Little/One MFB

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Re: Little/One MFB

Berichtdoor jvenema » za 02 mei 2020, 18:50

Als je kijk naar frequentie response on-axis en off-axis, dan hebben de bc25sc06-04 en bc25sc08-04 niet direct een waveguide karakter. Je hebt niet een afvallend hoog, dat je moet compenseren in filter, en je zien ook geen bundeling bij de wat lagere frequenties, waar je crossover zou kunnen liggen. Wel zijn ze dieper, waardoor alignment wellicht wat handiger uitvalt.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 02 mei 2020, 18:55

Henkjan schreef:maar compact, laag te crossen en betaalbaarder dan die ss, wat dacht je hiervan:
https://www.rumoh.eu/speakers/tweeters/ ... dnc-c000-4

Deze past volgens mij fysiek niet. Diameter is 72mm.

Pjotr schreef:
jvenema schreef:En de bc25sc06-04 of bc25sc08-04, is precies 7 cm Heeft ook iets van waveguide, waardoor alignment wat meer met midwoofer overeenkomt en passief filter wat makkelijker word.

Een waveguide moet je smaak maar zijn. Bundelt ook veel meer met vaak een smalle sweetspot als resultaat. Zelf vind ik waveguides ook aan detail inboeten.

Dit is ook wel een fraai karchtpatsertje wat goed zou passen denk ik: http://www.wavecor.com/html/tw022wa04.html

Deze past wel met 66mm. Ik heb er nog 2 van liggen. Mag je wel proberen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 mei 2020, 19:13

Yup, vind hem na de SS op no.2 komen wat gestelde eisen betreft! Qua prijs valt ie ook nog eens in het budget :sure: :relax:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 02 mei 2020, 20:13

Als 72 mm max zou passen ipv 70 mm, dan zijn de SB26STCN-C000-4 met 1.2 mm Linear coil travel (p-p) en met de iets grotere dome SB29RDNC-C000-4 maar met 0.5 Linear coil travel (p-p) goede opties met mooie frequentie response on en off-axis.

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 02 mei 2020, 20:25

Henkjan schreef:maar compact, laag te crossen en betaalbaarder dan die ss, wat dacht je hiervan:
https://www.rumoh.eu/speakers/tweeters/ ... dnc-c000-4

Olala, dat is wel een erg strak ding als ik dit zo bekijk, en met een kamertje. Alleen die 72mm :roll: dan misschien verticaal toch maar iets uit lijn plaatsen of is dat niet handig voor de afstraling ?

SB29RDNC-C000-4.tweeter.png

Pjotr schreef:Yup, vind hem na de SS op no.2 komen wat gestelde eisen betreft! Qua prijs valt ie ook nog eens in het budget :sure: :relax:

Je bedoelt die sb29rdnc neem ik aan ?

pappaleo schreef:Dit is ook wel een fraai krachtpatsertje wat goed zou passen denk ik: http://www.wavecor.com/html/tw022wa04.html
Deze past wel met 66mm. Ik heb er nog 2 van liggen. Mag je wel proberen.

Dank voor het aanbod ! misschien moet ik gewoon nog twee kastjes maken en ze dan een avondje a/b jen. Keuzestress :goeie:

jvenema schreef:Als 72 mm max zou passen ipv 70 mm, dan zijn de SB26STCN-C000-4 met 1.2 mm Linear coil travel (p-p) en met de iets grotere dome SB29RDNC-C000-4 maar met 0.5 Linear coil travel (p-p) goede opties met mooie frequentie response on en off-axis.

Ze meten wel akelig recht he die dingen ....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 mei 2020, 20:33

motoindo schreef:
Pjotr schreef:Yup, vind hem na de SS op no.2 komen wat gestelde eisen betreft! Qua prijs valt ie ook nog eens in het budget :sure: :relax:

Je bedoelt die sb29rdnc neem ik aan ?

??? Die heb ik i.i.g. niet genoemd. Nee, ik doel op de TW022WA04 die ik hier postte: viewtopic.php?p=1952697#p1952697 (En Leo nog heeft liggen :D ).

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 02 mei 2020, 21:03

Pjotr schreef:ik doel op de TW022WA04 die ik hier postte: viewtopic.php?p=1952697#p1952697 (En Leo nog heeft liggen :D ).

Ok, deze dus:

TW022WA03_04-SPL-response.png

De SB lijkt op papier wat rustiger tussen de 2 en 10K ...

SB29RDNC-C000-4.tweeter.png

Pjotr schreef:En Leo nog heeft liggen :D ).

Ik denk er over na 8)
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 mei 2020, 21:15

Vind je? kijk nog eens goed... de sb29rdnc bundelt ook wat sterker in het top hoog. Je kunt er sowieso weining van zeggen zonder watevalplotjes. Maar met 72mm diam lijkt het mij krap aan.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 02 mei 2020, 21:23

motoindo schreef:
Pjotr schreef:En Leo nog heeft liggen :D ).

Ik denk er over na 8)

Je roept maar :)

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 02 mei 2020, 22:08

Pjotr schreef:Vind je? kijk nog eens goed... de sb29rdnc bundelt ook wat sterker in het top hoog. Je kunt er sowieso weining van zeggen zonder watevalplotjes. Maar met 72mm diam lijkt het mij krap aan.

De SB26STCN-C000-4 bundelt tot 15 kHz minder, om daarna dat in te halen ;-).

Heb op zich goede ervaring met de SB26ADC-C0004, die heeft een nog betere spreiding in het hoog. Bleek ook in de praktijk te meten zoals gespecificeerd. Deze zal qua maat echter niet passen. Maar of een enorme spreiding in het hoog altijd zo fijn is, is een tweede. Ik vond de speaker met de SB26ADC-C0004 in een wat hardere ruimte met meer reflecties wat schel. In een meer gedempte ruimte was hij perfect. Dus hoeveel spreiding/bundeling "goed" is hangt ook van de luister omgeving en omstandigheid af. Bij gebruik als near-field monitor speeld de spreiding niet zo rol.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 mei 2020, 0:11

Pjotr schreef:Vind je? kijk nog eens goed... de sb29rdnc bundelt ook wat sterker in het top hoog. Je kunt er sowieso weining van zeggen zonder watevalplotjes. Maar met 72mm diam lijkt het mij krap aan.

De plaatjes zijn wat betreft off-axis niet te vergelijken, maar dat merk je zelf ook al min of meer op. De wavecor is gemeten in een infinite baffle op 1 meter en de SB acoustics tweeters in een IEC baffle op 31.6 cm. Aan de ene kant door wat dichterbij te meten zullen de diffractie effecten wat minder zijn maar verschil is in mijn ervaring niet giga tussen ruim 30 cm en een meter. Een baffle van een toch eindige afmeting of infinite (hoe ze dat ook moge doen) is toch anders en zeker onder (grote) hoeken zul je dan verschil gaan zien.

Wat metingen aan SB acoustics tweeters van weliswaar andere typen die wel een indruk geven van de algemene kwaliteit zijn te vinden op:
http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm
De metingen komen goed overeen met de publicatie van de fabrikant en ook met mijn metingen op de SB26ADC-C0004.
Video met test van de SB29RDCN
https://www.youtube.com/watch?v=zzcHxVOGVhI
In een andere video was hij ook erg tevreden met de XT25SC90-04.
https://www.youtube.com/watch?v=jJOk3iyaN_M
Maar zoals eerder hier al opgemerkt de 0.1 mm linear excursion is minder als bij mogelijke alternatieven.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 0:40

Als je een paar pagina's terug gaat zie je in wat voor kastje het moet komen. Met dergelijk kleine kastafmetingen krijg je sowieso iets tamelijk onvoorspelbaars. En tweeter in het midden zetten is dan doorgaans ook niet een goed plan omdat dan de diffractiedip in het weergavegebied van tweet komt.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 mei 2020, 1:01

Iets uit midden zetten is meestal beter qua diffractie. Alleen komt luistervlak waarbij afstand woofer tweeter gelijk is niet meer horizontaal te liggen maar wat schuin.

Die dippen off-axis boven 10 kHz schijnt een ring radiator ding te zijn.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 03 mei 2020, 9:50

Wat dacht je van de Seas 27TFFNC/G H1396? Qua footprint klein genoeg lijkt me (53mm).

http://www.seas.no/images/stories/prestige/pdfdatasheet/h1396_27tffnc_g_datasheet.pdf

Screen Shot 2020-05-03 at 09.50.12.png

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 03 mei 2020, 10:05

Dat is een leuk dingetje en prijs is ook niet raar met 37 euro.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 10:18

Ja, daar heb ik er 2 van ongebruikt liggen, zij het in de rechthoekige uitvoering (27TFFNC/CG). Heb ze aan Chris aangeboden per PB. Maar daar reageert hij niet op. Is een heel fijn en gemoedelijk klinkend ding wat ook flink luid kan. W.m.b. komt die vlak na de TW022WA04. Hij heeft een Fs van 1200Hz. Gezien de frequentie beperkingen van de MFB midlaag zou hij er zelfs een 4e orde X-over akoestisch op 1200Hz mee kunnen maken.

motoindo

Berichtdoor motoindo » zo 03 mei 2020, 10:49

Pjotr schreef:Vind je? kijk nog eens goed... de sb29rdnc bundelt ook wat sterker in het top hoog. Je kunt er sowieso weinig van zeggen zonder waterval plotjes. Maar met 72mm diam lijkt het mij krap aan.

De meeste little/one's staan nearfield en redelijk on-axis naast een tv of monitor scherm waardoor bundeling minder storend is. Tijdens de laatste zba meet in Hengelo viel het mij op hoe ontzettend de afbeelding ineen klapte wanneer ik overschakelde van mijn Grown/Up's naar de Little/One's. Na verwijdering van de aluminum roosters van de Little/One tributes verminderde het effect maar was nog steeds erg goed waarneembaar. Ik hoop door een switch van drivers daar verandering in te brengen. Wat 72mm betreft, als het iets naar links of rechts opschuiven van het tweetertje helpt tegen diffractie zijn dat twee vliegen in 1 klap.

Terwijl ik dit tik zie ik dat ik op mijn lazer krijg van Pjotr wegens gebrek aan reactie op zijn TW022WA04 pb :shock: ja sorry hoor, ik reageer soms even wat later als ik met andere dingen bezig ben :D Jullie komen met zoveel input dat het lezen van alle datasheets en vergelijken van grafiekjes maakt dat ik de mail even wat minder in de kijker heb. Ik heb jouw aanbod Peter samen met dat van Leo even geparkeerd totdat ik voor mijzelf een duidelijk beeld heb wat de beste keuze is.

Het makkelijkste is om te gaan voor de ScanSpeak D2004/60200 maar ik vind het wel een sport om te zien hoever je kan komen zonder meteen iets van de bovenste plank te pakken, was ook de gedachte achter de 15W/8434G00 ipv meteen een Revelator te pakken.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 11:20

Wat meer een hint hoor Chris :mrgreen: Een mooie afbeelding krijgen met dit formaat speakers is echt wel lastig dan wel een kunst. Zeker omdat de plaatsing zo verschillend kan zijn. Maar meestal gaat afstemmen op far field beter dan near field als je het redelijk universeel wilt houden is mijn ervaring. Wat betreft de plaatsing van de tweet kun je eens spelen met het progje "Edge": http://www.tolvan.com/edge/help.htm Het is niet zaligmakend maar het geeft wel een indruk.

Persoonlijk ben ik een beetje verpest door de beroemde olieloze Scanspeak 9700 en pure alu ribbons. Er is weinig alternatief daarvoor voor mij. Ribbons gaat van geen kanten werken in zulke kleine kastjes, dat wordt een drama door de edge diffractie t.g.v. een lijnbron. Blijft over genoemde Scanspeak O:) Moet je ook op budget letten dan wordt het weer een andere sport :D Je zou het i.d.d. naast elkaar moeten vergelijken voor een definitief oordeel.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 03 mei 2020, 11:34

Van een 3 weg met coax is natuurlijk wel te verwachten dat die qua plaatsing beter zijn
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 11:42

Beter is ook smaak. Zelf vind ik die LS50 Kefjes echt niet mijn ding met een opvallen smalle sweetspot. En daar is toch best wat aan de edge difrractie geknutseld met afronden en zo.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 03 mei 2020, 11:51

Coax goed gedaan geeft juist een prachtige brede sweet spot.

Maar zou voor de Little/ones een mini breedbandertje een optie zijn? Zoals in mn mini Nescio's? 2" of kleiner.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 12:08

Op een 2" een MFB sensor plakken? Lees het draadje nog eens terug. Chris was nu juist zo in zijn nopjes met de Scanspeak midbas met MFB. Daar zoekt ie een evenwaardige tweeter bij.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 03 mei 2020, 12:09

Als tweeter, bedoelt HJ denk ik.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 03 mei 2020, 12:15

pappaleo schreef:Als tweeter, bedoelt HJ denk ik.

Psies :relax:

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 03 mei 2020, 12:22

:rofl:

Terug naar “Sets en Overig”