Whitepaper plaats en aantal subwoofers, optimalisering laag

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Ivo

Whitepaper plaats en aantal subwoofers, optimalisering laag

Berichtdoor Ivo » zo 01 jun 2008, 2:49

Een whitepaper van Harman, met een proeven, metingen, resultaten. Leuke paper en food for thought.

http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf
We want to be happy, bold and free

Boppo84

Berichtdoor Boppo84 » zo 01 jun 2008, 10:40

Wie had dat gedacht... de subs zo ver mogelijk bij elkaar vandaan plaatsen geeft de beste resultaten!
beter laat dan nooit!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 01 jun 2008, 11:07

Dit is al een oud artikel en die Harman White papers zijn heel nuttig maar verplaatsen telkens van url. Heel onhandig.

Het blijkt het beste te werken, als je kamer rechthoekig is, om de subs halverwege de wanden te zetten. Als je 2 subs in plaats van 4 gebruikt dan moeten de subs halverwege de wanden en tegenover elkaar staan. Dan spreek je het minste de staande golven aan. Op zich is dit wel een leuk gegeven, maar het werkt niet zomaar. Je hebt er het meeste lol van als je subs tot 100Hz wilt gebruiken. Alleen, integratie met de monitor is dan niet zo gemakkelijk, vooral omdat ze ver van de monitor af staan.

Toen ik nog niet aan de dipoolbas was, heb ik er in mijn L-vormige kamer uitgebreid mee ge-experimenteerd, maar de resultaten waren niet overtuigend. Het gaf gehoormatig een trage bas. Ik neem zonder meer aan dat de resultaten in de set-up van Harman Kardon beter waren.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Terug naar “Akoestiek”