles rood acryl wordt.

De afmetingen worden onder en boven plateau 300 rond en 80 hoog.
De torens ongeveer 90 rond en 160 hoog.
misschien moet ikzelf ff een draadje maken maar ik vind het wel leuk om ff te laten zien....

2186.jpg
Dennis

koifarm
Ook commercieel actief

Berichtdoor koifarm » zo 20 jan 2013, 20:05

Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » zo 20 jan 2013, 20:16

Dat klinkt goed! Pb even wat dat moet kosten voor een (gelijmde?) platter van 30mm.

jaapschreuder

Berichtdoor jaapschreuder » zo 20 jan 2013, 20:19

koifarm schreef:Ik gebruik 10mm plaat dus dan kun je zelf bepalen hoe dik je de platter wilt maken. Hoe meer lagen hoe dikker. Wel moet je rekening houden met het lager. Morgen heb ik pas tijd voor enkele schetsen.

Jaap, 2 van onderstaande magneten er onderin lijkt mij nog beter.

Dan zou, als je aan een gewicht van 7.8kg genoeg hebt, ook 4 magneten kunnen gebruiken.. Ik geloof dat de geharde paspennen of RVS paspennen niet magnetisch zijn. Anders is een magnetisch soort pen/staf aan te raden. 4 magneten tegengesteld(2 om 2) zou hetzelfde moeten zijn denk ik.

koifarm
Ook commercieel actief

Berichtdoor koifarm » zo 20 jan 2013, 20:24

Laatst gewijzigd door koifarm op wo 13 mar 2013, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Dan

Berichtdoor Dan » zo 20 jan 2013, 20:24

jaapschreuder schreef:

Ha Jaap.

wel leuk om te zien dat we beiden in/uit hetzelfde vakgebied uit dezelfde richting komen :D

Heb even snel een schets gemaakt van de situatie zoals jij hem denk ik ook voorgesteld had. Een en andere gaat niet zo heel erg makkelijk, mijn werkplek thuis is nodig aan een update toe :D

Ik heb de afstand uit gemak eens 55 mm genomen, deze zou denk ik nog even wat groter kunnen. Vaak komt het bij het bedrijf waar ik werk niet voor dat er meer diepte gevraagd wordt bij de te draaien delen, de gereedschappen zijn hier veelal op ingesteld.

Verder heb ik de as op 20 mm gehouden, dat leek mij wel net zo stabiel, ik weet niet of er een negatieve kant aanhangt. Net wat is zeg, gewoon een probeersel om eens op te schieten, alle kritiek is dan ook mogelijk. Rond 20mm RVS is nog wel vrij aardig netjes te kopen als stafmateriaal. Alleen het geharde gedeelte is dan niet aanwezig.... Uit het grote boek der toeleveranciers heb ik uiteraard al wel eens een paspen deze diameter met een ruime lengte overwogen. Deze zijn dus goed leverbaar.

Heeft iemand ook een idee hoe het lager van 200 euro + eruit ziet? misschien eens leuk om dat te bekijken!

bij de bijlage zie ik net dat het onderste glijbus wel even iets hoger getekend had mogen worden

PS; busjes van PETP zijn in mijn ogen ook goed genoeg, zullen misschien iets minder slijtvast zijn voor mijn gevoel. de 3 stelboutjes zijn dan weer niet mijn favoriet. Je 'fopt' dan met de rondheid van het lager en is mijn ogen een oplap methode... dan kun je ook wel 3 butsen in het huis slaan, en hem dan ruimen zodat je de juiste maat hebt. Jammer genoeg zal dit na een tijdje weer ruim worden omdat je de spanning uit het materiaal haalt naarmate deze slijt

mijn mening in iedergeval

PSS: ik heb onderin een stalen afdekplaatje gemaakt zodat het geheel uit aluminium gemaakt kan worden. Makkelijker en goedkoper te bewerken.

20 mm is best groot. Ik zou de diam. 12mm houden omdat de wrijving toeneemt met de diameter. en voor de stabiliteit is het niet echt nodig. omdat het scharnierpunt, daar waar je breuklijn zou komen alstie afbreekt, op de overgang naar het dunste deel zit, In jou geval is dat op of vlak onder de je 10mm draadje. Daar zit een verjonging naar wat ik schat 8- 8,5mm

Koop gewoon een geslepen 12 mm as van C45 of zoiets. Daar een 12mm draadje op snijden en verjongen naar zegmaar 7mm (de maat van het gat van de plaat)
Vervolgens een stukje lagerbrons van rond 25 waarin je een blind gat maakt van 12mm met onderin die kogel. Eigenlijk moet je ook nog nadenken over de mate van indrukking in het metaal.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 20 jan 2013, 20:26

Je kunt ook een spoel gebruiken met een constante dc bron, kun je de "elevatie" precies afstellen op het gewicht van de draaischijf! Terugkoppelnetwerkje erop voor de hoogte en gaan met die banaan! :lol:
Fusion Filterdesign

koifarm
Ook commercieel actief

Berichtdoor koifarm » zo 20 jan 2013, 20:27

jaapschreuder

Berichtdoor jaapschreuder » zo 20 jan 2013, 20:41

Lager van jaap was gewoon even een schets, en is compleet aan te passen hoor :D

Zoals al aangegeven is mijn gebruikte as van 20 even een beetje overdone, daar was ik mij al van bewust, alleen weet ik zeker dat ik dit voor grijpen heb. As van 12 is ook geen probleem, is denk ik ook wel aan te komen / aanwezig.

Zoals voorgesteld een aantal magneetjes onder de as om hem 'op hoogte' te houden, klinkt wel leuk, alleen vraag ik mij af als dit in de praktijk ook zo zal werken.

Ik had het afdekplaatje en de as een gat met een schuin aanlegvlak gegeven om zo de kogel op zijn plek te houden en de belasting te verdelen.
Nu ik er over denk lijkt het me 'handiger' om dit alleen onder bij het plaatje te doen, en de as vlak te laten, om zo een zo klein mogelijk oppervlakte te krijgen wat zo weerstandsloos zal gaan draaien.

Iemand andere iedereen, laat je gerust horen. Ben zelf ook wel geïnteresseerd in het bouwen, maar zal ook alleen leuk zijn als we Vincuulum kunnen helpen !!

Dan

Berichtdoor Dan » zo 20 jan 2013, 20:47

Ik vind het vooral leuk om er over na te denken. Ik weet niet of ik er ooit zelf aan begin omdat ik al zoveel onafgemaakte projecten heb. Het is dat het me te koud is anders was ik waarschijnlijk wel aan het klussen geweest :D

Terug naar “Bronnen”