stijfheid geluidsisolatie

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Bartman

stijfheid geluidsisolatie

Berichtdoor Bartman » ma 16 jun 2008, 20:59

hallo,

ik zit hier met enkele klasgenoten in de problemen. wij denken dat de docent een foutje gemaakt heeft, maar we vinden nergens bewijzen. en morgen is het examen.

dus kan iemand aub helpen: het gaat over het vak bouwakoestiek, dushier zijn vast en zeker mensen die er iets over weten.

Het gaat over de isolatie (r-waarde) tegenover de frequentie. dat diagramma.

We zijn er onderhand wel uit wat er gebeurd na de eerste eigenfrequentie van het materiaal (een muur in ons geval) als het materiaal dubbel zo dik is of 2*dezelfde dikte flexibel gekoppeld.

Maar wat gebeurt er VOOR de eerste eigenfrequentie met de isolatiecurve? en wat gebeurt er als de stijfheid van het materiaal vergroot (stel massa en dikte hetzelfde?)

voorlopig zit ik met dit schema (waar volgens mij nog een foutje inzit VOOR de eigenfrequentie) klik

hartelijk bedankt, dat scheelt me weer wat punten op het examen morgen

richard

Berichtdoor richard » ma 16 jun 2008, 21:12

Met het vergroten van de massa zal er met een gegeven druk de wand minder in beweging worden gebracht, de massatraagheid is toegenomen, maar de eigenfrequentie is ook lager geworden. Bij twee keer dezelfde dikte flexibel gekoppeld veranderd de eigenfrequentie niet maar wordt alleen de massatraagheid groter (daarom moet je bij dubbel glas twee verschillende glasdikten kiezen).

Met het vergroten van de stijfheid zal de eigenfrequentie van de wand omhoog gaan, maar de uitbuiging van de wand zal met een gegeven druk minder zijn.

Of begrijp ik de vraagstelling zo verkeerd?
Genoeg is beter.

Bartman

Berichtdoor Bartman » ma 16 jun 2008, 21:43

dan zit het zo in een?

waarbij de zwarte fg = 1/2*blauwe fg

Klik voor tekening

Terug naar “Akoestiek”