Perilex, niet alleen voor kookplaten

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Joepie

Perilex, niet alleen voor kookplaten

Berichtdoor Joepie » wo 23 nov 2005, 10:41

Ik kreeg onlangs van een goede vriend twee door mij indertijd gebouwde kasten terug voor een aantal jaren tot hij weer voldoende ruimte heeft om ze te plaatsen, mits hij ooit weer in die omstandigheden komt dat dat zonder meer kan. De bozen in kwestie zijn ëén meter hoog en 47 cm breed, 46 cm diep. Ik heb ze acht jaar geleden na de bouw donkerpaars geverfd. Ze staan nu bij mij in de woonkamer. Ze doen ietwat antiek aan. Voorlopig had ik de aansluitingen, de box zelf is tweeweg, de erop geplaatste roze speaker doet dienst als middentoner, met vierkwadraadskabel intern uitgerust, die achterop uitkwamen bij vier zesmm messing bouten voor de aansluiting. Een van de boxen heb ik voor de bas uitgerust met twee extra koperen bouten waarvandaan twee grijze sterkstroom kabels van elk drie maal tweeëneenhalf kwadraad koperdraad naar de speakers leiden. Op dit moment zijn beide boxen aktief aangestuurd mbv een elektronisch driewegfilter en drie versterkers.
Het geheel wordt trouwens gevormd door een 7+1 kannaals boxenopstelling met twee vijfkanaalssurroundversterkers, waarvan een kanaal, het centerbas-midkanaal niet aan gesloten, die versterk ik apart met een Quad 303 stereo eindversterker, de extra subwoofer zit ook op het center bas-mid kanaal. Deze is intern gefilterd. Verder heb ik nog een losse dekoder in gebruik voor de achterboxen die met twee losse stereoversterkers aangestuurd worden. de vertragingstijd van de zijboxen heb ik afgesteld op tien milliseconden van de achterboxen op twintig milliseconden. De zijboxen zitten op de achtergrond kanalen van de eerste Dolby-Surround dekoder. De achterboxen zitten op de tweede extra dekoder. Op de voorboxen na is de rest voorlopig met BI-ampling uitgerust tot ik op een zeker moment voldoende geld heb om de andere vijf boxen aktief te maken. Voorlopig hebben deze geluidsboxen elk inwendig een passief twee-weg cross over filter. Als je het aantal losse luidprekers in mijn huiskamer telt kom je op 18. Tot zover deze uitvoerige inleiding.

Perilex
Deze vijfpolige stopcontacten worden meestal toegepast in de sterkstroomtechniek voor meergroepsaansluiting van kookplaten, fornuizen en ventilatoren. Ik ga ze nu toepassen voor de aansluiting van het baskanaal van de twee voor-boxen meet een op 5 maal 16 A = 80 Ampère berekende verbinding. Per box dus twee van deze stekkers. Een voor de rode verbinding en een voor de zwarte. Met een paar weken moet de ombouw klaar zijn. Zodra ik foto's ter beschikking heb doe ik er u verslag van.

Paul van Leest alias "Joepie"[img][/img]

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 23 nov 2005, 12:57

Paul?

Wat hoop je daarmee te bereiken? Overgangsweerstand bij een nette vergulde 4-mm banaanstekker is al erg laag en prima in staat om meer dan 20A zonder problemen aan te kunnen. Dus volgens mij heeft dat weinig nut. Banaanstekkers worden voor allerlei toepassingen gebruikt in ontwikkellabs en anderzijds, over de hele wereld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Joepie

Voldoende geleiding

Berichtdoor Joepie » wo 23 nov 2005, 13:20

Mijn streven is om de hele signaalweg weerstandarm te houden en berekend op eventuele exteme pieken van in dit geval 80 A. De geleiders per stuk zijn ongeveer 12 kwadraads. Ik geef toe dat je dit zelden ziet.
Paul.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 23 nov 2005, 13:32

Paul,

Sorry, maar da's echt onzin. Je bent geen auto aan 't starten, of een 12V > 220V omvormer aan 't bedraden. Als er werkelijk dergelijke stromen gaan lopen dan verdampt je spreekspoel binnen enkele milliseconden. Een gemiddelde 100-watt versterker zal ook bij pieken niet meer dan zo'n 8A aan stroom leveren in een 8-ohm belasting, jij hebt 't over het tienvoudige. Knappe eindversterker overigens die 80A kan leveren. En laten we het dan maar niet gaan hebben over de soldeerverbindingen in die versterker, de emitter of collector weerstanden van +/- 0.22-ohm etc. Je bent werkelijk waar je tijd en moeite in het verkeerde aan 't steken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 23 nov 2005, 14:25

SSassen schreef:Sorry, maar da's echt onzin.
lekker subtiel gezegd Sander ;)

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 23 nov 2005, 14:27

Henkjan schreef:
SSassen schreef:Sorry, maar da's echt onzin.
lekker subtiel gezegd Sander ;)

Sorry Henkjan, maar ik wist niet hoe 't anders te omschrijven :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Joepie

weerstand

Berichtdoor Joepie » wo 23 nov 2005, 15:10

Wat is dan de zin van tweecentimeterkwadraad zilveren eenmeter verbindingen die ik ooit bij een high end audio winkel heb staan bekijken? kan iemand mij uitleggen hoe iemand die dat koopt tweeduizend gulden in onzin steekt? Ik bekabel het hele systeem dik zodat de noemenswaardige weerstanden die overblijven zijn: spreekspel weerstand, inwendige speakerdraden, collector emitterweerstand en printbanen van 8mm breed en toch wel grove soldeerverbindingen
Paul

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 23 nov 2005, 15:19

Beste Paul,

Wat is dan de zin van tweecentimeterkwadraad zilveren eenmeter verbindingen die ik ooit bij een high end audio winkel heb staan bekijken?

Tsja, dat noemde men vroeger kwakzalverij, maar dat had eigenlijk meer met wat anders van doen, maar je begrijpt waar ik heen wil. Voor normale lengtes luidspreker kabel (< 10-meter) voldoet 2x 2.5mm^2 prima, zelfs bij 4-ohm luidsprekers. De toegevoegde waarde van zilver voor de totale weerstand van een kabel zit ergens twee tot drie cijfers achter de komma, daar schiet je dus niks mee op.

Het gaat hier primair om de verhouding tussen de impedantie van de luidspreker en de demping van de kabel in de verbinding tussen de luidspreker en de versterker. Als vuistregel kan je stellen dat mits de kabel in totaliteit niet meer dan 1% van de impedantie die de versterker ziet vormt is er niks aan de hand. Daarvoor moet je bij 2x2.5mm^2 toch bijna 100-meter in je huiskamer zien uit te rollen, je begrijpt dus dat luidspreker kabels de minst kritische component in je installatie zijn.

Van gelijke strekking is uiteraard de bedrading in je wisselfilter, zeker omdat het hier nog kortere afstanden betreft. Bij een spoel wordt het verhaal ietsje anders, een spoel van 2.2-mH bij een draaddikte van 1-mm bestaat feitelijk uit een stuk koperdraad van bijna 100-meter lengte.

Zie je waar ik naartoe wil?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Wijx

Berichtdoor Wijx » wo 23 nov 2005, 15:35

meestal zijn die duimdikke kabels grotendeels isolatiemateriaal

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 23 nov 2005, 15:47

Ben 't met je verhaal eens Sander. Echter, luidsprekerkabels zijn niet het minst kritische onderdeel van je set: dat zijn je interlinks :lol:
Speakerkabels verdienen een goede tweede plek :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 23 nov 2005, 15:53

Keyser,

Alsjeblieft, vraag me niet naar interlinks, anders volgt er straks weer een post van dik drie pagina's. Ook daar kan je flink wat grote vraagtekens bj zetten, zeker als je kijkt naar de exotische materialen en constructies die door sommige fabrikanten gehanteerd wordt.

Mijn insteek? Een nette dubbel afgeschermde coax (Hirsmann Koka 799 bv.) en een paar goede vergulde pluggen. Of als je het echt netjes wilt doen, een nette dubbel afgeschermde microfoonkabel met dubbele geleider, zodat je de afscherming separaat van je audio massa kan bedraden. Ook hier hoef je geen tweede hypotheek af te sluiten om een nette kabel te maken.

Wil je ze liever aanschaffen ipv. zelf gaan knutselen dan is ProfiGold een goede tip, nette kabel, nette pluggen, en netjes afgewerkt voor niet teveel geld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Joepie

Plaatje

Berichtdoor Joepie » wo 23 nov 2005, 16:28

Eventjes een plaatje, dan weten we weer waar we het over hebben.
Paul
Afbeelding
En een plaatje van de open achterkant met gemonteerde sterkstroomkabels
Afbeelding
Groeten
Paul van Leest

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 23 nov 2005, 17:45

Leuk dat noppenschuim in stijl met de kast!

groeten Roland

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 23 nov 2005, 17:56

Roland,

Leuk dat noppenschuim in stijl met de kast!

Inderdaad, da's schuim met een bijzonder hoge WAF (Wife Acceptance Factor), kortom, waar haal je dat? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Joepie

Berichtdoor Joepie » wo 23 nov 2005, 18:15

In de twee boxen zijn in totaal drie schuimen kampingmatrasjes verwerkt die je indertijd zo bij de grote schoenencentra voor een schijntje kopen kon. Nog een schijntje: voor originele perilex contacten en stekkers betaal je hier in Apeldoorn bij het Kringloopcentrum het vermogen van drie kwartjes. Ik ga trouwens gewoon door met het perilex-project en geef jullie pas gelijk als na de eerste luistertest bijkt dat er niets veranderd is aan het geluid.
Vriendelijke groeten
Paul

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 23 nov 2005, 18:30

Joepie schreef:...... Ik ga trouwens gewoon door met het perilex-project en geef jullie pas gelijk als na de eerste luistertest bijkt dat er niets veranderd is aan het geluid.
\:D/

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 23 nov 2005, 18:42

Paul,

Ik ga trouwens gewoon door met het perilex-project en geef jullie pas gelijk als na de eerste luistertest bijkt dat er niets veranderd is aan het geluid.

Karakter, prachtig, maak er wat moois van zou ik zeggen, we horen tzt. de resultaten wel :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

markje

Re: weerstand

Berichtdoor markje » wo 23 nov 2005, 19:09

Joepie schreef:Wat is dan de zin van tweecentimeterkwadraad zilveren eenmeter verbindingen die ik ooit bij een high end audio winkel heb staan bekijken? kan iemand mij uitleggen hoe iemand die dat koopt tweeduizend gulden in onzin steekt? Ik bekabel het hele systeem dik zodat de noemenswaardige weerstanden die overblijven zijn: spreekspel weerstand, inwendige speakerdraden, collector emitterweerstand en printbanen van 8mm breed en toch wel grove soldeerverbindingen
Paul

Zilver klinkt wezenlijk anders dan koper (heeft ook andere elektrische eigenschappen), zilveroxide is geleidend; in tegenstelling tot koperoxide en hoe korter je speakerkabels hoe beter je versterker je speaker onder controle heeft (leesvoer moet je maar ff in de bieb of zo zoeken, geen zin en tijd om dat voor je te doen). Dit is geen onzin, maar allang aangetoond en ook niet omstreden. Interlinks daarentegen is nog een lopende discussie die voorlopig ook niet opgelost wordt.

Je hoeft niemand gelijk te geven, jij moet er naar luisteren (niet negatief of lullig) en je moet gewoon proberen, das het mooie van zelfbouw... is het niks, dan pas je weer aan, net zolang tot je tevreden bent.

PS: verzilverde kabel heb je al voor een euro of 5 per meter, dus dan ben je met 10 euro klaar... alleen moet je dan niet in een hifi toko zijn, maar gewoon bij een eletronicaboer.

Groeten Mark

Peet
Ook commercieel actief

Re: Plaatje

Berichtdoor Peet » wo 23 nov 2005, 19:10

Joepie schreef:Eventjes een plaatje, dan weten we weer waar we het over hebben.
Paul

Groeten
Paul van Leest

Als jij al perilex gebruikt voor huiskamer "vermogens" wat moeten wij dan gaan gebruiken voor kabel en stekkers bij ampjes van 2x 3kw / 2ohm op de subkasten in ons PA systeem ?? :D :D

greetings,
Peet
Meer live muziek ;-)

Joepie

Berichtdoor Joepie » wo 23 nov 2005, 21:24

PS: verzilverde kabel heb je al voor een euro of 5 per meter, dus dan ben je met 10 euro klaar...

Ik ben bewust vanwege de prijs met drie keer zo dik dan de dikste zilverkabel maar dan met koper bezig. Dat moet dan dezelfde lage weerstand opleveren. Ik weet dat zilver ook wel weer anders "klinkt".

Joepie

Berichtdoor Joepie » wo 23 nov 2005, 21:39

Als jij al perilex gebruikt voor huiskamer "vermogens" wat moeten wij dan gaan gebruiken voor kabel en stekkers bij ampjes van 2x 3kw / 2ohm op de subkasten in ons PA systeem ??

Ik hoop niet dat je door mijn toedoen denkt een probleem te hebben, wat je in feite niet hebt. Voor PA-systemen gelden andere normen dan voor hifi-installaties. Als je me de vraag serieus stellen zou zou ik je aanraden eens te gaan kijken bij een sloperij, waar ze toevallig onderdelen van transformatorhuisjes of hoogspanningsnetwerken hebben liggen. ....Grapje....

Peet
Ook commercieel actief

Berichtdoor Peet » wo 23 nov 2005, 22:08

Joepie schreef:
Als je me de vraag serieus stellen zou zou ik je aanraden eens te gaan kijken bij een sloperij, waar ze toevallig onderdelen van transformatorhuisjes of hoogspanningsnetwerken hebben liggen. ....Grapje....

:lol: :lol:
Meer live muziek ;-)

Joepie

even iets zeggen

Berichtdoor Joepie » do 24 nov 2005, 21:08

Joepie schreef:Quote:
Als je me de vraag serieus stellen zou zou ik je aanraden eens te gaan kijken bij een sloperij, waar ze toevallig onderdelen van transformatorhuisjes of hoogspanningsnetwerken hebben liggen. ....Grapje....

Beste Peet,
Ik wilde je geenszins beledigen,
dat van die sloperij had wel iets serieus, omdat ik zelf heel veel elektronica en elektriciteits-onderdelen via kennissen van de sloop betrek of uit afgekeurde kringloop apparaten haal. Ik kan het iedereen aanraden, het scheelt een factor tien in de kosten.
Met vriendelijke groeten
Paul

Peet
Ook commercieel actief

Re: even iets zeggen

Berichtdoor Peet » do 24 nov 2005, 23:42

Joepie schreef:
Joepie schreef:Quote:

Beste Peet,
Ik wilde je geenszins beledigen,

dat van die sloperij had wel iets serieus, omdat ik zelf heel veel elektronica en elektriciteits-onderdelen via kennissen van de sloop betrek of uit afgekeurde kringloop apparaten haal. Ik kan het iedereen aanraden, het scheelt een factor tien in de kosten.
Met vriendelijke groeten
Paul

voel me echt nie beledigd hoor....., vandaar de 2x :lol: (lol) op je reactie.
Je moet gewoon maken wat je denkt wat goed is.
Laat ter controle es iemand van "buiten" (je buurvrouw met hifi-oortjes?) naar je kasten luisteren waarbij zij natuurlijk niet mag weten welke van de twee nou is bedraad met de bestaande 2x 1,5mm draad (?) en welke met jou keuze dikke draad.
Ben benieuwd naar deze "blinde" test....

greetings,
Peet
Meer live muziek ;-)

Joepie

hifi-oortjes

Berichtdoor Joepie » vr 25 nov 2005, 0:01

Laat ter controle es iemand van "buiten" (je buurvrouw met hifi-oortjes?) naar je kasten luisteren

Zal ik doen, leuk idee. Ik was trouwens zelf al van plan eerst een van de kasten dik te bedraden, incusief de aansluiting op de versterker en dan afwisselend bas links en rechts open te draaien en zelf onbevooroordeeld proberen te luisteren of ik verschillen waarneem. Ik heb al bekeken dat de twee boxen in de oude situatie praktisch hetzelfde geluid geven. Dus ieder verschil wat het uitmaakt moet merkbaar zijn. De klankkleur wordt natuurlijk mede bepaald door de omgeving van de box en die is nagenoeg hetzelfde. Ik ben zelf heel benieuwd.
Groeten
Paul

Terug naar “Kabels”