Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

democles

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Berichtdoor democles » wo 20 mei 2020, 17:47

Succes :goedzo:

koenjer

Berichtdoor koenjer » zo 24 mei 2020, 21:10

Nog even een update. Afgelopen dagen wederom flink aan het stoeien en luisteren geweest.
Heel wat nieuwe indrukken gekregen :)

Meest negatieve wel is dat het net overdag wel erg vervuild is. Woon in zo'n vrij jonge wijk waar ongeveer iedereen panelen op het dak heeft liggen.
Overdag luisteren doet toch anders aan dan sávonds. Ondertussen de HiFi groep verplaatst naar de fase die het meest rustig is in de middag. En natuurlijk niet op de zelfde fase dan de eigen omvormer. Daarnaast ook zo'n Kemp SNS filter gekocht voor wat het waard is (ja i.i.g. 150 euro :lol: )

Even terug naar de voedingen. In eerste instantie eerst de LT3045's nog even laten zitten en eens even een goede blik op de soekris dac geworpen.
Die Soekris dac is initieel ontworpen om rechtstreeks AC op aan te sluiten. Ik had al eens de brug en de elco's verwijderd. Er zit echter ook nog een RC filter met een 1000uF / 12ohm, die is volgens mij ook een beetje overbodig en doet misschien wel meer kwaad dan goed in deze situatie. We komen natuurlijk al met een erg mooie gestabiliseerde voeding aan.

Soms wordt je wel eens moe van HighEnd Hifi, want alles wat je doet heeft wel ergens impact op het geluid...…

Maar goed, na het verwijderen van die 1000uf en 12ohm weerstand, toch nog even 2x een 100uF Elna Silmic II terug geplaatst. Dit doet ook al positieve zaken, met name het laag werd daardoor beter en dieper, en het hoog schoner.
Alles wat je aan output elco's/condensatoren aanpast bij die LT3045 heeft best wel impact op het geluid. Mijn conclusie is, minimale capaciteit aan de uitgang van de regelaar klinkt het meest natuurlijk.

Daarna toch de proef op de som genomen en die "Jung/Didden" superregelaars afgebouwd, getest en gemonteerd.
Die regelaars maken gebruik van sense lijnen, die koppel ik dan ook op het Soekris board en niet direct doorverbonden aan de voedingsprint zelf.

Tja en dan moet je er nog wat over roepen :) , gezien het feit dat er een boel tijd en wat euro's inzitten zou je het liefste direct roepen dat het stukken beter is maar zo werkt dat natuurlijk niet.

Ze klinken in ieder geval "anders" . In eerste instantie lijkt het of de LT3045 misschien wel meer zwart rond de instrumenten heeft.
Vind de jung/didden regelaars dan ook niet per direct beter of slechter. Maar bleef onbedoeld wel 2 uur zitten men halve standaard repertoire er door te draaien. Kwam wel tot de conclusie dat ze dus muzikaler zijn dan de LT3045's.

Maar goed het blijft allemaal een beetje subjectief natuurlijk. Voor nu laat ik het er even bij en ga eerst maar eens weer een tijd gewoon muziek luisteren. Daar is dat spul natuurlijk uiteindelijk ook voor :)

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 24 mei 2020, 22:28

Dat laatste is ook precies waar die voor gemaakt is, heb hier zelf ook wat zonnepanelen op het dak liggen, en in de zelfde meterkast ook een aparte groep voor de audio, en verder geen fratsen uitgehaald op de Soekris zelf.

En op de eerste Dac, die dan wel een vref aanpassing heeft gekregen.
Maar dat was ook een versie 1. en 0,02% uitvoering.
De man die het ontwerp voor de Soekris heeft gemaakt lijkt mij niet dom, en derhalve heb ik niet het idee dat ik er dan nog wat aan moet doen. :wink:

Ik heb tenminste niet het idee dat ik het beter kan, maar ik heb al wel veel mensen gezien die er van alles aan doen, maar of het ook beter wordt?
Hans

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » ma 25 mei 2020, 13:13

hannesie schreef:Ik heb tenminste niet het idee dat ik het beter kan, maar ik heb al wel veel mensen gezien die er van alles aan doen, maar of het ook beter wordt?

Uitbreiden van de capaciteit op de Vref lijnen (12 elco's plaatsen) geeft een flinke verbetering! :goedzo:

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 25 mei 2020, 13:23

Bij de eerste heb ik er geen of weinig ruimte voor lijkt het, i.v.m. de print van Kiven en de ruimte moet dan boven op de DAC benut worden.
Heb jij een foto van jouw opzet?
Bij de huidige die ik nu benut, zou dat misschien ook wel kunnen, geen idee.
Hans

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » di 26 mei 2020, 18:10

Even een linkje naar de capacitor mod.

Ik heb zelf een rev. 3 en daar zit al wat meer capaciteit op vergeleken met rev. 1 (volgens mij 12 x 100uF) maar het gaf alsnog een duidelijk hoorbare verbetering.

https://hifiduino.wordpress.com/2015/07/12/soekris-dac-modding-vref/

Ik heb er 12 x 1200uF 6,3V Polymeer condensatoren in gezet, hele dankbare mod :-({|=

Edit: linkje naar gebruikte condensator, ik heb ze daar niet besteld...
https://nl.mouser.com/ProductDetail/CDE-Illinois-Capacitor/128ULR6R3MFH?qs=3tP%252BN51vMXeUizzsqDyMbA%3D%3D

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 07 okt 2020, 13:18

Wie van jullie heeft wel eens verschillende bronnen richting de DAM1021 geprobeerd?

Gebruik nu de I2S lijn vanuit de RPI, omdat theoretisch de FIFO toepassing in de FPGA timing issues zou moeten oplossen.
Toch lees ik een boel mensen die USB-XMOS (zoals hannesie) gerelateerde converters gebruiken i.p.v. die van de PI zelf.

Zou er nog verschil te horen zijn in bron?

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 07 okt 2020, 14:53

Ik heb wel de verschillende ingangen gebruikt met de S/PDIF een OPTISCH/Toslink en dan de USB > I²S met dan de Amanero, dus geen XMOS, dat scheelt nog wel. :mrgreen:
Geluid geeft dan niet echt een groot verschil.

Het I²S van de RPI is dan wel wat discutabel, daar zijn dus wel weer trucjes op verzonnen.

Ben toevallig wel bezig om dan iets dergelijks op te zetten met dan de 3x de USB naar I²S, en dan de Amanero/Xmos208 en de Bravo met de SA9227 chip op te zetten, en dan eventueel de Friendlyarm Neo 2 SBC met de I²S uit IO pinnen.

Heb net de Neo 2 op de laatste stand van zaken ingesteld met laatste Debian .
i2s.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 07 okt 2020, 15:04

Op de DAM alleen nog maar de rPI aangesloten gehad direct en later via een XMOS, de andere mogelijkheden heb ik nog niet gebruikt.
Robert Jan

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 07 okt 2020, 15:25

rjmulder schreef:Op de DAM alleen nog maar de rPI aangesloten gehad direct en later via een XMOS, de andere mogelijkheden heb ik nog niet gebruikt.

Zat er volgens jou nog veel verschil tussen de PI en de xmos?

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 07 okt 2020, 15:38

Ja gelukkig wel :) binnenkort weer verder met het geheel het staat nog steeds op een plank te spelen.
Zoals ik ook al in het topic had aangegeven klinkt het naar mijn mening schoner ruimtelijker en gecontroleerder.
En met die XMOS er tussen kun je ook een veel hogere kwaliteit afspelen dan de rPI zelf kan.
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 17 nov 2020, 15:06

Vers van de pers, lijkt al haast oud nieuws natuurlijk, en te vinden op de site.
Hij gebruikt nu een ander FPGA met wat meer ruimte voor extra mogelijkheden, maar wel kant en klaar in een doosje.
2541.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 30 dec 2020, 11:07

Ik zie dat er meerdere soekris gebruikers zijn op dit forum.
Welk filter heeft jullie voorkeur om naar te luisteren?

Schipper zelf nog wel eens tussen F4 (linear phase) en F7 (soft minimum phase)
F4 klinkt wat ruimtelijker maar lijkt iets minder schoon ofzo. F7 heeft dat randje niet maar is minder ruimtelijk.

Of hebben jullie nog andere thirdparty filters geladen>

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 30 dec 2020, 11:25

F7. , Oftewel soft heeft mijn voorkeur.
Hans

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 30 dec 2020, 12:50

Even voor de goede orde, knutselen aan een Soekris DAC is leuk en leerzaam, maar zonder metingen van de situatie voor en na een modificatie feitelijk zinloos, immers je kunt niet beoordelen wat de positieve of negatieve gevolgen zijn van een modificatie. En nee, je oren zijn geen meetinstrument.
Mediocre is not my middle name.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 30 dec 2020, 12:59

Aan de ene kant ga je luisteren via je oren en zolang die blij zijn. Aan de andere kant zijn we ook heel goed in staat om onszelf voor de gek te houden. Het placebo effect is echt en behoorlijk groot. Als je dus een verschil hoor en dat ook met metingen kan staven dan is dat natuurlijk het mooiste.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 30 dec 2020, 13:00

SSassen schreef:Even voor de goede orde, knutselen aan een Soekris DAC is leuk en leerzaam, maar zonder metingen van de situatie voor en na een modificatie feitelijk zinloos, immers je kunt niet beoordelen wat de positieve of negatieve gevolgen zijn van een modificatie. En nee, je oren zijn geen meetinstrument.

Als jij een speaker ontwerp, doe je dan het laatste, allerlaatste stukje niet op gehoor?

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 30 dec 2020, 16:27

SSassen schreef:Even voor de goede orde, knutselen aan een Soekris DAC is leuk en leerzaam, maar zonder metingen van de situatie voor en na een modificatie feitelijk zinloos, immers je kunt niet beoordelen wat de positieve of negatieve gevolgen zijn van een modificatie. En nee, je oren zijn geen meetinstrument.

Deel je punt grotendeels hoor. Lastige is dat niet iedereen de juiste apparatuur beschikbaar heeft om zaken objectief te kunnen meten en daarbij ook de kennis in huis heeft om te weten wat te meten en hoe te interpreteren.
Er valt best veel op het net te vinden maar dan nog is het geen eenvoudige materie. (anders had een Elektrotechnische opleiding geen 4 jaar maar een paar maandjes geduurd :) )

Dus soms zit er niet veel op dan je oren ook goed gebruiken.

Betreft de verschillende selecteerbare filters, merk wel dat dit grotendeels subjectief is omdat mensen verschillende voorkeuren hebben.
Was in dat opzicht gewoon benieuwd wat forumleden voor een voorkeur hebben.

Waar ik nog wel steeds erg blij van wordt is de mogelijkheid tot het gebruik van de 13 biquad filters. Daarmee kun je prima roomcorrectie toepassen. En het toepassen van roomcorrectie brengt echt bijzonder veel meer verbetering dan het schakelen van de filters :)
In de REW Beta versie zit nu ook de mogelijkheid om biquad coefficents te exporteren (Minidsp / soekris formaat) die zo eenvoudig in de DAC te knallen zijn.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 30 dec 2020, 17:04

Met dat knallen zit je wel goed, in deze tijd van het jaar. :-"
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 30 dec 2020, 17:27

jvenema schreef:Aan de ene kant ga je luisteren via je oren en zolang die blij zijn. Aan de andere kant zijn we ook heel goed in staat om onszelf voor de gek te houden. Het placebo effect is echt en behoorlijk groot. Als je dus een verschil hoor en dat ook met metingen kan staven dan is dat natuurlijk het mooiste.

Als je niet eenduidig kunt associëren wat je meet met wat je hoort en andersom en dan ook nog uit kunt maken of je verbeteringen dan wel verslechteringen klust, is het sowieso allemaal volkomen subjectief.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 30 dec 2020, 18:18

Het voordeel is mogelijk dat je de karakteristieke elementen van de luisterruimte kent en ben je gezegend met een goed geheugen voor dit soort specifieke luister sessies, dan is het mogelijk wel een optie om dan te oordelen of het bevalt.
Maar vaak hoor ik dan nog wel eens , "het klinkt anders", maar de duiding of het dan beter of slechter is ?

Dan ook nog wel een puntje, anders is vaak, niet beter. :hide: :relax:
Hans

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 30 dec 2020, 18:19

Leeuwarden schreef:

Als jij een speaker ontwerp, doe je dan het laatste, allerlaatste stukje niet op gehoor?

Oh jazeker, maar elke wijziging (één per keer) wordt wel nagemeten, en als het lekker klinkt maar slecht meet dan heb ik altijd een serieus gesprek met mijzelf :mrgreen: ...
Mediocre is not my middle name.

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 30 dec 2020, 20:27

jvenema schreef:Aan de ene kant ga je luisteren via je oren en zolang die blij zijn. Aan de andere kant zijn we ook heel goed in staat om onszelf voor de gek te houden.

Nou daar heb je wel een punt. Gisteravond had ik een leuk voorbeeld.
Naast een 2.0 opstelling met een soekris dac als bron heb ik ook een marantz receiver staan voor de HT. (draai de HT met de zelfde amp en front speakers als 2.0, via de pre-out op de marantz)

Op de marantz zit ook een ingebouwde HEOS player waar ook Tidal integratie opzit. En de marantz heeft zijn roomcorrectie gedaan via audessey (wat echt niet slecht is als je de tijd neemt en de App gebruikt die je zelf in staat stelt de doelcurve aan te passen)

Nou klinkt het via de marantz wel iets minder verfijnd als via de soekris maar eigenlijk lang niet gek.
Nu zit er op de marantz ook legio upmixing mogelijkheden naar Dolby atmos, DTS-X en Auro 2/3D. Het meeste ervan klinkt vrij snel wat "artificial".
Maar de Auro2D optie is echt bijzonder goed, hij laat 2.0 beeld goed intact (en probeert niet met alle macht de stem uit het centerkanaal te pushen)
zelfs zo goed dat ik gister bijna een uur bezig was mijn standaard repertoire eens te testen.
Het beeld wordt een beetje groter, meer 3D en meer een "live" ervaring.

Maar nou kom ik op het punt, de oren waren blij :lol: maar de mind zei: "ik luister niet naar zuiver bron materiaal, er wordt hier aan het geluid gesleuteld" en daardoor denk je als HiFi liefhebber snel, dit kan nooit goed zijn want het is geen bitperfecte weergave van het origineel.
Heb wel eens moeite om daar overheen te stappen en gewoon te genieten :beer:

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 30 dec 2020, 20:34

Ach en in de studio doen ze ook legio dingen in de mix, die ook niet allemaal naturel zijn. En dan controleren ze ook nog dat het redelijk klinkt op slechte speakers.

Terug naar “Bronnen”