Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Berichtdoor Pjotr » vr 05 feb 2010, 22:55

Hannesie vroeg mij om een soort handleiding over hoe je de print het handigste in elkaar kunt solderen. Gisteravond even alvast een print in elkaar gesoldeerd als voorbeeld en hier een overzichtje daarvan. (Velen weten het al hoe het moet maar toch... :D )

• gebruik een goede en schone soldeerbout met een fijne punt. Hou die punt ook schoon en veeg hem voor iedere soldeer handeling even af aan een vochtig maar niet nat doekje. Heb je een soldeer station met zo'n sponsje dan zit je al goed (hou die spons dan wel vochtig). Bouttemperatuur ongeveer tussen de 320 en 350 graden.
  • Gebruik goed en niet te dik harskern soldeer, een dikte van 0,5 mm - 0,7 mm is prima. Zelf vind ik dunner soldeer van 0,5 mm prettiger werken maar dat is ook duurder.
  • Verder benodigd: Een klein platbektangetje, een goed scherp zijkniptangetje en een pincet voor het monteren van de SMD dioden.
  • Goede verlichting. Een 60W bureaulamp of loeplamp kan prettig/handig zijn.

Voor het opbouwen van de print is het het handigste om van laag naar hoog te werken. Dus eerst de liggende dioden D9, D10 en D13 en ander klein grut als de condensatoren en weerstanden. De weerstanden komen rechtop te staan en je moet dus 1 draadje ombuigen. De richting van de weerstanden maakt verder niet uit, daar mag je je eigen esthetisch gevoel op loslaten ;) Wees voorzichtig met het buigen van de draden van de dioden. Pak de draden vast met een tangetje en buig ze daarmee om zodat je het glas niet te veel belast en het breekt. Maak ook geen vergissingen met de waarde van de weerstanden. Dat later corrigeren als de print al helemaal in elkaar zit wordt lastig.

Knip de draden aan de soldeerzijde op ongeveer 1 mm lengte af. Het solderen is een handigheidje. Bij een doorgemetalliseerde print als deze is het het handigste als je probeert het draaduiteinde eerst van tin te voorzien zodat deze heet genoeg is en dan langzaam het gaatje vol te laten lopen. Begin je bij het eilandje dan zit het gat gelijk dicht en krijgt het vloeimiddel wat in het tin zit geen kans om in het gat te vloeien en vloeit het tin niet mooi door in het gat. Is op zich niet zo heel erg.

Probeer het in 1 snelle vloeiende beweging te doen zodat je de componenten niet te heet stookt en stuk bakt. Vooral halfgeleiders kun je nog wel eens oververhitten.

Het ziet er dan uiteindelijk zo uit:
PCB_1.jpg

Dan de elco's. Ook nu weer van laag naar hoog, dus eerst de kleintjes en dan de grotere. En uiteindelijk de transformatoren.

Ik merkte dat de toleranties van de transformatoren nogal ruim zijn. Het is daarom beslist handig om voordat je de print in elkaar gaat solderen, eerst met een plat tangetje de pootjes goed te richten zodat de transformatoren makkelijk in de print te steken zijn. Doe je dat pas als de elco's er al op zitten dan wordt dat lastiger en een beetje gewring. Let bij de transformatoren op dat je ze er goed insteekt w.b.t. pri en sec kant. Maak je daarbij een vergissing dan is het lastig om ze weer uit de print te solderen.

Hou minimaal 5 mm afstand tussen LED'je en print, anders is de kans op oververhitten groot. Een LED'je wat oververhit is geweest geeft vrijwel geen licht meer. Op het omgebogen draadje van R16 staat de netspanning! Isoleer dat goed met b.v. dun krimpkous tegen per ongeluk aanraken! Ik heb er een stukje teflon kous om gedaan wat ik nog had liggen. Beter is om over de hele weerstand krimpkous te doen, de hele weerstand staat tenslotte op de netspanning. Als alles goed gaat ziet het er uiteindelijk dan zo uit:
PCB_2.JPG

Dan de dioden aan de onderkant. Dit is een geduld en precisie klusje, niet te veel koffie nuttigen dus van te voren.... :D

De markering op de dioden is als volgt:

MRA4004T3G: R14
10BQ030PBF (vervangt de MBRS120T3G): V1E
MBRS1100TRPBF: V10

De overige markering is een variabele datum en productie code.

Beste is om één eilandje eerst voor te vertinnen en dan de diode er op te solderen zodat ie vast zit. Op de dioden staan streepjes gegraveerd, die moeten aan de kant van de punt van de opdruk van de print komen. De opdruk van de dioden kan lastig te lezen zijn omdat deze heel dun laser-gegraveerd is. Is een kwestie van een beetje draaien zodat je de goede lichtinval krijgt. Een sterke lamp die van 1 kant invallend licht geeft helpt hier erg bij. Hier een foto van de onderkant:
PCB_3.JPG

Viel niet mee om de markering op de dioden te fotograferen. Daar moest ik nogal wat voor stoeien met de verlichting. Met strijklicht lukte het uiteindelijk.

Bij de montage van de print in een metalen kast: Zorg dat de afstand tussen de 230V delen en de kast minimaal 8 mm is voor de veiligheid. Als het goed is zorgen de afstandsstukjes daar al voor.

Succes!

[edit: schema er maar ff bijgezet]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 06 feb 2010, 14:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

hannesie

Re: Betere voeding HongKong DAC, het proeven van de pudding

Berichtdoor hannesie » vr 05 feb 2010, 23:03

Hannesie is hardstikke blij dat je dat doet :D :D :D :D :D

Een visueel gemaakte handleiding, SUPER :roll: :roll:

Als ik het printje dan ook nog binnen krijg, is het helemaal goed.
De Post is langzaam in Dordrecht.
Vol verwachting achter de brievenbus vandaag, maar helaas.
Als het er morgen is kan ik alvast dit weekeinde beginnen met de eerste verkenning.
Hans

BertDB

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Berichtdoor BertDB » za 06 feb 2010, 13:58

De print is hier ook nog niet binnen (onderdeeltjes wel), maar dat ziet er wel reuze professioneel uit ! :shock:
Kan weinig anders zeggen: thumbs up ! :D
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 06 feb 2010, 14:28

Volgens mij zijn het die Friese postbodes die de boel traineren, hier is hij al wel langs geweest met een tempo dat hij nooit aan de 4daagse mee kan doen, maar ook pakjes uit Friesland had hij niet bij zich.

Wat moet ik nu :roll: , heb mij geestelijk voorbereid voor dit weekeinde op bakken en braden van printjes. :-# !^%$#(*&

Peter, als jij je dit weekeinde nog verveelt, is het misschien leuk om te kijken met een scoop o.i.d wat nu de verschillen zijn tussen het origineel en deze nieuwe geavanceerde voedig? :shock: :shock: :shock:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 06 feb 2010, 15:06

Ik begrijp de frustratie, maar klachten over levering kunnen misschien beter in het GB topic. Kunnen we het hier over de bouw en verdere inns en outs houden.

hannesie schreef:Peter, als jij je dit weekeinde nog verveelt, is het misschien leuk om te kijken met een scoop o.i.d wat nu de verschillen zijn tussen het origineel en deze nieuwe geavanceerde voedig? :shock: :shock: :shock:

Hoi Hans,

Dat heb ik al eens gedaan maar daar heb ik geen foto's van. Vooral in de jitter plaatjes was een behoorlijke verbetering te zien. Als ik er tijd voor heb zal ik het nog wel eens over doen en er foto's van posten. Maar op het moment verveel ik mij allerminst :mrgreen:
Peter de Jong

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 06 feb 2010, 16:13

Leeuwarden zou de postbode graag een Spaanse Peper tussen de billen steken maar is helaas net als jullie aan de genade van TNT overgeleverd...

(... even de nachtmerrie van verdwenen envelopjes uit mijn hoofd verbannen... was ik in dat andere topic niet begonnen over aangetekende verzending... Aaaaaahhhh niet doen Jan... alles komt goed.... [-o< )

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 09 feb 2010, 19:19

De print is hier gisteren ook aangekomen!
kon natuurlijk nauwelijks wachten.. vlug in elkaar gezet dus.
Werkte direct flawless.. :mrgreen:

Vandaag eerste testen gedaan.
Ik meet niet, ik luister !

opstelling:
Squeezebox spdif out, muziekbestand is een flac (Massive Attack, Korn en Bach)
Aangepaste hongkong DAC (condensatoren, LM4562 en aanpassing oscillator vd CS8414) en deze voeding.
Hoofdtelefoonversterker met ECC99, schema volgens "blue ears"

Eerste bevinding: Voor zover ik kan horen vind ik het stereobeeld verbeterd.
Ook in de heel stille passages vind ik meer rust in het geluidsbeeld, al is dat moeilijk te beschrijven.
Het is een verbetering, ookal is het enkel in de marge.. en nu genieten :mrgreen:
Misschien morgen nog even testen op de eindversterker.. :twisted:
Oja, en eens zien of ik m'n squeezebox ook niet kan voeden van deze print .. :wink:

Bedankt voor al dat werk jongens !!!

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 10 feb 2010, 0:13

Ik denk dat je Squeezebox iets meer nodig heeft, heb hem zelf met een module van Guido Tent en een trafo van Amplimo.

Trouwens na een DAC is het verschil niet meer zo groot, uit eigen ervaring.

Hans,
Hans

BertDB

Berichtdoor BertDB » wo 10 feb 2010, 2:19

Ik vrees het ook, net even de netadapter gecontroleerd.. 2A type..
Kan die ene LM317 natuurlijk nooit geven..
Zal even het artikel van Dick erop nalezen en ook maar eens een apart amplimo trafootje en tent module ervoor regelen...

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » wo 10 feb 2010, 10:01

Of een LM350 pakken, zie op de tentlabs site zo geen regelaar die 2A levert?
Rob.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 10 feb 2010, 10:18

xbake schreef:Ik vrees het ook, net even de netadapter gecontroleerd.. 2A type..
Kan die ene LM317 natuurlijk nooit geven..

2 ampere? 2A bij 5V = 10W. Als ie dat verstookt wordt je Squeezebox loeiheet. Dus dat zal wel loslopen.

Je zou de stroom eens kunnen opmeten. Maar het DAC voedinkje kan met deze dimensionering hooguit 0,5 ampere met goed fatsoen leveren als je er een wat grotere trafo aanhangt en de 15 ohm weerstanden verkleint naar 4,7 ohm.

De huidige opzet is geoptimaliseerd voor een 5V van max. 100mA - 200 mA
Peter de Jong

BertDB

Berichtdoor BertDB » wo 10 feb 2010, 19:42

Pjotr schreef:De huidige opzet is geoptimaliseerd voor een 5V van max. 100mA - 200 mA

en daar ga ik het ook op houden :wink:
de squeezebox krijgt nog een voedinkje apart.

Ik zou het inderdaad even moeten nameten, maar volgens mij verbruikt dat VFD scherm niet weinig ..
Bovendien ook een WIFI module.. alles tezamen zal het toch mooi aan 1 ampere komen denk ik..

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 21 feb 2010, 23:11

Wat metingen aan de voeding.

Allereerst de jitter metingen, daar ging het ten slotte om. Daarvoor gebruik ik een signaal van1/4 fs volgens Julian Dunn op –6 dB maar zonder modulatie. Bij 44.1 kHz SR is dat een signaal van 11025 kHz.

Meetopstelling: Bovenstaand signaal werd als 24 bit .wav afgespeeld op mijn laptop en gaat via ASIO naar een Musiland USB--> S/PDIF converter. Dit is een asynchrone converter met zelf heel weinig jitter. De clock hiervan komt van een stabiel kristal. Daarna het S/PDIF signaal met een kort coax kabeltje naar de DAC. Mijn DAC is een 10 jaar oude M-Audio Superdac met een AK4393 dac chip. Op zich een erg lekker klinkend dacje. Het signaal van de DAC gaat vervolgens analoog naar een M-Audio Audiophile 192 kaart in mijn PC en wordt verder opgenomen en geprocessed met ARTA. Om geen correlatie met de sample rate te hebben van het testsignaal op 44.1 kHz, sampelt ARTA met 48 kHz.

Allereerst een nul meting om de ruis van de AD converter te bepalen. Hierbij is simpelweg de voeding van het DAC’je uitgeschakeld maar verder alles aangesloten. Dat ziet er dan zo uit:
Nul-meting.gif

Niet verkeerd. De ruisvloer ligt onder de 150 dB.

Nu de DAC met de oorspronkelijke voeding. Die bestaat uit een standaard gelijkrichter, elco van 2200 uF en een standaard 7805. Dan krijgen we dus dit:
Jitter-org-PSU.gif

We zien nu een hele bunch intermodulatie jitterproducten op precies 50 Hz afstand. Ze liggen net onder –100dB.

Met de nieuwe DAC voeding gaat het er zo uitzien:
Jitter-new-PSU.gif

Oeps, alle 50 Hz intermodulatie producten zijn niet meer terug te vinden en iig onder de ruisvloer verdwenen. De Cirrus S/PDIF receiver chip is gewoon nogal gevoelig voor voedingsruis en extra filteren loont dus. I.i.g. meet technisch. Ook is te zien dat de voet van de 11025 naald zich pas gaat verbreden op –135 dB t.g.v. de rest ruis. Dat is echt ordes beter dan wat van de Cirrus chip aan jitter gespecificeerd is, had ik niet verwacht dat dit er uit te halen is.

Nu zul je je afvragen hoor je dat? Die intermodulatie ligt onder –100 dB full scale? Jawel maar het is wel een heleboel. Mijn indruk is dezelfde als die van Xbake: De afwezigheid ervan geeft meer rust in het geluid, net of het wat vloeiender/meer ontspannen gaat klinken.

Als extra’tje wat scoop foto’s van werking de snubbers R14/C22 en R15/C23 die over de gelijkrichters zitten. Hier de spanning van de 15 V op de transformator zonder de snubber R15/C23. Verticaal is het 10V per hokje:
15V_AC.jpg

Gedurende de platte stukken geleiden de dioden en worden de elco’s bijgeladen. Aan het einde van het platte stuk, bij het rode cirkeltje, zien we dat de spanning ineens heel steil terug valt. Dit is het gevolg van het afschakelen van de diode i.c.m. de lekinductie van de transformator. Dergelijke steile flanken zijn altijd goed voor een hoop HF rommel. Zoomen we daarop in dan zien we dit:
15V_AC_Zoom.jpg

We zien daar een HF oscillatie t.g.v. de capaciteit van de dioden en de lekinductie van de transformator. Plaatsen we nu de snubber dan krijgen we dit:
Snubber.jpg

De oscillatie is nu geheel gedempt en de spanning loopt nu veel minder steil terug. Gaan we dat horen? Daar laat ik mij niet over uit, ik heb het niet AB getest :D Dergelijke oscillaties kunnen ook naar buiten toe HF storen en het is zindelijk engineeren om ze te temmen.
Peter de Jong

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 22 feb 2010, 8:18

Kijk als elektroanalfabeet kan ik dit natuurlijk niet helemaal volgen maar ik wordt er wel blij van :-)! Cool Peter!

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 22 feb 2010, 10:20

Nette voeding zo! Eén opmerking, de trafo's kunnen veel lager in spanning, je staat nu onnodig veel warmte te verstoken in de regelaars. Voor de 2x12V voeding kan je prima toe met een 2x12V trafo, voor de 5V voeding kan je prima toe met een 2x6V trafo.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 22 feb 2010, 11:35

Ha Sander,

Valt wel mee hoor met die warmte. De 12V regelaars kunnen zelfs zonder koelprofieletje bij mij en de 5V kan met een klein 18 grC/W profieltje af en dan wordt het lauw-warm. Ik heb ze met z'n 3'en op een stukje alu strip geschroefd van 20 x 60 x 2 (mm's) met siliconenrubber isolatieplaatjes er tussen.

De meting is gedaan met een netspanning van 235V (die schommelt hier tussen de 230 en 238V) Voor de dimensionering heb je rekening te houden met de Ri van de trafo's, de filterweerstandjes tussen de elco's en -10% netspannings variatie. Met 3VA trafo'tjes van 6V en 12V wordt het dan in het uiterste geval bij max. balasting net te krap, daar is naar gekeken. Beter mee verlegen dan om verlegen :mrgreen:

Dan nog een puntje waarom je het niet te krap moet nemen: De regelaars regelen nog wel bij een drop-out spanning van 2V maar de PSSR loopt dan behoorlijk terug. Staat nergens gespecificeerd maar is mijn ervaring met 3-poters die niet op zich "low-drop" zijn. En 7805'jes willen al helemaal >5V droop-out spanning zien om de PSSR te halen.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 22 feb 2010, 11:51

Ik begrijp wel waar je heen wilt, maar dit soort kleine trafo's hebben in de regel een uitgangsspanning die tot zo'n 20 tot 30% hoger ligt. Voor een 15V trafo kom je dan al op 18V onbelast, na gelijkrichting zit je dan op pakweg 25V. Belast (pakweg 50mA) zit je dan rond de 20V. Maar in dit geval kom je weg zonder extra koeling dus dan is 't geen probleem verder.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 22 feb 2010, 11:57

Sander, het zal wel. Het is getest en we gaan het niet veranderen. Kijk eerst eens naar het scoopplaatje van de 15V van de trafo. Dat is bij 235V netspanning en mijn dacje trekt per rail iets van 30 mA, terwijl de voeding ook 50 mA moet kunnen. Daar was het op gespecificeerd.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 22 feb 2010, 12:07

Als 't zo prima werkt, niets aan doen, het viel me alleen op, vandaar dat ik er even naar vroeg.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 24 feb 2010, 23:01

Peter, ik heb hem in elkaar zitten!!

Het solderen van de SMD diode's (mijn eerste keer) was wel even wennen, zoals gebruikelijk is de laatste het best gelukt.
Kan het zijn dat ik hem eerst test, voordat ik er spanning op zet?

Klopt het dat het langste pootje van de LED de plus is ?
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 feb 2010, 23:46

hannesie schreef:Peter, ik heb hem in elkaar zitten!!

Het solderen van de SMD diode's (mijn eerste keer) was wel even wennen, zoals gebruikelijk is de laatste het best gelukt.
Voor de eerste keer niet slecht :D Achteraf bezien had ik de soldeereilandjes voor jullie beter wat groter kunnen maken.
Kan het zijn dat ik hem eerst test, voordat ik er spanning op zet?
Check, check en dubbelcheck of alle elco's. dioden enz, de goede kant op staan enz. Verder as usual.
Klopt het dat het langste pootje van de LED de plus is ?
Ja
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 28 feb 2010, 0:11

Ik heb inmiddels de 2 printen bestukt en afgewerkt, bij 1 maakte ik een foutje maar de andere ging goed.

Ik heb hem nu aangesloten, en de eerste tonen gehoord.
Famous Blue Raincoat Jennifer Warnes 20the ......................... :-$ :-$ :-$ :-$ :-$

Wat een verschil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Echt nog veel meer plaatsing, detaillering, dynamiek, ruimte en precisie.
Dit is een hele goede zet !!!!!!!!!!!!

Ik kan nu met de oude en de nieuwe voeding gaan vergelijken, maar de keuze is al wel heel erg duidelijk :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een gelukkige Hans :roll: :roll:
Hans

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 28 feb 2010, 1:29

hannesie schreef:Het solderen van de SMD diode's (mijn eerste keer) was wel even wennen, zoals gebruikelijk is de laatste het best gelukt.

Het werkt een stuk beter als je eerst de SMD vastzet met een drupje secondenlijm, en dan na het drogen pas solderen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 28 feb 2010, 3:21

hannesie schreef:Wat een verschil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Echt nog veel meer plaatsing, detaillering, dynamiek, ruimte en precisie.
Dit is een hele goede zet !!!!!!!!!!!!

Zou je de DAC met die voeding mee naar Breda willen brengen? Ik ben erg benieuwd naar een direkte vergelijking.

Als het nodig is kan ik wel een DAC met standaard voeding meebrengen. Dat vereenvoudigt waarschijnlijk het wisselen. Althans, als je op de DAC geen modifiaties aanbracht. Als je dit wilt, moet je maar even aangeven welke opamp ik op het boardje moet steken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 28 feb 2010, 11:16

ray5150 schreef:
hannesie schreef:Het solderen van de SMD diode's (mijn eerste keer) was wel even wennen, zoals gebruikelijk is de laatste het best gelukt.

Het werkt een stuk beter als je eerst de SMD vastzet met een drupje secondenlijm, en dan na het drogen pas solderen.

Ai, hier moet ik toch ernstig tegen waarschuwen!

Secondenlijm vloeit altijd enigszins uit over de soldeervlakjes waardoor ze niet meer goed solderen. Maar wat ernstiger is dan, is dat er door de verhitting giftige cyanide dampen vrij komen. Ik heb het in het verleden meegemaakt dat een collega hierdoor 2 dagen ziek thuis heeft gezeten met hoofdpijn en misselijkheid.

Het wordt wel gedaan maar dan met speciaal hiervoor ontwikkelde lijmen en die vind je beslist niet in een DHZ zaak.
Peter de Jong

Terug naar “Bronnen”