Luchtgelagerde draaitafel; project in uitvoering

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

rdv300b833

Re: Luchtgelagerde draaitafel; project in uitvoering

Berichtdoor rdv300b833 » zo 14 apr 2019, 7:54

Goedemorgen Barry,

een Thorens is NIET "ordinair" !
Da's een keurig merk net zoals Dual, Lenco en andere grootheden die vinyl groot en bereikbaar hebben gemaakt.
Buiten de eenvoudigere modellen die uitstekende waarde voor hun geld bieden/boden hebben ze gezorgd voor mooie ontwikkelingen die grenzen hebben verlegd. Er zijn van deze fabrikanten enkele superspelers die heden ten dage nog uiterst exotische bedragen opleveren (bv Thorens TD226 en Thorens Reference).

Ben blij dat deze fabrikanten bestaan; "vinyl" was anders geweest zonder deze.
En ik maak schaamteloos gebruik van hun producten zoals bijvoorbeeld de Dual-motor. Ik weet nog niet of dit mijn finale motor gaat blijven maar in de tussentijd kan ik mooi gebruik maken van hun kennis & kunde.

Met muzikale groet
Reinout

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 apr 2019, 9:13

Mee eens hoor, stond daarom ook tussen " " :D Even OT, vorig jaar op de X-Fi was er van Hanze Hifi een aardig vergelijk: een Thorens TD124 en een 160. gelijke arm, gelijk element, gelijke set. Zelfde plaat werd achtereenvolgens gedraaid, verschil was best goed te horen. Natuurlijk kom je op een gegeven moment op een punt dat de verschillen minder groot worden maar ik vond het bijzonder; een TD160 met ook niet het minste loopwerk moest het onderspit delven.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 apr 2019, 12:36

rdv300b833 schreef:
En ik maak schaamteloos gebruik van hun producten zoals bijvoorbeeld de Dual-motor. Ik weet nog niet of dit mijn finale motor gaat blijven maar in de tussentijd kan ik mooi gebruik maken van hun kennis & kunde.

Met muzikale groet
Reinout

Vraag mij af of je überhaupt wel verschil in motoren gaat horen met een dergelijke hoeveelheid kilo's aan ronddraaiende massa. Maar als ik een tip mag geven:

3-Ph motor.jpg

101-standard-ac-motor.jpg

Dit is een frame-60 precisie 3-fasen AC miniatuurmotor. Vergelijkbaar met wat onder een EMT zit. Moet nog wel een sturing bij dan :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » zo 14 apr 2019, 13:24

Ha Pjotr,

nou....ook met een massa-loopwerk maakt de motor echt wel uit.
Mijn vorige draaitafel-plateau had ook een gezond gewicht van 17 kg ( viewtopic.php?f=20&t=10223&hilit=scheu ) en daar scheelde het motortje best wel ! Ben uitgekomen bij een wikkelmotortje uit een cassettedeck.

Hier staat die Scheu nog op het rack....
IMG_5228.JPG

Nu staat die nogal sipjes in een hoek. Zonde.....ik moet die tzt omzetten in centjes of leuke onderdelen.
DSCN1495.JPG

De hele aandrijving van een draaitafel is trouwens een prima mogelijkheid om eens lekker helemaal uit je bol te gaan. Verschillende snaren/draden, vliegwiel, externe as, motorsturing. keuze AC of DC, accuvoeding, etc etc. Doe eens creatief ! Je aangedragen motortje is een goed voorbeeld er van.

Met muzikale groet,
Reinout

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 apr 2019, 14:30

Ja, voor die motor ligt ook nog een sturing op de stack:

IMG_3052.jpg

Deze is wel voor een 2-fasen. Maar 3-fasen kan ook. Naar mijn idee zijn 3-fasen asynchrone motoren de meeste "ruisvrije", mits netjes aangestuurd.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 apr 2019, 14:41

Dat is een knap stukje werk zo, Peter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 apr 2019, 16:14

Dank je Ray. Ja, je hoeft niet altijd per se een print van iets te ontwerpen :D En als ik ooit eens tijd over heb......... maak ik hem misschien nog wel eens af ;) Zoals Reinout ook al aangaf, je kunt van zo'n DT op zich je levenswerk maken. Aan alle kanten mogelijkheden te over. Maar nu maar weer naar Reinout zijn kunsten :mrgreen:
Peter de Jong

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » za 20 apr 2019, 21:11

Het draait !
DSCN1522.JPG

Vandaag was de dag dat de Caeles functioneel moest werken. Dus het aansluiten van de lucht/pneumatiek, plaatsen arm en aanzetten phonotrap.
En dat is meer dan geslaagd.

De compressor is meer dan afdoende en op volledig acceptabel geluidsniveau. De leidingen liggen netjes en komen uiteindelijk uit bij de 2e pneumatiekplank (met 3e luchttank)(we hebben dan al een 30 liter tank en een 10 liter tank "gehad"). Op deze plank wordt de lucht verdeeld over 2 sporen:
- voor het lager
- voor de balgen
DSCN1531.JPG

Vervolgens lopen er dus 3 leidingen naar de balgen (via een regelunit onder de draaitafel; iedere balg afzonderlijk instelbaar) en 1 leiding rechtstreeks naar het lager.
DSCN1520.JPG

Het aanzetten van het luchtlager was bijna sip: opeens was het 30+ kg plateau draaibaar en met een mini-zetje bleeeeeef die ook draaien.
De balgen zijn gevoelig. Opeens komt een draaitafel bijna een cm omhoog. Dat hoor je niet; maar zie je wel. Het afregelen is uitdagend want met 3 balgen beïnvloedt de boel elkaar natuurlijk. De ene zijde met arm-basis is bovendien 10+ kilo's zwaarder. Zomaar dezelfde druk op de 3 balgen zetten levert zeker niet een horizontaal draaivlak op.
De arm staat/past prima bij deze draaitafel; met minimale inspanning draait er nu al een van den Hul Colibri met een hele gram afspeeelgewicht......
DSCN1519.JPG

OK; alles draait. En wel meer dan gewoon draaien want hier STAAT gelijk een bijzonder geluidsbeeld. De volgende dagen/weken vooral gebruiken om de boel fijn af te stellen. Lucht/balgen/ventielen/etc is niet mijn expertise en deze gewichtige draaitafel draait er letterlijk op. Pas als de draaitafel helemaal netjes loopt is het tijd om de olie-dempers (zie eerder in dit draadje) te plaatsen.
Maar voor vandaag is het welletjes. De kap van de vorige draaitafel kan er mooi op dus dat komt goed uit.
DSCN1534.JPG

Ben benieuwd hoeveel ik er nog uit ga krijgen met het goed afstellen maar de doelstelling van de dag (functioneel "aan" zetten) is meer dan geslaagd. De ruil tijdens de ETF met mijn oude/grote eindversterker is goed geweest. Ik kan weer lekker verder met de audio hobby.

Met muzikale groet,
Reinout
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op zo 21 apr 2019, 5:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 20 apr 2019, 21:57

Mooi hoor!

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 22 apr 2019, 0:54

:goeie:

SARK

Berichtdoor SARK » wo 24 apr 2019, 7:54

Impressive!
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » vr 26 apr 2019, 11:49

Weer een week verder: het definitief plaatsen van de olie-dempers.
DSCN1554.JPG

Deze staan nu gevuld met laag viscose siliconenolie onder het subframe. Trillingen/energie uit "de bovenkant" komen via de zuigers in de olie terecht en worden daar gesmoord. Zo ook omgekeerd: trillingen uit de onderkant (alsof die 100+ kilo zware voet mee wil bewegen) worden keurig afgestopt in de olie.
Ik dacht dat het maar een mini-verschilletje zou uitmaken maar ben blij verrast door het resultaat. Vooral in de bas is de definitie merkbaar beter. Het lijkt stiller ?! Natuurlijk is dat subjectief maar ik legde voor de montage een lekker stuk Trentemoller-geweld te draaien en het verschil voor/na was duidelijk. Ze blijven nu mooi zitten dus jullie geloven het maar......

Nog niet alles is af (is deze hobby ooit af ?!). Kleine details als voetjes onder de motorunit moeten nog komen.
Daarnaast wil ik nog experimenteren met een externe as. Daarmee loopt dus straks de aandrijfdraad niet van poelie naar draaitafelplateau maar van poelie naar externe as.....waarbij het draaitafelplateau "er toevallig tussen ligt".
Die externe as is al gemaakt. Een buitengewoon fraai stukje metaalwerk wat zo maar dienst zou kunnen doen als volwaardig draaitafellager; loopt griezelig licht.....
DSCN1506.JPG

Met behulp van de sleufjes kan ik mooi zorgen dat de aandrijfdraad goed valt.

De aandrijfdraad waar ik nu mee "speel" komt vanuit de hengelsport. Het is een draad van dyneema/kevlar en heeft gewoon geen rek. Normaal gebruikt om werkelijk direct het aanhappen/bijten van de vis te voelen en bedoeld voor karpervissen (kan 15 kg hebben). Knoopjes maken is geen probleem bij dit draad . Nog een voordeel: relatief ruw dus een goede grip op poelie en plateau.

Tevreden met het resultaat. Tzt de luchtleidingen netjes wegwerken maar nu eerst muziek !
Met muzikale groet,
Reinout
DSCN1552.JPG

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 26 apr 2019, 14:42

heerlijk project dit.

rdv300b833 schreef:...
Daarnaast wil ik nog experimenteren met een externe as. Daarmee loopt dus straks de aandrijfdraad niet van poelie naar draaitafelplateau maar van poelie naar externe as.....waarbij het draaitafelplateau "er toevallig tussen ligt".
Die externe as is al gemaakt. Een buitengewoon fraai stukje metaalwerk wat zo maar dienst zou kunnen doen als volwaardig draaitafellager; loopt griezelig licht.....DSCN1506.JPG...
wat is daar het idee van?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » vr 26 apr 2019, 20:29

Goedenavond Henkjan,

je belast daarmee niet eenzijdig de as van het draaiplateau-lager.
Bij een normale opstelling trek je het draaitafelplateau eenzijdig richting de poelie. Dat vindt een lager per definitie niet fijn.
Met een externe as (op de juiste plek) neemt die as die eenzijdige belasting over van de draaitafel-as. Eigenlijk loopt de aandrijfdraad dan tussen de motor-poelie en die externe as. En "er tussen in" zit dan het draaiplateau waarbij de aandrijfdraad dan dit plateau toevallig alleen maar netjes aan 2 zijkanten raakt. De draaitafel-as wordt dus 2-zijdig "belast"; altijd beter. En die belasting is dus bijna minimaal geworden.

Met de vorige draaitafel heb ik daarmee geëxperimenteerd (kan ook met een vliegwiel) en wilde dat ook bij deze draaitafel eens aan de lijve uitvogelen.
Uitdagingen:
- heb je genoeg grip met die minimale contactvlakken op het plateau ?
- is er wel ruimte voor zo'n externe as ?
- die externe as moet natuurlijk gruwelijk mooi lopen.....

Je ziet het ook wel eens bij grote commerciële producten waarbij symmetrisch om de draaitafel-as meerdere motoren staan, of vliegwielen of een externe as. Of combinaties. Maar allemaal met dezelfde insteek: de trekkracht van de aandrijfdraad staat op de motor/vliegwiel/etc en op de draaitafelas staat vrijwel niets.....het meest mooi is als het draaitafel-plateau alleen maar "getoucheerd" wordt door de aandrijfsnaar. Daarmee is de horizontale belasting nihil en kan die as zich vooral druk maken over de verticale belasting: het gewicht van het plateau en die verdwaalde gram tracking force van het element.

Ben benieuwd. Volgende week weer verder.
Nu eerst mentaal voorbereiden voor morgen: vrijwilliger op de Koningsdag-kindermarkt. Ben daarna STUK....

Grtz, Reinout
DSCN1555.JPG
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op za 27 apr 2019, 5:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 26 apr 2019, 22:21

Juist.. Ik kan me zeker voorstellen dat het lager dat fijn gaat vinden.

Veel plezier morgen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 27 apr 2019, 15:52

Arme lagers in die wielgedreven Lenco’s en Garrards! :mrgreen:

AatV

Berichtdoor AatV » za 27 apr 2019, 17:31

Het idee van een symmetrische asbelasting begint om zich heen te grijpen.
Burmester doet dat ook met hun platenspeler, maar dan kruislings met 4 motoren. (en een snaar lopend om de vier motoren)

burmester.jpg

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 27 apr 2019, 18:09

Direct Drive, dan heb je die problemen niet...
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 27 apr 2019, 20:38

Technics :rock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 27 apr 2019, 20:49

Ik vrees dat dat vloeken in de draaitafelkerk is....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 apr 2019, 21:00

Shadow schreef:Arme lagers in die wielgedreven Lenco’s en Garrards! :mrgreen:

Psies, lagers zijn helemaal niet bedoeld of gemaakt om belast te worden.... #-o
Peter de Jong

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » zo 28 apr 2019, 13:30

Nee hoor,

ook met Direct Drive kan je fantastische resultaten boeken, en ook met wiel-aandrijving.
Dat ik toevallig voor een andere soort "voortstuwing" kies betekent echt niet dat dit de enige weg is....integendeel. Er zijn allemaal toffe oplossingen beschikbaar. Het is de uitvoering van al die valide oplossingen die van iets "gewoons" iets "geweldigs" kunnen maken.

Zonder gekheid. ik heb ooit een uitzonderlijk doorontwikkelde wiel-aangedreven Garrard mogen beluisteren en dat ding was jaw-dropping (ken geen mooie Nederlandse uitdrukking). Daar stond een fantastische soundstage met frisheid te spelen; zeldzame klasse.
Het is jammer genoeg bijna onmogelijk om dit soort exootjes naast mijn draaitafel A-B te mogen vergelijken maar ik durf te stellen dat ik diezelfde fraaie soundstage heb. Die frisheid heb ik hier niet; wel veel meer rust in het laag. Die hot-rodded Garrard was wat onrustig onderin.
We praten hier over smaak ! Niet meer over kwaliteit....dat niveau is domweg aanwezig.

Volgende week komt de ontwikkelaar van de Caeles langs om de motor-unit af te stellen (draait nu nog niet op batterij-voeding; sterker nog....heeft nog wat rare hick-ups die er uit moeten). Daarnaast hoop ik op wat tips voor het afregelen van de balgen. Alle lucht/pneumatiek-zaken doen het echt goed dus het heeft nu zin om hem hierheen te halen voor fine-tuning en tips voor afregelen. Ik hoef hem trouwens niet te halen want hij komt graag zelf langs; deze Caeles is de meest exotische variant van zijn idee en dus is hij meer dan geintereseerd.
Daarnaast komt "mijn" Mr Metalman (Hans; kan metaal-ideeën/wensen tot werkelijkheid brengen) die een grondplaat voor de externe as heeft gemaakt. Met ons alles gaan we de externe as-variant uitproberen. LEUK; en leerzaam.

Er komen volgende week 10 man hier met allemaal hun eigen expertise en achtergrond. In ieder geval met een audio-achtergrond.
De ene is helemaal los op kabels. Hij heeft me een toffe set Neotech kabels geleverd. Best bizar spul; heel blij mee.
De volgende is de ontwikkelaar van de Caeles.
Ook de trafowikkelaar van mijn huidige eindbakken komt. En de trafowikkelaar van de aankomende modificatie voor die eindbakken.
Daarnaast "losse" mensen die hun sporen in audio al lang hebben verdiend.
We maken er een tof weekend van (.....de buren zijn gewaarschuwd...) en met hun hulp en expertise breng ik mijn set op een hoger niveau. En zij zien hun ideeën en producten eens doorgetrokken tot in het extreme en waar dat toe kan leiden....tot grote audio-hoogte.
Je KAN gewoon niet alles zelf. Er zijn slechts weinigen die alles op audio-gebied zelf kunnen bedenken en uitvoeren....ikke zeker niet.
Nu helpen ze mij. Volgende keer ondersteun ik hun in het najagen van hun audio-plannen.

Ben heel benieuwd volgende week.

En over de opmerking van lagers en belasting. Natuurlijk zijn lagers bedoeld om belast te worden; dat is hun doel. Je kan het ze wel zo aangenaam mogelijk maken waardoor het lager in optimale condities draait. Da's niet alleen voor nu maar zeker voor de lange termijn (inslijten).

Fotootje gevoegd van de 2 verschillende luchtbalgen.
New Dampers.jpg

Aan de rechterzijde de luchtbalg die in de commerciële Caeles zit. Feitelijk een opgeblazen rubber luchtkussen. Aan de linkerkant "mijn" luchtbalgen waar het volledig instelbare luchtkussen speciaal ontwikkeld is om resonanties tot 1 1/2 Hz te onderdrukken EN gelijkertijd instelbaar in hoogte voor horizontale waterpasse-stelling. Alleen de Caeles van de ontwikkelaar en mijn versie hebben die veel uitgebreidere balgen.
En die heb ik vooral omdat ik (we ?) allemaal ideeën loslaat op die draaitafel om er echt een maximum uit te halen; wordt zeer gewaardeerd door de ontwikkelaar.

Audio hobby......alleen kom je ver. Met elkaar kom je echt verder.
Met muzikale groet,
Reinout

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 28 apr 2019, 16:14

Als je nou zo'n tafel op lucht lagert, is het dan niet logisch om hem ook met lucht aan te drijven met een paar jets in het plateau?
Peter de Jong

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » zo 28 apr 2019, 17:07

Goedemiddag Pjotr, er bestaan "actieve" luchtlagers. Daar is dan een elektromotor ingebouwd. Mijn "passieve" luchtlager wordt dus extern aangedreven.
Ik ben tot op heden geen lucht-motor tegengekomen. Theoretisch zou dat natuurlijk kunnen maar het is nogal omslachtig en moeilijk handelbaar om fijn te doseren.
Daarnaast denk ik dat bij je aangehaalde jets uitstromende lucht hoorbaar is; precies wat niet welkom is. Bij een jet wordt de uitstroom-opening vernauwd waardoor een straalstroom wordt gemaakt. Deze straalstroom zorgt voor je lucht-voortdrijving (prima). Maar die straalstroom maakt daarmee gelijk een fluitend geluid (niet goed). En de enige manier om dat op te lossen is de uitstroom-opening te verwijden......maar dat levert minder kracht op de voortdrijving op ......en daarmee kom je in een onhandige cirkel terecht.
Dus zeker mogelijk; maar niet praktisch

Grtz, Reinout
(gevoegd een plaatje van zo'n actief luchtlager uit dezelfde fabriek als mijn passieve luchtlager)
csm_Luftlagerrundtisch_EZ-0275_c171c6a562.jpg

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » zo 12 mei 2019, 4:58

Nog wat achter gebleven foto's:

De externe as, bevestigingsplaat en losse voetjes voor de motor-unit
DSCN1578.JPG

As geplaatst aan de zijkant. Het plateau van de draaitafel ondergaat dus niet de volle eenzijdige belasting maar slechts een minieme belasting aan 2 zijkanten waar de aandrijfdraad "toevallig" het plateau toucheert.
externe as.01.jpg

Laat deze spelert maar zijn/haar rondjes draaien....
Met muzikale groet,
Reinout

Terug naar “Bronnen”