Barry2001 schreef:Ik lees inderdaad dat die ATN31e een instapelement is. Hoe kom ik erachter of bv een DL110 element op de arm past? Als ik dan toch wat anders wil/moet kopen.
Ik heb het even na gekeken maar de Denon 110 is geen goede combinatie met se SME 3009 MKII
De resonantie frequentie ligt dan ergens op 14 Hz en dat is te hoog.
Voor een goede verhouding zal je op ongeveer 10 uit moeten komen.
http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=12.5&submit=Submit
Op deze site staat een tabel die bij de SME3009 MKII hoort met een effectieve arm massa van 12.5 gram.(er is ook een MKII met 6.5 gram)
Deze effectieve massa kort gezegd is de kracht die nodig is om de arm in beweging te krijgen van uit stilstand.
Nu hangt de naald in een rubber en deze heeft een bepaalde stijfheid.
Deze bepaald met nog een paar andere zaken de compliance van het element.
Aan de hand van het gewicht van het element en de compliance kan je in het tabel terug vinden of het element dus geschikt is voor deze arm.
Verder kan je uit het tabel afleiden dat je het beste een element kunt zoeken met een compliance tussen de 12 en 20 dit natuurlijk afhankelijk van het gewicht van het element.
Wat zou dan wel kunnen.
BVB
Benz Micro MC Gold / silver komt op 10 uit
Denon DL304 komt ook op 10 uit
Ortofon Rondo Red komt op 9 uit
Sumiko Blue Point II komt op 10 uit
Grado Prestige Gold Komt op 8 Hz uit en kan nog ook de Zilver en Black kunnen nog prima en zijn zeer prettig geprijsde elementjes. die heel veel muziek laten horen.
de Ortofon 2M Red komt ook op 8 uit en kan ook prima maar ik denk wel dat je dan een element is dat onder het niveau van de combinatie staat te spelen. de Grado zou eerder mijn voorkeur zijn.
Natuurlijk kunnen nog veel meer elementen maar dat kan je nu dus zelf makkelijk opzoeken.
Groetjes George