Luidsprekerkabels voorzien van afscherming?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Boerenterprise

Luidsprekerkabels voorzien van afscherming?

Berichtdoor Boerenterprise » di 27 jun 2006, 22:06

Hallo allemaal,

Ik wil me bij deze even voorstellen.

Mijn naam is Chris Boer en ik ben 24 jaar jong. Mijn hobby's zijn audio en motoren. Ik ben de laatste tijd steeds meer geinterresseerd in diy audio, vandaar dat ik me bij dit forum heb aangemeld. Tot zover mij intro.

Ik heb sinds kort een diy zilveren interlink in gebruik. Om kort te zijn is dit echt een ontzettend goede kabel. (vind ik). Nu ben ik ook wel geinterresseerd in een diy zilveren luidsprekerkabel. Ik heb al een idee hoe ik het wil gaan maken, maar ik zit nog met een probleem/ vraagstuk.

Mijn vraag:

Ik heb de interlink voorzien van een afscherming. Is dit ook aan te raden voor de luidsprekerkabel? Je leest hier verschillende dingen over. Hoe denken jullie hier over.

Alvast bedankt,

Chris

JuuL

Berichtdoor JuuL » di 27 jun 2006, 22:13

Hallo Chris, welkom hier.

Afschermen van kabels is vooral belangrijk bij kleine signalen, vooral voor de versterker waar (logisch) de opgepikte storing wordt versterkt.
De storing die de luidsprekerkabels oppikken door gebrek aan afscherming is zo minimaal dat je dit niet zult horen. Met alleen kabels aan je speakers hoor je de storing toch ook niet?

En wat betreft van zilveren kabels, tja... Ik zou de verbetering ergens anders zoeken.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » di 27 jun 2006, 22:26

LS kabel is meestal niet afgeschermt. Ik ken eigenlijk alleen een paar typen van Supra (die dat wel zijn). Die lijken overigens helemaal niet slecht.
http://www.tnt-audio.com/accessories/ply34s_e.html

Ik heb wel begrepen dat de capaciteit wel wat hoger wordt. Ik weet niet inhoeverre dat nadelig is.
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op di 27 jun 2006, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » di 27 jun 2006, 22:27

Idd, je zou eventueel kunnenkijken naar het upgraden van je filter. Misschien je bekisting van je luidspreker. Het aanleggen van "verzilverde" kabels heeft weinig nut. Zorg gewoon voor dat ze dik genoeg zijn.
Safe-Water Drink Beer

Wijx

Berichtdoor Wijx » di 27 jun 2006, 22:48

nee geen afscherming, erg slecht voor de dynamiek

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » di 27 jun 2006, 23:06

Wijx schreef:nee geen afscherming, erg slecht voor de dynamiek

??

Dat begrijp ik niet. Verklaar u nader.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

KT88

Berichtdoor KT88 » di 27 jun 2006, 23:52

Ik kan me zo voorstellen dat je in bepaalde situaties voordeel zou kunnen hebben van afgeschermde speakerkabels.
Bepaalde versterkers blijken nogal gevoelig te zijn voor common-mode stoorsignalen die via de speakeruitgangen de versterker binnendringen.
Bij de meeste halfgeleiderversterkers ligt de tegenkoppellus direct aan de gevoelige inverterende ingang van de ingangstrap.
Het enige component binnen de versterkerschakeling wat dat enigermate tegenhoudt, is het Zobelnetwerkje aan de uitgang.
Tenzij er goede EMC-maatregelen zijn getroffen (komt helaas zelden voor in high end apparaten) kan een afgeschermde speakerkabel dus zijn nut hebben.

Bij buizenversterkers is het in het algemeen niet nodig, daar de uitgangstrafo geen hoge frequenties toelaat, de open loop versterking en de tegenkoppelfactor lager is, en bijgevolg de signaalamplitude aan de "inverterende ingang" (meestal een kathode) ook veel groter is (moet zijn) om effect te sorteren.

Een leuke test is om met een GSM in werking, langs de speaker kabel af te tasten, steeds dichter naar de uitgang van de versterker toe.
Als je dan vreselijk geratel hoort, of zelfs vervorming van het audiosignaal, dan is het prijs en moet je wat an EMC gaan doen.
Dat doe je overigens beter in de versterker dan aan de kabels, maar dat verder terzijde.
De geringe extra capaciteit die zo'n kabel oplevert zou voor geen enkele versterker een probleem mogen vormen.
Ter indicatie: een coaxkabel ligt ergens tussen de 60....100 pF/meter, de Zobel condensator is meestal 100 nF.
Verschil van een factor 10^3..........die 10 ohm weerstand in serie met de Zobel-C vergeten we dan maar even.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » wo 28 jun 2006, 0:18

KT88 schreef:[...]
De geringe extra capaciteit die zo'n kabel oplevert zou voor geen enkele versterker een probleem mogen vormen.
[...]

Misschien zijn er versterkers die dit wel een probleem vinden? Het is maar een idee. Ik ben het met je eens dat een goed ontworpen versterker hier geen last van zou mogen hebben.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

Boerenterprise

Berichtdoor Boerenterprise » wo 28 jun 2006, 8:56

Ok,

Dat het nadelig kan zijn voor de dynamiek, dat had ik ook al eens gehoord. De verdere uitleg is ook duidelijk.
Ik zal de test met de mobiele telefoon uitproberen, door deze langs de kabels te leiden.
De versterker welke ik gebruik is een Rotel RSX-1067.
De luidsprekers heb ik al aangepast. Ik heb ze al voorzien van een filter gemaakt van hogere kwaliteit componenten dan standaard, de interne bekabeling is aangepast en de demping heb ik veranderd.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Chris

KT88

Berichtdoor KT88 » wo 28 jun 2006, 17:52

Boerenterprise schreef:Dat het nadelig kan zijn voor de dynamiek, dat had ik ook al eens gehoord.

Samen met Jacco vraag ik me af welk mechanisme daarvoor verantwoordelijk zou moeten zijn.
Zoals ik hierboven al aangaf, de kabelcapaciteit staat in parallel met het zobelnetwerkje aan de uitgang van de versterker, die factor 10^-3 extra capaciteit kan geen oorzaak zijn.
Problemen in het tijdsdomein zijn dan ook niet te verwachten.

Wat dan wel?
Dynamiek: het verschil tussen de zachtste en de luidste passage in een muziekstuk.
Practische begrenzing: de ruisvloer van de versterker vs. de maximale uitgangsspanning bij verwaarloosbare vervorming.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » zo 02 jul 2006, 12:08

Ik denk dat het voordeel van afgeschermde LS kabels eerder ligt in tegenhouden van EMF (EMC, EMR hoe het ook mogen heten :? ) straling van de LS kabels zelf (naar omliggende intelinks).

Ik denk dat vooral aan bepaalde pwm versterkers (waar altijd een restwaarde van de schakelfrequentie te vinden is op de output). LS kabels zijn mooie zend-antennes.

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » wo 12 jul 2006, 18:05

Ik ben persoonlijk ee tegenstander van afscherming. Ik heb nu onafgeschermde (zilver diy) kabels tussen voor- en eidnversterker, en sinds kort zelfs (!) tussen mijn element en voorversterker. Geen enkel probleem met storende invloeden, maar het klinkt zoveel opener en losser!!

Afscherming bij speakerkabels zie je al zelden, ik zou dat zeker niet doen.

(Voor de volledigheid: ik heb een buizen eindversterker)

Hang er gewoon twee zilverdraadjes tussen, twist ze wat en klaar ben je. Je zou voor de gein eens kunnen experimenteren met het aanbrengen van afscherming. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Succes!

Terug naar “Kabels”