Coillon rings o.i.d

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Coillon rings o.i.d

Berichtdoor Pjotr » di 19 feb 2019, 18:39

Ach laten we dit nu maar aan andere fora overlaten. Zijn baard is al lang genoeg...
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 19 feb 2019, 18:40

*Ray zoekt even in zijn plaatjesmapje*

Hebbes. :mrgreen:

bruno.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 19 feb 2019, 21:26

SSassen schreef:
ds23man schreef:Je bedoelt dat er gewoon een ontslagprocedure is ingezet...

Nee joh, dit is de NOS, die is gewoon elders achter een buro gekropen met behoud van salaris etc. de NOS draait immers toch volledig op belastinggeld.

Dhr van der Heide had bij de Radio een aantal medestanders/gelovigen overtuigd, zodat hij in Dienst kon blijven, maar dan bij klanktechniek Radio. Als gevolg daarvan is allerlei apparatuur (vooral in reportagewagens) omgebouwd met koolweerstanden en koolkabels. Een aantal overtuigde klanktechnici zijn in hun vrije tijd " vanderheide" opnamen gaan maken, hetgeen tot hun ontslag geleid heeft wegens concurrentie met de NOS. De NOS moest toen ook proberen zoveel mogelijk opdrachten bij de zendgemachtigden binnen te halen.
Want anders dan hierboven gesteld, ging het facilitaire ( belasting-)geld niet naar de NOS maar naar de omroepen, die dat eventueel bij de NOS, maar ook elders, konden besteden. Dat luidde het einde in van het facilitair bedrijf van de NOS, zoals de omroepverenigingen dat bekokstoofd hadden met (vooral) het CDA.

Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 19 feb 2019, 21:43

Pjotr schreef:Is v.d.Hul (van de pu naaldjes en speakersnoeren) toen niet op die koolstofkabels gesprongen? Die heeft er een aardig boterhammetje aan verdiend volgens mij. Allerlei verhalen over muzikanten die door koolstofkabels konden reizen en gevaarlijke structuurinformatie uit vroeger tijden, en zo kwam er aan te pas. Maar van Coillon ringen was toen geen sprake volgens mij. Dat is geen bedenksel van v.d.Heide.

Van den Hul is toen inderdaad ook begonnen met interlink kabels met koolstofhoudende mantels. Dat was overigens niet zo'n uitvinding, want dat type kabel bestond al. Afgeschermde kabel " ritselt" en "kraakt" elektrisch nogal als de kabel flink bewogen wordt zoals bij gitaristen. Een koolstof/rubber laagje om de afscherming moest dat voorkomen. De zoon van dhr van de Heide speelde gitaar, en zo is het idee geboren. Het viel v.d Heide op dat de kabel ook magische eigenschappen had als interlink, and the rest is history..
De NOS-Radio is toen nog doende geweest om een patent te verkrijgen op dit type kabel, en is daarover in strijd gewikkeld geraakt met Van den Hul. Deze heeft uiteindelijk de patentrechten afgekocht, en daarmee de NOS schadeloos gesteld voor de jaren Van der Heide -geknutsel.
De magische behandeling met een magneetveld is een latere toevoeging van Van der Heide, en was aan van den Hul niet bekend/ geopenbaard. De Coillon ringen waren toen nog nog niet uitgevonden.

Tom

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 19 feb 2019, 23:56

Dank je voor dit mooie inkijkje in de omroeptechniek Tom! Uit wat bescheiden ervaringen met het tv-productiebedrijf van onze nationale omroep van decennia geleden weet ik ook dat de ratio niet altijd voorop stond bij de techneuten. Dat ging toen meer over de kwaliteit van buizen in camera’s, ieder had wel z’n mening klaar over Sony, Philips en Ikegami. En onderbouwen ho maar.
Mark Bakker

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 20 feb 2019, 0:53

Wist ik veel dat die ringen een naam hadden... Ik heb het een keer beleefd, en ik heb er ook echt geen verklaring voor, maar ik kon met mijn ogen dicht, op de seconde nauwkeurig bepalen wanneer Rob de ring op de versterker legde en wanneer hij 'm er weer af haalde..
Met de ring er op was het geluidbeeld breed en ruimtelijk en als hij 'm er af haalde leek het wel of de ruimte in elkaar plofte tot een koker.
Nogmaals: dit heb ik gehoord met mijn ogen dicht en iemand anders noteerde de momenten van het opleggen van de ring en het moment dat ik zei dat ik verandering hoorde.. Dat heeft niets met geloof te maken, denk ik... Overigens ben ik ook absoluut geen Breem-aanhanger...
(Misschien een beetje late reactie, maar ik kan ook niet alles lezen in dit korte leventje..)
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 feb 2019, 10:09

markbakk schreef:Dank je voor dit mooie inkijkje in de omroeptechniek Tom! Uit wat bescheiden ervaringen met het tv-productiebedrijf van onze nationale omroep van decennia geleden weet ik ook dat de ratio niet altijd voorop stond bij de techneuten. Dat ging toen meer over de kwaliteit van buizen in camera’s, ieder had wel z’n mening klaar over Sony, Philips en Ikegami. En onderbouwen ho maar.

Dat is flauw. Dat is toch heel menselijk? Ieder zo zijn voorkeur. Is met auto's toch niet anders? Ik heb i.i.g. nooit vernomen dat aan een b.v. Betacam bovennatuurlijke krachten werden toegedicht.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 20 feb 2019, 12:55

Ik vraag me af hoelang geleden dit allemaal speelde ?
Heb er verder geen verstand van, maar het lijkt me dat het pad van beeld en geluidsverwerking anno 2019 bij de omroep/zendgemachtigden geheel digitaal is, en dat dat weinig ruimte laat voor individuele aanpassingen door technici ?

in dit licht bezien de anekdote dat ik een paar jaar geleden in een telecomruimte in de kelder van het Talpa complex (waar een aantal radiozenders gevestigd zijn) aan de Bergweg in Hilversum ben geweest tbv paar extra CAI aansluitingen. dat was me een aardige bende daar. ADSL verbindingen hingen letterlijk los in lucht tussen patch en server racks met aan elkaar geknoopte adertjes. :shock:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 feb 2019, 13:27

De mystieke hype speelde rond 2000. Hier een linkje waar ook 2 interviews met v.d.Heide staan: http://www.vanderheem.info/146-mooie-dingen-maken.html
Peter de Jong

nanko

Berichtdoor nanko » wo 20 feb 2019, 14:23

Prana, homeopaat, meer lezen vond ik niet nodig.

Leobus

Berichtdoor Leobus » wo 20 feb 2019, 14:49

Pjotr schreef:De mystieke hype speelde rond 2000. Hier een linkje waar ook 2 interviews met v.d.Heide staan: http://www.vanderheem.info/146-mooie-dingen-maken.html

Als ik de data in dit patent bekijk, schat ik in dat het al veel eerder speelde. In dit patent wordt de behandeling met magnetisme ook al genoemd. De uitvindingen zijn, zoals meestal, nog voor het patenteren gedaan.

https://patents.google.com/patent/EP0306067A1/en

Groet,
Leobus

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 feb 2019, 14:59

Klopt Leo, eind jaren '90 ontvlamde de hype over de zaligmakende krachten van de vinding van v.d.Heide. En ik denk wel mede door dat interview. Ik hoorde al van zijn NOB perikelen in de jaren '80 via de grote Tamtam.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 20 feb 2019, 15:01

Ik zie dat dat patent al zo'n 10 jaar verlopen is ?

Walt

Berichtdoor Walt » wo 20 feb 2019, 18:42

Er stond een paar jaar geleden een filmpje op youtube waarin Van der Heide in detail uitleg gaf hoe de behandeling met de magneet uit te voeren, toen ik de heren Berret en B. Gehakt hierop attent maakte hebben zij het filmpje uit naam van de familie direct laten verwijderen. Deze methode kon negatieve terugkoppeling geven aan de persoon.

Groetjes Walter

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 feb 2019, 21:05

Ja, zo staat er ook een filmpje van v.d.Hul op YouTube over zijn Extender https://www.youtube.com/watch?v=Oh4pbK_1NmA Een zwart eenzaam doosje wat je aan en uit kunt zetten, kost nieuw 5Keuries. De dodelijkheid als wapen betwijfel ik toch. Hooguit wat schrammetjes misschien?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 20 feb 2019, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 20 feb 2019, 21:20

Er bestaan ook doosjes die je aan kunt zetten en die zichzelf dan ogenblikkelijk weer uitzetten.

Wel iets voor in deze tijd van energiebesparing en duurzaamheid.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 feb 2019, 21:26

pappaleo schreef:Er bestaan ook doosjes die je aan kunt zetten en die zichzelf dan ogenblikkelijk weer uitzetten.

Wel iets voor in deze tijd van energiebesparing en duurzaamheid.

Klopt, een variant op de Cavia: https://www.youtube.com/watch?v=wlslwdB9Z4g Maar nu gaan we weer off-topic... :mrgreen:
Peter de Jong

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » wo 20 feb 2019, 21:46

Tot mijn schrik heb ik mezelf geïnterviewd horen worden door de pianist Cees Wieringa. Was het meeste ervan allang vergeten.. Toch is het wel aardig te bedenken hoe het traject van studio naar luisteraar er toen ( ten tijde van de wonderbaarlijke ringoplegging) er uit zag:
Vanuit de eindregie met ordinaire kabel naar een EMT zendlijnbegrenzer, die de mogelijke oversturingen in het hoog t.g.v. de pre-emphase van de FM zenders moest voorkomen.
Vandaar met nog meer kabel van een willekeurige soort naar het audio-video verbindingencentrum. Aldaar wordt het signaal in een Siemens zgn. MStD systeem eerst gedigitaliseerd met 14 bits, er wordt een stevige pre-emphase op losgelaten en vervolgens volgens de zgn A-wet gecomprimeerd naar gemiddeld 11 bits. Dit digitale signaal wordt vervolgens in een tijdslot van een analoge video-straalzender verbinding gestopt en overgedragen naar Lopik, waar het MStD systeem de omgekeerde bewerkingen uitvoert. Het teruggewonnen audio-signaal gaat vervolgens via PTT bekabeling naar de hogere verdiepingen van de Gerbrandy-toren, waar het de Rohde & Schwarz FM zender ingaat. Het signaal ondergaat eerst de 50 us pre-emphase die bij FM hoort, en wordt vervolgens FM gemoduleerd. Thuis wacht dan een Japanse tuner, een willekeurige Japanse versterker, en voila, de structuurinformatie! Het wekt geen verbazing dat er wel enig verschil te horen was tussen de studio output en het signaal uit een goede tuner.
Wij hebben 's nachts wel eens een simpel experimentje uitgevoerd. De SPDiff output van een CD speler werd aan een Sony modulator toegevoerd die van digitale audio een video signaal kan maken. Dat werd doorgestuurd via het straalzendersysteem, in Lopik bij de zender weer gedecodeerd tot analoge audio, en vervolgens aan de zender toegevoerd. Dat gaf een dramatische verbetering van de kwaliteit, alleen daarmee hadden we de bevoegdheden van de PTT en de NOZEMA gepasseerd. Inderdaad, geluid dat niet mocht..
Tom

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » wo 20 feb 2019, 21:56

Pjotr schreef:Ja, zo staat er ook een filmpje van v.d.Hul op YouTube over zijn Extender https://www.youtube.com/watch?v=Oh4pbK_1NmA Een zwart eenzaam doosje wat je aan en uit kunt zetten, kost nieuw 5Keuries. De dodelijkheid als wapen betwijfel ik toch. Hooguit wat schrammetjes misschien?

En ik dacht dat Van der Heide de weg een beetje kwijt was.. Vergeleken bij Van den Hul was het kinderspel...

Als je je wel eens hebt moeten verdiepen in de overdracht van informatie in de hersenen, met zenuwpotentialen die neurotransmitters vrijmaken in de synaptische spleet, waar depolarisatie van het membraan optreedt door ioneninflux, en vervolgens een actiepotentiaal in de volgende zenuw ontstaat, ( en dat is het model waar de wetenschap mee werkt) dan lijkt het of Van den Hul in een andere werkelijkheid leeft.

Tom

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 feb 2019, 22:49

Zijn bankrekening ook denk ik :rofl:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 feb 2019, 22:59

Je zult verbaasd zijn hoeveel van die kastjes er over de toonbank gaan. Denk dat hij zelf w.d.b. de weg nog beslist niet kwijt is.
Peter de Jong

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 21 feb 2019, 0:20

Ik had beter op moeten letten op school.... Maar ik had geen talent voor de ( wind-) handel..

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 21 feb 2019, 7:36

Tom Magchielse schreef:Tot mijn schrik heb ik mezelf geïnterviewd horen worden door de pianist Cees Wieringa. Was het meeste ervan allang vergeten.. Toch is het wel aardig te bedenken hoe het traject van studio naar luisteraar er toen ( ten tijde van de wonderbaarlijke ringoplegging) er uit zag:
Vanuit de eindregie met ordinaire kabel naar een EMT zendlijnbegrenzer, die de mogelijke oversturingen in het hoog t.g.v. de pre-emphase van de FM zenders moest voorkomen.
Vandaar met nog meer kabel van een willekeurige soort naar het audio-video verbindingencentrum. Aldaar wordt het signaal in een Siemens zgn. MStD systeem eerst gedigitaliseerd met 14 bits, er wordt een stevige pre-emphase op losgelaten en vervolgens volgens de zgn A-wet gecomprimeerd naar gemiddeld 11 bits. Dit digitale signaal wordt vervolgens in een tijdslot van een analoge video-straalzender verbinding gestopt en overgedragen naar Lopik, waar het MStD systeem de omgekeerde bewerkingen uitvoert. Het teruggewonnen audio-signaal gaat vervolgens via PTT bekabeling naar de hogere verdiepingen van de Gerbrandy-toren, waar het de Rohde & Schwarz FM zender ingaat. Het signaal ondergaat eerst de 50 us pre-emphase die bij FM hoort, en wordt vervolgens FM gemoduleerd. Thuis wacht dan een Japanse tuner, een willekeurige Japanse versterker, en voila, de structuurinformatie! Het wekt geen verbazing dat er wel enig verschil te horen was tussen de studio output en het signaal uit een goede tuner.
Wij hebben 's nachts wel eens een simpel experimentje uitgevoerd. De SPDiff output van een CD speler werd aan een Sony modulator toegevoerd die van digitale audio een video signaal kan maken. Dat werd doorgestuurd via het straalzendersysteem, in Lopik bij de zender weer gedecodeerd tot analoge audio, en vervolgens aan de zender toegevoerd. Dat gaf een dramatische verbetering van de kwaliteit, alleen daarmee hadden we de bevoegdheden van de PTT en de NOZEMA gepasseerd. Inderdaad, geluid dat niet mocht..
Tom

Toevallig met een:
https://www.mixonline.com/technology/19 ... sor-377975

?
Fusion Filterdesign

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » do 21 feb 2019, 13:29

Ja die was het. Dit ding heeft samen met een U-matic recorder in de beginjaren de eerste digitale radio-opnamen mogelijk gemaakt.
Tom

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 feb 2019, 13:54

U-Matic? Misschien bij de omroep? Ik heb het ding ook gehad samen met een SL-F1 Betamax. Beide apparaten waren precies even groot en vormden a.h.w. een "set". Vooral op locatie was het extra dynamisch bereik zonder doordruk t.o.v. analoge tape erg welkom. Er waren speciale "Audio grade" Betamax tapes voor die uitgezocht waren op minimale drop-outs.
Peter de Jong

Terug naar “Sets en Overig”