Interlinks, maar dan zelfbouw.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Wijx

Berichtdoor Wijx » zo 04 dec 2005, 18:16

ach je kan ook zegen dat het waar is totdat het tegendeel is bewezen. Het maakt mij weinig uit. Als iemand geld wil besteden aan kabels dan doen ze het toch wel. En de mensen die het onzin vinden hebben ook hun goed recht om dropveters te gebruiken. Om daar nou van die verhitte dicussies over te voeren zoals op verschillende flora vind ik eigenlijk best zielig.

Barry

Berichtdoor Barry » zo 04 dec 2005, 19:30

Wijx schreef:ach je kan ook zegen dat het waar is totdat het tegendeel is bewezen. Het maakt mij weinig uit. Als iemand geld wil besteden aan kabels dan doen ze het toch wel. En de mensen die het onzin vinden hebben ook hun goed recht om dropveters te gebruiken. Om daar nou van die verhitte dicussies over te voeren zoals op verschillende flora vind ik eigenlijk best zielig.

Dat van mij is geen dropveter 8)
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » zo 04 dec 2005, 19:38

Wat ik op een gegeven moment heb meegekregen over kabels is te zorgen dat je in ieder geval zo dik mogelijke bekabeling gebruikt.

Dat heb ikzelf gelukkig goed kunnen testen, door een dunne koperen kabel te gebruiken voor het linkerkanaal en een goede dikke koperen kabel aan de rechterkant. Wat ik hoorde had volgens mij duidelijk te maken met de voeding die door de kabel kon.

tifosi

Berichtdoor tifosi » vr 09 dec 2005, 10:30

Ik heb zelf 2 interlinks gemaakt van Prefer kabel, voor de draaitafel gebruik ik de Prefer MGK-226, voorbeelden heb ik van www.platenspeler.com .

Voor de cd heb ik een tijdje de Prefer MGK-18 gebruikt, is een erg mooie interlink, maar in vergelijk met mijn JK Acoustics type2 mis ik veel dynamiek en details.

Ook ben ik ooit bezig geweest van UTP kabel, 4 aders te vlechten en als interlink gebruiken, heb ik dus ook gedaan, maar ik en andere personen vonden het kabel erg neuzelig en niet prettig in het gehoor klinken.

Ook gewone coax voor sateliet schotel gebruikt (deze zijn erg goed afgeschermd, maar bij dit kabel kwamen de stemmen er ver naar voren en het geluidsbeeld vonden we wat wazig, af en toe een brij aan geluid.

Voor luidsprekers heb ik ook het 1 en ander geprobeerd, begonnen met installatiedraad met massieve kern, voor het laag erg goed, maar het midden en hoog wordt er erg slecht mee, te hard midden en scherp hoog, leuk voor bi-wire en dan voor de laag sectie, maar voor de hoog sectie zou ik wat anders gebruiken.

Verder getwist en gevlochten kabel, allemaal niks, nu gewoon een mooie Belden kabel in gebruik en alles is mooi in balans, over kunnen kopen voor 7 euro de meter.

gr tifosi

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » vr 09 dec 2005, 19:30

Ik gebruik op het moment een paar afdankertjes van mijn pa en die bevallen absoluut niet. Het zijn dan ook afdankertjes. Misschien dat ik die van Barry wel ga maken dan...

Maurice01

Berichtdoor Maurice01 » do 22 dec 2005, 20:13

Dan heb ik een vraagje:

Waarom is de impedantie belangrijk?

Mijn inziens lijkt het beter om eigenlijk een interlink te hebben met 0 impedantie .
immers dan beinvloed de kabel het geluids signaal....

En willen we eigenlijk niet juist iets hebben wat niks beinvloed, dan heb je volgens mij het meest reeele geluidsbeeld.

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » do 22 dec 2005, 22:41

Hoi,

Ik ben geen natuurkundig wonder, maar hierbij mijn idee in lekentaal. Volgens mijn vriendin (wel een natuurkundig wonder), kan volgens haar "formule de impedantie uberhaupt nooit 0 worden".

Wat ik weet van snoertjes/interlinks is dat ze eigenlijk funest zijn voor je geluid. Je signaal wordt blootgesteld aan allerlei soorten straling en dat is niet fijn.
Volgens mij wil je geen kabel hebben met een impedantie van 0, want dat betekent dat er dan ook alle straling vat op heeft. Er kunnen dan wel allerlei luxe materialen over je signaalsnoer zitten, maar er komt altijd wel iets van storing door.
Als je dus een kabel hebt met een bepaalde "ideale" impedantie, dan zorgt die er als het ware voor dat die straling wordt geweerd, of eerder wordt "er in de plaats van komt". Geen idee hoe ik het anders moet zeggen. Dit betekent misschien wat signaalverlies, maar naar mijn mening stoort straling meer.

[Ik hoor nu allerlei theoretische blaat dat als je je impedantie minimaal maakt, dat je dan in de resonantie frequentie terecht komt. Ofzo.]

Ik ben zeer benieuwd naar wat de experts hier over te zeggen hebben. Wat ik net heb geschreven is gewoon een idee overigens.

Gegroet

JuuL

Berichtdoor JuuL » do 22 dec 2005, 23:24

Voor zover ik weet moet de impedantie hetzelfde zijn als de bron en belasting om geen reflecties te krijgen, maar ik weet niet in hoever het hier opgaat.
Iemand (Daniel volgensmij?) dacht dat dit vooral bij hoge frequenties van toepassing is. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet.
leuk om op te zoeken :)

/edit
Hebben we het bovenstaande twijfelgeval ook uit de wereld geholpen:
Van reflecties heb je alleen last als de lengte van de kabel niet meer klein is ten op zichte van de golflengte van het signaal.

Bij 10 KHz hoort een golflengte van ongeveer 30 Km. Bij analoge audio signalen maken we ons dan ook nooit druk om het karakteristiek afsluiten, want de kabels zijn altijd extreem veel korter dan de golflengte.

Daniel, je had gelijk! :D
/edit

Wat ik weet van snoertjes/interlinks is dat ze eigenlijk funest zijn voor je geluid. Je signaal wordt blootgesteld aan allerlei soorten straling en dat is niet fijn.

Bij interlinks is er sprake van afscherming, dus je zult niet zo gauw storing oppikken.
Bij de kabels, die naar je speakers gaan zul je ook niet snel veel storing oppikken die uiteindelijk ook hoorbaar is. Je spreekt hier over veel grotere spanningen dan bij de ingang (versterkt ;)).

Als je een verbetering wilt aanbrengen die echt nut heeft, dan zou je gebalanceerde inputs kunnen gaan gebruiken.
Het signaal wordt niet geinverteerd over 1 draad gestuurd en geinverteerd over een tweede draad. Je hebt hierbij geen ground nodig.
Bij de versterker aangekomen wordt het verschil hiervan versterkt.
Als er hier storing wordt geintroduceerd is dit hetzelfde voor beide draden, het verschil hiervan is dan 0. Maw: de storing wordt niet versterkt.
Dit wordt veel bij microfoons en professionele apparatuur gebruikt.

Btw Digidoo, je versterker en je speaker zorgen voor veel meer vervorming dan je kabels hoor ;)
Als je aardlussen etc niet mee rekent dan.

Overigens mooie site, ga ik eens doorlezen
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 23 dec 2005, 10:34

JuuL schreef:Voor zover ik weet moet de impedantie hetzelfde zijn als de bron en belasting om geen reflecties te krijgen, maar ik weet niet in hoever het hier opgaat.
Iemand (Daniel volgensmij?) dacht dat dit vooral bij hoge frequenties van toepassing is. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet.
leuk om op te zoeken :)

Hallo Juul,

Dat gaat pas spelen als de (elektrische) golflengte van het signaal in de buurt van de lengte van de kabel gaat komen. Dat gaat dus pas spelen bij hoogfrequente signalen maar nog niet bij audiosignalen. Daar is de golflengte dermate groot tov de kabellengte dat het te verwaarlozen is.

Je gaat dan te maken krijgen met de zgn karakteristieke impedantie van de kabel. Die hangt af van de verhouding van de zelfinductie en de capaciteit van de kabel. Er kunnen dan reflecties gaan ontstaan die het signaal vervormen tgv van looptijdeffecten. Die reflecties kunnen niet onstaan als de kabel belast ("afgesloten") wordt met een weerstand die gelijk is aan de karakteristieke impdantie. Het is daarbij niet noodzakelijk dat de kabel aangestuurd wordt vanuit een bronweerstand die ook gelijk is aan de karakteristieke impedantie. In de praktijk wordt dat in HF techniek wel gedaan vanuit oogpunt van optimale vemogens overdracht. Bovendien worden zo eventuele restreflecties die ontaan door niet helemaal optimale aanpassing ook bij de bron weer gedempt.

Bij een S/PDIF digitale verbinding speelt die aanpassing weer wel omdat dat eigenlijk wel een HF signaal is (een ruim 2 Mhz signaal met steile flanken). Maar bij LF audiointerlinks niet.

Ik heb al mijn interlinks gemaakt van SATV 75 ohm downstream kabel met massieve kern en dubbele afscherming Met daaraan goede vergulde plugjes van Monacor. Die voldoen goed voor een digitale interlink maar zijn ook uitstekend als gewone audiointerlink (lage capaciteit van 58 pf/m).
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

JuuL

Berichtdoor JuuL » vr 23 dec 2005, 12:51

Pjotr schreef:Je gaat dan te maken krijgen met de zgn karakteristieke impedantie van de kabel. Die hangt af van de verhouding van de zelfinductie en de capaciteit van de kabel. Er kunnen dan reflecties gaan ontstaan die het signaal vervormen tgv van looptijdeffecten. Die reflecties kunnen niet onstaan als de kabel belast ("afgesloten") wordt met een weerstand die gelijk is aan de karakteristieke impdantie. Het is daarbij niet noodzakelijk dat de kabel aangestuurd wordt vanuit een bronweerstand die ook gelijk is aan de karakteristieke impedantie. In de praktijk wordt dat in HF techniek wel gedaan vanuit oogpunt van optimale vemogens overdracht. Bovendien worden zo eventuele restreflecties die ontaan door niet helemaal optimale aanpassing ook bij de bron weer gedempt.

Dit wist ik al :P
Ik was alleen vergeten dat het pas opgaat als de lengte van de kabel klein is tov de golflengte.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 23 dec 2005, 15:19

JuuL schreef:
Pjotr schreef:Je gaat dan te maken krijgen met de zgn karakteristieke impedantie van de kabel. Die hangt af van de verhouding van de zelfinductie en de capaciteit van de kabel. Er kunnen dan reflecties gaan ontstaan die het signaal vervormen tgv van looptijdeffecten. Die reflecties kunnen niet onstaan als de kabel belast ("afgesloten") wordt met een weerstand die gelijk is aan de karakteristieke impdantie. Het is daarbij niet noodzakelijk dat de kabel aangestuurd wordt vanuit een bronweerstand die ook gelijk is aan de karakteristieke impedantie. In de praktijk wordt dat in HF techniek wel gedaan vanuit oogpunt van optimale vemogens overdracht. Bovendien worden zo eventuele restreflecties die ontaan door niet helemaal optimale aanpassing ook bij de bron weer gedempt.

Dit wist ik al :P
Ik was alleen vergeten dat het pas opgaat als de lengte van de kabel klein is tov de golflengte.

Nee, andersom :P ;)
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

KT88

Berichtdoor KT88 » zo 25 dec 2005, 15:50

JuuL schreef:Bij de kabels, die naar je speakers gaan zul je ook niet snel veel storing oppikken die uiteindelijk ook hoorbaar is. Je spreekt hier over veel grotere spanningen dan bij de ingang (versterkt ;)).

Ik heb het vaker geroepen (oa. op CO, denk maar aan GroteDikken), de uitgang van een tegengekoppelde versterker is tegelijkertijd ook een ingang (nl. waar de tegenkoppeling op terugkomt).
Hier zien we vaak een weerstand van uitgang naar inverterende ingang (kathode of emitter van ingangs buis of-transistor, basis van LTP, of ingang van opamp).
Daaroverheen dan ook nog een lead-C'tje en we hebben een fraai pad voor HF ellende.

Vergeet niet dat de ingangstrap van een versterker (zeg voor 't gemak even een diff. trapje met twee BJTs in LTP) zeer breedbandig kan zijn.
Waar we aan de ingang nog een anti-slewing filter hebben zitten, zit dat aan de inverterende ingang niet.
HF, dat via de speakerkabel binnenkomt, kan nu, als er geen maatregelen zijn genomen, lekker makkelijk naar die tweede transistor toe en deze oversturen, uit zijn instelling drukken of, in het ergste geval, het signaal gaan demoduleren. Inductie van printbanen en parasitaire capaciteiten doen de rest.
Tel daarbij op dat dit signaal nog eens versterkt wordt in de driver en daar voor clipping kan zorgen.
Dan nog het feit dat dit signaal geen relatie heeft met het gewenste audiosignaal, en dat de tegenkoppeling voor dit soort signalen niet werkzaam is (ze komen immers binnen via de tegenkoppel lus! ).

Dus ja, speakerkabels kunnen wel degelijk rommel naar binnen brengen.
Reden dat ik ze tegenwoordig afscherm, en twee verschillende zobels aan de uitgang van de versterker heb zitten.
Tevens een HF-pad gecreëerd voor de uitgangsconnectoren van de speaker, dus ook de gnd.
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Art

Berichtdoor Art » do 20 apr 2006, 23:06

Kapotte FireWire kabel gebruikt als interlink.
Klinkt waanzinnig! Het geluid is op slag transparant en komt zogezegd naar je toe! Het is ook meer o p e n enzo.

Ja ik kan ook zo oh-ha'hen. Nee zonder gekheid, goed afgeschermd en doet gewoon hetzelfde als dat touwtje van 'n paar euri, maar was leuk om te recyclen.

KT88

Berichtdoor KT88 » do 20 apr 2006, 23:22

Nog een goede en goedkope optie is coax RG58U.

Zet er goede kwaliteit pluggen aan (ik gebruik WBTs, die kun je vastklemmen om de ground) en je hebt een prima kabel, waarbij je je nooit hoeft af te vragen of die nu RF rommel oppikt.

Wie symmetrisch op XLR zit met zijn verbindingen, kan twee coax-en shotgunnen (parallel aan elkaar).

Digidoo

Berichtdoor Digidoo » vr 21 apr 2006, 0:17

Heb vandaag ook even een interlinkje in elkaar gezet. 2x halve meter (Original Prefer O.F.C. Carbon Screend Cable MGK-6) met plugjes van VLS. Alles van Stuut en Bruin. Mannetje daar zei dat de zelfde soort kabel ook gebruikt wordt door Van den Hul. Hierbij een fototje van de interlinks naast elkaar:

Afbeelding

Voorste (blauwe) zelfbouw, daarachter Van den Hul...

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 24 apr 2006, 17:37

euh... mag ik ook meedoen?
Afbeelding
Afbeelding

MONSTERLIJK GOEIE kabels :) (echt goedkoop is wel anders: 2 x 60cm slechts 160 euro.... :oops: )
Kees

Laatst gewijzigd door audiomanics op do 08 jun 2006, 8:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 24 apr 2006, 18:20

Hahaha! Fantastisch!!

Ik vind het wel een mooie vondst, leren sleeves 8)

Wowly

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 24 apr 2006, 18:32

Nog even, en we krijgen foto's van in fraaie lingerie gestoken dames, gedrapeerd over een Krell of Levinson eindtrap te zien in de bladen..... :lol:

Speciaal voor Jan des Bouvrie: witleren interlinks met chroom..........

asterduc

Berichtdoor asterduc » di 30 mei 2006, 21:49

KT88 schreef:Nog even, en we krijgen foto's van in fraaie lingerie gestoken dames, gedrapeerd over een Krell of Levinson eindtrap te zien in de bladen..... :lol:

het bestaat, het bestaat!

Laatst zag ik een mooie belle figura (schaars) gekleed met interlinks.
Verdorie, waar was dat toch ook alweer.
k' ga zoeken tot ik ze vind.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 08 jun 2006, 8:29

Nou? al eens gevonden???
Binnenkort weer een paar 5-Niner kabels met de blauwe Bullet-pluggen op voorraad.. Suede (mmmmmm lekker zacht)
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Terug naar “Kabels”