Low of High capacity interlinkkabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Marcel

Low of High capacity interlinkkabel

Berichtdoor Marcel » wo 20 apr 2005, 20:45

Hallo collega forumleden,

Ik ben van plan om ook zelf interlinks te maken, heb daarvoor een Tasker C-209 O.F.C. Professional Noiseless Microphone Cable Low Capacity voor aangeschaft.

Alleen thuis gekomen had ik zoiets van wat is dan het verschil tussen deze low capacity en een high- of mischien wel mid capacity kabel?

Is er iemand die dit mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen.

Ik zie met belangstelling jullie reactie tegemoet.

groeten,

Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op do 21 apr 2005, 7:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Rudy

Berichtdoor Rudy » wo 20 apr 2005, 21:07

Voor welk gebruik Marcel ?

Voor gewone interlinks tussen voorversterker en eindversterker maakt dat namelijk niet zo veel uit ( om niet te zeggen niks ).
Voor interlinks voor MC/MM en elektret (mic) elementen word dit wel een belangrijke faktor. ( hier creeer je met hoge capaciteitskabel een laagdoorlaatfilter mee, dat niet gewenst is natuurlijk )

Groetjes
Rudy

pieter pan

Berichtdoor pieter pan » wo 20 apr 2005, 21:08

ik denk dat de term capaciteit hier bedoeld wordt als de capaciteit van een condensator en niet als de kwaliteiten van de kabel.

En het dunkt me datje als kabel geen kabel wilt met een hoge capaciteit. Als er een capaciteit nodig is dan zal die alwel voorzien zijn in je versterker of in je luidsprekers.

Marcel

Berichtdoor Marcel » do 21 apr 2005, 7:11

Rudy schreef:Voor welk gebruik Marcel ?

Voor gewone interlinks tussen voorversterker en eindversterker maakt dat namelijk niet zo veel uit ( om niet te zeggen niks ).
Voor interlinks voor MC/MM en elektret (mic) elementen word dit wel een belangrijke faktor. ( hier creeer je met hoge capaciteitskabel een laagdoorlaatfilter mee, dat niet gewenst is natuurlijk )

Groetjes
Rudy

Beste Rudy,

Bedankt voor jouw reactie, v.w.b. de Phono (MC/MM) is deze niet de bedoeling omdat er een geïntregeerde aansluitkabel in mijn draaitafel zit.

Nee, ik wil met deze kabel mijn gehele systeem gaan bekabelen, dus;

CD -> V.V.
Tuner -> V.V.
V.V. -> E.V.
E.V. -> Speakers

En van deze kabel (coaxiaal met 0,75mm binnengeleider) wil ik ook luidsprekerkabel gaan maken.
Dus alles uitgevoerd met de Tasker C-209.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 21 apr 2005, 13:54

voor interlinks zijn de eigenschappen van de kabel niet erg belangrijk. Beter is een zo laag mogelijke capaciteit. Ook een lage inductiviteit is beter. In de regel echter heeft een kabel met een hoge capaciteit een lage inductiviteit en vice versa. Voor interlinks is het belangrijker een lage capaciteit te krijgen. Zelfbouwers van interlinks kiezen er vaak voor een zo dun mogelijke geleider te gebruiken. Een veel gehoord argument daarvoor is onderdrukking van het skin-effect. Hoewel het skin-effect op audiofrequenties eigenlijk niet relevant is, kan een heel dunne geleider ook geen kwaad omdat de stroom tussen bijv. de cd-speler en een voorversterker zeer klein is.
Voor luidsprekerkabels is het in de eerste plaats belangrijk een lage weerstand te hebben. Ten tweede is het voor een versterker makkelijker als de kabel ook een lage inductiviteit heeft. Over capaciteit hoef je je geen zorgen te maken. Een lage inductiviteit word gerealiseerd door de + en - aders zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. De magnetische velden die om de kabels ontstaan heffen elkaar zo grotendeels op. Een veel toegepaste en zeer functionele manier om dit te bereiken is de coax constuctie, waarbij beide geleiders dezelfde "as" hebben.
Jouw kabel is waarschijnlijk zeer geschikt om een hoogwaardige interlink van te maken. Ook voor luidsprekerkabels zou de kabel goed genoeg moeten zijn. Hangt wel een beetje af van de lengte, want een binnengeleider van 0,75 mm is niet erg groot. Als de lengte niet langer is dan een meter of 4 zou het geen problemen op moeten leveren. Anders is het raadzaam een kabel te nemen met een iets grotere diameter, of 2 setjes kabels te gebruiken.

Marcel

Berichtdoor Marcel » do 21 apr 2005, 19:16

OK Keyser,

Dat is een hele duidelijke uitleg, daar kan ik wat mee. Ik ga vanavond de eerste interlink fabriceren tussen CD en VV.
Resultaat ga ik nog wel een keer vertellen.

Groeten,

Marcel

Marcel

Berichtdoor Marcel » vr 22 apr 2005, 20:22

Heb de kabels gereed, van CD -> VV, van VV -> EV, maar ik weet het nog niet. Moet eerst maar eens op mijn gemak gaan luisteren. laat de luidspreker kabel nog maar even voor wat het is (en dat is ook goed hoor).
Ben momenteel toch echt nog bezig met mijn draai te vinden in mijn set, wel RCU of geen RCU, dan weer ertussen uit en dan weer ertussen in. Kan nog geen rust vinden, nu is deze er weer tussenuit en laat dit maar even zo. Heb nog wel even de Bi-Wire plaatjes in de terminal vervangen door 4mm² Tasker kabel. Ik moet dit nog gaan luisteren, kan er nu nog niets over roepen.

Groeten,

Marcel
Opera Consonance Reference 150
Opera Consonance Reference CD-2.2
Electrocompaniet PI 2D
Astin Trew AT 3500 PlusIC
Yamaha YP-211
Rega Fono MM Mk3
Marantz UD7007
Marantz NA6005
ProAc Studio 150
Acoustic Energy AE2

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 22 apr 2005, 23:25

Hallo Marcel!
Ik heb je de technische uitleg gegeven tot zover ik dat kan. Naar mijn mening maken kabels echter heel weinig uit voor het uiteindelijke klankmatige resultaat. Zoals je onder meer onder twee threads die ik gestart heb onder het kopje "Overig Zelfbouw _ Overig" kunt lezen (Hoorbaarheid van verschillende zaken, en Wetenschappelijke dubbel blinde test wie doet er mee?) denk ik dat de belangrijkste schakel in een hifi-systeem de luidspreker is. Misschien heb jij ook interesse om mee te doen met de DBT?
Ik las net dat jouw luidsprekers Canton RC-L zijn. Dat is leuk, want ik heb de zelfde luidspreker! Zou je me kunnen vertellen wat je van de speaker vind? Klankmatige eigenschappen e.d. Heb jij hem ook voor een belachelijk lage prijs?
Je kunt me antwoorden via het forum, of om anderen er niet mee lastig te vallen via PB...
groeten,
Martijn

Marcel

Berichtdoor Marcel » za 23 apr 2005, 20:19

keyser schreef:Hallo Marcel!
Ik heb je de technische uitleg gegeven tot zover ik dat kan. Naar mijn mening maken kabels echter heel weinig uit voor het uiteindelijke klankmatige resultaat. Zoals je onder meer onder twee threads die ik gestart heb onder het kopje "Overig Zelfbouw _ Overig" kunt lezen (Hoorbaarheid van verschillende zaken, en Wetenschappelijke dubbel blinde test wie doet er mee?) denk ik dat de belangrijkste schakel in een hifi-systeem de luidspreker is. Misschien heb jij ook interesse om mee te doen met de DBT?
Ik las net dat jouw luidsprekers Canton RC-L zijn. Dat is leuk, want ik heb de zelfde luidspreker! Zou je me kunnen vertellen wat je van de speaker vind? Klankmatige eigenschappen e.d. Heb jij hem ook voor een belachelijk lage prijs?
Je kunt me antwoorden via het forum, of om anderen er niet mee lastig te vallen via PB...
groeten,
Martijn

Hallo Martijn,

Ik mis denk ik even de link of het kwartje wil niet vallen, maar wat is DBT?
Ja, ik heb nu bijna 2 jaar de RC-L, heb ik gekocht bij Audioklang in Viersen (Duitsland) voor toch nog 399,00 per stuk. Ze zijn er nog steeds en worden ook nog steeds nieuw verkocht. Je zou eens hier moeten lezen http://www.hifi-forum.de/viewthread-30-4039-1.html deze topic gaat alleen over ervaringen en tips over de RC-L. Ik had geen zin om dit via internet te lezen en heb alles uitgedraait, nou dat heb ik geweten, ik heb nu 4 ordners met dit topic.
Mijn ervaring met deze speaker is goed (er is natuurlijk altijd beter, maar er is zeker ook veel slechter voor veel meer geld). Ik draai momenteel zonder de RCU omdat ik net mijn zelfgebouwde eindversterker in de woonkamer heb staan met mijn onlangs aangeschafte Rotel voorversterker. Dit werkt ook zonder de RCU heel goed.
Persoonlijk ben ik een liefhebber van geluid met body of een flink fundament en daar voldoen de RC-L's ruim in.
Dus mijn ervaring is zeker positief.

Groeten,

Marcel
Opera Consonance Reference 150
Opera Consonance Reference CD-2.2
Electrocompaniet PI 2D
Astin Trew AT 3500 PlusIC
Yamaha YP-211
Rega Fono MM Mk3
Marantz UD7007
Marantz NA6005
ProAc Studio 150
Acoustic Energy AE2

voodooless

Berichtdoor voodooless » za 23 apr 2005, 21:11

Marcel schreef:DBT?

Dubbel blinde test: de grote schrik van menig zelf uitgeroepen audiofiel :P Opeens heb je niet meer het prijskaartje, merk, design, of marketing onzin om je mening te beinvloeden... Dan verschillen ontdekken is opeens een stuk lastiger :D

Terug naar “Kabels”