AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

democles

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Berichtdoor democles » vr 21 jan 2011, 1:14

@ray5150: vul maar eens ,,6N1P-EV,, in op Ebay.de [Ja, die fon unsere deutse froinden,JAWOL......] Litouwen of Oekraine

b_force

Berichtdoor b_force » vr 21 jan 2011, 1:17

Russische buisjes haal ik hier vandaan:
http://tubes-store.com/

democles

Berichtdoor democles » vr 21 jan 2011, 1:22

@Bart0l0meus: bedankt voor het heldere [Jip en Janneke] [positief bedoeld :D ] antwoord,zal er eens meer op letten....

democles

Berichtdoor democles » vr 21 jan 2011, 1:54

@b_force: Leuke site............. maar een beetje zoeken op Ebay.de, loont de moeite.[pegels,hollander etc.]
Laatst gewijzigd door democles op do 03 feb 2011, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

democles

Berichtdoor democles » vr 21 jan 2011, 2:05

@b_force: Bedankt,, =D> =D> =D>

k75-10 500V 1uf PIO capacitor $4.00 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! PLUKKEN die site :rock:

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 21 jan 2011, 15:30

[quote="democles]Misschien moet ik de bouw van mijn classic one eens posten.[/quote]

Doen !!!
Ik ben heel benieuwd.

democles

Berichtdoor democles » vr 21 jan 2011, 16:58

Even genoeg gekletst :)

Vandaag de cd speler getest,in een frankenstein opstelling, het speelt,very,very nice O:)

En dan te bedenken hoe het gaat klinken als er een buizentrap achter zit !!!!!!

En dit alles moet nog in een behuizing ,dat wordt proppen.....................................
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 21 jan 2011, 22:57

Bekende cd, wat vond je ervan?

Leuke opstelling, zo met die losse printen.

democles

Berichtdoor democles » zo 23 jan 2011, 9:43

De cd moet ik nog vaker horen,maar klonk in eerste instantie goed,zeker voor de prijs,een aanvulling van de collectie. :D

Ik ben meer op zoek naar de nummers die de grenzen bewandelen bij het beoordelen van bas ,mid , hoog,ruimtelijkheid,achtergrondkleur,grote van het podium,en het gevoel er bij te zijn. Om maar wat termen te noemen. :lol: :lol: :lol: [allemaal zeer subjectief,moeilijk meetbaar :? ,,,Beleving,, noem ik het..... anderen noemen het emotie :) ]

En je beleving of emotie wordt bepaald door je ,Ik, in reflexie tot je omgeving,gedachten,geuren,kleuren,dromen,wensen,successen en tegenslagen [En SEX,sorry!!!Sigmund Freud even vergeten :mrgreen: ]

Dat gevoel van.............. Heeee,dit nummer ken ik............ [emotie,beleving:..... :-# :-# ........ rokerige ruimte,gedimd licht,op stap met je vrienden,die geur van dat

parfum,geroezemoes op de achtergrond,die holle klank van het cafe ,haar lippen ,haar adem, haar vader =; HAAR VADER!!!!!!!!!! :rock: :rock:

Je weet wel ,de nummers die je wat doen O:) :D :( :rock:

En dit alles voor de beoordelingslijst van de 4 DAC,s.................... Dus spuien maar!!!! en vertel even waarom :!:

studiostevus

Berichtdoor studiostevus » zo 23 jan 2011, 11:30

democles schreef:Voor leesvoer over Dac 3,http://www.diyaudio.com/forums/group-buys/167414-reference-tda1541a-dac-i2s-bus-architecture.html

Ik vond dit al verdacht veel op mijn bouwsel lijken... Ik ben zelf bezig met het origineel met 2 TDA1541's. Heb je ook verschillende uitgangstrappen geprobeerd? Ik neig zelf naar een discrete uitgangstrap, en ben bezig met het board ontwerp voor een Pedja Rogic diamond schemaatje.

Bart0l0meus

Berichtdoor Bart0l0meus » zo 23 jan 2011, 11:48

Je bedoeld zo`n nummer?

[ Bekijk op youtube ] :rock: :rock: :rock: :twisted: :twisted:
Hahahaha
"Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek"

Casual Friday

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 23 jan 2011, 15:01

studiostevus schreef:
democles schreef:Voor leesvoer over Dac 3,http://www.diyaudio.com/forums/group-buys/167414-reference-tda1541a-dac-i2s-bus-architecture.html

Ik vond dit al verdacht veel op mijn bouwsel lijken... Ik ben zelf bezig met het origineel met 2 TDA1541's. Heb je ook verschillende uitgangstrappen geprobeerd? Ik neig zelf naar een discrete uitgangstrap, en ben bezig met het board ontwerp voor een Pedja Rogic diamond schemaatje.

Een 1541 is een prachtige DAC welke zich prima leent voor een passieve I/U omzetter met weerstand (33E) daarachte een laagdoorlatfilter(passief) en daarna ben je helemaal vrij om te kiezen voor een versterkertrap. Je zou een ECC88 kunnen nemem maar een goede opamp doet hier ook verrassend goed, het voordeel is dat de opamp of andere schakeling niet meer hoeft te belasten met hoogfrequente zooi want die is door het passieve filter al weggewerkt.

In mijn beleving is de IV omzeter een kritisch punt in een DAC waarbij de Opamp vaak ook het sampling signaal met zijn harmonischen voor de kiezen krijgt, de meeste opamps kunnen daar niet goed mee overweg en schieten in meer of mindere maten in de stress.
Ook actieve filters achter een sigmadelta DAC hebben hier (nog meer) last van, dan heb ik het nog niet over de rol van jitter. Wat gebeurt er met een met jitter gemoduleerd clocksignaal als deze een opamp weet binnen te dringen?
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 23 jan 2011, 15:23

Mr Tube schreef:Een 1541 is een prachtige DAC welke zich prima leent voor een passieve I/U omzetter met weerstand (33E) daarachte een laagdoorlatfilter(passief) en daarna ben je helemaal vrij om te kiezen voor een versterkertrap. Je zou een ECC88 kunnen nemem maar een goede opamp doet hier ook verrassend goed, het voordeel is dat de opamp of andere schakeling niet meer hoeft te belasten met hoogfrequente zooi want die is door het passieve filter al weggewerkt.

Nou nee. Een TDA1541A is een ladder DAC, dit betekent dat de analoge uitgangsspanning tot stand komt door het schakelen van een referentiespanning in de DAC over een spanningsdeler. De uitgangsstroom van de TDA1541A bedraagt maximaal 4mA en het maximale toelaatbare voltage aan de uitgang (compliance voltage) bedraagt slechts 25mV. Hierdoor mag de weerstand maximaal 0.025/0.004 = 6 ohm bedragen omdat anders de vervorming met sprongen omhoog gaat.

Beter is het om de door mijzelf en Jeroen Dezaire/Jacco Dekkers ontworpen I/V sectie toe te passen. In onderstaand topic wordt dit uitgebreid besproken:

http://forum2.zelfbouwaudio.nl/viewtopi ... =20&t=2700

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd jitterverwijderaar
Mediocre is not my middle name.

democles

Berichtdoor democles » zo 23 jan 2011, 15:47

@Bart0l0meus: Humor...... :mrgreen: :mrgreen: [lache :D ]

Als dat serieus bedoeld is,zou ik zeggen,,,zeer slechte jeugd gehad :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: [tering herrie!!!!!!!!!!!]

Bart0l0meus

Berichtdoor Bart0l0meus » zo 23 jan 2011, 16:09

democles schreef:@Bart0l0meus: Humor...... :mrgreen: :mrgreen: [lache :D ]

Als dat serieus bedoeld is,zou ik zeggen,,,zeer slechte jeugd gehad :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: [tering herrie!!!!!!!!!!!]

Als dat serieus bedoeld was, dan zou ik me niet meer durven te tonen hier op dit forum, laat staan überhaupt op straat! :lol:

Casual Friday

studiostevus

Berichtdoor studiostevus » zo 23 jan 2011, 16:53

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 23 jan 2011, 21:31

b_force schreef:Russische buisjes haal ik hier vandaan:
http://tubes-store.com/

Kijk, dat zijn nog eens fijne prijsjes. binnenkort maar eens wat buisjes bestellen.... :D

democles

Berichtdoor democles » zo 23 jan 2011, 21:36

studiostevus schreef:Leuk draadje... ik ben bezig met deze

http://bgaudioclub.org/gallery/albums/userpics/11518/discrete_I-V.pdf

@studiostevus: Welkom op mijn topic :wink:

Hier gaat het niet om de TDA1541, maar de AD1865. Het leesvoer heb ik er bij gezet om een indruk te geven, van hoe de gedachtengang in zijn werk is gegaan, bij het bedenken van de voeding.....

Maar ik vind het niet erg als dingen over deze twee dac,s in elkaar overlopen,niet voor niets spreekt de Lampizator man ,,,If they were women, AD1865 would be the pretty one, but the TDA would be the pretty AND WISE one.

studiostevus

Berichtdoor studiostevus » zo 23 jan 2011, 21:45

Was ook niet de bedoeling om te ver off topic te gaan. Wilde alleen even melden dat ik met een soortgelijk project bezig ben: voeding gebaseerd op ongeveer 60 Panasonic caps, 7 Salas shunt regulators, non-oversampling dac.

Hoe heb jij overigens je input geregeld? Ikzelf heb de SPDIF naar I2S omzetter van Doede Douma (dddac) gebruikt (cs8414 op een tent clock).

democles

Berichtdoor democles » zo 23 jan 2011, 22:07

studiostevus schreef:Was ook niet de bedoeling om te ver off topic te gaan. Wilde alleen even melden dat ik met een soortgelijk project bezig ben: voeding gebaseerd op ongeveer 60 Panasonic caps, 7 Salas shunt regulators, non-oversampling dac.

Hoe heb jij overigens je input geregeld? Ikzelf heb de SPDIF naar I2S omzetter van Doede Douma (dddac) gebruikt (cs8414 op een tent clock).

Mooi om te horen dat er nog wat afgeknutseld wordt in dezelfde richting =D> =D>

Hou me op de hoogte!!!!!!!!

I2S wordt bij mij geregeld door de CS8414,geen tent clock,en 10nF silvermica[ruimtevaart Rus spul] op de ingang...[very nice :mrgreen: ]

Zelf,verschillende voedingen gebouwd voor de dac,luistersessie volgd als DAC-3 klaar is.

Doede Douma ,veel over gelezen,Respect................ :rock:

democles

Berichtdoor democles » zo 23 jan 2011, 22:35

Bart0l0meus schreef:
democles schreef:@Bart0l0meus: Humor...... :mrgreen: :mrgreen: [lache :D ]

Als dat serieus bedoeld was, dan zou ik me niet meer durven te tonen hier op dit forum, laat staan überhaupt op straat! :lol:

Bart0l0meus: Bedankt voor de broodnodige humor :D Anders wordt dit topic een beetje ,,,Nurd,saaaaaaaai,,,, :D

We hebben het hier p.s.v.r. over nogal dooie ,maar tastbare dingen, die onze emotie/beleving weergeven.... :? :D

democles

Berichtdoor democles » zo 23 jan 2011, 23:06

Mr Tube schreef:
studiostevus schreef:

Een 1541 is een prachtige DAC welke zich prima leent voor een passieve I/U omzetter met weerstand (33E) daarachte een laagdoorlatfilter(passief) en daarna ben je helemaal vrij om te kiezen voor een versterkertrap. Je zou een ECC88 kunnen nemem maar een goede opamp doet hier ook verrassend goed, het voordeel is dat de opamp of andere schakeling niet meer hoeft te belasten met hoogfrequente zooi want die is door het passieve filter al weggewerkt.

In mijn beleving is de IV omzeter een kritisch punt in een DAC waarbij de Opamp vaak ook het sampling signaal met zijn harmonischen voor de kiezen krijgt, de meeste opamps kunnen daar niet goed mee overweg en schieten in meer of mindere maten in de stress.
Ook actieve filters achter een sigmadelta DAC hebben hier (nog meer) last van, dan heb ik het nog niet over de rol van jitter. Wat gebeurt er met een met jitter
gemoduleerd clocksignaal als deze een opamp weet binnen te dringen?

Heel mooi,je leest dit alsof je naar de trailer van de laatste Starwars film zit te kijken,,, RETURN OF THE JITTER ,,,, Sigmadelta,,,,I Am Your Father,,,,,,,,, :-# :-# :-# :-# :-# :-# :-#

Afgezien van het bovenstaande is je verhaal te volgen,welke soort weerstand stel je voor, voor die 33 ohm?? ................... 6N2P O:)

studiostevus

Berichtdoor studiostevus » ma 24 jan 2011, 12:51

Ik weet niet wat de maximale uitgangsspanning voor de AD chip is, maar voor de TDA als volgt:

max 25mv bij 4mA, dus R=V/I= 6 ohm.

Probleem hierbij is dan dat de uitgangsspanning dusdaning laag is, dat je een vrij grote versterkingstrap erna moet zetten om op 2VRMS te komen (de standaard uitgangsspanning van commerciele audio apparatuur). Dit gaat dan weer problemen met de versterking van ruisvloer geven.

Daarom dat ik heb gekozen voor een geheel ander concept....

Overigens gebruikt de lampizator een grotere weerstand (tot 100 ohm voor een enkele TDA1541). Volgens Mr. Tube is dit niet in lijn met de Philips specificaties in de datasheet en moet dus vervormingen met zich mee brengen... De vraag is of dit
a) zou nauw luistert, aangezien de IDEALE uitgangsspanning 25mV is, maar de chip wellicht toch iets hoger accepteert.
b) negatieve geluidskenmerken met zich mee brengt. Ik meen ook wel eens gehoord te hebben dat de vervormingen wellicht zelfs positief werken op de subjectieve geluidservaring van een NON-OS setup (harmonics etc). Nooit zelf de proef op de som genomen... misschien in de toekomst

Vooralsnog ga ik mee met Mr. Tube en probeer ik het discreet.

democles

Berichtdoor democles » ma 24 jan 2011, 21:50

Voor de AD1865 gebruik ik 200 ohm 1% metaalfim weerstanden voor de I/V conversie.[klinkt goed]

In dac 3 probeer ik 220 ohm Allen Bradley weerstanden, laten matchen bij,De Groef, ben benieuwd naar de klank verschillen.[probeer misschien nog eens die peperdure weerstanden van Texas Instruments|

De elko printen in de voedingen van dac 3 sluit ik af met PETP condensatoren , 220nF. i.p.v. de peperdure Mundorf,s zie: http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html

PETP,kost geen drol,klinken vrij neutraal, dac 3 heeft nog niet gespeeld,het wachten was op de receiver chip, maar deze is nu binnen,zodat de boel in,,, de frankenstein opstelling ,,,getest kan worden.[Spannend,,,,tromgeroffel...................]

Op de voedingsprint van de cd-speler heb ik over de regelweerstand van de 5V een tantaaltje van 10uF geplaatst en de print voorzien van veiligheids dioden.

Bart0l0meus

Berichtdoor Bart0l0meus » ma 24 jan 2011, 23:03

democles schreef:Voor de AD1865 gebruik ik 200 ohm 1% metaalfim weerstanden voor de I/V conversie.[klinkt goed]

In dac 3 probeer ik 220 ohm Allen Bradley weerstanden, laten matchen bij,De Groef, ben benieuwd naar de klank verschillen.[probeer misschien nog eens die peperdure weerstanden van Texas Instruments|

De elko printen in de voedingen van dac 3 sluit ik af met PETP condensatoren , 220nF. i.p.v. de peperdure Mundorf,s zie: http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... cture.html

PETP,kost geen drol,klinken vrij neutraal, dac 3 heeft nog niet gespeeld,het wachten was op de receiver chip, maar deze is nu binnen,zodat de boel in,,, de frankenstein opstelling ,,,getest kan worden.[Spannend,,,,tromgeroffel...................]

Op de voedingsprint van de cd-speler heb ik over de regelweerstand van de 5V een tantaaltje van 10uF geplaatst en de print voorzien van veiligheids dioden.

Ey je bent slecht voor het mileu met het wegetsen van al dat koper :evil: haha
Mooi je zo bezig te zien! Ik ben benieuwd hoe de testen verlopen!

Casual Friday

Terug naar “Bronnen”