Bekabeling buizenversterker

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gerrittube

Bekabeling buizenversterker

Berichtdoor Gerrittube » vr 14 feb 2020, 19:16

Voor de interne bekabeling van een buizenversterker zoek ik naar goede bekabeling, die zich strak laat leggen. Ik bedoel dan niet een beetje strak, maar snaarstrak en waar nodig exact haaks, etc.. Voor het audio pad heb ik al zilverdraad en teflon buis liggen, dus dat komt wel goed, voor de gelijkspanning ben ik nog zoekende.

Wie heeft een goede suggestie voor een bekabelingssysteem (diverse kleuren) voor hoogspanningen tot zo’n 650 Volt (continu), maar ook voor diverse veel lagere spanningen. Ik zit te denken aan teflonkabel o.i.d., maar goede adviezen en praktijkervaringen zijn zeer welkom.

Groet, Gerrit

Pjotr

Re: Bekabeling buizenversterker

Berichtdoor Pjotr » vr 14 feb 2020, 19:51

Alvast een truuk om je draden perfect, al dan niet met isolatie, recht, strak, ja snaarstrak, te krijgen: Strekken. Misschien ken je het al? Klem 1 uiteinde van een stuk massief draad in de bankschroef. Pak nu het ander einde met een combinatietang op en trek stevig aan de draad zodat deze een beetje uitrekt. Et voila een perfechte rechte draad. Dit werk alleen met massief draad, niet met litzedraad.
Peter de Jong

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » vr 14 feb 2020, 21:32

Hoi Pjotr,

Dat is wel bekend. Ik heb massief draad ook wel eens onder treklast iets opgespannen door de draad wat te draaien, wordt het ook mooi recht van. Probleem is dat dun massief draad niet voor hoogspanning geschikt is, althans ik heb het nog niet gevonden. En om nu alles zelf in teflon buisjes te schuiven gaat me te ver voor eenvoudige stroomdraden. Ik ben bang dat ik dus uitkom op een litzedraad, maar die wil ik wel “recht” kunnen leggen.

Groet, Gerrit

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 feb 2020, 21:44

Dan wordt het kabelboompjes vlechten....... Kan er ook mooi uitzien. 0,4mm2 massief PVC geïsoleerd is er wel maar niet courant bij de hobbyboer. Zit hier wat tussen: https://nl.farnell.com/c/cable-wire-cab ... ok-up-wire Probleem ook hier, niet per meter, alleen grotere hoeveelheden.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 14 feb 2020, 22:15

Dik ijzerdraad in je kabelboom meebinden een idee?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 feb 2020, 22:26

Massief draad heb ik in de kasten-, en paneelbouw de laatste 20 jaar niet meer gezien eigenlijk. Alleen in de energie voorziening aan de >= 230V kant. Qua kleuren is er op de 1010 na eigenlijk geen standaard. Ieder bedrijf hanteer eigen kleur codes voor de diverse functies en spanningen.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 14 feb 2020, 22:38

Ik gebruik al jaren zonder problemen ouderwetse telefoon koperdraad met de kleuren rood/blauw/oranje/wit in een buizen voorversterker, echter de hoogste spanning daar is rond de 300 VDC, dat is natuurlijk een stuk lager dan wat er hier om gevraagd word.
Zelf heb ik de afgelopen jaren een aantal versterkers gebouwd, en qua bekabeling gebruikt wat er toevallig voorhanden is. denk dat dit voor wel meer electronica/versterkerbouwers hier geldt, er word gebruikt wat er in de buurt of bij de vaste elektrozaak verkrijgbaar is.

*mompelt iets over een niet nader te noemen forumlid die een aansluitkabel van een overleden grasmaaimaachine hergebruikte in een nieuwe set zelfbouwluidsprekers. *

Iets concreter in jouw geval vond ik dit : https://www.eoo-bv.nl/606-montagedraad-stug
Is merkloos, dus specificaties onbekend.
Dat is weer het voordeel als je koopt via een groothandel zoals Peter aangeeft, is van een merk, en er is een datasheet met gegeven als maximale spanning en isolatie gegevens voorhanden.
Nadeel is dus, vaak alleen per honderd meter verkrijgbaar.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 feb 2020, 22:50

Dat draad van EOO is minimaal 200V sowieso. En ik denk makkelijk 300V continue. Bedenk dat als je 2 draden tegen elkaar legt, je 2x de isolatie hebt, dus 600V. Voor de zekerheid zou je dan die paar draden waar 650V en hoger op staat, van een teflonkous kunnen voorzien
Peter de Jong

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 14 feb 2020, 23:06

ray5150 schreef:*mompelt iets over een niet nader te noemen forumlid die een aansluitkabel van een overleden grasmaaimaachine hergebruikte in een nieuwe set zelfbouwluidsprekers. *

Welke idioot was dat ? :shock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 14 feb 2020, 23:06

Ik zeg niks ! :-$

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 14 feb 2020, 23:17

Iemand gaf al een Dik tip stuk Koperdraad En Daar je kabelboom langs
Ik zoek ook die manier want ik zie zoveel mooie bedrading oa Piet1950
Maar ook verder op internet met foto,s van versterkers
Willy maakt echt een kabelboom
Die bereid alles voor tot laatste mm en maakt dan een plank spijkers er in waar je de hoek om moet en waar je eindigd
Dat is de manier voor massa productie
Maar is wel mooi als het klaar is
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 feb 2020, 23:29

Heb dat "bomen" vroeger ook wel eens voor een versterker gedaan Bert. Valt wel mee qua hoevelheid werk. Tekende het eerst uit op mm papier en spijkerde dat op een plank. Ik gebruikte resten dik computer multikabel uit de dump. Zat vaak 50+ aders @ 0,4mm2 bij. Had je gelijk ook 50 verschillende kleurtjes :mrgreen:

Maar juist in een versterker wil je eigenlijk helemaal geen kabelbomen! Daar wil je alles liefst zo veel mogelijk uit elkaar en gescheiden houden in verband met overspraak! En dan werkt massief draad echt een stuk beter en makkelijker.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 15 feb 2020, 8:58

Pjotr schreef:Maar juist in een versterker wil je eigenlijk helemaal geen kabelbomen! Daar wil je alles liefst zo veel mogelijk uit elkaar en gescheiden houden in verband met overspraak! En dan werkt massief draad echt een stuk beter en makkelijker.

Je was mij net voor Peter! Je wil inderdaad helemaal geen kabelboom, gescheiden werken garandeert veel betere resultaten!
Mediocre is not my middle name.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 15 feb 2020, 9:20

SSassen schreef:
Pjotr schreef:Maar juist in een versterker wil je eigenlijk helemaal geen kabelbomen! Daar wil je alles liefst zo veel mogelijk uit elkaar en gescheiden houden in verband met overspraak! En dan werkt massief draad echt een stuk beter en makkelijker.

Je was mij net voor Peter! Je wil inderdaad helemaal geen kabelboom, gescheiden werken garandeert veel betere resultaten!

Daar heb ik wel eventjes aan gedacht
Maar ik ben weer van het rechte pad naar kriskras door elkaar :D
Scheelt een hoop werk :goedzo:
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 15 feb 2020, 11:00

Yup, de ouderwetse "spinnenweb" methode is w.d.b. het beste. Maar dan nog blijft het oppassen.
Peter de Jong

Terug naar “Kabels”