op school geleerd

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

pieter pan

op school geleerd

Berichtdoor pieter pan » di 26 apr 2005, 19:39

vandaag op school een seminarietje gahd over geluidsisolatie en absorbtie, heel interessant!
Nu snap ik eindelijk de bedoeling van an die verschillende gebruikte dempingsmaterialen enzo!

alleszins, hebben ook effe gezien hoe je (voor industriele toepassingen, maar ook voor audio) moet berekenen wat voor elastische plaat je onder iets moet leggen om het overdragen van trillingen te verminderen.

de berekeningswijze voor audio gaat alsvolgt:

20Hz is de laagst hoorbare frequentie, als die trillingen niet overgedragen worden, worden hogere frequenties dit ook niet.

w = 2*pi*f = 2*3,14*20 = 125,66 rad/s (w = pulsatie)
w/3 = w(n) (w(n) = de eigenpulsatie, de factor 3 wordt meestal gebruikt omdat je hier een verbetering van 95% mee krijgt, deze factor verhogen geeft betere resultaten)

=> w(n) = vierkantswortel(k/m) (k = veerconstante van de elastische plaat, m is de massa van de speaker)

=> k = .....

of voor wie zelf wil testen met wat veerkrachtige materialen:

w(n) = vierkantswortel(g/x) (g = valversnelling, x = indrukking door gewicht m)

voor een luidspreker van 20 kg geeft dit een indrukking van 5,5 mm.

ps: hebben ook een doorsnede gezien van de samanstelling van de cloer van opnamestudio's:

betonnen vloer, daarop kurken latjes en hierop veringen in kurken geleiders en daarop terug kurken latjes, tussen deze stroken een soort rotswol. Op deze stroken komt een laag dikke vezelplaat, hierop een laag lood, daarop een laag vezelplaat die iets dunner is dan de vorige, hierop een laag goedkoop tapijt en daarop de echt vloerbedekking.

de muren waren soortgelijk maar dan zonder de veren en met 2 diktes gips met daartussen een soort rubben ipv lood.

de hoekverbindingen ga ik niet eens aan beginnen om die te beschrijven, want dat was heel complex hoor: de idee was alle contact tussen materialen te vermijden en als er dan echt contact moest zijn, dan moest het zo elastisch mogelijk zijn en de elastische materialen moeten liefst ook nog zo zwaar mogelijk zijn.

pps: geluidsabsorbtie moet je 1/4e golflengte van de reflecterende wand hangen voor een optimaal effect.

golflengte = 340/frequentie (340 is de voortplantingssnelheid van geluid door lucht in m/s)

vond dit allemaal wel interessant, dus ik dacht: ik deel het even

michiel

Berichtdoor michiel » di 26 apr 2005, 20:13

:shock: Dat school ergens goed voor kan zijn. Dan moet je ze dat hier in zeeland maar eens uitleggen!! :roll:

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 26 apr 2005, 20:44

heey! zoiets heb ik helaas nooit op school gehad.. snap het hele verhaal nog niet helemaal, maar (pragmatisch als de gemiddelde zelfbouwer is :P ) betekent het in het geval van luidsprekers dat het materiaal dat het verst inveert het best is? (al is het in jouw voorbeeld voor bij 5,5 mm al voldoende)

pieter pan

Berichtdoor pieter pan » wo 27 apr 2005, 14:22

't is allemaal gebaseerd op een verend systeem en de karakteristieken daarvan.

de eigenpulsatie = de wortel uit (k/m)

de eigenpulsatie wordt dus kleiner wanneer m toeneemt en k daalt
=> isolatie materiaal moet zwaar en soepel zijn. (duitse studenten hebben iets heel goed bedacht, nl. noppenplastiekfolie waarbij de noppen gevuld zijn met ijzerkorreltjes = heel flexibel en lood(ijzer)zwaar. loodbitumen is daar ook een voorbeeld van geloof ik)
spijtiggenoeg mogen de zijpanelen van luidsprekers niet meebewegen, misschien is het een idee om in de luidspreker tussen het hout en de de laag loodbitumen een laag mousse aan te brengen?????

voor een soepele plaatsing van je luidspreker kan je misschien ipv hem op een elastische mat te plaatsen, hem ophangen aan elastieken of tussen elastieken.
bovenaan één en onderaan één en hiertussen opspannen :D

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » do 28 apr 2005, 11:29

Vanuit mijn werk heb ik een seminar bijgewoond bij Mavotrans over acoustiek, inderdaad erg leerzaam. De veerkrachtige laag wordt in de bouw vaak toegepast als onderlegger bij beton constructies. Deze bestaat meestal uit een mix van kurk en rubber en is in allerlei mengverhoudingen verkrijgbaar (van 100% rubber tot 100% kurk) afhankelijk van de resonantie frequenties en massa van de bouwconstructie: CDM-ISO en een voorbeeld: ontkoppelen wand
noppenplastiekfolie waarbij de noppen gevuld zijn met ijzerkorreltjes
Hawaphon

Dit is ook wel interessant:Wat is geluidisolatie?
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

pieter pan

Berichtdoor pieter pan » do 28 apr 2005, 12:01

Hawaphon

die bedoelde ik idd. (zit naar'tschijnt vaak in de geluiddichte deuren van artsen, met nadien een mooi stukje leer erover :lol: )

die bouwtoepassingen daar hebben we het idd ook over gehad, onder wolkenkrabbers zijn dat echt gigantische dingen hoor om alle trillingen van mogelijke orkanen, aardbevinegen en ander natuurgeweld te dempen.

kurk is idd een veel gebruikte trillingdemper omdat het gewoon erg goedkoop is en vrij eenvoudig meer of minder flexibel te maken. Misschien ook nog een materiaal dat wel eens toepasbaar zou kunnen zijn in de zelfbouw...

Terug naar “Sets en Overig”