Berichtdoor jeroen_d » zo 12 aug 2018, 12:58
Ik heb een universitaire opleiding elektrotechniek en maak daar graag gebruik van bij het ontwikkeling van mijn luidsprekers en versterkers. Toch ervaar ik verschillen gehoormatig die ik niet kan verklaren vanuit mijn opleiding.
Ik kies er niet voor om een eindeloze zoektocht te beginnen om dat wel te kunnen doen.
Ik gebruik wel duurdere componenten in de wisselfilters omdat deze een duidelijk hoorbaar verschil opleveren.
Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik niet een dure component in de speaker zet alleen maar als marketing instrument (bovendien betaalt zich dat niet terug dus slim is het ook niet). We zijn voor ons eerste commerciële W-1 model begonnen met Jantzen Superior en Silver Z-caps in het eerste filterontwerp. Ik was toen na blinde luistertesten volgens ABX tot de conclusie gekomen dat het geen verschil zou maken en met de Jantzen Audiocaps kun je voor klanten goed voor de dag komen.
Mijn partner hoorde echter direct een ander geluid toen we er Audyn Cap Plus condensators in zetten. Hij wil namelijk altijd experimenteren en was niet tevreden met het feit dat ik niks anders had geprobeerd dan de Jantzen Audiocaps. Dus ik stuurde Audyn Caps van dezelfde waarde naar hem op zodat hij kon verwisselen. Hij hoorde direct een verschil van klank aan dat sterk overeen kwam met wat Tony Gee op zijn website beschrijft. Ik had dat vele jaren eerder ook al eerder ervaren maar niet kunnen bevestigen in het ABX gebeuren.
Uiteindelijk zijn we op nog veel duurdere componenten van Mundorf uitgekomen, gewoon omdat het beter klonk en wij het onderste uit de kan willen halen. We doen dat spul er echt niet in omdat we onze speaker dan duurder kunnen verkopen of meer marge kunnen maken. Daarvoor zijn andere middelen veel effectiever, bovendien zit daar onze passie niet.
Tien jaar geleden was ik nog heilig overtuigd van ABX en dat als THD onder een bepaald percentage ligt dat je het niet kan horen. Dat er geen verschillen in DACs zitten. Etcetera, etcetera. Ik zou het destijds helemaal eens geweest zijn met uitspraken zoals beijert en anderen die hier doen. Zeg maar vanuit het kamp van de mensen die alleen maar zaken accepteren als het wetenschappelijk of ontwikkeltechnisch kan worden onderbouwd. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat blinde luistertesten in de vorm van het ABX protocol niet betrouwbaar zijn. Dit wordt bevestigd door een zeer gerespecteerde collega in het commerciële segment, ik ga de naam echter niet noemen omdat die al eerder op fora zeer agressief is benaderd. Ik ben zo gek dat nog wel te doen, maar dan alleen nog op dit forum vanwege het feit dat ik veel mensen in levende lijve ken, maar ben wel spaarzaam geworden om over geluidservaringen te posten, die ik moeilijk technisch kan verklaren. Je wordt snel voor gek gezet en dat is op zich niet erg, maar het ontkracht het delen van de ervaring. In discussie gaan doe ik niet meer, dat maakt het alleen maar erger.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)