Spelen met de akoestiek

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Spelen met de akoestiek

Berichtdoor jeroen_d » do 01 mei 2008, 14:04

Een heel simpele tweak en ik heb een groot deel van mijn open baffle geluid terug. Klinkt ontzettend lekker zo. Het enige nadeel is, dat als je een goede plaatsing wilt hebben, dat je behoorlijk dichtbij moet gaan zitten. Zoals in het plaatje hieronder, gepikt van Linkwitz.

Marieke zegt, dat klinkt mooi ruimtelijk zeg!!! Ja, waarom moeten die speakers altijd naar voren stralen? Mijn fagotpijp straalt toch ook omhoog? :lol:

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 01 mei 2008, 14:12

Klinkt echt goed dit zeg. Jeetje, ik mis zelfs bijna geen laag terwijl het gewoon gesloten kastjes zijn. :? :D
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » do 01 mei 2008, 15:05

Mooie omnistraler! 8)
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 01 mei 2008, 15:06

En als je er 2 omgekeerde kegels op zet? Dus met de punt naar beneden.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 01 mei 2008, 15:37

Ja, dat heb ik vaak gezien. Alleen weet ik niet of dat nu zo noodzakelijk is. De woofer wordt natuurlijk gefilterd, dus zal verhoudingsgewijs niet al teveel energie omhoogstralen. Voor de tweeter zal het helpen, om te voorkomen dat je het hoog bijna alleen via reflecties hoort (met slechte imaging tot gevolg). Maar, ik vind zoiets wel gedoe.

Straks is mijn open baffle klaar. Dan moet ik weer wat nieuws. Ik zit daarvoor te denken aan een upgrade van mijn surround boxjes (nu op hun kant gelegd) en ook iets voor op zolder waar de kinderen films kijken.

Ik denk dan aan systeempjes zoals die van gr-research.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb natuurlijk ook aan Pluto van Linkwitz zitten denken, maar vind die spuuglelijk en onpraktisch. Ik zit nu mijn kennis wat te verversen over diffractie enzo, om te kijken in hoeverre de gr-research opzet goed werkt. Zie deze uiterst leerzame link, ik ga hem op mijn homepage zetten: http://www.acoustics.salford.ac.uk/fesc ... ntents.htm

Terug naar “Akoestiek”