Reiniging oude KEF speakers

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Jasper Joppe Geers

Reiniging oude KEF speakers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » ma 06 jun 2005, 16:54

Tja, de meeste van jullie zullen dit niet zo vaak bij de hand hebben, maar ik zit met het volgende:

Ik luister al sinds jaar en dag naar mijn aloude KEF Cresta's bouwjaar 1971. Eigenlijk heb ik nooit zo goed aandacht besteed aan die dingen, alleen maar plezier van gehad.
Naarmate ik de laatste tijd ben gaan investeren in een nieuwe versterker (Marantz PM7200 KI) en bekabeling, werd ik iedere keer weer gelukkig met wat deze twee kanjertjes nog kunnen.

Ik ben er pas onlangs achter gekomen, dat ze al zo oud zijn, en dat een reiniging geen overbodige luxe zou zijn. De conussen zitten onder de bruine aanslag, maar ik durf het ook niet goed schoon te maken met van alles en nog wat, bang dat ik ze beschadig. Ik ben nog steeds erg gesteld op ze, maar vrees de dag dat ze echt het loodje gaan leggen.

Ik ben met een van de speakers al voorzichtig bezig geweest, maar zag tot mijn schrik dat het rubber van de bass unit hier en daar kleine scheurtjes vertoonden. Ook niet overal, maar met name aan de onderkant op de rubberen ring waar veel aanslag zit, lijkt het alsof het rubber een beetje is aangevreten.

Hoe kan ik ze nu het beste reinigen? Met een doek en warm water? Moet ik het rubber met vaseline behandelen misschien?

kortom... ehh... HELP!

Hier staan ze trouwens afgebeeld:
http://hifiloudspeakers.info/Anatomy/Sp ... /index.htm

Groetjes,

JJ.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 06 jun 2005, 18:08

Jasper,

Gezien de foto's is je ene woofer defect, volledig doorgescheurd onderop. Hij werkt uiteraard nog wel maar je hebt nu een lek waardoor de afstemming van de kast etc. niet meer klopt. Daarnaast gaat hij staan flapperen als de lucht erlangs stroomt en heb je dus geen optimaal geluid meer. Gezien de (hoge) leeftijd van de luidsprekers is het misschien tijd dat je iets anders aanschaft?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » ma 06 jun 2005, 18:44

Hoi Sander,

Dank voor je reactie.. Ik heb die vraag al van meerdere kanten gehoord, mar de woofer is gelukkig niet defect. Hij is indertijd volgens mij een keer gelijmd geweest, maar langs die kant voel ik geen lucht.

Ik vrees inderdaad wel dat ik ooit iets anders zou moeten aanschaffen, maar ik heb nog stilletje de hoop dat ik nog ergens een vervanger kan vinden voor de woofers. Liever niet natuurlijk..

JJ

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 06 jun 2005, 19:00

Jasper,

Woofers zijn KEF type B110B, wellicht dat je ze nog ergens 2e hands op de kop kunt tikken? Even speuren op Marktplaats.nl en andere veiling sites, this could be your lucky day!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

daniel

Berichtdoor daniel » ma 06 jun 2005, 20:51

Er zijn firma's die foamranden kunnen vervangen. Geen idee of de prijs daarvan opweegt tegen een setje nieuwe tweedehandse woofertjes. Volgens mij is dit al eens eerder hier ter sprake geweest. Anders een googlen op 'reconen' o.i.d.

Volgens mij kun je die foamranden ook los kopen zodat je het zelf kunt doen, maar daar zou ik zelf niet zo snel aan beginnen denk ik.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 06 jun 2005, 21:50

Je zou ook een speciale rubberreiniger kunnen proberen (autohandel).
Maar hou er zeker rekening mee dat de randen eerdaags vervangen dienen te worden.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Bergrans

Berichtdoor Bergrans » di 07 jun 2005, 9:05

Ik had nog twee bookmarks staan:

http://www.speakerreparatie.nl
http://www.luidsprekerreparatie.com

Verder ben ik bezig mijn KEF B110's te vervangen door Tangband units, als dit een positief resultaat geeft heb ik twee B110's, in goede staat, in de aanbieding. Even afwachten dus.
Martin

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » di 07 jun 2005, 9:06

Daar zou je me eventueel een zeer groot plezier mee doen Bergrans!
Nog bedankt voor de info!

JJ

Terug naar “Sets en Overig”