Keukenproject

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Keukenproject

Berichtdoor Barry2001 » wo 07 okt 2015, 16:32

Ok, het zit er ff los opgeprikt, nog niet gesoldeerd, de L's en C's zet ik nog vast met een tiewrapje. L kan ik niet meten helaas, schrijf ik even op. Eindelijk wat te vragen voor kerst :mrgreen:

Ik twijfel nog even of ik het filter in of buiten de speakerkast plaats. Het liefst erin natuurlijk, scheelt weer een los kastje, op de plaats waar ze komen te staan helemaal. Nadeel is wel dat ik er niet meer bij kan na de tijd, de uiteindelijke kast wordt dichtgelijmd. De CHR losschroeven wil je zo min mogelijk, ivm doldraaien schroeven, en ik ga eerst testen met dit test kastje. Maw waarschijnlijk hoef ik er ook niet meer bij in de uiteindelijke kast.... Nu is het natuurlijk wel een fors filter in verhouding met het speakerkastje :mrgreen:

Robuust monteren en dan erin?

2015-10-07 16.24.30.jpg

Tegen de achterkant bv met wat demping ervoor?

2015-10-07 16.25.27.jpg

Op de bodem?

2015-10-07 16.25.46.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 07 okt 2015, 18:57

Achterwand is prima. Je kan de terminals dan in de print uit laten komen. Je hebt dan geen bedrading tussen aansluitingen en filter.

Dat stukje gaatjesprint kan zelfs nog iets kleiner. Als je het monteert met een heel klein stukje demping eronder en de reguliere demping er overheen legt, dan trilt er niets meer.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 07 okt 2015, 19:01

Ik zou het filter buiten op de testkast schroeven.
Aan de bovenkant is er nog ruimte toch?
Wel even een plankje in de kast doen als surrogaat volume van het filter.
Of was de vraag bedoeld voor de eindversie?

Wanneer je de speakertjes bovenop de kast plaats (tegen het plafond), kan het wel eens zo zijn dat je geen filter nodig hebt.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 07 okt 2015, 19:25

Ik ging uit van de definitieve versie.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 07 okt 2015, 21:19

Ja klopt, de vraag was bedoelt voor de uiteindelijke versie. Daar kan ik niet veel meer veranderen, in/op dit testkastje deste meer. Als ik ga testen kan het ook wel met het filter erin, het kastje is geschroefd ipv gelijmd, kan er ten alle tijde zo weer bij dus. Zat nog even te denken, misschien is het ivm de BR poort (waarvan ik nog niet weet waar íe komt) het filter toch handiger op de bodem te leggen. Alles goed vastzetten, demping eronder en erboven. Als ik uitkom op de ideale situatie dat het de in keukenkast kan staan maak ik er helemaal geen terminals aan, de kast is net diep genoeg om de speakerkast in te kunnen plaatsen. Of terminals aan de zijkant. Als de speakers boven op de keukenkast komen, wellicht iets gekanteld is er wel ruimte voor de terminals aan de achterkant. En inderdaad Chris, wie weet is het hele filter overbodig....

Maar jullie hebben me een mooie zet in de goede richting gegeven, ik moet nu eerst maar eens gaan luisteren :mrgreen: en van daaruit het verdere plan trekken. Tnx :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 10 okt 2015, 12:07

Nog een vraagje, de BR poort, kan ik die het beste bovenin de kast plaatsen ter hoogte van de speaker, of juist niet, lager bv?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 10 okt 2015, 12:11

Hangt er vanaf hoe diep de kast is. Als je de pijp niet direct achter de luidspreker zet heb je meer ruimte tussen de uitstroomopening van de pijp en de baffle.

Bij zo'n klein kastje maakt de afstand tussen driver en poort niets uit.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 10 okt 2015, 12:20

Tnx Leo!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 10 okt 2015, 15:20

En de kastjes verder klaar gemaakt om te testen. Wat demping erin gefrot, in de uiteindelijke versie zal ik netjes de wanden bekleden.

Filter staan bovenop, kan ik zo bij, eventueel kunnen ze er tussen uit.

Helaas kom ik vandaag niet meer aan testen toe, wordt weer vervolgd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 11 okt 2015, 12:55

En testen. Kabeltje gelegd vanuit de woonkamer, van de line out uitgang van m'n voorversterker, de Aurexx in.

Eerst de speakers in de kast, dat wordt 'm niet. Geen mooi stereobeeld, ik hoor het geluid uit de speakers komen. Speakers op de kast, pats, in 1 keer hoor ik een mooi stereobeeld, geluid komt niet meer uit de speakers. Dit zoek ik. Op verschillende plekken aan tafel geluisterd, stereobeeld blijft goed, dit wordt versterkt als ik de speakers iets naar voren laat hellen en iets naar binnen draai. Even niet bij stilgestaan, maar door de filters bovenop te plaatsen passen ze net niet rechtop op de kast :mrgreen:

Vermogen uit de EL84 SE, meer en meer dan zat, dit gaat 'm als versterking worden. Halverwege blaast het nog de ballen uit je tomatensoep :lol:

Het geluid, geen superlatieven natuurlijk, maar midden en hoog vind ik erg mooi. Laag is een beetje vreemd, het lijkt wel iets te bonken, gewoon te hard te staan. Overigens wordt dit al wat beter als ik de speakers voorover laat hellen. De BR poort zit aan de achterkant en relatief dicht tegen de muur aan, dit zal het ook zeker versterken. Heb het nog niet gedaan, maar denk dat ik nog een gat in de zijkant boor om daar de BR poort eens in te zetten. Ook is de demping in de kast niet optimaal, heb er voor het proberen wat demping ingefrot. Misschien luister ik ook gewoon naar de beperking van de speaker hoor, ik besef ook dat ik nu op een volume aan het luisteren ben dat we aan tafel niet aan zullen hebben, ook niet helemaal eerlijk.

Als ik de speakers trouwens gewoon op tafel zet hoor ik dit bonkende laag niet, dus het wordt echt door de opstelling veroorzaakt.

Ik wil het toch even proberen, wat er gebeurd als ik de poorten aan de zijkant zet. Oja, en ook eens met het hele filter er tussen weg.... wat ook nog kan is iets aan de muur maken achter de speaker wat de reflecties wat dempt.

Maar dit is wel wat ik zoek, dit gaat zeker goedkomen :D

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 11 okt 2015, 13:03

Tis bijna Bose direct reflecting zo dicht bij het plafond! :lol:
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 11 okt 2015, 13:06

Barry2001 schreef:Halverwege blaast het nog de ballen uit je tomatensoep :lol:
:mrgreen: :mrgreen:

Dat je veel laag hebt verbaast me niks. Zowel het plafond als de kast werken als extensie van je baffle cq reflectievlak. Je hebt dus helemaal geen (misschien zelfs een negatieve) bafflestep.

Opstelling wordt dus belangrijk, maar dat had je zelf ook al geconstateerd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 11 okt 2015, 13:08

ds23man schreef:Tis bijna Bose direct reflecting zo dicht bij het plafond! :lol:

Nee, dan moet er een klepje voor met een draaiknop. :mrgreen:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 11 okt 2015, 15:51

pappaleo schreef:
Barry2001 schreef:Halverwege blaast het nog de ballen uit je tomatensoep :lol:
:mrgreen: :mrgreen:

Dat je veel laag hebt verbaast me niks. Zowel het plafond als de kast werken als extensie van je baffle cq reflectievlak. Je hebt dus helemaal geen (misschien zelfs een negatieve) bafflestep.

Opstelling wordt dus belangrijk, maar dat had je zelf ook al geconstateerd.

Tsja, wordt even proberen denk ik. Feit is dat het zo dicht op de muur/plafond met het pijpje aan de achterkant niet echt ideaal is. Even kijken of ik er vd week tijd voor heb, dan zaag ik de gaten aan voor- en zijkant, en eens horen wat daarvan het effect is.

Zijkant, voor m'n gevoel kan ze het beste naar binnen laten uitkomen toch? Dus in elk geval niet naar de muur toe.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 12 okt 2015, 9:28

Hoeveel ruimte is er ten opzichte van de achterwand? 5 cm gaat nog wel wanneer je rekening daarmee houdt (afstemming wordt lager).

Bij een monitor met een AL130 heb ik de poort aan de onderkant uit laten komen met 3cm ruimte.
De afstemming daalde daardoor van 47 naar 45Hz.

Anders is een poort naar binnen toe het beste denk ik, richting de hoeken kan het snel boemerig worden (staande golven).

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 12 okt 2015, 10:47

Ben ff niet thuis nu, zal iets van 5cm zijn, misschien nog wel minder. Poort aan de zijkant wordt de volgende stap. Waarom niet aan de voorkant? (Uit nieuwschierigheid).

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 12 okt 2015, 10:56

Voorkant kan in principe ook. Bij kleinere systemen (tweeweg, en in jouw geval natuurlijk ook) wordt dat vaak vermeden omdat er ook middentonen uit de poort ontsnappen die vervolgens interfereren met het direct door de driver afgestraalde geluid.

Dat is aan de zijkant en de achterkant niet anders, maar vanwege de richting wat minder hinderlijk.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 12 okt 2015, 13:47

+1
Aan de voorkant is echt af te raden, tenzij er geen andere mogelijkheid is.
De output van de poortresonantie is vaak hoger dan de output van de afstemming (gewenste resonantie).
Met de poort aan een zijkant of achterkant zal de resterende 'mid rommel' zich in het difuusveld mengen en zo niet zo snel opvallen.
Hoewel het nog steeds het geluidsbeeld kan kleuren.
Maar dat is altijd het euvel met een midbas/fullrange in een kleine bassreflex.

Btw, ik vind ze er sexy uit zien ^^.
Drivers matchen ook wel bij de kast.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 12 okt 2015, 21:46

Duidelijk, klinkt logisch. Geen voorkant opening om kleuring van het geluidsbeeld tegen te gaan. Bovenop zou dan misschien ook nog kunnen, maar dan heb ik hetzelfde probleem als achter, dan tegen het plafond. Nu woon ik in een stofvrij huis :^o , maar ideaal lijkt me dat ook niet ivm eventuele prut die erin valt.

Ze hebben wel wat Chris ja, mee eens, ze zijn ook in alu kleur leverbaar trouwens. Als ze straks in een net afgewerkt kastje zitten, kleur zwart, geloof ik zeker dat het niet misstaat.. was nooit zo'n speakerbouwer maar stiekum vind ik het eigenlijk wel leuk om te doen.......

Verder al wat zitten prakkezeren over de versterker, die gaat over de kop. Uiteraard :mrgreen: Zijn een aantal keuze voor de Aurexx gedaan destijds denk ik om 'm low budget te maken/houden, daar valt wel wat te winnen, plus dat íe niet lekker in de kast past zo.. Binnenkort meer daarover.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 17 okt 2015, 17:25

Piepkes aan de zijkant, en filter op de achterkant geschroefd zodat ze rechtop op de kast kunnen staan. Plaatje voor het gat in de achterkant geschroefd.

2015-10-17 15.04.40.jpg

Speakers weer op de kast, eerst in de hoek.

2015-10-17 15.49.15.jpg

Beter dan het was, maar ik vind nog steeds het laag niet lekker. Speakers van de muur af, iets naar binnen geplaatst.

2015-10-17 15.59.39.jpg

Dit is 'm :D Nog enkele zaken geprobeerd, speakers recht naar voren gedraaid ipv iets naar binnen, minder. Stereobeeld wordt slechter, laag blijft wel gelijk. Maar iets naar binnen gedraaid is het ruimtelijker. Ze hellen nu iets naar voren, heb het idee dat als ik ze nog iets meer voorover laat hellen het nog beter wordt, maar daar moet ik even een steuntje voor maken, anders ligt íe op de vloer zo =;

Hierna het filter er tussen weggehaald, maar dat wordt echt slechter. Minder dynamiek, het 'leven' verdwijnt uit de muziek, filter moet er echt wel tussen.

Hoe klinkt het, midden en hoog zijn echt mooi, stukje klassiek bv komt er echt mooi uit. Laag is wat je er van mag verwachten, het voldoet :lol: punt. Dat gebonk is er af in elk geval.

Nee prima zo, denk dat dit de setting wordt. Nu ben ik benieuwd, heb duidelijk m'n voorkeur, m'n vriendin is een dagje de deur uit; ik laat haar morgen dezelfde settings horen als die ik zelf geprobeerd heb, kijken of ze op hetzelfde uitkomt. Ik vind dat ze best een goed gehoor/gevoel voor die dingen heeft, en kan dit ook altijd wel goed omschrijven, ook niet geheel onbelangrijk.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 okt 2015, 11:09

2015-10-25 11.07.41.jpg

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 25 okt 2015, 11:30

Komt de Paus bij je op bezoek? :shock:
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 okt 2015, 11:34

ds23man schreef:Komt de Paus bij je op bezoek? :shock:

2 kruizen. De paus EN de kapelaan :lol:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 25 okt 2015, 12:08

Wat is wijsheid: het filter zo monteren, op het Bondum800, met bv wat Sonofil eroverheen (dit is de achterkant):

2015-10-25 12.06.25.jpg

Of het filter direkt op het hout monteren, met daar Sonofil overheen?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 25 okt 2015, 12:18

Volgens mij is het lood om oud ijzer. Zelf monteerde ik de filters direct op de wand en dan het dempingsmateriaal eroverheen.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Sets en Overig”