Keukenproject

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Keukenproject

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 okt 2015, 12:21

Gevoelsmatig ook. Gaat erom dat je het oppervlak dempt en dan doet het onder het filter niet veel. Denk dat ik het wel gewoon laat zitten dan, is de rest vd achterkant gewoon gedempt, met nog wat over het filter heen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 25 okt 2015, 12:24

Bedenk me net dat het monteren op het dempingsmateriaal een vervelend nadeel heeft: je dempingsmateriaal draait zo lekker om je schroeven vast.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 okt 2015, 12:28

Dat is wel een ding ja. Bij 1 vd testkastjes zat het Sonofil er al in toen ik het gat voor de BR poort erin boorde. Spul smelt en ging om de boor zitten, lekker lomp ook weer... ik schroef 'm direkt op het hout met dempingsmateriaal eroverheen inderdaad, tnx.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 25 okt 2015, 19:47

ds23man schreef:Volgens mij is het lood om oud ijzer. Zelf monteerde ik de filters direct op de wand en dan het dempingsmateriaal eroverheen.
zo deed ik t ook, al was t maar om zeker te zijn dat t goed vast zit

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 26 okt 2015, 19:26

Heb 'm direkt op de achterwand geschroefd. Met nog een 5e schroef in het midden, zit muurvast nu.... dempings materiaal op de binnenkanten gelijmd, als dit droog is kan ook de kast in elkaar worden gelijmd. Zal straks nog wat over het filter maken, en dan moet het ook goed zijn :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 31 okt 2015, 14:52

Puntje waar ik niet aan gedacht heb, met de poort aan de zijkant komt íe (kastje is smaller dan dat íe diep is) bijna tegen de overzijde aan, tegen het dempingsmateriaal, lijkt me niet wenselijk. Hoekstukje naar boven, maar hoe bepaal je de lengte..zitten googelen hoe je zoiets uitrekent, moet je maten weten die je slecht kunt opmeten zoals de binnenkant van het hoekstukje. Uiteindelijk als volgt gedaan: de BR poort aan 1 kant dichtgeplakt en vol laten lopen met water. Stuk afzagen waarvan ik denk dat dit de lengte moet zijn, iets overlaten voor de zekerheid, met tape het hoekstukje eraan. Water erin, pijp nog te lang, boel uit elkaar en afzagen tot bij de 3e zaagsnede het water tot aan de rand komt en het volume gelijk zou moeten zijn.
Dus. En kom nou niet met een methode hoe ik dit veel simpeler had kunnen doen :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 31 okt 2015, 15:19

Lengte middellijn door de pijp met bocht gelijk houden met de rechte variant? :think:
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 31 okt 2015, 15:21

Daar ben ik van uit gegaan voor de zaag erin ging, maar helemaal klopt dat niet omdat de originele poort taps toeloopt, en dat doet het hoekstukje niet natuurlijk. Heb dus iets overgehouden en ben gaan afzagen tot het volume gelijk is.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 31 okt 2015, 15:24

Pijpje onder een hoek van 45° met de wand plaatsen (lastige constructie) of de methode die jij toepast, de lengte grofweg bepalen en het uiteinde niet haaks maar onder een hoek van 45° afzagen.

De Q van de pijpresonantie wordt dan een beetje lager maar dat is in jouw geval geen bezwaar. Het staat me bij dat Henkjan zoiets heeft gedaan in een van zijn paasprojecten.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 31 okt 2015, 15:34

Zit nu zo, gelijmd en staat te drogen. Uiteinde is niet onder 45 graden maar haaks. Die 45 graden kan ik alsnog doen als de lijm droog is, eventueel er nog weer een stukje inlijmen omdat het volume weer kleiner wordt anders. Waarom is 45 graden beter?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 31 okt 2015, 15:36

Ik zeg niet dat het beter is. Ik zeg dat Henkjan het zo eens gedaan had.

Maar het zit toch prima zo?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 31 okt 2015, 15:40

Nee dacht dat er een specifieke reden voor de 45 graden was. Zal nog wel even testen of dit luchtdicht is, eventueel nog wat tape eromheen. Beroerde is dat ik er slecht bij kan als de boel in elkaar zit, via het speakergat kan ik niet zoveel meer. En de speaker schroef ik direkt in het hout, dan is vaak uit elkaar halen ook niet echt wenselijk.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 31 okt 2015, 15:51

De berekende lengte in simulatie is ook maar bij benadering. Feitelijk moet je het nameten. Of dat veel brengt? Denk niet dat je het hoort of de poortafstemming op 60 ipv 55Hz is.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 31 okt 2015, 15:54

Achja, en ook nog eens in relatie tot deze speaker, zo heel veel stelt het ook weer niet voor natuurlijk. Het testkastje, mat gaten en kieren en de speaker er zo ingeschroefd dat íe zeker lekt, en met los wat demping erin gefrot klonk al heel aardig. Gewoon zo goed mogelijk de maten aanhouden en dan proberen maar.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 31 okt 2015, 15:56

En als je dan ook nog het verloop van de T&S parameters in de loop van de tijd meeneemt........
Fusion Filterdesign

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 31 okt 2015, 16:06

Barry2001 schreef:Nee dacht dat er een specifieke reden voor de 45 graden was. Zal nog wel even testen of dit luchtdicht is, eventueel nog wat tape eromheen. Beroerde is dat ik er slecht bij kan als de boel in elkaar zit, via het speakergat kan ik niet zoveel meer. En de speaker schroef ik direkt in het hout, dan is vaak uit elkaar halen ook niet echt wenselijk.

Is alleen een kwestie van verliezen & afstemming.
Hoe flauwer de bocht hoe kleiner de afwijking zal zijn.

Maar of een 90 graden bocht veel zal uitmaken? Scheelt misschien 1-2dB in output en een paar Hz lagere afstemming.
Bijgevolg een poort met een lagere q-factor, wat ook wel fijn is met een kleine speaker (grotere rem op de breedbander).

De demping zou ik over het filter doen btw, met wat hotglue o.i.d. fixeren.
Met het filter samen vastschroeven kan ook.
Zo vermijd je in ieder geval harde reflecties van de achterwand.

Veel succes verder met de bouw, het worden vast snoepjes :goedzo:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 31 okt 2015, 17:20

Barry2001 schreef:Nee dacht dat er een specifieke reden voor de 45 graden was.
low budget en makklijke manier om de rand aan het einde van de poort wat langer te krijgen met wat lagere snelheden erlangs als gevolg. een intern baffletje waar de poort op uitkomt zal waarschijnlijk mer effect hebben :oops:

Afbeelding

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 04 nov 2015, 16:51

Ok, duidelijk HJ. Heb 'm toch zo gelaten, recht dus. Lijm is opgedroogd en even getest of het luchtdicht is. Dat blijkt zo te zijn, toch nog even wat tape eromheen voor de zekerheid.

2015-11-04 15.55.18.jpg

Goed tip Chris! heb gewoon demping met de schroeven van het filter vastgezet. Toch maar besloten om de terminals er alvast in te maken. Niet handig met lakken straks, maar ik kom er gewoon lastig bij later. En als ik er al bij kom is het lastig de terminals goed aan te draaien. En die wil je niet los hebben hangen als alles straks dichtgelijm zit....

2015-11-04 15.54.41.jpg

Dan in elkaar lijmen. Heb besloten een wat aparte volgorde aan te houden; overig dempingmateriaal nog niet aanbrengen, en in elkaar zetten zonder de bovenkant. Wel even 'gepast' of de bovenkant er wel mooi invalt, dat doet íe.

2015-11-04 16.36.46.jpg

2015-11-04 16.37.22.jpg

Is mooi gelukt, geen naden en kieren, zit superstrak in elkaar. Nogmaals een pluim voor het strakke zaagwerk van Arno :goedzo:
Ik laat ze even staan zo, kan de boel drogen, en dan de demping erin lijmen + bovenkant.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » wo 04 nov 2015, 17:28

Henkjan schreef:
Barry2001 schreef:Nee dacht dat er een specifieke reden voor de 45 graden was.
low budget en makklijke manier om de rand aan het einde van de poort wat langer te krijgen met wat lagere snelheden erlangs als gevolg. een intern baffletje waar de poort op uitkomt zal waarschijnlijk mer effect hebben :oops:

Afbeelding

Theoretisch klopt het wel.

Maar de praktijk zou ik me daar niet snel druk om maken omdat het speakertje nu eenmaal geen subwoofer is die flink kan maar ook soms moet wapperen en er pas dan veel lucht door de poort gaat.
Ook de afstemfrequentie van de poort bepaald hoeveel lucht erdoor gaat en je wel of geen optimaal uitgevoerde poort nodig hebt.
FOCAL

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 04 nov 2015, 23:32

En klaar. Eens kijken of er vh weekend een laklaagje op kan..

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 nov 2015, 13:16

bas focal m180 schreef:
Henkjan schreef:Afbeelding

Theoretisch klopt het wel.

in de praktijk ook, dit is gewoon natuurkunde :mrgreen:

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 05 nov 2015, 14:46

Henkjan schreef:in de praktijk ook, dit is gewoon natuurkunde :mrgreen:

Dat ligt echt aan de toepassing is mijn mening.

In de praktijk is dat de CH70 unit maar enkele millimeters kan bewegen, de stroomings snelheid altijd laag blijft in de poort.
De luchtmoliculen hebben geen last van een ''slecht'' ontworpen poort

Zie het maar als een CW waarde van een auto, een met hele hoge CW 2.0 en een met hele lage CW 0,3, rijden auto's beide 5kmh dan is vermogen wat ze nodig hebben gelijk, de lucht weerstand is voor beide auto's op die snelheid niet van toepassing.
het verhaal word anders met toenemende snelheid.

Dat is bij een poort niets anders, het gaat erom hoeveel lucht gaat er door de poort.
Is dat veel of weinig.

Bij een CH70 driver in bassreflex behuizing kan dat nooit veel zijn gezien het gebruik in de keuken, zijn beperkte x-max, lengte en diameter poort, dan heeft afronden etc geen voordelen.
FOCAL

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 05 nov 2015, 16:15

bas focal m180 schreef:Dat ligt echt aan de toepassing is mijn mening.

In de praktijk is dat de CH70 unit maar enkele millimeters kan bewegen, de stroomings snelheid altijd laag blijft in de poort.
De luchtmoliculen hebben geen last van een ''slecht'' ontworpen poort

Waarom zou dat aan de toepassing liggen?
De correctiewaarden zijn niet zomaar uit de 'lucht' gegrepen, maar empirisch bepaalt en gelden voor het gebied waarbij de luchtstroming nog als laminair beschouwt kan worden.
Dus juist bij lage luchtsnelheid.

Daarbij wil ik nog even een kanttekening plaatsen wat betreft luchtsnelheid in de poort.
De grootte daarvan is voornamelijk een kwestie van de gekozen verhouding tussen driveroppervlak en poortoppervlak bij de verwachte x-max.
Waarbij het altijd wenselijk is om de poort zo optimaal mogelijk te ontwerpen, ongeacht of het nu een 18" monster is of een 3" kabouter.
Niet om de afstemming 'correct' te krijgen, maar om turbulentie/bijgeluiden zoveel mogelijk te verminderen.
bas focal m180 schreef:Bij een CH70 driver in bassreflex behuizing kan dat nooit veel zijn gezien het gebruik in de keuken, zijn beperkte x-max, lengte en diameter poort, dan heeft afronden etc geen voordelen.

Daar valt over te twisten ;).
Hang natuurlijk van het gebruik/muziekkeuze af en hoe groot de afronding is.
Ik ben van mening dat een aardige afronding (1/4 van de diameter) veel invloed kan hebben.
Turbulentie ontstaat niet spontaan, maar neemt toe met de luchtsnelheid.
Daarbij kan het vies tegenvallen hoe vroeg de bijgeluiden al ontstaan.

Bij een bandpass project van mij, waarbij de poort zonder afrondingen in de voorkamer gestoken was, trad al bij ca. 3m/s zoveel bijgeluiden op dat het niet om aan te horen was.
Het is lastig om te omschrijven hoe het klinkt.
Naast dat de bas 'pufferig' wordt ontstaan er bijgeluiden alsof je tegen een kleine ventilator aanblaast.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » do 05 nov 2015, 16:34

Barry als de bass nog wat te boemerig is kan je misschien de speaker kasten links rechts verwisselen zodat de pijpjes van elkaar naar buiten staan ipv naar binnen. Kan me herinneren dat tijdens een luisterdag dat Mischa set speakers had mee genomen waarbij de woofer aan de zijkant zat. Eerst met de woofers naar buiten. Matig laag. En toen kasten verwisseld zodat de woofers naar binnen stonden. Voila en daar was het laag !

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 nov 2015, 19:31

Nou, om die reden heb ik ook de testkastjes gemaakt. Daar kwam uit dat achter zeker geen optie is, en van de zijkanten de binnenkant de beste. Interessant is het om te zien wat het verschil is nu de kasten netjes dicht zijn, er fatsoenlijk demping in zit en de luidspreker straks luchtdicht zit gemonteerd.
Maar eea komt natuurlijk door de vreemde opstelling, op de kast dicht bij de muur. Evengoed zal ik het omdraaien nog wel even proberen als ze klaar zijn straks.

Terug naar “Sets en Overig”