HTPC mulimediabron voor audio en pc

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Martijn H

HTPC mulimediabron voor audio en pc

Berichtdoor Martijn H » di 23 feb 2010, 11:47

Niet echt heel erg audiogerelateerd, maar leek me wel leuk om wat plaatjes neer te zetten van de bouw van een htpc. Ik heb net alle onderdelen besteld voor de muziek en film bron. Een "silent-pc" die in het audiorack komt te staan. Wat kenmerken: Intel core i5-750 quad core, passief gekoelde videokaart met o.a. hdmi full HD 1080p, 8 kanaals audio, coax+optical outputs. De kast lijkt heel erg op een normale eindversterkerkast en is van Silverstone.

De onderdelen zijn uitgekozen op betrouwbaarheid, energieverbruik en laagste geluidsproductie.

1 Product : Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB
2 Product : Gigabyte GA-P55-UD3 - Moederbord - ATX - iP55 - LGA1156 Socket - Serial ATA-300 (RAID) - Gigabit Ethernet - High Definition Audi
3 Product : Corsair Value Select - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9
4 Product : Scythe S-Flex 1500rpm - Ventilatorhuis - 80 mm - zwartstukprijs : 10,72 euro
5 Product : Nexus 92mm PWM Real Silent Case Fan DF1209SL-3PWM - Ventilatorhuis - 92 mm - helder
6 Product : SilverStone LASCALA LC17 - Bureaumodel - ATX - geen voeding - zwart
7 Product : Scythe BIG Shuriken SCBSK-1000 - Koeler voor processor - ( Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939, Socket AM
8 Product : Processor - 1 x Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz - LGA1156 Socket - L3 8 MB - doos
9 Product : Nexus NX-5000 R3 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.01/ EPS12V - 115/230 Volt wisselstroom V - 500 Watt - 16 Output Connec
10 Product : Sapphire RADEON HD 4670 Ultimate Edition - Grafische adapter - Radeon HD 4670 - PCI Express 2.0 x16 - 512 MB GDDR3 - Digitale Video
11 Product : LiteOn iHOS104 - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM / BD-ROM - 4x - Serial ATA - intern - 5.25" - zwart
12 Product : Belkin - Seriële ATA-kabel - 7-pens seriële ATA - 7-pens seriële ATA - 45.7 cm - rechte-hoekconnector - geel
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Boppo84

Re: HTPC mulimediabron voor audio en pc

Berichtdoor Boppo84 » di 23 feb 2010, 12:23

mooie configuratie :) had t zelf niet veel anders gedaan. Is 1TB niet wat aan de krappe kant?

Welke software komt erop?
Hoe ga je de fans aansturen?
Nog een speciale ophanging voor de HD? Ik gok dat het veel scheelt als je m in rubbers ophangt.
beter laat dan nooit!

squall

Berichtdoor squall » di 23 feb 2010, 13:20

Je zou ook je processor iets lager kunnen klokken je cpu passief koelen. Als je een goede airflow creëert zou passief geen probleem moeten zijn.
Wat misschien ook een idee is om met een NAS te werken, dus al je data en 1TB-herrieschijf in de meterkast en een ssd (elceapo, snelheid is niet heel belangrijk) in je kast. Een goede NAS kan prima 1080 HD streamen, je zou het zelfs via Wifi kunnen doen, de bottleneck is je nasconfig en niet de verbinding. Scheelt veel lawaai en ook erg veel ruimte. Je HD kan zomaar 40 graden worden.
Verder erg mooi systeem!
Laatst gewijzigd door squall op di 23 feb 2010, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 23 feb 2010, 13:22

Ik zou met 1TB beginnen, je kunt later altijd groter nemen.
Ik heb Martijn al verteld dat hij bv een zalman fanmate moet nemen oid.
Maar eerst maar kijken hoeveel "lawaai" het allemaal maakt.

Zelf heb ik mijn HD gewoon gemonteerd aan de metalen bracket en ik hoor hem niet. Het verschilt echter nogal per HD.
(Ik heb een 1TB Seagate die op 5900rpm draait). Hiervoor had ik er een (een Samsung) die was op geen enkele manier stil te krijgen.

@ squall
Ik heb zelf ook de Scythe BIG Shuriken en die is echt helemaal geruisloos.
Zelf draai ik per voorkeur alles gewoon op bv 7V. Daarmee heb je toch airflow genoeg, maar is alles wel lekker stil.
Helaas blijft het altijd trial en error. Ik heb mening geld aan dure fans uitgegeven die zogenaamd "stil" waren.
Veel er van gaat na een aantal maanden toch "kreunen".

squall

Berichtdoor squall » di 23 feb 2010, 13:36

Klopt natuurlijk, ik klonk misschien ietsje te stellig. Zelf gebruik in nu 2 jaar Scythe 800RPM fans (2 stuks) en die doen het nog steeds prima en kosten toendertijd 8e per stuk.

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » di 23 feb 2010, 14:25

Ik heb ooit 2 nexus 12cm fans voor 2,50 gekocht :-P
heb zelf ook een gigabyte bord, en volgens mij hebben ze allemaal dezelfde fancontrolers. M'n casefans stuur ik aan met speedfan (800rpm) en de cpu koeler door de sturing van t moederbord zelf. Al een paar keer gehad dat ik m'n pc uitzette in plaats van aan omdat het scherm uit stond en ik niks hoorde :mrgreen:

Als HD had ik een 160GB laptopkaart van samsung, onhoorbaar. Onlangs als aanvulling 1,5TB schijf erbij...kan ik eindelijk m'n pc weer aan horen staan :roll:
beter laat dan nooit!

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 23 feb 2010, 15:24

b_force schreef:Veel er van gaat na een aantal maanden toch "kreunen".

Met harddisks was dat eigenlijk nooit anders. Omdat ik computers al voor muziekproduktie inzette toen Microsoft nog groot moest worden (en ik niet serieus werd genomen omdat ik hiervoor van een Atari afweek), selecteerde ik HDD's al vanaf die tijd op geluidsproduktie. Al vaak lukte het om HDD's dusdanig in te bouwen dat ze geruisloos hun werk deden, maar nooit voor een lange periode. Na 1 of hooguit 2 jaar begonnen ze te fluiten, en dus verhuisden ze naar de server op zolder.

Mijn ervaring is wel dat het steeds langer duurt voordat een schijf rumoerig wordt, maar wat mij betreft moet nog blijken of de laatste generaties ook na enkele jaren nog stil zijn.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 23 feb 2010, 15:29

Ik heb hier tweetal schijven die tot op heden nog lekker stil zijn :)
De constructie van de kast speelt overigens ook een grote rol. Ik heb laatst voor iemand een kast in elkaar gezet die toevallig de zelfde resonantie frequentie had als de HD. Erg irritant.
Plakje loodbitumen en het was direct weg :)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 23 feb 2010, 15:54

Bij de eerste generaties bereikte je niet veel met een plakje bitumen. Dubbele, flink geisoleerde kisten waren daar soms nodig (en uiteraard zwevende montage).

Wat dat betreft is er wel al veel verbeterd. O:)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 23 feb 2010, 16:01

Marp schreef:Wat dat betreft is er wel al veel verbeterd. O:)

Dat zeker!

Ik kan me nog herinneren dat ik met spuitbus en dremel aan de gang moest om zo een beetje een redelijk kast te krijgen
Tegenwoordig heb je de mooiste dingen voor weinig.

Die goeie lelijke rumoerige stoffige gebrekkige oude tijd toch :wink:

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 23 feb 2010, 17:58

Ten eerste: geef vooral tips! Echt heel handig ben ik niet met pc's en ik bouw nu eigenlijk voor het eerst zo een kreng!

De fans hang ik gewoon aan het moederbord. 3 stuks van scythe en 1 van nexus. Ik heb veel gekeken naar de adviezen en metingen van silent pc. Die testen enorm veel hardware op o.a. prestaties. Vandaar dat ik dus ook op producten van scythe en nexus kom.

Ik begin eerst maar eens begin met een enkele 1 TB schijf. Ook dit moet de stilste 7200rpm HD zijn, vergelijkbaar met wd green power hd's. De langzaamdraaiende is iets stiller wellicht, maar ik wil de pc ook voor andere zaken dan alleen muziek en video gaan gebruiken. Voor studie bijvoorbeeld. Ik heb wel nog genoeg loodbitumen liggen om mogelijke resonanties weg te halen, dus verwacht dat het wel goed gaat komen vwb geluidsproductie.

Ik heb nog een nieuwe xp cd liggen, maar wellicht dat ik ga voor windows 7. Het zou mooi zijn als ik een en ander met een ab kan besturen namelijk. Weet iemand een programma die alle muziek en film ordent, zodat ik met een ab usb dongle combinatie door de muziek kan bladeren? Ik wil geen 100% htpc software installen, omdat ik de pc dus ook voor mijn studie gebruik.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 23 feb 2010, 18:04

Marp schreef:Mijn ervaring is wel dat het steeds langer duurt voordat een schijf rumoerig wordt, maar wat mij betreft moet nog blijken of de laatste generaties ook na enkele jaren nog stil zijn.

Mijn WD RE-2 GP enterprise hoor ik na een jaar 24/7 draaien nog steeds helemaal niet draaien, of je moet je oor er op leggen. Maar ja wat is een jaar? De nieuwere WD RE-4 schijven schijnen qua lagering weer een tandje verbeterd te zijn en nog minder te trillen. Nu zijn dit wel server schijven die duurder zijn dan standaard desktop schijven. http://www.pcper.com/article.php?aid=70 ... ert&pid=10
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 23 feb 2010, 18:19

Martijn, windows heeft zelf een media center programma.
Die kun je wellicht proberen. Daarnaast kun je windows ook normaal gebruiken zoals je gewend bent.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 23 feb 2010, 18:57

W7 rules voor mij at the moment. Fantastisch en stabiel besturingssyteem met een zeer goede GUI. Klaargemaakt voor touchscreen en ingebouwd medicentre.

Ik vind de tip van een aparte NAS een erg goede. Vand de andere kant, wat moet je met zo'n monsterCPU? Geef wat meer geld uit een een touchscreen monitor oid.

Jan

JvS

Berichtdoor JvS » di 23 feb 2010, 21:56

Yep, sluit ik me bij aan. Neem liever een 45watt AMD cpu of een veel minder krachtige intel CPU ofzo. In de HTPC topics op tweakers.net staan wel goede tips hierover. IK heb zelf nog een behoorlijk oude "AMD BE 2350 (2 x 2,1Ghz). Dat speelt geen 1080p zonder hulp van de chipset (die lukt het wel prima). Maar het verschil tussen 720p en 1080p zie je alleen op een erg groot scherm (ik kijk op 46" op 3,5m).

Ik heb al iets van 8-9 jaar een HTPC, wil mezelf wel ervaringsdeskundig noemen :)

- Losse videokaart alleen doen als je wilt gamen. Onboard is voor de rest (inclusief hardwaredecoding van HD materiaal) meer dan voldoende tegenwoordig.
- windows 7 is sterk aan te raden
- Muziek via de afstandsbediening is bijna niet goed te doen. Ik gebruik nu een iPod Touch met 'remote'. Daarmee kan je door je muziekcollectie van iTunes op je computer bladeren en de muziek starten via wifi
- WIndows Mediacenter is prima. Je hebt er ook goede plugins voor om op een mooie manier door je films te bladeren. Sinds ik een groot plasmascherm heb, gebruik ik MCE trouwens niet meer, maar start ik fims en muziek gewoon weer met explorer en de muis :).
- Je zou een 40GB Kinsgton SSD'tje kunnen overwegen. Ik heb er 1 in mijn HTPC. Niet omdat het zo snel is, maar omdat het gewoon geen geluid maakt. Erg relaxed :).
- Al die casefans zou ik laten zitten. Een HTPC kan bestaan uit 1 moederbord (met AMD 785 chipset of intel equivalent dat goed kan decoden), 1 energiezuinige CPU + geheugen + 1 HD. Dat heeft in totaal amper koeling nodig.
- Die voeding lijkt me prima. Ik heb zelf de Zalman ZB 360 gekocht. Die is ook stil.
- Zoals gezegd, die CPU kan veel minder heftig. Een Core i3 of een AMD athlon II ofzo.
Ik heb hem zelf ook.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » di 23 feb 2010, 22:38

Bedankt voor de tips jvs!

Dat film kijken vanaf ssd kaartje is best slim eigenlijk! mijn moederbord heeft geen videokaart, dus die moet wel extra aangeschaft worden. Het is wel een mooi ding met hdmi en aansluitingen voor bijv een beamer.

Mocht de cpu fan teveel geluid maken verzin ik daar wel iets op. Echter is het energieverbruik van een pc niet meer dan 60-80 watt als er niets zwaars gedaan wordt, heb ik begrepen. Film op hd kijken trekt geloof ik niet zoveel stroom. De voeding die ik nu gebruik maakt tot 200watt bijna geen geluid en ik verwacht dat de cpu fan ook weinig toeren maakt tijdens het kijken van een film. De passieve cpu's passen niet goed in de kast jammergenoeg..

Maar zoals ik al zei, de pc moet ook gebruikt kunnen worden voor videobewerking, games en studie. Beetje rekenkracht is wel lekker dan en dan vallen de i3 of athlon 2's al een beetje af.

Ik zie dat op Marktplaats lcd touch schermen staan. Best interessant, alleen jammer dat ze niet full hd zijn!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 23 feb 2010, 22:43

Montana schreef:Ik zie dat op Marktplaats lcd touch schermen staan. Best interessant, alleen jammer dat ze niet full hd zijn!

Vanaf as zaterdag bij de Aldi: Een 55 cm full HD LCD monitor (1920 x 1080) met touch screen voor 249,-
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

fluppie

Berichtdoor fluppie » wo 24 feb 2010, 19:09

Ik hoop dat je niet de onboard kaart gaat gebruiken ?
Die Realtek chip is echt slecht, ik heb zelf de GA-P55A-UD5. Ruis, storing, harddisk-geluiden door de audio heen !
Ik zou dus nog op zoek gaan naar een degelijke geluidskaart.
En nu alles afwerken !

JvS

Berichtdoor JvS » wo 24 feb 2010, 19:14

Ik gebruik alles on board. Wel met een digitale aansluiting. Klinkt prima.

Ik ben voor HTPC's dan ook erg fan van moederborden met de AMD 785 chipset. Echt briljant.
Ik heb hem zelf ook.

eXtink

Berichtdoor eXtink » wo 24 feb 2010, 19:21

Wat voor voeding heb je, je hebt toch minimaal 400-500 Watt nodig voor dit systeempje.
Waarvoor ga je hem allemaal gebruiken, want als je hem alleen voor HTPC gaat gebruiken raad ik je echt aan om een goedkopere/zuinigere/langzamere cpu te kopen. Kost minder stroom en wekt minder warmte op. Want je hebt zo'n krachtige CPU helemaal niet nodig, want in deze tijd wordt bijna alles versneld door de videokaart.
Leuk programmaatje om bijna alle soorten video content af te spelen met versnelling van je videokaart: http://mpc-hc.sourceforge.net/

JvS

Berichtdoor JvS » wo 24 feb 2010, 19:30

400-500watt? Dat is echt schromelijk overdreven. Hoe kom je daarbij?
Ik heb hem zelf ook.

eXtink

Berichtdoor eXtink » wo 24 feb 2010, 19:36

Sorry zat niet helemaal op te letten, dacht dat er een Core i7 stond, die verbruiken een stuk meer. Met een Core i5 heb je 300-400 nodig.
Sowieso voor de zekerheid voor latere uitbreidingen.

Maar zelf zou ik voor een nog zuinigere CPU gaan met een kleinere voeding :D

sevenup

Berichtdoor sevenup » wo 24 feb 2010, 20:23

Ik heb een tijdje geleden ook een PC samengesteld voor audio / video.

Niet duur en snel zat voor HD video en audio. Audio speelt via externe DAC.

Heb net een vergelijkbaar systeem aangeklikt, maar dan met iets nieuwere componenten.

4GB RAM 1333 MHz
AMD X2 processor 3.1GHz. Deze verbruikt 65W en zit tussen de energy efficient en de snelle in. Zijn erg goedkoop.
ASUS moederbord met 785 chipset. Heeft dedicated 128MB videogeheugen en kan extra shared memory gebruiken.
mATX kastje van Antec. 350W 80+ voeding ( energy efficient ) en stille 12CM ventilator.
Ik zou er wel een extra stille CPU koeler bij kopen, de standaard is toch wel iets te horen.
HDD naar keuze.

Dit kan makkelijk 1080p draaien. Ikzelf heb een moederbord van Asrock die automatisch de kloksnelheid en CPU voltage omlaag haalt bij licht gebruik. Dit resulteerd in een zeer laag energieverbruik. 90% van de tijd draait de CPU op maar 900MHz. Denk dat deze dat ook wel kan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sjons

Berichtdoor sjons » do 25 feb 2010, 0:21

En dan nog een dergelijke jongen erin, nog een nas apparaat ergens neerzetten, netjes via gigabit verbinden, en klaar is je htpc.
Ik gebruik momenteel een WD live gevalletje, doet prima zn werk, en is voor mij momenteel genoeg, maar als er ooit weer een 'echte' htpc bijkomt wordt het echt wel zoiets.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 25 feb 2010, 0:32

SSD's hebben naar mijn mening nog teveel haken en ogen.
Daarnaast vind ik zo nog behoorlijk aan de prijs. Persoonlijk zou ik nog even wachten met de aanschaf van een SSD

Terug naar “Bronnen”