"mechanische" platenpoetsmachine

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

rho

"mechanische" platenpoetsmachine

Berichtdoor rho » ma 11 okt 2004, 21:45

Ik heb op 't werk eens met een collega gediscussiëerd over het bouwen van een very-low-budget platenpoetsmachine. Nu waren we tot het volgende gedacht gekomen:
Omdat een knostie als nadeel heeft dat je de platen moet laten afdruipen en er dus veel kans bestaat dat er restjes blijven zitten was dat dus een hoofdprobleem dat moest opgelost worden. Een afzuiging is dus noodzakelijk. Als pomp hadden we gedacht aan een blaasbalgje. Aaan de aanzuigkant en aan de blaaskant zou een soort terugslagklep moeten komen. Aan de aanzuigkant komt dan een slangetje met aan het uiteinde een super zacht doekje. Bedoeling is dat je met je voet het balgje bedient en met het zachte doekje over je plaat beweegt. Hiermee zou je dan de vloeistof mooi uit de groeven moeten kunnen zuigen.
Je zou dan nog een oude draaitafel kunnen gebruiken om veilig de plaat rond te draaiën terwijl je je poetsmiddel opzuigt.

Zijn er hier mensen die een beetje mee kunnen ontwerpen, nadenken en evalueren zodat we misschien tot een nuttig en betaalbaar systeem kunnen komen?

buizesmurf

Berichtdoor buizesmurf » ma 11 okt 2004, 22:34

Lijkt me intressant.Voor die afzuiging ben ik eens gaan kijken in een andere hobby van me,aquarium houden.Daar bestaan honderden veschillende pompjes van allerlei slag, meestal niet veel duurder dan enkele 10tallen euro's.Moet wel iets bruikbaars tussen zitten.Dan heb je er ook nog enkele forums over,waar trouwens zoals hier vaak 2e hands te koop worden gesteld voor een fractie van de nieuwprijs.Mvgr R. :idea: :shock: :D
Een paar gydrosynthetics,fel verlichtende buizen,dCSMKII+C-core dual mono reference TVC van Promitheus en de ruimte doet de rest.

rho

Berichtdoor rho » di 12 okt 2004, 21:23

Een aquarium-pomp is misschien wat lastig. Die draaien normaal altijd nat en een plaat droog zuigen is natuurlijk niet zo'n natte aangelegenheid. Er komt wel vocht bij kijken maar daar koelt zo'n pomp toch niet genoeg mee vrees ik.

weidok

Berichtdoor weidok » wo 27 okt 2004, 20:15

http://www.members.lycos.nl/platenwassen/

Hier een link voor je eigen platenwasserij
Succes
" there is no box like no box" :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 27 okt 2004, 20:37

Was mijn platen altijd "op de hand", gewoon met een afwassopje en naspoelen met schoon water.

Heb wel eens aan een platencentrifuge zitten denken. Iets dat met zeg 300-600 t/m de plaat laat draaien en zo het water er af slaat.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » do 28 okt 2004, 20:15

weidok schreef:http://www.members.lycos.nl/platenwassen/

Hier een link voor je eigen platenwasserij
Succes

Aha!!! Daar is ie!!! Die was ik kwijt! :D

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » do 28 jul 2005, 18:37

Waarom geen Knosti Disco Antistat?

Kost niet veel en maakt je platen zoals nieuw in no time.
Volgens tests die ik las doen die dure vacuum machines het niet beter.

De poetsvloeistof kan je trouwens goedkoop zelf mengen.

rho

Berichtdoor rho » do 28 jul 2005, 20:34

Euhm, dat was nu juist het uitgangspunt. Ik heb reeds een Knosti en zou iets beters willen. Maar ik denk dat een mechanische toch niet ideaal is. Iets zoals de Cadance Okki Nokki zou een goede optie kunnen zijn.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 28 jul 2005, 21:33

okki nokkie, knostie, moeten we dit serieus nemen? :D

rho

Berichtdoor rho » do 28 jul 2005, 22:01

't Zijn inderdaad domme namen. Maar beiden voor het geld het beste wat je kan vinden denk ik.
De Knosti is de beste en goedkoopste manuele en de Okki Nokki is kwa prijs/kwalitiet ook wel erg goed te noemen bij de "automatische" platenpoetsers.

De Nitty Gritty is ook wel een goeie blijkbaar. (weeral zo'n naam)

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » vr 29 jul 2005, 14:52

sorry, khad je post niet echt goed gelezen blijkbaar :)

Ik heb zelf geen problemen met vuil dat op de platen blijft zitten nadat ze door een knosti geweest zijn. Ik denk niet dat andere (duurdere) toestellen het beter doen.
Ben je niet iets te perfectionist? Je mag niet verwachten dat het zo clean gaat klinken als een cd he...

rho

Berichtdoor rho » vr 29 jul 2005, 19:37

Dat snap ik wel. Maar ik heb exemplaren waar op de 2 kanten nauwelijks 1 of 2 tikjes hoort. Dat wil dus zeggen dat het echt wel beter kan dan het gemiddelde exemplaar.
Maar zo zuiver als een CD lukt natuurlijk niet. 't Is ook een heel ander soort medium he.

vigier

Berichtdoor vigier » vr 29 jul 2005, 20:44

Zeg, ik krijg een beetje het idee van een sla-centrifuge eigenlijk als ik dat zo lees (ik heb pas nog erg gelachen toen ik er achter kwam dat er ECHT mechanische platenwasmachines bestonden :p )

maar waarom gaat het over afzuiging? Kun je het niet beter gewoon eraf blazen? Als de plaat (verticaal staand) draait, dat je dan lucht er overheen blaast

Code: Selecteer alles

\\···__··
·\\·/··\·
···|····|
····\__/·

Dat ding wat het meeste weg heeft van een cirkel, dat is de LP.
Die lijntjes die daar linksboven van staan, dat is de luchtrichting. De lucht komt dan van linksboven en blaast naar rechtsonder, op het kwadrant linksonder van de LP. De LP draait met de klok mee.
Volgens mij is dat het makkelijkste, en blaas je al het water eraf.
Bakje eronder houden, en kun je recyclen voor de volgede LP.

Was zo maar ff iets wat binnen kwam waaien

ik poets de plaat!.... :wink:
Meer ideëen dan tijd

rho

Berichtdoor rho » vr 29 jul 2005, 21:00

Ik zou er toch niet teveel druk achter zetten, achter die luchtstroom. Allemaal kleine deeltjes vervuiling die aan een onwaarschijnlijke snelheid tegen je LP worden gekogeld. Niet echt de prettigste gedachte. Daarbij moet je het water dat je van je LP blaast eerst goed filteren. Anders plak je het vuil van de vorige plaat waar op de volgende.

vigier

Berichtdoor vigier » vr 29 jul 2005, 22:26

Ik bedenk me trouwens ook dat als je er lucht tegen blaast, dat je dan nog ff op moet passen... aan de buitenkant van de LP zal de snelheid van de lucht (lees: snelheid van het stukje LP t.o.v. de luchtstroom) veel groter zijn...

Groet, Joris
Meer ideëen dan tijd

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jul 2005, 22:47

Als je ooit wel eens geprobeerd hebt om met perslucht iets droog te blazen zul je ook weten dat dat niet echt werkt. Je blaast het water alleen opzij en in de rondte maar niet echt weg.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » za 30 jul 2005, 7:28

Een trage warme luchtstroom droogt dan wat beter denk ik. Maar dan blijft er veel meer vuil aan je plaat hangen dan bij het afdruipen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 jul 2005, 23:02

Truuk is om na te spoelen met gedemineraliseerd water. Zelf droog ik ze met een net gewassen theedoek eerst enigszins af zodat het meeste water er af is.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » za 30 jul 2005, 23:37

Enkel afdrogen met een µ-vezeldoek werk i.i.g. niet. Ik heb het geprobeerd en er bleef heel wat meer vuil in de groeven zitten dan bij gewoon afdruipen. Naspoelen heb ik nog niet geprobeerd. Moet ik ook eens doen.

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » wo 07 sep 2005, 17:11

Ik ga het toch maar gewoon doen met de stofzuiger :lol:

Geen geintje, heb ik wel es ergens gelezen; dat langwerpige stofzuigerhulpstuk ('crevice tool', hoe heet dat in NL???) openzagen, zodat je een lange vlakke sleuf hebt, dat bekleden met vilt oid zodat je platen heel blijven, plaatje laten draaien en huppekee met dat ding erop! :D

(Het uiteinde wel -grotendeels- afsluiten voor de juiste zuigkracht op de juiste plaats..)

De stofzuiger overleeft dat minieme beetje nattigheid wel, en zo zuig je alle rotzooi weg, bovendien is je plaat meteen droog, dus niet een avond afdruipen zoals bij de Knosti :cry:

Het enige probleem is effe de aandrijving, een oude draaitafel voldoet niet; die heeft te weing kracht.. Ik heb hier nog wel een stevige traag draaiende motor liggen, kijken of ik daar iets mee kan..

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » wo 07 sep 2005, 19:15

Ik vraag me eingelijk af als ik dit zo lees of je wl met water op een elpee mag... Blijkbaar is er dus speciale reinigingsvloeistof, en ik zou wel eens willen weten op wat voor basis dergelijk goedje gemaakt is..

Maarreh, over dit project: Ik denk dat een goede afzuiging (dus een speciaal uiteinde van een stofzuigerslang het beste gaat werken.
Kun je ongeveer aangeven wat je er in totaal aan wil spenderen? Dat is wat makkelijker meedenken voor me...

rho

Berichtdoor rho » wo 07 sep 2005, 21:30

Ik brouw mijn poetsmidden meestal op basis van 30% tot 50% gedenatureerde alcohol en de rest is water. Paar druppeltjes Wetting Agent van Agfa erin en klaar.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 07 sep 2005, 22:55

gewoon zorgen dat ze niet vies worden jongens :wink:

Terug naar “Sets en Overig”