Nieuwe luidsprekerkabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter

Nieuwe luidsprekerkabel

Berichtdoor Edo » za 11 dec 2004, 13:54

Altijd leuk zo'n test met kabels. Ik kwam een tijd geleden wat leuke luidsprekerkabels tegen die erg goed klonken. Merk moet ik even opzoeken, effies vergeten. Toen ontstond het idee om eens uit te zoeken of soortgelijk iets niet zelf te maken was.
Ik ben begonnen met een Xindak kabel over te laten komen vanuit china. Leuke betaalbare kabel die erg goed klonk, maar helaas iets te kort. Maar waarom niet zelf proberen te maken. Opzoek naar componenten.... Nu alles binnen is aan de slag met de soldeerbout.

De basis van de kabel bestaat uit de "Elephant SPM440" van het duitse kabel bedrijf Sommercable.
Dit is een zeer flexibele PVC kabel met 4 getwiste aders van elk 4 mm2 en een totale diameter van 11 mm. (vrij zwaar qua gewicht, 273 gram per meter)

Afbeelding

2 aderparen van gemaakt en om naar de aansluitpluggen te gaan het laatste stukje gemaakt van 10mm2 flexibele kabel wat vaak gebruikt wordt in de car-hifi om versterkers mee te voeden. Erg leuke kabel die zeeeer flexibel is.

Aangezien de kabel erg grijs is (en het oog wil ook wat natuurlijk) is er een kous omheen gegaan.
Alles wordt met krimpkous bij elkaar gehouden.

Afbeelding

Aan de uiteinde kun je natuurlijk van alles solderen, maar ik had banaan en stifjes nodig, tenminste, dit was gewoon het handigst voor hier thuis.
De stifjes (ben even de officiele naam kwijt) waren alleen allemaal recht...onhandig in mijn geval, dus op jacht naar de gebogen versie (en gevonden) Aan de andere kant zit banaan. Gewoon degelijke dingen.

Afbeelding

Hier dan het totale resultaat. Denk dat ik hem "Cobra" ga noemen...m'n prive slang.... 8)

Afbeelding

Groet,
Edo
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » za 11 dec 2004, 16:50

Hi Edo,

Ziet er goed uit. Maar is de kabel niet erg dik?
Ik heb eens gemerkt dat hele dikke kabel vrij bruin ging klinken. Dezelfde kabel dunner was wat frisser.
Misschien is van deze kabel een bi-wire optie ook wel een idee...

Ik ga binnenkort verhuizen en ga dan denk ik opnieuw speakerkabels maken.
Of ik zet mijn CAT 6 kabel door voor de surrounds, of ik ga experimenteren met iets anders. Dit lijkt me ook wel interessant... 8)

Wat zijn de kosten ongeveer van deze kabel?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 11 dec 2004, 16:57

Dat "bruin" klinken is me nog niet opgevallen. Maar van deze kabel is ook een 4 x 2,5 mm versie te krijgen.

Kosten?
Kabel is 4 euro per meter, kous 1 euro p/m (dacht ik), banaan 5 euro p.s, stift 3 euro, krimkous totaal 5 euro.
Dan nog wat verzendkosten etc overal vandaan, dus voor 6 meter iets van 80 euro ongeveer.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » di 04 jan 2005, 23:01

Dit is ook heel aardige kabel

http://www.diycable.com/main/product_in ... cts_id=528

Overigens nog veel goedkoper te vinden op het inet. Ook in Nederland denk ik.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 05 jan 2005, 0:41

Zeker leuk en vrij goedkoop. De verzendkosten etc. komen hier natuurlijk nog bij, maar als die ergens in europa te vinden is voor een leuke prijs best wel eens een leuk idee om deze kabel eens te testen/beluisteren.

Raymond

Berichtdoor Raymond » wo 05 jan 2005, 2:04

waar heb je deze sommercable gekocht?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 05 jan 2005, 8:58

Kabel heb ik gekocht bij http://www.hippeli-sales.de

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » wo 05 jan 2005, 12:44

Edo schreef:Zeker leuk en vrij goedkoop. De verzendkosten etc. komen hier natuurlijk nog bij, maar als die ergens in europa te vinden is voor een leuke prijs best wel eens een leuk idee om deze kabel eens te testen/beluisteren.

Let wel op dat deze prijs per foot is. Toch blijft het een betaalbare kabel, volgens sommige kan die zich meten met Kimber 8TC (maar heb het zelf niet vergeleken).

Canare wordt veel gebruikt door kleine kabelboeren die het confectioneren en er een eigen labeltje overheen plakken. bv door signal cable.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 05 jan 2005, 12:55

Duck Twacy schreef:Canare wordt veel gebruikt door kleine kabelboeren die het confectioneren en er een eigen labeltje overheen plakken. bv door signal cable.

Misschien wel een leuk idee... :)

Xindak gebruikt in z'n goedkoopste kabel ook Monstercable...
En waarom niet. Ik denk dat er nogmeer kabelleveranciers zijn die het zo doen. Op de IBC beurs kwam ik een handelaar tegen uit Spanje. Kon bijna elke soort leveren, dun/dik/groen/rood/paars/enkel/dubbel...Daarachteraan kwam de vraag "En welke naam moet er op de kabel komen?"...Ik bedoel maar...
(minimale afname was trouwens 1Km...)

Edo

Romano

Berichtdoor Romano » wo 16 feb 2005, 16:57

Mooi spul maar zal zeker wel wat koste. :cry:

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 16 feb 2005, 17:10

Ha Romano,

Ten eerste welkom hier natuurlijk.

En wat die kabel betreft valt het wel mee. Euro of 80 was ik kwijt totaal. Da's voor 2 x 3meter.

De goedkoopste Xindak is 49 dollar. (2 x 2,5 meter)
Da's de SC-01:

Afbeelding

Z'n iets anders opgebouwde broertje, de SC-03 kost 99 dollar:

Afbeelding

En de FS-1 kost 149 dollar:

Afbeelding

Leuk spul, zeker met de huidige dollar koers best leuk en betaalbaar..

Romano

Berichtdoor Romano » wo 23 feb 2005, 15:34

net wat te duur voor mijn ben pas viertien.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 23 feb 2005, 23:00

Ik gebruik gewoon standaar dik luidsprekerdraad, en dat werkt uitstekend! Volgens mij is het onzin om dure kabels te kopen. Ooit heb ik ook kabels gehad van in totaal 300 euro. Later bleek het verschil met gewone standaardkabeltjes nihil te zijn! Toen heb ik die dure kabels verkocht, en van overblijvende geld een paar ceedeetjes gekocht :lol:
De meesten zullen me vast voor gek verklaren of me niet geloven, maar doe eens een blinde test, en je zult het ook zelf zien (horen eigenlijk).
Nog sterker: zelfde verhaal gaat ook op voor versterkers en cd-spelers. Alle goed ontworpen versterkers en cd-spelers klinken gelijk. Analoge apparatuur als cassette speler en platenspeler zijn een uitzondering. Díé klinken wél anders.
Mijn goedkope professionele (in de wereld van de PA gebruikte) versterkers van meer dan 200 watt @ 8 ohm clippen niet, en klinken het zelfde als mijn oude NAD C370!

Hmmzzz....
Ik begin een beetje"Offtopic" te gaan.... Misschien een nieuwe thread openen? zijn er mensen in voor zo'n draad?

Rudy

Berichtdoor Rudy » wo 23 feb 2005, 23:17

Ivm met kabels, zolang ze tussen 1.5 en 6 carre zijn en koper of zilver zit je goed.

Ik heb ook dergerlijke zefgemaakte "high-end" uitziende kabel, maar het oog mag ook wat he :D
En die stekkers zijn pokke handig, eigenlijk het enige waar ik het voor gedaan had, vooral bij luistertest's en vergelijkingen.

Over die capaciteit, een versterker heeft daar een hekel aan dus doe jezelf en de versterker dit niet aan, pak het probleem aan daar waar het onstaat, nml in de speaker.

Ja plz open zo een thread, ik heb zin in lachen ...

Groetjes
Rudy

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 24 feb 2005, 0:09

Ik heb een nieuwe geopend. kunnen we misschien idd lachen? plaats je ff een reactie?
hij staat bij overig hifi gerelateerde zaken ofzoiets...

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 24 feb 2005, 20:41

Mij maakt het echt niet uit waarvan de kabel gemaakt is, als het maar beter klinkt.
Daarnaast is het ook altijd een afweging of je het meeste waar voor je geld krijgt. Soms kan je ipv enorme bedragen aan bekabeling uit te geven, beter de luisteruimte of electronische componenten aanpakken.

Wat natuurlijk ook meetelt is de rest van de set. Als je goedkope of minder goede componenten gebruikt dan zal een kabel ook veel minder doen. Betere voor- en eindversterkers laten gewoon meer horen.

Terug naar “Kabels”