serum schreef:Snap niet goed waarom je stelt dat er nauwelijks instrumenten zijn onder de 50 hz.
Dat stelde ik ook helemaal niet

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
serum schreef:Snap niet goed waarom je stelt dat er nauwelijks instrumenten zijn onder de 50 hz.
da's ondertussen bijna goedkoper dan benzineJerommel schreef:Action (weer) verkoopt liters 99% bio-ethanol voor nog geen 2 euro.
]eep schreef:Ik heb bij onze Action trouwens geen 99% alcohol kunnen vinden. Volgens mij is dat ook niet echt nodig. Gewoon een beetje afwasmiddel ontvet beter.
Pjotr schreef:@Marp,
Het gaat niet zozeer om de zeepresten als wel om de kalkresten. Door dat glansmiddel loopt vrijwel alle water er af en kan er ook geen kalk aanslaan.
]eep schreef:weet er iemand toevallig waar je wetting agent kunt halen?
Wikipedia schreef:Glansspoelmiddel bestaat meestal uit:
- citroenzuur - bindt het kalk uit het spoelwater
- ethanol - antischuimmiddel, versnelde verdamping van het water
- vetalcohol - oppervlaktespanningsverlager
]eep schreef:De houtlijmmethode
Een paar weken geleden heb ik ook de houtlijmmethode ontdekt via Audiokarma. Dus ik naar de Action geweest en een pot houtlijm kopen (€1,59) en aan de slag. Mijn eerste poging was niet echt een succes omdat ik wapening in de lijm wilde gebruiken ivm afpellen. Slecht idee: het papier ging bobbelen en trok de lijm mee. Hierdoor ontstaan blaasjes en daardoor problemen met pellen. De volgende gewoon lekker dik ingesmeerd en weer uren laten drogen. Bij de rand beginnen en langzaam pellen.
Resultaat: super! De plaat is ècht schoon. Het constante haardvuur is uit. Nu spettert de muziek.
Een redelijk grijs gedraaide gevonden oude LP is ècht schoon tot onder in de groef. Je hoort nog wel af en toe tikjes of een krasje maar het geluid is schoon zonder constant gekraak. Nu kan ik weer genieten Van Earth Wind & Fire; I Am.![]()
John P schreef:Ik gebruik zelf altijd een mengsel van 1 deel alcohol op 7 delen water (ongeveer) en voeg dan een druppel dreft aan het mengseltje van zeg een liter. Ik was de platen in een afwasteiltje met een brede zachte kwast en droog ze dan grof dor de plaat tussen twee gele (viscose) schoonmaakdoekjes te leggen. Daarna droog ik ze door met een dubbelgevouwen stuk keukenrol in een ronddraaiende beweging met de groeven mee af te nemen. Als je ziet hoeveel nicotine op dit papier achterblijft, dan lijkt mij dit beter als aan de lucht drogen.
John P schreef:Als ik zie dat bij het aan de lucht drogen van normale afwas ook nog droogplekken kunnen ontstaan, weet ik nog zo net niet of alle water met vervuiling van de plaat afgaat. Vooral niet omdat het gaat over een sterk geribbeld oppervlak waar dus relatief meer verdamping plaatsvind als op een vlak oppervlak. Ik kan mij ook voorstellen dat op die plekken waar het water het langst blijft staan (zijkant van de groef ?) er residu achterblijft.
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten