Nagalmtijd

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

bertor

Nagalmtijd

Berichtdoor bertor » ma 28 apr 2008, 20:54

Al enige tijd ben ik bezig met de bouw van 3-weg dipolen: viewtopic.php?t=4471&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Maar ik loop toch tegen een paar probleempjes aan en ik denk dat dat aan de akoestiek ligt. Mijn woonkamer meet 4x5 meter en 2.5 meter hoog, bij elkaar zo'n 50 kuub dus. Er ligt vloerbedekking op de vloer, 1 wand van 4 meer is grotendeels glas, 2 deuren die bijna altijd openstaan en de kamer is redelijk gevuld met meubilair.

De problemen:
1. Ik heb last van een milde flutterecho, hoorbaar met een handklap.
2. Het systeem heeft niet de rust die ik bij Jeroen heb ervaren. Bij wat harder spelen loopt het geluid dicht.
3. Tijdens een feestje met veel pratende mensen wordt het geluidsniveau ook wel wat te hoog.

Waarschijnlijk hebben 1, 2 en 3 sterk met elkaar te maken. Om e.e.a. te kunnen zeggen over de nagalmtijd heb ik met RoomEQwizard de volgende RT60 metingen gedaan, met 1/3 octaaf middeling en heel octaaf middeling. De blauwe lijnen zijn van een monopool, de rode van mijn dipoolbas.

Beneden de 100 Hz is de nagalmtijd hoog, ik vertrouw deze waarden niet echt. Tussen de 200 en 1000 Hz ligt deze op circa 0.5 s. Daarna neemt de nagalmtijd af tot circa 0.3 s. Op zich lijkt het me niet slecht.

Linkwitz zou mijn kamer als 'levendig' beschijven:
http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm#D

Ik vraag me het volgende af:
1. Ben ik met mijn kamerafmetingen beter af met wat meer demping? Zeg een RT60 van rond de 250 ms.
2. Wat zou ik daar aan kunnen doen zonder de kamer vol te hangen met tubetraps en panelen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

WMC

Berichtdoor WMC » ma 28 apr 2008, 21:39

Als ik op http://www.soundscapes.nu/d_nagalm.htm kijk lijken me die nagalm tijden niet verkeerd. Hoe heb je dit eigenlijk gemeten, of heb je het laten meten?
HT-zelfbouwfan

bertor

Berichtdoor bertor » ma 28 apr 2008, 22:13

Ik heb de nagalmtijden gemeten met RoomEQWizard. De microfoon stond op 1 plek in de kamer, zo'n beetje op de luisterpositie. Vervolgens heb ik 2 typen luidsprekers gebruikt: 2 monopool speakers (B&W DM110) sweep tot 15 kHz en 2 dipoolwoofers tot 3 kHz. Elke speaker afzonderlijk gesweept, dus niet tegelijk.

Locaties (ja een plaatje is duidelijker 8) ):
- 1 monopool in hoek linksvoor
- 1 monopool op z'n rug op de vloer rechtsvoor
- dipoolwoofers links en rechts op normale plek (1.20 meter van achterwand).

Inderdaad, dit resultaat is niet al te beroerd. Met Arta kom ik op ongeveer dezelfde waarden uit, maar dat is bewerkelijker in gebruik. Op het laag onder de 200 Hz pas ik actieve correctie toe (niet in deze metingen), dus dat hoeft niet passief.

Ik denk dat de nagalmtijd ook afhankelijk is van de muziekvoorkeur. Voor klassiek is dit misschien wel prima, maar ik luister vooral pop, rock, jazz en aanverwanten, dan mag iets droger misschien wel.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 29 apr 2008, 0:25

Ik zou het toch eerst eens in het filter zoeken. Bij de 1 meter afstand meting mag het niveau van het hoog niet gelijk zijn aan het midden, het moet daar 1 tot 3 dB beneden zitten. Zeker in een kleine ruimte met veel vroege reflecties heb je snel teveel hoog. Je hebt EQ, probeer het eens vanaf 2kHz 3dB lager te zetten, dat lijkt me niet gek voor een ruimte van 4x5meter.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » di 29 apr 2008, 11:39

Wat vervelend is, is dat je kamer precies 2x zo lang is als hoog. Dat is niet echt bevordelijk voor een evenwichtige verdeling van de "room-nodes". Daar is weinig aan te doen...........behalve verhuizen dan. :?

Ik had laatst een meting gedaan bij iemand in een nieuwbouw woning. Kamerafmetingen: 5x5x2,5meter. Na de meting besloot hij op zoek te gaan naar een andere woning. :D
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

bertor

Berichtdoor bertor » di 29 apr 2008, 20:46

Geenius schreef:Wat vervelend is, is dat je kamer precies 2x zo lang is als hoog. Dat is niet echt bevordelijk voor een evenwichtige verdeling van de "room-nodes". Daar is weinig aan te doen...........behalve verhuizen dan. :?

Ik had laatst een meting gedaan bij iemand in een nieuwbouw woning. Kamerafmetingen: 5x5x2,5meter. Na de meting besloot hij op zoek te gaan naar een andere woning. :D

Verhuizen komt er nog wel een keer van. Maar doen moeten mijn speakers wet uit de betafase zijn.... :)

Met die room-modes in de hoogte verwacht ik niet zoveel problemen, de dipolen slaan als het goed is alleen de modes in de lengterichting aan. Of gaat dat in de praktijk toch niet helemaal op?

bertor

Berichtdoor bertor » di 29 apr 2008, 20:50

jeroen_d schreef:Ik zou het toch eerst eens in het filter zoeken. Bij de 1 meter afstand meting mag het niveau van het hoog niet gelijk zijn aan het midden, het moet daar 1 tot 3 dB beneden zitten. Zeker in een kleine ruimte met veel vroege reflecties heb je snel teveel hoog. Je hebt EQ, probeer het eens vanaf 2kHz 3dB lager te zetten, dat lijkt me niet gek voor een ruimte van 4x5meter.

De RT60 metingen heb ik gedaan achter de luisterplek, op circa 3 meter van de dipolen en 4 meter van de monopolen, hoogte van microfoon 1 meter. Het idee hierachter was dat je dan maximale invloed van de kamer meet. Bij deze RT60 de reverberation distance volgens Linkwitz 0.93 meter, dus zelfs op de luisterplek domineert het reverberant field.

Ik heb met EQ gespeeld, een shelving filter vanaf 2 kHz, zowel op het gehoor als met metingen op de luisterplek. Ik heb het idee dat het geheel wel aardig in balans is, niet teveel maar ook niet te weinig hoog. En een heel stevig dipoolbas fundament :twisted:

Misschien kan ik nog wat doen aan de flutterecho? Ik heb het idee dat de linker en rechterwand daarvoor verantwoordelijk zijn, die zijn behoorlijk kaal.

Terug naar “Akoestiek”