Muug schreef:Jag schreef:Ik denk dat de hele tegenstelling / discussie is samen is te vatten met of je subjectivistisch of objectivistisch bent qua denken.
Er is wat betreft kabels in ieder geval geen enkele overeenstemming wat betreft subjectieve en objectieve gegevens.
Ofwel je gelooft dan vooral je eigen waarneming, ofwel vooral de objectieve gegevens (meet gegevens, gecontroleerde luistertests).
Waarom wordt het wél algemeen aanvaard dat diverse versterkerontwerpen "verschillend" klinken (=subjectivistisch) maar niet dat kabels (luidsprekerkabels, interlink, ....) verschillend kunnen klinken????
Wel, ik denk dat het te maken heeft met het feit dat een versterker een actief element is.
En, afhankelijk van het ontwerp, en topologie, word er altijd een tikje vervorming toegevoegd.
Vaak is dat ongewenst, soms doet het men juist erom.
Denk bij het laatste aan een buizentrap die "warm" klinkt.
In feite zit je dan naar harmonische vervorming te luisteren.
Een stukje kabel daarentegen, is een passief element.
De enigste functie die het ding heeft is electronen van de ene naar de andere kant transporteren.
Wat er aan de ene kant ingaat, zou er aan de andere kant ook exact hetzelfde uit moeten komen.
Er word niks bijgevoegd, en er zou niks afgehaald moeten worden.
Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat een kabel die een klankverandering teweeg brengt, geen goede kabel is.
Wat de oorzaak hiervan zou moeten zijn is mij ook niet helemaal duidelijk,
blijkbaar is dan sprake van een dusdanige impedantie of capaciteit (of andere factoren) sprake dat er hierdoor een high-pass , low-pass, of band-pass filter ontstaat.
Op zich vreemd, want je zou mogen verwachten dat van een prijzige fabriekskabel juist geen filterende werking uitgaat, en dat hij juist neutraal is.
Blijkbaar is dat in de praktijk niet zo.