TPA Buffalo III DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

democles

Re: TPA Buffalo III DAC

Berichtdoor democles » do 18 okt 2012, 23:54

Is de as een op zichzelf staand iets,dan in de boormachine zetten en er schuurpapier tegen houden,totdat het past.. :mrgreen:

Of kijk even bij een bouwmarkt naar een 6MM asje,in Alu,RVS,of messing [Gamma]

Macsel

Berichtdoor Macsel » vr 19 okt 2012, 8:12

Ik had een scherp metaalboortje van 6,5 mm. Die 0,2 mm wordt opgelost door het klemschroefje om de knop op de as vast te zetten.. Alleen het asje van de volume-pot is te kort dus ik heb daarvoor een andere besteld. Gisteravond de tekening van het front aangepast en de brede basisrand van de knop gaat in het front verdwijnen. Lijkt me wel mooi!

Ik maak me meer zorgen om het wegvallen van de lock door invloeden van buitenaf (zie mijn vorige post)...

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 19 okt 2012, 16:56

Hoi Macsel,

Bij mij hielp het heel veel om de Toslink module voor de optische S/Pdif direct aan de DAC te hangen en niet via de S/Pdif 4:1 Mux te schakelen.

Heb je dat al geprobeerd?

Grt,

Jordo

Macsel

Berichtdoor Macsel » vr 19 okt 2012, 17:31

jordo81 schreef:... de Toslink module voor de optische S/Pdif direct aan de DAC te hangen en niet via de S/Pdif 4:1 Mux te schakelen.

Bedoel je dat je helemaal geen keuzeschakelaar hebt gebruikt? Of dat je alleen de toslink module direct via de header hebt aangesloten en de rest wel gewoon via het 4:1 S/PDIF board?

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 19 okt 2012, 17:54

Ja precies dat laatste.

Ik zal even kijken of ik hier een fototje van heb voor je......

Nee sorry geen duidelijke foto hiervan. Dan maar meer specifiek :)

Ik heb de Toslink Module Signaaldraden dmv Molex Grid Connectors aangesloten op de D1 en GND van de Din Connector op het DAC bord.

Zoals je ziet op de foto is de positie gekenmerkt met het cirkeltje leeg. Daar zou eerst de S/Pdif hebben gezeten.
Bij het pijltje bij de Ribbon Cable zie je dat ik 2 strookjes weggehaald heb. Ik heb dat kanaal dus volledig onklaar gemaakt omdat ik ook last had van inteferentie en unlocks. Achteraf betwijfel ik of ik dat wel had maar dat is een ander verhaal.
Onder de 4:1 Mux zit de Torx module (S/Pdif Module) maar die kan ik dus niet duidelijk laten zien.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is dan :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Leon

Berichtdoor Leon » vr 19 okt 2012, 19:26

jordo81 schreef:Bij mij hielp het heel veel om de Toslink module voor de optische S/Pdif direct aan de DAC te hangen en niet via de S/Pdif 4:1 Mux te schakelen.

Heb je dat al geprobeerd?

Voordat je dat gaat proberen zou ik graag eerst vernemen welke versie van de Toslink module je hebt, en hoe je die hebt opgebouwd. Als de voltage divider erop zit is dit namelijk een zeer slecht plan.

Macsel

Berichtdoor Macsel » vr 19 okt 2012, 19:54

Ik had beloofd nog een foto van de Toslink te maken; bij deze :)
Ik kan natuurlijk even kijken als ik de Toslink adapter helemaal los haal of ik de 'storing' kan hercreëren...?

-edit- nog even voor de toelichting, je ziet twee keer een oranje dradenpaar; de rechter loopt naar S/PDIF RCA. De ander is de voeding van de Toslink.

Leon

Berichtdoor Leon » vr 19 okt 2012, 20:07

Dit is de versie met voltage divider. Direct aansluiten op de DAC zal niet werken.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 19 okt 2012, 20:12

Hm, ok..

Zal dit alleen niet werken of bestaat er ook kans op beschadiging?

Leon

Berichtdoor Leon » vr 19 okt 2012, 20:30

Als in zal niet werken: het signaalniveau is afgezwakt tot gewoon niveau, dus geen TTL meer.
Let wel: jouw versie is een andere, zonder voltage divider.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » vr 19 okt 2012, 21:28

Ok, ik wist niet dat die update reeds had plaatsgevonden.
Nee dan gaat het niet werken.
Wel gek dat hij dan nog problemen hiermee ondervindt.

Macsel

Berichtdoor Macsel » za 20 okt 2012, 0:06

Macsel schreef:Ik kan natuurlijk even kijken als ik de Toslink adapter helemaal los haal of ik de 'storing' kan hercreëren...?

Ook dit lost niets op. Ik kan het probleem nog steeds creëren. Als ik een de HDMI stekker uit m'n IPTV tuner (- TV) trek dan is de lock even kwijt. Ook het inschakelen van de voeding van de Matrix mini-i DAC betekent een losse lock.
Ik heb het schurter filtertje even los gehad, maar ook dit maakt geen verschil. De lock is ongeveer net zo lang los in beide situaties.
Ik heb ook maar even de voeding gemeten (de Placid HD (DAC-board voeding)), maar zowel in voltage als shunt spanning meet ik geen verschillen tijdens het wegvallen van de lock.
De DAC was bij de test alleen via S/PDIF (RCA) met de BR-speler verbonden. Ik had geen uitgang aangesloten en de focus lag op de lock-LED. Ook was de TOSLINK print niet verbonden. Dus alleen voeding en RCA (S/PDIF).
De Matrix mini-I gaf ook altijd een enorm harde klap op het signaal als ik de versterker verzaakte eerst uit te zetten (of andersom). Die is dus niet helemaal zuiver, maar signaal was nu niet aangesloten alleen de voedingskabel. Als het hieraan zou liggen verklaart dit niet waarom ook het connecten van een HDMI kabel een unlock geeft.
Ik heb net ook nog even geprobeerd met SW1:5-7 op ON (Dus highest DPLL bandwith); maar ook in OFF (auto); geeft geen verschil.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » za 20 okt 2012, 11:54

Misschien eens een grounding schematje tekenen om te kijken hoe alles aan aarde hangt?

Is je IPTV en je DAC geaard? En zitten die op dezelfde wandcontactdoos?

Als je RCA S/Pdif gebruikt is je bron niet galvanisch gescheiden van je DAC. Dat kan ook nog interfereren.

Macsel

Berichtdoor Macsel » za 20 okt 2012, 12:29

Er hing een RCA aan omdat ik even zonder de TOSLINK wilde testen. Nu heb ik alleen met een TOSLINK bron (BR-speler) getest. TV en CD-speler los gehaald van het net (beide geaard (apparaatstekker)). Op het moment dat ik m'n voeding uit de TV trok doofde het Lock-LEDje. Ook bij het lostrekken van de CD-speler doofde het lock ledje.nu Dus de DAC alleen voeding en 1 Toslink ingang. Bij het schakelen van de oude DAC (Matrix mini-I) doofd het LOCK-ledje.
De DAC en UcD zitten beide in een eigen WCD rechtstreeks in de muur. De rest zit -al dan niet via stekkerblokje- in ander WCD 2,5 m verderop.
Heb ook even in de meterkast gekeken. De DAC hangt aan groep die lekker verdeeld zit over het huis (xtr WCD keuken, licht in de gang,etc).
Ik ga nog even proberen of de LOCK overeind blijft als ik een bron op batterij (laptop met toslink uit) aan de DAC hang. misschien dat het probleem niet in de DAC zit maar in de bron, door het schakelen de jitter in het signaal wordt beïnvloed (of kan dat niet?).
-edit-
Even met laptop getest (MacBookPro, met optisch uitgang, zonder voeding, dus op batterij).
Hoewel het minder lijkt, heeft de DAC nog steeds last van een kortstondige unlock op het moment dat ik iets aan- of uit schakel.

jordo81

Berichtdoor jordo81 » za 20 okt 2012, 13:02

Je kan de DAC even proberen op een andere groep te zetten en alles los te koppelen van randaarde.
Daar heb ik ook mee geëxperimenteerd.

Heb je ook al je ribboncables gecontroleerd dat ze goed contact maken? Zijn die snijmesjes niet verbogen?

Macsel

Berichtdoor Macsel » za 20 okt 2012, 13:30

jordo81 schreef:Heb je ook al je ribboncables gecontroleerd dat ze goed contact maken? Zijn die snijmesjes niet verbogen?

Daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Lijkt me lastig controleren overigens... Ik heb ze voorzichtig en evenwichtig met een waterpomptang in elkaar geduwd.
Jammer dat ik vorig jaar al m'n oude IDE kabels heb weggegooid, had ik misschien even mee kunnen testen.

Ik heb zojuist m'n (ter reparatie) CD-speler terug gehad. DENON pro CD-620 met slotloading mechanisme. Waarom? Deze heeft (ook) AES/EBU uitgang. Die zojuist aangesloten en geen unlock meer te krijgen met aan/uit schakelen van andere apparaten. 8-[
Dus het zou inderdaad aan de connectie kunnen liggen... :idea: :arrow:

jordo81

Berichtdoor jordo81 » za 20 okt 2012, 13:56

Daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Lijkt me lastig controleren overigens... Ik heb ze voorzichtig en evenwichtig met een waterpomptang in elkaar geduwd.
Jammer dat ik vorig jaar al m'n oude IDE kabels heb weggegooid, had ik misschien even mee kunnen testen.

Even uit elkaar halen en goed kijken of alle draadjes netjes opgelijnd zitten tussen de mesjes. Als ik me goed herinner heeft het bovenstukje dat je er op duwt om de draadjes aan te knijpen uitsparinkjes voor de mesjes. Deze lijnen maar op 1 manier op. Als die andersom zit druk je mesjes zo plat waardoor ze misschien wel verkeerd contact kunnen maken.

Maar zo te horen lijkt dat wel goed te zitten :)

Macsel

Berichtdoor Macsel » zo 21 okt 2012, 17:11

Nou, ik wordt een beetje kriegel! Gister met het inschakelen van de vaatwasmachine (eigen groep) begon het wegvallen van de lock weer.
Vanochtend leek het wel kermis. DAC uitgezet en tijdje met rust gelaten. SW1:5-7 op ON gezet (highest DPLL-bandwith). Probleem leek verdwenen. Na een hele CD gespeeld te hebben (zelfde CD die het 's ochtends zo slecht deed in zelfde CD-speler). Switches teruggezet en de boel weer aangezet. Ging weer (nog steeds) een hele CD goed. Nu weer andere CD en probleem komt weer. DPLL settings weer aangepast. Staat nu op highest, maar nog steeds unlocks

Ik snap het niet meer hoor! Gister leek het ook heel even te helpen dat ik de secundaire draden van de trafo even had gewisseld, het is namelijk 2 x 9V R-core trafo, waarvan ik er maar 1 gebruik. Maar ook dit lijkt nu later geen effect te hebben.

Ik heb de ribbon cable gecheckt, maar die ziet er keurig uit.
Ik heb ook nog even een totaal foto gemaakt hoe het er nu bij ligt.

Heb ook de tridents even opgemeten (via de gaatjes die in de PCB zitten).
DVCC: 1,348 V
VDD_XO & VDD: 1,352 V
AVCC: 3,30V
Dit matcht niet helemaal met de handleiding (p.28).

BertDB

Berichtdoor BertDB » zo 21 okt 2012, 17:22

raar ..

Sinds ik de DPLL bandwidth op max gezet heb op Knuisjes DAC speelt ie als een tierelier zonder wegvallen lock.
Je probleem ligt volgens mij niet bij de DAC zelf, maar bij hetgeen errond.

Kan zijn:
- Bron -> andere bron proberen
- Voeding -> zowel voor- als na stabilisatie kan probleem zitten
- héél lokale aardstraling -> verhuizen :mrgreen:

Het hoeven niet persé aardingsproblemen te zijn met je bron.
Dat heb je getest met de optisch gescheiden toslink aan te sluiten.
Kan ook een heel onstabiel spdif signaal zijn (veel jitter), maar het lijkt me niet de oorzaak.

Overigens, dat netfilter is voor mij ook wel een verdachte ..
Ik zie op het schemaatje dat er Y-tap condensatoren tussenzitten waardoor rommel vanop je aarding mee ingekoppeld kan worden.
Mijn inziens doe je hier meer kwaad dan goed mee.
Enkel een medisch netfilter is ok!!
Haal dat er eens vantussen :!:
Laatst gewijzigd door BertDB op zo 21 okt 2012, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Macsel

Berichtdoor Macsel » zo 21 okt 2012, 17:26

BertDB schreef:-1- Bron -> andere bron proberen
-2- Voeding -> zowel voor- als na stabilisatie kan probleem zitten
-3- héél lokale aardstraling -> verhuizen :mrgreen:

-4- Overigens, dat netfilter is voor mij ook wel een verdachte ..
Haal dat er eens vantussen :!:

-1- Heb 2 CD-spelers en BR-speler geprobeerd; alle geven wisselend resultaat
-2- hier ligt ook mijn vermoeden
-3- not likely
-4- Ook reeds al geprobeerd, geen effect.

BertDB

Berichtdoor BertDB » zo 21 okt 2012, 17:28

had m'n bericht nog ge-edit maar zie dat je al met ruim voldoende bronnen getest hebt ..

Sowieso:
- netfilter ervantussen (baat het niet dan schaadt het niet)

-edit-
ik vind 'em zo in 1_2_3 niet terug, maar welke spanningen staan er in de manual op p28 vermeld ?
zat verkeerd te kijken.

Zeker dat je de juiste spanningen opgemeten hebt?
Dat strookt volledig niet.
VDD_XO moet 3,3V zijn en niet 1,3 zoals jij meet, idem voor DVCC !
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

jordo81

Berichtdoor jordo81 » zo 21 okt 2012, 19:41

VDD_XO moet 3,3V zijn en niet 1,3 zoals jij meet, idem voor DVCC !

Hey daar heb je een goede kans op. Waarschijnlijk als je dit boven water hebt heb je ook je probleem opgelost.
Heb je al je jumpers (goed) geplaatst?

Ik kijk even bij mijn draadje terug. Ik had nl ook wat met die Tridents.

Vwb het netfilter; Ja, alleen een medisch filter gebruiken is wel het beste gebleken.

En verder, niet moedeloos proberen te worden. Voor alles is een oplossing en soms kost het allemaal wat nadenk tijd O:)

jordo81

Berichtdoor jordo81 » zo 21 okt 2012, 19:56

Even in de archieven gedoken.

Dit is wat ik had:

Alle Tridents en beide AVCC modules krijgen die 5,25V binnen.
De beide AVCC modules geven 3,3V output op beide outputs.
De DVCC van de rechter DAC geeft 1,2V out.
De VDD geeft 0,01V out
De VDD_XO geeft ook 0,01V out

En toen kwam er uit dat ik vergeten was R4 te plaatsen!

Heb je R4 op de Tridents geplaatst??!!

Macsel

Berichtdoor Macsel » zo 21 okt 2012, 19:59

jordo81 schreef:En toen kwam er uit dat ik vergeten was R4 te plaatsen!

Die ga ik even checken...
Thx!

Macsel

Berichtdoor Macsel » zo 21 okt 2012, 20:47

Hoewel er 'through hole' gaten zaten, zijn er smd weerstanden geplaatst. Ik kon me niets herinneren van het plaatsen van weerstanden op de tridents. Vandaar dat ik dat even moest checken. Ik dacht zelf in eerste instantie dat de gaatjes, net als bij de voeding, test/meet-gaten waren. Dus fout gemeten :roll: Nu even netjes op de pennetjes gemeten. V-in komt overeen met de rest van de spanning 5,25V.

V-out is als volgt:
VDD 1,2v
VDD_XO 3,3v
DVCC 3,3v
AVCC 3,5v en 3,3v(dvcc)

Lijkt dus toch allemaal in orde... :-s

Terug naar “Bronnen”