Perilex, niet alleen voor kookplaten

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

telefunken

Re: Plaatje

Berichtdoor telefunken » di 29 nov 2005, 2:01

Joepie schreef:Eventjes een plaatje, dan weten we weer waar we het over hebben.
Paul
Afbeelding
En een plaatje van de open achterkant met gemonteerde sterkstroomkabels
Afbeelding
Groeten
Paul van Leest

misschien ben ik nu een beetje bot joepie

maar je wilt dus dikkere kabels proberen met de hoop dat er beter geluid word geproduceerd.
mij rest als eerst de vraag ,speel je met deze set luidsprekers serieus of is dit een geintje
want de units die ik zie zitten in jou kast ,zijn van nul en gene waarde
dus wat denk je te bereiken met je verhaal
en waarom probeer je geen luidspreker kabels te maken van beton-vlecht-ijzer met een isolatie van een tuinslang.

en een vergelijk doe je dus wel met 2 luidsprekers het zelfde
en als je toch besluit om maar 1 luidspreker te doen zul je hem op de zelfde plaats moeten plaatsen ivm afstraling van omgeving zoals kasten en hoeken van de kamer
mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Plaatje

Berichtdoor Henkjan » di 29 nov 2005, 14:05

telefunken schreef:misschien ben ik nu een beetje bot joepie
laat dat misschien maar weg :roll: als je vragen hebt over bv de units dan kan je die ook gewoon stellen zonder in [insult mode] over te gaan. alvast bedankt.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 29 nov 2005, 14:08

Beste Telefunken,

Dat 't niet jouw smaak is neemt niet weg dat Paul d'r tevreden mee is of nog ruimte voor verbetering ziet. Laten we alsjeblieft respect opbrengen voor andermans creaties, en mocht je 't helemaal niks vinden, hou dat dan voor je. Ieder is op z'n eigen manier met z'n hobby bezig en heeft z'n eigen doelstellingen en ideeen, respecteer dat aub!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

telefunken

Berichtdoor telefunken » di 29 nov 2005, 22:09

SSassen schreef:Beste Telefunken,

Dat 't niet jouw smaak is neemt niet weg dat Paul d'r tevreden mee is of nog ruimte voor verbetering ziet. Laten we alsjeblieft respect opbrengen voor andermans creaties, en mocht je 't helemaal niks vinden, hou dat dan voor je. Ieder is op z'n eigen manier met z'n hobby bezig en heeft z'n eigen doelstellingen en ideeen, respecteer dat aub!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

sorry ik liet me even gaan,ik zal anders beginnen.

beste joep.
ondanks het feit dat jij met top units bezig ben(jouw keus) heb ik nog wat opmerkingen omtrend je verhaal over bekabeling.

als je met kabels wilt stoeien,zul je op zijn minst van een stel luidspreker units moeten beschikken die een hogere resolutie weergeven.
ondanks jou schitterende ideeen over dikkere kabels te gaan proberen,zul je merken dat de adviezen die je tot nu toe gehad heb meer waarden hebben dan je doet denken.

voor de rest wens ik je veel suc6 met je experiment,en kijk ik er naar uit hoe dit afloopt.
mijn vrouw vroeg eens aan mij (als je moet kiezen tussen mij of de audio wat zou je dan doen---antwoord---ik zal je missen)

Joepie

Antwoord op de laatste berichten

Berichtdoor Joepie » wo 30 nov 2005, 22:18

Bedankt Sander voor je bijval

Als iemand me zou adviseren om 4 cm dikke roodkoperen waterleidingsbuizen met zilver te solderen voor een optimale geleiding zou ik het waarschijnlijk nog doen ook. (isoleren met regenpijpplastic) Ik zou er niet mee zitten dat het harstikke ontsiert. Binnen mijn budget heb ik alles over voor een optimale geluidsweergave. De ene box die ik alvast "behandeld"heb is klaar. Ik heb het geluid nog niet kunnen testen omdat mijn basversterker het door een klein foutje begeven heeft. Volgende week repareer ik hem. Ik zal dan de aktief gefilterde bas van de een vol open draaien en die van de anderer helemaal dicht en andersom om het verschil te kunnen bespeuren. Vanavond plaats ik nog foto's op het net van de oude en de nieuwe situatie, tevens wat close ups van de indertijd gebruikte units( het zijn oude boxen). De basspeaker staat bekend als "de Coral met het gaatje"en was indertijd erg bekend onder zelfbouwers. In de "dop"midden bovenop de conus zit Een opening met metaalgaas, die dient ter ontluchting van de binenruimte in de magneet.
Tot ziens
Paul van Leest

Joepie

Foto's

Berichtdoor Joepie » wo 30 nov 2005, 23:58

Afbeelding
Hogetonenhoorn

Afbeelding
Basunit

Afbeelding
Oude situatie

Afbeelding
De aansluitingen

Afbeelding
Zo ziet de achterkant er nu uit

richard

Berichtdoor richard » do 01 dec 2005, 11:38

De stekkers zijn in ieder geval handiger dan die boutjes.
En klinken die dikke stekkers ook anders? Of moet je wachten op een nieuwe versterker?

Waar is die losse aansluiting bovenop voor?

Joepie

Berichtdoor Joepie » do 01 dec 2005, 13:02

En klinken die dikke stekkers ook anders? Of moet je wachten op een nieuwe versterker?

Daar zijn jullie natuurlijk erg benieuwd naar. Eerst moet ik mijn versterker repareren, vanmiddag ga ik onderdelen halen.

Waar is die losse aansluiting bovenop voor?

Die is voor de hogetonenhoorn
Paul

rho

Berichtdoor rho » do 01 dec 2005, 21:53

Volgens mij is de bovenste stekker voor de + en de onderste voor de - van de woofer. Juist?
Nou, die zal wel redelijk laagohmig aangesloten zijn. Als je het goed gedaan hebt toch.

Joepie

aansluitingen

Berichtdoor Joepie » vr 02 dec 2005, 0:05

Volgens mij is de bovenste stekker voor de + en de onderste voor de - van de woofer. Juist?

Klopt helemaal.
Paul

Peet
Ook commercieel actief

Re: Foto's

Berichtdoor Peet » ma 05 dec 2005, 13:54

Joepie schreef:foto hoge tonen hoorn

Klopt het dat ik hier een motorola (of copie :lol: ) piezo zie zitten ?

greetings,
Peet
Meer live muziek ;-)

Joepie

Berichtdoor Joepie » ma 19 dec 2005, 22:59

Klopt het dat ik hier een motorola (of copie ) piezo zie zitten ?

Als ik me goed herinner(het is inmiddels 10 jaar geleden) is het een echte Motorola, die ik toen geplaatst heb. Ik heb hem geloof ik voor €17,95 per stuk(guldens)gekocht bij Vogel's
Paul

Joepie

Testresultaat

Berichtdoor Joepie » ma 19 dec 2005, 23:30

Eerst heb ik de inslallatie testklaar gemaakt, de linkerbox was intern met vierkwadraads uitgerust, de rechter was tevens overbrugd met drie maal twee en een half massief koperdraad. Links was verbonden met vijf meter anderhalf kwadraads snoer van de gamma. Rechts had ik verbonden met paralel lopende kabels van 4 meter totaal 15 kwadraad. Er zat nog een meter krachtstroomsnoer(twee maal)in de verbinding van vijf maal twee en een half kwadraad en dan de twee perilex stekkers.
De gebruikte versterker was intern volledig uitgerust met vierkwadraadskabel. Ik heb mijn speciale hifi-vriend uitgenodigd op een avond. Het verschil was opmerkelijk. Eerst de linker bas open gedraaid en de rechter dicht en toen andersom. Binnen twee seconden had mijn luistervriend het verschil vastgesteld. Ik had het zelf van tevoren ook al duidelijk kunnen constateren. Mijn buurvrouw heeft geen hifi-oortjes dus die heb ik maar niet om een oordeel gevraagd. Het verschil is echter extreem duidelijk te horen. Rechts heeft volgens mij en mijn vriend een veel verder doollopend laag. Ik bechouw het Perilex project zoals ik het gedoopt heb dus zonder meer als geslaagd.
Paul[/quote]

richard

Re: Testresultaat

Berichtdoor richard » di 20 dec 2005, 0:07

Joepie schreef:Ik bechouw het Perilex project zoals ik het gedoopt heb dus zonder meer als geslaagd.
Paul
Dat is mooi! Ik ben benieuwd wat je volgende ontwikkeling is.

Het aan de buitenzijde bekleden van de motorola hogetonenhoorn schijnt goed te werken voor de verbetering klank van dat ding. link

Peet
Ook commercieel actief

Re: Testresultaat

Berichtdoor Peet » di 20 dec 2005, 16:51

Joepie schreef:. Ik bechouw het Perilex project zoals ik het gedoopt heb dus zonder meer als geslaagd.
Paul
[/quote]

had niet anders verwacht... :lol:

greetings,
Peet
Meer live muziek ;-)

Joepie

boxen

Berichtdoor Joepie » di 20 dec 2005, 23:10

Bedankt voor jullie positieve reacties.
Hier nog een paar opnamen van de huidige situatie links en rechts. Ik heb er zolang een paar philipsboxjes opgezet uit de tijd dat ze daar redelijk goed speakers maakten, jaren '80 geloof ik, alleen de middentoners gebruik ik, ze gaan geloof ik van 40 tot 6500 Hz, dus voldoende overlapping de bascoral kan geloof ik tot 3300 Hz en de piezomotorola begint dacht ik bij 1800 Hz. Het eerstvolgend is het plaatsen van losse Tannoi boxjes, uitsluitend voor midden, wie weet of de Tannoi Stradfort bas-middentoner 4000 Hz kan halen? Hij is normaal gefilterd tot 3500 Hz.
Afbeelding Afbeelding
Groeten uit Apeldoorn. Paul van Leest.

Terug naar “Kabels”