Berre schreef:Misschien even off-topic, maar het doet waarlijk deugd om weer op dit forum te zijn.
Voor wie niet kan volgen: ik heb vandaag op een ander forum enkele discussies gevoerd met "die-hard" kabelguru's, zogenaamde "believers". Elk zinnig argument loopt eraf als water van een eend, totaal geen land mee te bezeilen!
Ik zal de naam van dat forum niet noemen, maar het had veel weg van een religie of een sekte. Wie een afwijkende mening heeft wordt gelijk afgedreigd met een ban. Debatcultuur nul.
Gelukkig gaat dat hier even anders.
Ik heb laatst weer wat geleerd: ook de wetenschappers zijn believers. Ik ben zelf ook iemand die alles graag wil begrijpen, liefst wetenschappelijk aangetoond. Het probleem is dat je heel blij bent over eenmaal verworven begrip. Het geeft een gevoel van onafhankelijkheid en vrijheid. Op dat moment koppel je emotie aan het zojuist verworven begrip. Je wilt dat dus niet zomaar opgeven als iemand met een andere mening komt, dat gaat tegen die blije emotie in. Of dat nu wetenschappelijk bewezen is of niet. Het gooit je verworven beeld van hoe zaken in elkaar zitten weer omver. Dit komt het beste tot uiting als er een wetenschapper komt met een totaal nieuwe theorie komt die bestaande theorieen op zijn kop zet. Ook als die nieuwe theorie waar blijkt te zijn, duurt het erg lang voordat deze geaccepteerd wordt. Het lang blijven vasthouden aan theorieen die misschien achterhaald zijn heeft veel weg van geloof dat gebaseerd is op gevoel en niet rationeel kan worden verklaard.
Als je nu iemand bent die juist vanuit gevoel zaken benadert en op die manier zoekt naar waarheden, zonder de behoefte te hebben om die waarheden rationeel te kunnen verklaren, dan zit je totaal niet te wachten op rationele lieden die jou hun geloof, want dat is het in hun ogen, aan komen praten. Dus als jij tegen die lieden al te zeer te keer gaat, hoe rationeler hoe erger, ja dan krijg je een ban om je oren.

Waar haal ik dit vandaan: het grote drijfverenboek van Hans Versnel. Aanrader.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)