RG 142 B/U als interlink en luidsprekerkabel?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

RG 142 B/U als interlink en luidsprekerkabel?

Berichtdoor Geenius » do 12 mei 2005, 15:12

Heeft iemand ervaring met de RG 142 B/U coax kabel. Opgebouwd uit staal/koper/zilver met teflon isolatie. Toevallig staat er deze maand in Stereoplay een artikel over zelfbouw interlinks met deze kabel (ga ik zoiezo maken) maar misschien dat ik het ook ga toepassen in mijn nieuw te bouwen speakers. Alle info is welkom! :D
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Bergrans

Berichtdoor Bergrans » do 12 mei 2005, 17:02

Als ik staal lees begin ik toch een beetje mijn twijfels te krijgen. Het blijft magnetisch en daar worden de meeste audio signalen niet beter van. Maar ik heb het niet geprobeerd dus zou het zo maar een goede kabel kunnen zijn.

Het gebruik van coax als speakerkabel ken je waarschijnlijk wel van de UBYTE kabel van de TNT-Audio site. Ook hier wordt het gebruik van staal in de kabel niet aangeraden:
TNT-audio schreef:Get "Low Loss Satellite" Cable. This is highly important as only the right base cable makes for the magical U-BYTE Cable. This Cable uses a solid copper center conductor (stay away from copper-plated Aluminum or Steel but take silver plated solid copper where offered) of about 1mm Diameter.
Martin

b2

Berichtdoor b2 » vr 13 mei 2005, 11:13

Waarom is het een probleem dat de kabel magnetisch is?
Op welke manier heeft dit een invloed?

Zou het staal niet in de kabel zitten om de sterke van de kabel te verhogen?
En zou dit staal dan geen inox zijn, wat bijna niet magnetisch is?

Bergrans

Berichtdoor Bergrans » vr 13 mei 2005, 12:13

b2 schreef:Waarom is het een probleem dat de kabel magnetisch is?
Op welke manier heeft dit een invloed?

Zou het staal niet in de kabel zitten om de sterke van de kabel te verhogen?
En zou dit staal dan geen inox zijn, wat bijna niet magnetisch is?

Als je deeltjes in een kabel moet/kan magnetiseren kost dat enegie en gaat dus te koste van je audio signaal. Ook heb je te maken met hysterese gedrag wat zich kan uiten als vervorming.

Ik heb een datasheet van de RG142 bekeken maar daaruit was niet op te maken hoe die kabel precies is opgebouwd. In coax wordt vaak een laagje staal aangebracht (steel clad) maar ik weet niet met wat voor reden.
Martin

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » vr 13 mei 2005, 13:36

Bergrans schreef:Ik heb een datasheet van de RG142 bekeken maar daaruit was niet op te maken hoe die kabel precies is opgebouwd. In coax wordt vaak een laagje staal aangebracht (steel clad) maar ik weet niet met wat voor reden.

De RG142 heeft een massieve ader van staal die vervolgens voorzien is van een laagje koper (copper clad). Het koper is vervolgens verzilverd (silver plated). Daar omheen een PTFE isolatie en een verzilverd koperen vechtmantel. De buitenste beschermlaag is van FEP. Men beweert dat lagere frequenties de hele doorsnede gebruiken terwijl de hogere frequenties door het skin effect zich voornamelijk langs het beter geleidend zilver laagje voortplanten.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

voodooless

Berichtdoor voodooless » vr 13 mei 2005, 14:04

Geenius schreef:Men beweert dat lagere frequenties de hele doorsnede gebruiken terwijl de hogere frequenties door het skin effect zich voornamelijk langs het beter geleidend zilver laagje voortplanten.

Redelijk onzin bij audio frequenties. Het skin effect treedt pas echt op bij meerder tientalle Khz'en (radio frequenties e.d). Nouja, vanaf 10 Khz zou je er last van kunne hebben. Daarnaast: waarom zou je je bas dan door een brak geleidende ijzeren kren willen laten gaan?

Maar het klopt in dit geval natuurlijk wel deels, de meeste stroom gaat door het zilver heen, omdat dat de minste weerstandt biedt.

Overigens is het verschil in weerstand tussen koper en zilver verwaarloosbaar klein t.o.v ijzer ;)

Daarnaast is het gebruiken van vele dunne draadjes (zoals dat in een conventioneele kabel gebeurt), veel effectiever tegen het skin effect (als dat al zou optreden).

Hier wat meer info:

- http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
- http://www.audioholics.com/techtips/aud ... Cables.htm
- http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » vr 13 mei 2005, 14:48

deepspace schreef:
Geenius schreef:Men beweert dat lagere frequenties de hele doorsnede gebruiken terwijl de hogere frequenties door het skin effect zich voornamelijk langs het beter geleidend zilver laagje voortplanten.

Redelijk onzin bij audio frequenties. Het skin effect treedt pas echt op bij meerder tientalle Khz'en (radio frequenties e.d). Nouja, vanaf 10 Khz zou je er last van kunnen hebben.

Volgens mij heb je bij 10 Khz nog geen last van het skin effect. Dit gebeurd meer in de Mhz gebieden. In het Ghz gebied gebruikt men hierom ook alleen de "buitenkant" om het zo maar te zeggen. Een golfpijp.
Stuk holle pijp omdat de golven zich alleen aan de randen bevinden (ook leuk bouwen trouwens, maar da's een ander verhaal).

Op http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... page1.html staat een heel stuk geschreven wat misschien intressant kan zijn.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Terug naar “Kabels”