female euroconnector

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Paul

female euroconnector

Berichtdoor Paul » za 20 aug 2005, 9:58

Zoals de titel al zegt, ik ben op zoek naar een dergelijk onderdeel. En wel eentje waar netkabel van +/- 10mm doorsnede ingaat en die niet zoals de enige beschikbare bij speakerenco 30 euro kost.

Op www.new-line.nl staat er wel eentje (bijna gratis overigens) maar er staat niet vermeld hoe dikke kabel ik erin kan proppen :cry:

bvd Paul

richard

Berichtdoor richard » za 20 aug 2005, 10:05

Naar de Handyman? Kun je kijken voordat je koopt. Een doorsnee netstekker kan vast 10 mm aan, een apparaatsnoer heeft al snel die dikte.

JuuL

Berichtdoor JuuL » za 20 aug 2005, 13:33

Is dat wel een goed id?
Want dan is je netkabel male, en die wil je liever niet aanraken :roll:

Ik heb per ongeluk een female euro connector gekocht, die heb ik nu dus over...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul

Berichtdoor Paul » za 20 aug 2005, 17:13

om onduidelijkheid tegen te gaan;

http://www.new-line.nl/webshop/list.asp?c=141

het op één na onderste "ding" op deze pagina 8)

JuuL

Berichtdoor JuuL » zo 21 aug 2005, 3:14

Het is zeker te makkelijk gedacht van mij om een kant en klare te kopen, en die eventueel af te knippen?
Zo'n eentje die achter in je pc zit.

richard

Berichtdoor richard » zo 21 aug 2005, 10:21

Dat is inderdaad veel te makkelijk. Het is niet audiofiel genoeg, het kost te weinig en kan dus nooit goed klinken.
Je moet minsten €30,-- voor de stekkers uitgeven (per stuk) en € 10,00 per strekkende meter snoer. Met een vergulde tang de boel strippen en een gedemagnetiseerde schroevendraaier om de schroefjes aan te draaien.

Een andere optie is gewoon installatiedraad te ontdoen van de pvc-isolatie, het draad met koperpoets polijsten. Daarna twee uur in de oven op 250 graden een warmtebehandeling geven om de materiaalspanningen te ontlaten, waarna je iedere 10 minuten de temperatuur 10 graden lager zet tot het draad is afgekoeld.
Poets de draden nogmaals met koperpoets en afspoelen met gedemineraliseerd water en terpentijn (geen terpentine).
Hierna lak je de draden met C37 tegen oxideren en omwikkel je ze met rijstpapier. De draad met rijstpapier omwikkel je weer met een laag Chinese zijde, gesponnen door rupsen die zijn gehouden op de zwarte moerbei.

Daarna vlecht je drie van deze geleiders in een kunstig patroon en omwikkel het geheel in een laag teflontape.

Nu kun je de stekkers van € 30,-- per stuk monteren met de gedemagnetiseerde schroevendraaier maar mooier is zelf een stekker te draaien uit een stuk olijfboomhout. Op de plaats waar de contacten zitten boor je een paar gaatjes waar je de aders door heen steekt als geleider. Dat scheelt weer een paar contactovergangen met kans op wervelstromen.

Het is trouwens wel aan te bevelen een afspraak te maken met het Riagg voordat je aan deze werkzaamheden begint. Deze mensen zijn deskundig en kunnen je nader advies geven over de details die ik mogelijk vergeten ben.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 21 aug 2005, 12:50

:lol: :lol: :lol:

Paul

Berichtdoor Paul » zo 21 aug 2005, 15:13

Standaard, afknippen en dan met een kroonsteentje aan de kabel, 't zou kunnen maar vind het niet de netste oplossing. 't is al genoeg snoerenbende achter de cd speler en versterker.

@Richard, ik heb de diverse discussies over bekabeling op dit forum en op audiofreaks.nl gelezen en lees bij beide partijen zowel zinvolle als onzinnige argumenten. Dit is echter NIET mijn doel met dit topic. Ik moet wel zeggen dat je het hele proces zeer fraai weet te beschrijven :lol:

Echter, ik ben nog steeds op zoek naar een dergelijke stekker ter vervanging van het standaard hard plasticken exemplaar dat zo los zit dat ie er bijna vanzelf uitvalt, een hele down to earth reden dus 8)

richard

Berichtdoor richard » zo 21 aug 2005, 15:34

Ja, ik was in een wat meelige bui en begrijp wel dat je hier niet zo zit te wachten op een discussie over het nut van 'gouden' aansluitsnoeren.

Veel doorsnee euroconnectors hebben inderdaad een wat gammele verbinding. Waarom koop je niet gewoon een degelijk aansluitsnoer met aan de ene zijde een randaardestekker en aan de andere zijde een standaard female euroconnector. Ze zijn er ook voor ovens e.d. gemaakt van een rubbersoort.

Of je gaat voor een nog degelijker oplossing met de Neutrik net-chassisdelen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 21 aug 2005, 16:36

gewoon iets als deze:
Afbeelding
5 euri bij conrad.nl

Paul

Berichtdoor Paul » zo 21 aug 2005, 16:46

jamaaaaar :wink:

ik heb de (dikke) kabel en stekker al liggen, was gewoon nieuwschierig naar een eventueel effect, ze zaten dus eerst direct op de printplaat van een ander apparaat gesoldeerd... (wil deze versterker nog eens verkopen dus daar ga ik niet in zagen oid)

Terug naar “Kabels”