[ Bekijk op youtube ]

MOD: Onderstaande is afgesplitst van het draadje "mijn nieuwste aanwinst"
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
SARK schreef:Vandaag even bij Concerto in de Utrechtse straat (Amsterdam) wezen snuffelen en een originele Knosti disco-antistat gekocht
ik moet hem nog proberen maar ik kwam alvast een alternatief tegen voor het geval de Knosti disco-antistat het hardnekkige vuil niet wegkrijgt:
[ Bekijk op youtube ]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
SARK schreef:Vandaag even bij Concerto in de Utrechtse straat (Amsterdam) wezen snuffelen en een originele Knosti disco-antistat gekochtik moet hem nog proberen ...........
SARK schreef:................ (of ze zijn stiekum naar de tandarts of logopedist geweest in de tussentijd) ook de stilte tussen de nummers is stiller (ik ben nu natuurlijk heel miereneukerig aan het luisteren). Zou er dan aanslag of zo in de groeven hebben gezeten
![]()
Pjotr schreef:SARK schreef:Die hebben dan helemaal vaak een superduper schoonmaakmachine in huis die niet veel onderdoet voor een industriële wasstraat
SARK schreef:Ik heb de Okki Nokki ook bij Concerto zien staan maar dat is voor mij een beetje overkill, als ik het geld en plaats zou hebben dan kocht ik 'm meteen maar 't is wel een groot onding![]()
SARK schreef:SARK schreef:Vandaag even bij Concerto in de Utrechtse straat (Amsterdam) wezen snuffelen en een originele Knosti disco-antistat gekochtik moet hem nog proberen ...........
OK, ik ga niet zweverig doen met opmerkingen zoals "Het is alsof er een gordijn wordt weggehaald" of "Er komt meer ruimte om de instrumenten en het zwart klinkt ook echt diepzwart"maar ... ik heb zojuist twee platen schoongemaakt en fukkerdefuk ze knappen er werkelijk van op
Ik behandel de platen altijd zorgvuldig, voordat de naald in de groef zakt gaat er eerst een borstel over de plaat, als ik de plaat beetpak dan altijd aan de randen en opbergen in een antistatische hoes. Op het oog zagen de twee LP's er smetteloos uit maar zangers hadden toch last van een klein slisje bij het uitspreken van de S ... dit slisje is nu weg en het zijn nu spatzuivere S-en (of ze zijn stiekum naar de tandarts of logopedist geweest in de tussentijd
) ook de stilte tussen de nummers is stiller (ik ben nu natuurlijk heel miereneukerig aan het luisteren). Zou er dan aanslag of zo in de groeven hebben gezeten
![]()
Ik ben iig zeer tevreden over deze aankoop en kan het van harte aanbevelen
Barry2001 schreef:Oja, misschien een idee, ik doe ze na het wassen in een nieuwe binnenhoes, kosten je de kop ook niet. Als de originele info bevat bewaar ik die er gewoon bij, maar dan heb je het oude stof er niet direkt weer op.
Pjotr schreef:Barry2001 schreef:Oja, misschien een idee, ik doe ze na het wassen in een nieuwe binnenhoes, kosten je de kop ook niet. Als de originele info bevat bewaar ik die er gewoon bij, maar dan heb je het oude stof er niet direkt weer op.
Is i.d.d. een hele goede. Ik had na het wassen toch steeds weer vrij snel minuscule vettige stofjes/dingetjes op de plaat die vast bleven plakken en gespetter veroorzaakten. Ben toen ook nieuwe hoezen gaan gebruiken (tip van de plaatverkoper) na een wasbeurt en was dat probleem echt weg.
B.t.w. heb hier ook zo'n disco-antistat en gebruik gewoon een lauw afwassopje voor de platen, gaat ook prima. Eerst even een minuutje laten inweken. Dat glansmiddel zal ik ook eens proberen. Doe je dat gewoon met krranwater? Ik spoel ze nu af met demiwater zodat er geen kalksporen wat je hebt met het gewone kraanwater, achterblijven.
After playing the first five cleaned discs, which sounded great, the subsequent discs sounded awful. They were full of pops, crackles and surface noise. Also, large amounts of crud were coming off the records. Obviously the fluid had become dirty and was contaminating the discs. I used the supplied filter to clean the fluid and cleaned one of the discs again. It was still terrible. So, I decided to make my own fluid. I've read a few formulas for DIY fluid on the internet and they all consisted of distilled water, isopropyl alcohol and a wetting agent.
However, I decided to go for just distilled water and a few drops of wetting agent (I used Fairy dishwasher rinse-aid. 2 for 1 at Morrison's). I excluded the alcohol for two reasons:
1: It's only purpose in the formula is to speed up the drying process, it doesn't help with the cleaning. There isn't much difference in drying time, anyway. About ten minutes with the alcohol. About 15 without.
2. Cost. By omitting the alcohol, the DIY cleaning fluid costs pennies per litre, so it's cheap enough to discard after each cleaning session.
It worked like a treat. The albums that were affected now sound brilliant again. And no crud.
SARK schreef:Ik ga niet meteen met verschillende recepten experimenteren en ik vind het ook niet erg om wat centjes neer te leggen voor nieuwe vloeistof maar de opmerkingen over het achterblijven van residu doen mij wel even achter mijn oren krabben. Als je voor een paar centen liters schoonmaakvloeistof kan maken dan hoef je ook niet zo zuinig aan te doen en kan je de vloeistof na elke 5-10 platen gewoon wegkieperen. Andere opmerkingen/meningen in deze zijn welkom
Pjotr schreef:Maar dat is zo gewoontjes hè
mischa72 schreef:Nog een goed werkend recept:
1 liter gedestilleerd water
1 liter gedenatureerde alcohol
1 dopje wetting agent
1 theelepeltje afwasmiddel
Vooral de wetting agent is ideaal. Dit is het goedje dat fotograven (of is het fotografen??) gebruiken om de ontwikkelvloeistof van de reeds ontwikkelde foto'saf te laten lopen. Streeploos schoon zeg maar.
Je kunt deze vloeistof bij de betere fotospeciaalzaakkopen. Een voorbeeldje.
Let op, je hebt hier maar een dopje van nodig, wat dus betekent dat je inclusief verversen 1 flesje nodig hebt voor een redelijke collectie en één flesje voor de komende jaren.
Groeten,
Mischa
Pjotr schreef:Wat ik ervan gezien heb bij een demonstratie van dat ding is dat het grote voordeel er van is dat ie het spoelwater van de plaat afzuigt waardoor de plaat gelijk goed droog is en er geen eventuele residusporen kunnen opdrogen.
ds23man schreef:Dit is helemaal effectief: Ultrasoon
http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/120394-i-made-myself-record-cleaner.html
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten