foto's attachen svp

Wat en hoe op t forum

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

foto's attachen svp

Berichtdoor Henkjan » zo 21 jan 2007, 20:19

het forum biedt de mogelijkheid foto's als attachment aan een bericht te hangen. is een stuk makkelijker dan bv imagshack. ik zou iedereen willen verzoeken om ook van deze mogelijkheid gebruik te maken, en het gebruik van [img] tags te beperken.

de reden voor mijn verzoek is:
- hierdoor blijven foto's altijd beschikbaar, over externe afbeeldingen hebben we geen invloed, die kunnen zomaar verdwijnen, waardoor de toelichting op de text ineens verdwijnt
- de foto's worden geschaald weergegeven, zodat de tekst van het bericht goed leesbaar blijft, ook bij hele grote afbeeldingen

als dan ook nog eens iedereen door z'n posts die al geplaatst zijn, met name in de showcase maar ook in andere artikelen waar de plaatjes het verhaal vertellen, om daar de bestanden als attachment toe te voegen (dus afbeelding opslaan op harddisk en dan als attachment toevoegen)

alvast bedankt voor de medewerking

b_force

Berichtdoor b_force » zo 21 jan 2007, 20:34

heb ik ook een vraagje.

Is het mogelijk om externe foto's (ik heb gewoon een vaste server, dus dat veranderd toch niet :) ) te thumbnailen ofzo ?

Ik ben er weleens mee bezig geweest, maar het werd nogal een langdradig gebeuren :P

(foto's van 800x 600 zijn, neem ik aan, niet zo erg ? )

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » zo 21 jan 2007, 20:35

Hoeveel MB ruimte hebben we hier eigelijk voor foto's?

(klein nadeel vind ik dat de attachments altijd onderaan de post staan. Vaak wisselt dit af met foto-text-foto-text...
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 21 jan 2007, 21:01

externe links thumben is een patch van de forum software voor nodig, ben ik niet van plan.....

ja, dat van die volgorde is een nadeel, als het voor het verhaal van groot belang is dan zou je meerdere posts hiervoor kunnen gebruiken

ruimte zal, zolang we geen filmpjes gaan plaatsen, niet snel een probleem zijn

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 22 jan 2007, 11:49

Er is helemaal geen patch nodig als je het effe zelf doet. Gewoon kleinere versie maken en online zeten en dan

[ url = grote plaat ] [ img ] kleine plaat [ / img ] [ / url ]

Ik zie het probleem niet :)

Vergis je er ook niet in hoe snel plaatjes veel plek gaan innemen. Als iedereen dit gaat doen kan het opeens snel gaan.

Ik vind het in ieder geval hoogst irritant om plaatjes bij te uploaden naar het forum, en ook te bekijken op die manier. Ik vind kleine thumbnails sowiso irritant ;) Kan iets te maken hebben met mijn 24" scherm :P
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 22 jan 2007, 13:08

voodooless schreef:Ik vind kleine thumbnails sowiso irritant ;) Kan iets te maken hebben met mijn 24" scherm :P

Daar zal het aan liggen, want ik heb het tegenovergestelde ondanks mijn 19" scherm: soms sla ik komplete topics over als ik het beu ben om van links naar rechts te scrollen om de tekst te kunnen lezen. Dan toch liever te klein dan te groot.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 22 jan 2007, 13:10

ik ga altijd uit van maximaal 600 pixels breed. Dat is vrijwel altijd goed leesbaar en veel beter dan zo'n klein kutplaatje waar je niks op kan zien.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: foto's attachen svp

Berichtdoor Marp » vr 09 okt 2009, 2:45

Er valt een sterke toename te bespeuren van het gebruik van websites als 'imageshack' en 'plaatjesupload.nl' voor het tonen van afbeeldingen op dit forum. Dat bijgevoegde afbeeldingen niet tussen tekst kunnen worden geplaatst, kan nu toch geen excuus meer zijn. [-(

Daarom breng ik graag nog eens dit verzoek onder de aandacht:
Henkjan schreef:het forum biedt de mogelijkheid foto's als attachment aan een bericht te hangen. is een stuk makkelijker dan bv imagshack. ik zou iedereen willen verzoeken om ook van deze mogelijkheid gebruik te maken, en het gebruik van [img] tags te beperken.

de reden voor mijn verzoek is:
  • hierdoor blijven foto's altijd beschikbaar, over externe afbeeldingen hebben we geen invloed, die kunnen zomaar verdwijnen, waardoor de toelichting op de text ineens verdwijnt
  • de foto's worden geschaald weergegeven, zodat de tekst van het bericht goed leesbaar blijft, ook bij hele grote afbeeldingen

als dan ook nog eens iedereen door z'n posts die al geplaatst zijn, met name in de showcase maar ook in andere artikelen waar de plaatjes het verhaal vertellen, om daar de bestanden als attachment toe te voegen (dus afbeelding opslaan op harddisk en dan als attachment toevoegen)

alvast bedankt voor de medewerking

Om daar een argument aan toe te voegen:
  • medeforummers hoeven niet zo lang te wachten (soms wel enkele minuten) tot alle afbeeldingen binnen zijn, voordat de browser naar het eerste ongelezen bericht op een pagina gaat.

Op zulke momenten handmatig het eerstvolgende ongelezen bericht opzoeken is soms haast niet te doen. Tijdens het lezen verspringt dan de pagina zodra weer een afbeelding binnen is, zodat telkens opnieuw het bericht moet worden opgezocht. Bij meerdere afbeeldingen zijn dat geen grapjes meer, en kan het een oplossing zijn om de weergave van elders gehoste content in de browser te blokkeren. Dat zou alleen niet nodig hoeven te zijn.

Dus waarom niet iedereen een plezier doen en gewoon de afbeelding bij het bericht voegen :?: De functie is ervoor, en het is ook nog simpeler dan een link invoeren naar een elders geplaatste afbeelding.

Wederom dank voor de medewerking.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 09 okt 2009, 8:10

Anders gewoon het gebruik van extrene hosts onmogelijk maken?

Jan

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 09 okt 2009, 8:47

Het is een optie. Een ZA modbotje kan ook. ;) Die kan dan moderators werk uit handen nemen door bijv. afbeeldingen van bepaalde hosts te disablen, en dan ook gelijk maar externe afbeeldingen die veel breder zijn dan 800 pixels.

Maar ik verwacht dat we die niet nodig gaan hebben.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 09 okt 2009, 13:49

Dat lijkt me wat ver gaan.
Ik snap het feit wat betreft websites als 'imageshack' en 'plaatjesupload.nl', echter voor de mensen die zelf een vast hosting hebben, is er geen sprake van dat plaatjes zomaar opeens weg zijn. (of je moet opeens je abbonement stop zetten).

Daarnaast is er wat voor te zeggen dat mensen misschien hun plaatjes op meerdere plekken (websites/forums ed) willen gebruiken. Dat zal betekenen dat je dan een plaatjes meerdere keren opnieuw moet gaan uploaden etc. Via een tumbnail plaatje + links kan je sowieso prima schalen.

Ik snap het probleem van, zoals eerder genoemde, image hostings, maar het argument voor vaste snelle hostings vind ik kant nog wal raken. Er zijn geloof ik zelfs snelle gratis image hostings.
Hoe ga je dan bepalen wat wel kan en wat niet kan? :roll:

(eigenlijk heb ik sowieso nog nooit problemen ondervonden, behalve dat sommige oude plaatjes opeens weg waren)

SARK

Berichtdoor SARK » vr 09 okt 2009, 14:38

b_force schreef:(eigenlijk heb ik sowieso nog nooit problemen ondervonden, behalve dat sommige oude plaatjes opeens weg waren)

Spijkerkop.jpg

Wat mij betreft mogen de sites 'imageshack' en 'plaatjesupload.nl' in de ban, ik heb in een ver verleden hier op 't forum op positieve wijze ImageShack lopen promoten omdat ze beweerden dat de plaatjes tot het einde van de wereld zouden worden gehost :oops: ... dikke neus :^o , dat gebeurt dus niet.
Als ik nu een oud topic tegenkom waarin ik iets via imageshack heb gehost (en het is nog zichtbaar of ik heb het plaatje zelf nog) dan wijzig ik de post direct en upload het plaatje meteen naar het ZBAF.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 09 okt 2009, 14:53

b_force schreef:eigenlijk heb ik sowieso nog nooit problemen ondervonden,...

Op zulke reacties ga ik niet eens meer in. De wereld bestaat (gelukkig) uit meer mensen dan alleen "ik-figuren". Het is zoveel fijner met mensen die rekening met elkaar houden, i.p.v. argumenten zoeken waarom dat niet zou hoeven.

Voor de rest: zie bericht Sark (deed iedereen het maar zo), je eigen laatste zindeel, en .....

Henkjan schreef:
Marp schreef:Persoonlijk ben ik trouwens totaal niet voor een automatisch verkleinde weergave, want er zullen alleen maar vaker afbeeldingen van 2 of 4 megapixels worden gepost. En dat terwijl door zo'n aanpassing niet de oorspronkelijke omvang wordt gereduceerd, maar slechts enkele regels worden toegevoegd welke de browser vertellen hoe groot hij afbeeldingen moet weergeven. Desondanks blijf je dus enorme bestanden binnenhalen.
yep! met attachments wordt door de software een thumb aangemaakt zodat er alleen een klein plaatje wordt binnengehaald. en het voordeel van attachments is dat ze op onze eigen server staan, en dus niet extern waardoor topic en plaatjes gewoon behouden blijven (extern gehost wil nog al eens verdwijnen). dus iedereen graag attachen ipv imageshekken
Bron: Moderatie grote afbeeldingen

b_force

Berichtdoor b_force » vr 09 okt 2009, 15:10

Je snapte niet helemaal wat ik bedoelde.
(overigens is elke mening en argument van een "ik-figuur", daarom zijn er ook zoveel meningen en voor en tegen argumenten. Overigens sprak ik niet alleen voor mezelf, maar ik ken meer personen die hetzelfde vinden. Maar dat even ter zeide)

Wat ik bedoelde is dat het qua snelheid wel redelijk meevalt, maar dat het inderdaad kan voorkomen dat plaatjes weg kunnen zijn. Dat hangt overigens wel van de gratis image hosting af, want volgens mij blijven plaatjes bij bv picase en fotobucket dus wel staan (dat weet ik niet 100%, maar ik hoor daar betere verhalen over. Ik gebruik zelf een betaalde hosting dus dat zit altijd wel goed). Dat bedoel ik dus welke gratis image hosting je nu wel en niet moet blokkeren.
Daarmee nog niet meegenomen dat er dus heel wat plaatjes inmiddels elders staan die we dan dan kwijt zijn (dat zijn er ook nogal wat).

Er is absoluut niks op tegen op ZBA plaatjes te zetten hoor! Ik doe het ook vaak zat, vind het een heerlijke optie.
Maar om een voorbeeld te geven, er zijn hier veel mensen die een eigen website hebben. Het is dan wel zo makkelijk en overzichtelijk voor die personen om vanaf hun website plaatjes te linken.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 09 okt 2009, 15:20

Precies! Ik schrok er zelfs van hoeveel afbeeldingen al zijn verdwenen. Zelfs van eigen domeinen, waarvan werd beweerd dat die zouden blijven bestaan.

Door gewoon de afbeeldingen bij de posts te houden blijven de verhalen altijd intakt, zo lang ze bestaan.

PS: dit is een reactie op de 2e alinea, wat zojuist nog de laatste was.
En... ik ken genoeg mensen die het tegendeel vinden. Maar dat terzijde.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 09 okt 2009, 15:24

Trouwens (even iets anders)
Het feit dat ik steeds reageer wil niet zeggen dat ik jullie wil bezighouden ofzo :lol: :wink:
Ik spreek meer namens mensen waarvan ik weet hoe zei er (ook) over denken. Jammer dat ze zelf dat niet doen, maar niet iedereen praat even makkelijk denk ik. Mijn doel is iig om een zo goed mogelijk compromis te maken en jullie bewust te maken dat er mensen zijn die bv hun eigenlijk betaalde hosting willen blijven gebruiken. Het klopt namelijk inderdaad dat er evenveel mensen voor- als tegen zijn.

Ik hoop dat het zo duidelijker is 8) :wink:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 09 okt 2009, 15:45

b_force schreef:Trouwens (even iets anders)
Het feit dat ik steeds reageer wil niet zeggen dat ik jullie wil bezighouden ofzo :lol: :wink:

Gelukkig dan maar. :D Het begon er wel op te lijken, omdat we haast geen verzoek meer kunnen doen zonder weerwoord of uitvoerige discussie. Zoiets houdt ons inderdaad wel bezig.

En ja, we zijn ons er aardig van bewust dat sommige mensen iets anders willen. Dat hou je altijd, en we denken ook zelf nog wel eens na. ;) Hopelijk ben jij je er dan van bewust dat andere mensen ook zelf een mond hebben, en wellicht ook liever tonen dat ze voor zichzelf kunnen spreken. 8)

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 09 okt 2009, 15:50

het onderwerp fotos hier posten blijft me verbazen... je denkt dat je in het gezelschap bent van redelijk intelligente mensen die in staat zouden moeten zijn om wat min of meer complexe gedachtenkronkels vlak te strijken, maar helaas... er zijn er altijd wel een paar die perse hun onzinnige zin door moeten drijven.

dus...

voor de voornoemden:

ondanks dat een aantal mensen zo ongelofelijk gelukkig zijn dat ze hun eigen domein hebben of hun eigen account op photobucket, picase, imageshack, enz, het is een kleine moeite om de fotos OOK even hier naar toe te uploaden.
dus, bart, niet oeverloos doorzeiken, en gewoon je fotos uploaden.

wat mij betreft mogen topics van mensen die het vanaf nu nog verrekken hun fotos up te loaden gewoon verwijderd worden.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

b_force

Berichtdoor b_force » vr 09 okt 2009, 16:08

Die maatregel lijkt me dan wel weer erg heftig.
Het gaat hier niet om intelligentie, maar meer om voorkeur. Sja en welke mening is dan beter?
Ik durf (en wil) het je niet te vertellen. Wat ik enkel wil duidelijk maken is dat voor beiden iets te zeggen is.
Zo zou het ook kunnen zijn dat iemand (na een tijd) niet meer wil dat zijn/haar foto's publiek toegankelijk zijn (om wat voor reden dan ook).

@ Marp
Ik ben me er zeker van bewust dat mensen zelf een mond hebben, maar wees ook (zeer) bewust dat heel veel mensen het moeilijk vinden, en het niet durven, om een discussie of confrontatie aan te gaan. Zowel jong als oud. Sja je zou dan kunnen zeggen dat hun probleem is, dat kan, maar daar bereik je niks mee. Het gaat er toch uiteindelijk om dat je een geschikt compromis weet te sluiten?

Maargoed nogmaals het gaat mij niet zozeer om de discussie en dat IK vind (oeverloos zeik in de taal van anonamemouse) dat het anders moet. Ik spreek meer voor anderen. Maar volgens mij had ik dat al duidelijk gemaakt.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 09 okt 2009, 16:21

b_force schreef:Ik spreek meer voor anderen.

wie dan? wie is er hier zo mega verlegen of onzeker van zichzelf dat hij of zij jou nodig heeft om als spreekbuis te dienen?
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

b_force

Berichtdoor b_force » vr 09 okt 2009, 16:24

Is dat überhaupt relevant voor de discussie?

JvS

Berichtdoor JvS » vr 09 okt 2009, 17:00

Ik vind het jammer dat de reactie van B_Force zo negatief geinterpreteerd wordt en dat er zo direct en aanvallend gereageerd op B_Force wordt vind ik eigenlijk helemaal niet zo goed passen bij de stijl en de sfeer die ik op dit forum inmiddels gewend ben!

Dat iemand die veel feedback geeft, betekent vaak dat diegene erg betrokken is bij het forum.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat je liever geen afbeeldingen hebt die op Imageshack staan, want (naast de popups) verdwijnen die inderdaad. Maar Ik ben verder ook een van de mensen die berichten op meerdere sites plaatsen en ik zou het wel een heel erg vergaande maatregel vinden om de image tag te verwijderen. Ik host mijn plaatjes bij tweakers.net, die hebben een fijnere image uploader en een handige galery.

Maar als ik het zo lees, is er toch helemaal geen sprake van dat die tag verwijderd wordt of dat het verboden wordt?
Ik heb hem zelf ook.

Wouter Mense

Berichtdoor Wouter Mense » vr 09 okt 2009, 17:40

Dat je attachments nu ook tussen je bericht door kunnen vind ik wel een verbetering op de oude situatie waar ze persé allemaal onderaan je bericht stonden. Wat ik wel raar vind is dat thumbnails niet echt zo groot zijn als een duimnagel, maar een heel stuk groter. Dus nu is er de situatie dat thumbnails opgewaardeerd worden tot volledig plaatje, en dat het daardoor handig lijkt om ze tussen de tekst door te zetten.

Nu is er een knopje "Plaats in bericht" waar je kan kiezen om je bijlage tussen je tekst te plaatsen. Wat mij logischer zou lijken is dat die knop een img-tag invoegt naar het plaatje wat je hebt bijgevoegd. Voor grote afbeeldingen zou je dan ook de afmetingen kunnen verkleinen. Misschien nog een knopje er naast om een thumbnail in te voegen in plaats van het hele plaatje. Dan kunnen de bijlagen gewoon onder aan de post blijven met eventueel een kleine thumbnail.

Wat ook zou kunnen is de syntax van de img-tag aanpassen naar iets met meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld syntax: [img=width,height,align,title,border] url van de afbeelding [/img]. Dat maakt het voor de moderators ook makkelijker om te zorgen dat veel te grote plaatjes zich weer netjes gedragen en niet de hele layout verprutsen.

b_force schreef:Zo zou het ook kunnen zijn dat iemand (na een tijd) niet meer wil dat zijn/haar foto's publiek toegankelijk zijn (om wat voor reden dan ook).

Ik zat net in mijn gebruikerspaneel rond te snuffelen en daar vond ik de optie om je bijlagen te beheren. Dus als je je afbeeldingen zou willen verwijderen dan kan dat wel. (Als dat er niet uitgesloopt wordt tenminste :P )

sjons

Berichtdoor sjons » vr 09 okt 2009, 19:36

anonamemouse schreef:
b_force schreef:Ik spreek meer voor anderen.

wie dan? wie is er hier zo mega verlegen of onzeker van zichzelf dat hij of zij jou nodig heeft om als spreekbuis te dienen?

En bedankt... Er zijn ook nog mensen die niet elke dag dit forum bezoeken... En ja, gratisplaatjeservers zijn evil, ja, uploaden naar zba heeft de voorkeur, en ja, plaatjes vanaf de eigen server linken moet ook gewoon kunnen... (heb toch potverdorie niet voor niks een cdn...)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 09 okt 2009, 21:19

Ik zal mario even bijvallen, ik irriteer me namelijk ook mateloos aan het gezuig van Bart (B-force). Ik heb het aan mario overgelaten aangezien hij vele nachten is bezig geweest met de ombouw. Doorgaans ie ie erg zacht naar anderen toe, maar deze keer snap ik zijn frustratie. Er gebeurd ontzettend veel op het forum, er is een forse inhaalslag gemaakt. Velen geven opbouwende kritiek, waar we erg veel mee kunnen. Bart ook, echter, als het niet gaat zoals bart wil blíjft ie zeuren over zijn standpunten. Ik weet ook niet wat ik ervan moet denken, maar krijg het gevoel dat ie het liever allemaal zelf had gedaan, beter doet, beter weet, zich niet écht openstelt voor anderen zijn mening en moeite heeft met het feit dat uiteindelijk de mods de knopen moeten en zullen doorhakken.

Van belang is om te weten dat er zo'n ruime 2000 leden, waarvan enkele honderden actieve leden graag een fijn forum willen hebben. Dat iedereen hierbij mogelijk concessie's moet doen is vrijwel onvermijdelijk. Iedereen begrijpt dat ook, op enkele leden na, waarvan er één dermate bezig is dat ik bijna twijfel aan zijn intentie's, ware het niet dat ik hem ook IRL heb ontmoet. Is een doodgoeie vent namelijk. Maar momenteel wat aan het zuigen dus.

Enfin, blijf komen met op en aanmerkingen, wij nemen alles ter overweging!!!

Wowly

Terug naar “Forum Mededelingen”