Little/One MFB

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Rene_Nhz

Re: Little/One MFB

Berichtdoor Rene_Nhz » zo 17 mei 2020, 18:08

Dit kan evt ook:
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... mr-driver/

Is maar 10 euro :!: en vanaf 500hz inzetbaar.

Zie ook:
viewtopic.php?f=4&t=28510&start=25#p1952947

Het is wel een vraag of ze goed blijven want het 20 watt model schijnt een dip bij 9-10khz te krijgen na een tijdje, hier al te zien:
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... m46c20n-4b
Een vergelijkbaar model zit waarschijnlijk ook in Cambridge Minx, als je hier op zoekt zie je soms ook die dip.

Desalniettemin zeer interessant die BMR's

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 18 mei 2020, 0:54

Testkastje voor de Scanspeak woofer en SB tweeter is klaar :

IMG_20200518_003438.jpg

Lamp experimentje =P~ 1.2mm fr4 PCB met een ledje erachter \:D/

IMG_20200514_175102_01.jpg

Beetje minder stroom ...

IMG_20200514_175100_02_01.jpg

Verder lekker ouderwets aan het hobby-en met een symmetrisch b eindtrapje:

IMG_20200517_200510.jpg
IMG_20200517_140706.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 18 mei 2020, 0:58

Mooi man!!
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 18 mei 2020, 9:08

Mooi! Ja het is lente! Hoeveel verschillende Kleine/Eentjes zijn er nu inmiddels? Stuk of 30? :D
Peter de Jong

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 mei 2020, 9:12

Hoe is die tweeter?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 18 mei 2020, 9:31

Moet zeggen dat die tweet erg netjes in het front zit zo Chris! B.t.w. met wat heb je deze kasten nu afgewerkt?
Peter de Jong

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 18 mei 2020, 18:55

Dank mannen, het zijn slechts test kastjes om een indruk te kunnen krijgen van de combinatie van de nieuwe woofer en tweeter en dus niet echt netjes afgewerkt, tis gewoon 18mm mdf met twee lagen matzwart van de gamma er overheen. Dat ziet er als je het rechtstreeks zonder grondlaag aanbrengt net zo uit als Warnex alleen zonder spetter effect. En wordt op den duur ook behoorlijk hard, prima om mee te testen dus zonder dat ik bang hoef te zijn dat er krassen op de kastjes komen.

Het lampje is eenzelfde verhaal, vooral bedoeld om te zien hoe het eruit ziet en ik moet zeggen dat mij dat 100% meevalt. Er zit een breedbeeld ledje achter wat het printje van achteren aanlicht, de truc was om een led met een brede openingshoek te vinden omdat je anders tegen een duidelijke focus zit aan te kijken. Ben nog een beetje aan het experimenteren met de afwerking want het moet er natuurlijk straks wel gelikt uitzien.

De baffle heb ik getekend in CamBam waarna ik de gcode aan mijn CNC gevoerd heb, tis even wat puzzelwerk om alle instellingen goed te krijgen maar als het dan eenmaal loopt is het bijna orgastisch om te zien hoe snel en nauwkeurig de resultaten zijn. Andere tweetertje ? Even een diameter aanpassen, save en go. Heel wat beter dat het geëtter met malletjes en sjabloontjes etc. Van de Little/One staan er nu 13 setjes in NL, 1 in Duitsland, 1 in Japan en 2 in Taiwan, samen 17 setjes dus. Ik hoop deze week de tijd te vinden om de nieuwe kastjes aan te sluiten, er zit een hoop ClingOn werk tussendoor :-)
Chris Camphuisen

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 18 mei 2020, 19:00

Goed bezig :goedzo: Hoe heb je dat printje gemaakt of laten maken, is het koper met openingen waar het ledlicht doorheen valt? En op het koper soldeermasker?

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 18 mei 2020, 19:22

Wauw, schroefloze driver montage. :wink:

Mooi hoor dat logo. :goedzo:

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 20 mei 2020, 11:03

Barry2001 schreef:Goed bezig :goedzo: Hoe heb je dat printje gemaakt of laten maken, is het koper met openingen waar het ledlicht doorheen valt? En op het koper soldeermasker?

Ja, precies zoals je beschrijft. Ik merk nu wel dat het zaak is om aan de voorzijde het koper tot de randjes van het pcb te laten lopen om te voorkomen dat er via de zijkanten licht langs lekt. Er zit nu ook nog geen koper aan de achterzijde dus het kan nog strakker :

lamp.edge.png

Lampje kan dus wat kleiner zonder het randje eromheen, volgende gerber gaat ook een radius op de hoekjes hebben zodat ze zonder meerwerk in de gefreesde opneming vallen. Denk ook dat ik voor de volgende 'glaasjes' geen masker laat plaatsen zodat er een bi-color zoals die ook in de Grown/Up zit achter kan. Ik was in eerste instantie bang dat die te weinig lumen zou hebben om de boel mooi aan te lichten maar als ik zie hoeveel ik die leds nu al moet dimmen gaat dat misschien wel lukken.

toetertje schreef:Wauw, schroefloze driver montage. :wink:

Ja, ben ongeduldig 8) Ben nog aan het zoeken naar mooie schroefjes om een en ander vast te zetten, iets met torx ofzo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 22 mei 2020, 21:31

motoindo schreef:
Barry2001 schreef:Goed bezig :goedzo: Hoe heb je dat printje gemaakt of laten maken, is het koper met openingen waar het ledlicht doorheen valt? En op het koper soldeermasker?

Ja, precies zoals je beschrijft. Ik merk nu wel dat het zaak is om aan de voorzijde het koper tot de randjes van het pcb te laten lopen om te voorkomen dat er via de zijkanten licht langs lekt. Er zit nu ook nog geen koper aan de achterzijde dus het kan nog strakker :

lamp.edge.png
Lampje kan dus wat kleiner zonder het randje eromheen, volgende gerber gaat ook een radius op de hoekjes hebben zodat ze zonder meerwerk in de gefreesde opneming vallen. Denk ook dat ik voor de volgende 'glaasjes' geen masker laat plaatsen zodat er een bi-color zoals die ook in de Grown/Up zit achter kan. Ik was in eerste instantie bang dat die te weinig lumen zou hebben om de boel mooi aan te lichten maar als ik zie hoeveel ik die leds nu al moet dimmen gaat dat misschien wel lukken.

Ok, dacht dat je al geen masker had toegepast, alleen op het koper (ivm corroderen). Zal idd even proberen zijn. Zat zelf ook al voor een aanduiding in een front in die hoek te denken, je hebt juist kans dat zonder masker je teveel de hotspot van de led ziet denk ik? Misschien is juist wat dempen wel mooi voor het effect. Leuk gevonden!

Terug naar “Sets en Overig”