Black Widow DIY projectieverf NL editie

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Black Widow DIY projectieverf NL editie

Berichtdoor SSassen » di 10 mar 2020, 14:42

Ik heb al sinds 2005 een projector en om de zoveel jaar wordt die geupgrade naar een recenter model met nog betere specificaties. Door de jaren heen ben ik hetzelfde projectscherm blijven gebruiken, een Projecta popup cinema scherm, maar met de bouw van m'n luisterkamer moest er natuurlijk iets beters komen, ook in verband met de 4K projector uiteraard.

In eerste instantie heb ik gewoon een plaat MDF met witte gegronde toplaag opgehangen, die voldeed op zich prima, maar het contrast was niet denderend. Ik heb toen de plaat behandeld met ultra matte muurverf gemengd op kleur RAL 7071, dit fungeert feitelijk zoals een ND filter voor fotografie/film, omdat de absorptie voor R, G en B gelijk is. Dit gaf verbetering, maar het bleef toch kriebelen. Nu raakte ik van de week in gesprek met gewaardeerd forumlid Gerjan (Mtraxx) en die heeft mij gemotiveerd om toch te kijken of er meer uit te halen valt.

Eerst eens gekeken bij de kant en klare oplossingen, projectie verf uit een potje dus. Helaas vond ik daar niets overtuigends, weinig tot geen onderbouwing en best forse prijzen. Dus ja, dan ga je zoeken, flink zoeken. En dan kom je uit op iets wat in de VS inmiddels een begrip is, de Black Widow DIY projectieverf. Dit is een combinatie van verf en toevoegingen gemixt in een verhouding zodat het netto resultaat een scherm oplevert dat beter presteert dan zelfs de dure spanschermen. Nu was mijn interesse gewekt!

Gewapend met het recept uit de VS ben ik gaan kijken naar alternatieven in de EU en meer specifiek in NL. De basecoat die gebruikt wordt voor de mix is een ultra matte muurverf, die op kleur gemengd wordt. Daar wordt een zeer fijn aluminiumpoeder aan toegevoegd normaal gebruikt voor fijne metallic lak in de auto/paintbrush industrie, samen zorgt dit voor een scherm met een neutrale kleurbalans en door de aluminium deeltjes een zeer hoog contrast. Nu kon ik gelukkig een beroep doen op een kennis die bij Akzo Nobel werkt op de R&D van de verfafdeling voor professioneel gebruik. Met zijn hulp heb ik een ultra matte muurverf kunnen samenstellen die hopelijk een equivalent is van de Amerikaanse variant. Sterker nog, deze kennis verzekerde mij dat de verf die hij voorstelde een beter resultaat gaat geven.

Morgen krijg ik de verf en toevoegingen binnen en kan ik eens gaan kijken wat dit oplevert, uiteraard maak ik before en after foto's, wordt vervolgd!
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Black Widow DIY projectieverf NL editie

Berichtdoor Henkjan » di 10 mar 2020, 17:31

leuke ontwikkeling. ben benieuwd.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » di 10 mar 2020, 18:34

Als het echt wat is moek ook maar zo'n emmertje .. humm Verf proberen :mrgreen:

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 02 mei 2020, 12:06

SSassen schreef:Morgen krijg ik de verf en toevoegingen binnen en kan ik eens gaan kijken wat dit oplevert, uiteraard maak ik before en after foto's, wordt vervolgd!

Sander, heb je hier nog nieuws over?

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 02 mei 2020, 13:11

Nee, nog geen tijd gehad om de verf erop te smeren!

Led

Berichtdoor Led » za 02 mei 2020, 17:56

Ik gebruik al jaren een Xtremscreen ingebouwd in m'n plafond.
Top beeld en als de projector niet aanstaat is ie weg :-)
Ik kan zelfs nog wat lampen aan laten en toch top beeld hebben.

Is dat niks voor jou?

https://www.xtremscreen.com/

IMG-20190518-WA0007.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Led op za 02 mei 2020, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 02 mei 2020, 18:02

Nee ... ik heb een aparte luister/bioscoop kamer en d'r hangt al een nette mat wit geschilderde plaat MDF tegen de muur waarop ik nu projecteer. Die moet alleen even met dit magische recept geschilderd worden.

Led

Berichtdoor Led » za 02 mei 2020, 18:11

Ah, een aparte movieroom verandert de zaak inderdaad, die luxe heb ik niet.

Ben benieuwd naar het resultaat, als het goed is doet die speciale verf hetzelfde wat Xtremscreen ook doet - lichtinval van voren weerkaatsen, lichtinval van de zijkant niet (nou ja, minder :-)), toch?

Terug naar “Sets en Overig”