Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Berichtdoor hannesie » wo 09 mar 2011, 10:43

Ik heb het even gecontroleerd, met de oude en de nieuwe.

De oude gaf dan na een aantal keren prik op en af dan wel een beeld als eerder, dus onzin, en de Noritake gaf totaal geen reactie.
Aan de achterzijde van de Noritake zie ik wel een mogelijke aansluiting voor een jp2 maar die is niet verbonden of aangesloten.
Gisteren heeft Arno het display nog even aan de CD rom gehad om te controleren of hij goed functioneerde.
En dat was het geval. :mrgreen:
IMG_1231.JPG

Ik heb dus maar even een bewijsstukje meegeleverd :D

Als het moeilijker is om te realiseren, kan ik natuurlijk gewoon een oorspronkelijke kopen/bestellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 mar 2011, 10:55

Ik weet niet wat ik heb gedaan, maar ik sluit hem weer aan omdat ik mijzelf nooit vertrouw.
IMG_1232.JPG

Zou ik toch een andere bril nodig hebben :roll: :roll: :lol: ??

Edit : Nog sterker, de Oude doet het nu ook weer, ik val van de ene verbazing in de andere. :oops: :oops:
Hans

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 09 mar 2011, 11:39

Hihi, misschien een los contactje omdat alles van je bureau was gevallen (of verkeerd aangesloten)? :proost:
( ͝° ͜ʖ͡°)

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 mar 2011, 12:09

Toen hij, voordat hij van het bureau was gevallen het deed, en na het oprapen, en aansluiten op de prik die rare dingen deed, wist ik dat hij 'kapot' was. :mrgreen:
Dat hij ook een geluid had als van een kapotte lamp, zo een zangerig geluidje, leek mij dat dat gezien de draadjes die je ziet lopen, dat er een breuk was.
Nu dan die Noritake heeft dat geluid niet zo zeer, duidelijk een andere opzet.
Maar dat hij het nu weer doet ? allebei nog wel ?? :roll: :x

Een oud-collega zou zeggen, in opperste verbazing, "Krijg nou tieten".
Hans

guido

Berichtdoor guido » wo 09 mar 2011, 17:45

De correcte term is: "krijg nou tieten. plop. plop." :mrgreen:

Geluid komt denk ik van de voeding op de vfd print. Zo'n vfd heeft een hogere spanning nodig dan 5V en daarom zit er een step-up voeding op die die spanning maakt.

Blijkbaar dan toch een slecht contact. Maar eens goed rammelen met alle bedrading. Of eerst verkeerd aangesloten.
Of er is toch iets veranderd (verbeterd) aan de voeding, zodat nu de reset van die dingen goed werkt.

Ben wel benieuwd of knuisje (?) de helderheid van die displays bijregelt.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 mar 2011, 18:27

guido schreef:Blijkbaar dan toch een slecht contact. Maar eens goed rammelen met alle bedrading. Of eerst verkeerd aangesloten.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik het chipje IC4 nog heb gevoeld en/of aangedrukt om te kijken of alles nog goed zat, maar ik voelde daar geen beweging.

Ik kan mij dus niet voorstellen dat dat het geweest is. :sure:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 11 mar 2011, 17:41

Schiet mij maar lek.
Ik dacht ik ga de spullen eens op een rijtje leggen voor de eventueel aan te schaffen kast.
Ik sluit de stekker van de voeding van het controle boardje even aan, doet tie weer niks.
Ik had dus niets veranderd behalve de stekker uit het stopcontact gehaald en er nu weer in uiteraard.

Ik heb nog even gekeken naar het oude VFD tje en die doet ook na een paar de stekker erin iedere keer weer zijn oude fouten.
En de Noritake blijft donker :roll: :roll: Krom voltje? :oops: :oops: zit ik niet in de energievriendelijke of goedkope tijd??
Ik snap hier echt niets van, moet ik dan de trafo toch iets zwaarder hebben?

Dit is toch een 12V 8VA, dat staat er wel op, maar hoe kan ik dat meten.?
VFD.jpg

De bovenste de oude en onder de Noritake.
Wie het weet mag het zeggen. O:)
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 11 mar 2011, 23:33

Even op advies van knuisje de andere controllerchip er in gezet, geen resultaat.
Toen eens wat zitten rommelen, en even een andere IDE kabel eraan, en ja er was licht.

Terug naar de 1e chip en ook weer goed, het is dus gewoon een slechte verbinding met de kabel die mij hier telkens op het verkeerde been zet.

Hij doet het dus als ik de kabel die aan de kant van het boardje goed hebt verbonden. :mrgreen:

PPffff, nooit gedacht dat dat het zou zijn, slechte contacten bij de stekker.
Hans

guido

Berichtdoor guido » za 12 mar 2011, 0:01

Heb ondertussen eens zitten nadenken hoe je de helderheid zou kunnen regelen als je zo'n ding op een standaard lcd interface hangt die BR1 en BR0 van het function set register niet gebruikt om dat te doen.

Zou moeten kunnen door 4 bitjes te controleren op het commando function set (RS en DB7-5). Als dat commando voorbij komt, dan bit0 en 1 niet doorgeven, maar zelf zetten.

8 ingangen: RS, DB7-5, DB1-0 en twee voor BR1 en 0 zelf te kunnen zetten (met jumpers). En twee uitgangen voor DB1-0 richting display. Werkt alleen als de zaak in 8 bit wordt aangestuurd (meestal wel zo). 1 GAL en je bent klaar. Of wat gewone logica. Dat masken moet lukken, het inklokken van de data is toch altijd wat later. DB1 en 0 dan via de logica, de rest van de signalen meteen doorgeven aan het display en aan de logica.

functionset = !RS * !DB7 * !DB6 * DB5
DB1out = functionset * BR1 + !functionset * DB1
DB0out = functionset * BR0 + !functionset * DB0

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 12 mar 2011, 9:51

@ guido, Ik weet niet wat jij bedoeld, ik vind de helderheid best wel meevallen, geen overstraling of iets dergelijks.

Wat ik mij wel kan voorstellen en weet dat een schermpje als dit enigszins de kwaliteit van het signaal kan beïnvloeden door straling e.d. , maar dat is dan en door het separaat voeden en het eventueel afschermen van het gebied inde omgeving van het schermpje wel te doen met een op de juiste wijze gevouwen plaatje koper o.i.d.

Even nog een bewijsstukje :mrgreen:
IMG_1239.JPG
De andere kabel. :sure:
Hans

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 12 mar 2011, 10:21

Ik heb een filter uit een oude cd-speler voor mijn vfd-display en het ziet er goed uit kwa helderheid. Donkerder moet het niet worden vind ik. Op deze foto ziet het er nog wat helderder uit dan in werkelijkheid.

Afbeelding
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 12 mar 2011, 10:57

Kijk dat ziet er al netjes uit O:) , toch mooi dat het uiteindelijk aan een kabel ligt.

We lijken op hetzelfde tempo te gaan, hier heb ik ook alle onderdeeltjes al netjes uitgestalt liggen. :lol:

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 12 mar 2011, 11:53

cobaltjeh schreef:We lijken op hetzelfde tempo te gaan, hier heb ik ook alle onderdeeltjes al netjes uitgestald liggen. :lol:

Daar zie ik niks van. :mrgreen: :lol:
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 12 mar 2011, 12:24

hannesie schreef:Daar zie ik niks van. :mrgreen: :lol:

Daar zal ik eens iets aan gaan doen dan. :D

guido

Berichtdoor guido » za 12 mar 2011, 23:40

Die dingen hebben niet het eeuwige leven (zie je vaker bij audio apparatuur dat digits die altijd branden fletser worden dan digits die maar af en toe worden gebruikt).

Is beter om ze wat minder fel te zetten dan vol open en een donker glaasje ervoor. Aan de andere kant beginnen ze wel wat algemener/goedkoper te worden en dan maakt het niet meer zoveel uit. Kwestie van uitwisselen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 13 mar 2011, 0:25

Ha ha , ik snap het, net als vroeger bij de monochroom monitoren voor de pc, waarbij je kon zien dat er WP 5.1 of iets dergelijks op werd gebruikt als ze uitstonden, het inbranden.
Maar dan een beetje anders :D .
Zo een schermpje kost toch wel € 30,-- tot 50.
Is niet gek er over te denken hoe het beter kan, maar gaat het dan langer mee of gaat het relatief wat langer duren voordat het niet meer om aan te zien is.
Zijn daar test gegevens van ?
Hans

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 13 mar 2011, 9:40

Dat komt niet omdat het display niet gedimd is maar omdat lang achtereen hetzelfde wordt getoond. De helderheid is juist het grote voordeel van een vfd. Eigenlijk zou je dan een soort screensaver moeten tonen maar dat is meer voor apparatuur dat altijd aanstaat zoals een klok.
Voor apparatuur als cd-spelers en dsp's is het allemaal niet van belang. Ik heb hier een Marantz cd-speler van een jaar of twintig oud, maar de vfd ziet er nog uit als nieuw en is even helder als mijn dsp vfd.
( ͝° ͜ʖ͡°)

Arno

Berichtdoor Arno » zo 13 mar 2011, 10:43

Hans, hoe heb jij die vfd nou aangesloten? Is dat een IDE-kabel?
Op mijn cdrom-controller zit een 'stekkerblokje' met 16 pin-ingangen, vrouwtjes dus, waar de vfd ingeprikt wordt. En eigenlijk zoek ik dus iets van een verlengkabel om de vfd te kunnen verplaatsen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 13 mar 2011, 10:49

Klopt, het is een oude IDE kabel die eigenlijk alleen maar een deel van de 40 pinnen gebruikt, er zijn ook wel andere oplossingen, maar de pin afstand is blijkbaar een norm.

Vandaar het gemak en aan de andere kant teveel draadjes, maar dat zie je niet als het kastje dicht is. :D :mrgreen:
Ik weet nog niet hoe, maar ik heb hier een stukje male dubbelpin en enkel pin om het eventueel te realiseren.
Hans

Arno

Berichtdoor Arno » zo 13 mar 2011, 11:02

Aha, die male moet ik dus hebben.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 18 mar 2011, 11:20

Lucky me,

Ik heb gisteren een paar zelfbouw, maar niet door mij gebouwde, mono blokjes binnen gekregen.
UcD180HG met HxR.
Bijna volledig zoals ik het zelf ook in gedachten had, alleen de voeding is dus nog de eerste met de losse trafo en de slitfoils, en ik had zelf de SMPS in gedachten.

Voor de prijs kon ik het niet laten. :mrgreen:
Zo gaat het wel steeds harder, ook in de portemonnee.
Ik was van plan het rustiger aan te doen, maar ja zo een kans moet je ook niet laten lopen. :lol:
IMG_1245.JPG
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 18 mar 2011, 12:16

Erg leuk dat hypex spul, ik blijf marktplaats en andere sites altijd maar afzoeken naar een leuk setje.
Maar helaas zijn deze altijd te snel weg :twisted:.

Als ik de DSP('s) af heb wil ik ook kijken voor een 6 tot 8 kanaals versterker. Ik zit dan ook erg sterk aan hypex te denken.
Alleen prijskaartje van 2000,- euro is alleen nog de tegenvaller. Laat staan als je de 'duurdere' versies wil.

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » vr 18 mar 2011, 14:06

Gefeliciteerd Hans! Misschien is het nog wel een idee om de voedinglijnen te twisten van en naar de voeding toe.

Wat voeding betreft, HGmono en een trafo is prima toch? Ik ben nog niet tegengekomen dat mensen dit minder vinden klinken dan SMPS. Voor mijn UCD 180 bak heb ik goedkoop HG mono voedingen en trafo's op de kop weten te tikken. Nu de behuizing, de UcD's en het andere kleine grut nog.

Al geluisterd hoe het klinkt?
Onderschrift.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 18 mar 2011, 15:49

@ cobaltjeh,
Het was een bekende voor mij, de man die nu bij S&C in Dordt staat, uit zijn 'privecollectie', dus geen marktplaats. :mrgreen:

@ Rizzo,
Ik zat daar ook aan te denken, maar dat draaien lijkt mij geen probleem dat ik niet kan oplossen.
Voorlopig merk ik dat de net-entree net een beetje aan de krappe kant is, nu eens zoeken naar een stekker die er bij past, dan kan ik al vast even luisteren via mijn grote jongens.
De kwaliteit lijkt mij niet minder, alleen het volume van de kast is daardoor wat groter. :)
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 18 mar 2011, 17:05

Ik heb inmiddels na wat getob met de stekker en net entree de zaak aan de praat met mijn grote spiekertjes, daar stond eerst een Quad 405 II als sapverzorger.

Nu dan de Hypex 180 Hxr, je merkt dan in eerste instantie, en dat is dan wel duidelijk, een goed verschil in volume (geluidsdruk).

Ik heb de subwoofer amps een beetje terug gezet, en dan hoor ik bij de bij bekende nummers wat meer definitie, detail, zeker ook een rustiger ruimtelijk beeld, en het lijkt beter te combineren met het laag, meer eenheid.

Als ik dat kan gebruiken, met dan betere kabels als wat ik nu gebruik e.d. en in de totale opzet. dan gaat dat vast goed komen. :mrgreen:
Hans

Terug naar “Sets en Overig”