Ik ben nieuw hier omdat ik een project aan het doen ben waarin ik probeer om de stem te 'versterken' puur akoestisch. Eerst even de reden (mijn vragen heb ik dikgedrukt dus als je weinig tijd hebt kan je doorscrollen
Ik ben zelf muzikant (voornamelijk piano en zang) en speel nog wel eens in een redelijk kleine setting. Denk aan een receptie, een verjaardag van mensen die een muzikant kunnen betalen of bij een klein evenement. Vaak is er een akoestische piano aanwezig maar deze zijn vaak redelijk luid. Dan moet ik dus alsnog een microfoon met boksen en snoeren meenemen om mijn stem te versterken, wat betekend dat ik weer een auto moet regelen omdat ik die niet zelf heb. Nu heb ik weleens van die telefoonversterkertjes gezien die puur akoestisch werken en ik dacht: waarom kan dat niet met een stem. Ook heeft het wel een soort van 'magisch' effect dat je door een ding zingt en dat je stem dan luider klinkt. Ook wil ik gewoon wat meer te weten komen over hoe geluidsgolven werken enzo. Dat combineren en je hebt een nieuw project

Na een paar artikelen te lezen over megafoons en speakers met hoorns erin, heb ik van karton zelf twee hoornen gemaakt (een met rechte wanden en een met gebogen wanden.
Deze heb ik getest door een microfoon in mijn kamer te plaatsen en vervolgens op twee meter afstand noten te gaan zingen. Dit deed ik direct achter elkaar zodat de volumes en tonen zoveel mogelijk matchten. Vervolgens heb ik in ableton gekeken hoe luid de lage, midden en hoge frequenties waren en deze vergeleken met de frequenties van de andere hoorn. Uit deze test kwam een duidelijk verschil tussen volumes tussen met hoorn zingen en zonder hoorn zingen (met hoorn klonk luider). Dit is alleen niet echt een goede test en aangezien ik waarschijnlijk nog wel meer testen wil gaan doen wilde ik een test doen die ik gemakkelijker na kon maken.
Ik heb bij deze opstelling frequenties door de hoorn afgespeeld met een speakertje. Alleen kon er uit de uitslagen van deze test geen conclusie getrokken worden omdat er geen logica in de uitkomsten zat.
Ik heb daarna nog een keer een test gedaan met mijn mobiel als speaker. Ik heb geprobeerd een menselijke mond na te bootsen met een modelletje van karton. De mond gaat van een hele hoge impedantie naar de lucht (lage impedantie.) Dit heb ik nagebootst door een kleine omgekeerde hoorn te maken. Aan de linkerkant van de onderstaande afbeelding gaat dan de telefoon naar binnen.
Uit deze test kwamen iets duidelijkere resultaten maar nog steeds is mijn onbetrouwbare eerste test het duidelijkst.
Iemand enig idee hoe dit kan of hoe dit te fixen is?
Een ander probleem is dat ik heb gelezen dat lage frequenties alleen met een grote hoornmouth (paar meter) gebundeld kunnen worden. Nu vraag ik mij af:
- Tot hoe laag is nodig zodat de stem nog natuurlijk klinkt. Volgensmij gaat een menselijke stem tot 50Hz maar is er dan een hoorbaar verschil als je de laagste frequenties zou weghalen? (bij het mixen van een nummer worden vaak ook de laagste frequenties uit een stem weggehaald omdat dit al wordt opgevuld door het instrument)
- Is er een manier om toch de lage frequenties te boosten (liefst niet elektrisch) zonder dat er een hoorn met een opening van een meter nodig is?
Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben. Ik vind het vooral gewoon leuk om dit project te delen en hoop dat ik door het te delen ook nog meer motivatie krijg om eraan door te werken.
Gr.
Daan