slappe bas-weergave

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

rho

slappe bas-weergave

Berichtdoor rho » vr 30 nov 2007, 20:54

Ik heb eens voor de leut (en om eens een testje te doen ivm met een nieuw project) de Seas Classic 180 van het luisterkamertje naar de woonkamer verplaatst. Normaal staan daar dus een setje Sputnik 17-2 (Peerless).

De Sputniks geven een degelijke (eigenlijk redelijk aangedikte) laagweergave. Speelt zowel bij films als muziek lekker door.
Nu zouden de Classic180 er nog een schepje bovenop moeten doen qua onderste grens en de geluidsdruk die de Sputniks genereren zouden die Seas ook zeker aan moeten kunnen. Daar merk je dus echt niets van! Een zeer dun basje zonder enige definitie. Bij een dubbele bas-drum hoor je ergens wel hier en daar een slagje maar helemaal geen 2 strakke slagen die elkaar in sneltempo opvolgen (links-rechts-links-rechts-links ...). Nu is het een rommeltje ergens in de kamer. Op het luisterkamertje speelt ie dus erg lekker op dat vlak.
Ook bij de weergave van een DVD is het niet veel soeps. Een aardbeving of ontploffing (zoals die in de eerste aflevering van Lost seizoen 3, helemaal in 't begin = de bunker ontploft in de verte) komt echt niet door. Je hoort de bedoeling wel, maar niet de sound die je verwacht. En dat kunnen ze wel in de andere kamer.

Nu dacht ik aan het volgende:
De sputniks hebben de BR-poort aan de voorkant en de Classic180 heeft die achteraan. Omdat de speaker in de luisterkamer veel vrijer staan hebben ze daar weinig last van, maar nu misschien wel. Omdat de Sputniks de poorten aan de voorkant hebben ondervinden die misschien veel minder last van de achterwand.

Zou dit het grote verschil in prestatie kunnen verklaren?

Ik ga de Sputniks ook eens in het luisterkamertje aansluiten. Als die daar echt overdreven te keer gaan zou dat ook wel een indicatie kunnen zijn.

rho

Berichtdoor rho » vr 30 nov 2007, 21:09

Even aanvullen.
Ik heb dus snel even hetzelfde nummer beluisterd in het luisterkamertje, maar dan op de Sputniks. (Trivium: Becoming the dragon) Ik moet toegeven dat de bas uit die speakertjes inderdaad redelijk is aangedikt.
Ik heb nu weer dezelfde CD in de woonkamer spelen en als ik de volumeknop wat verder open draai dan komt er inderdaad wel wat bas uit, maar naar mijn idee toch nog redelijk matig. De definitie is ook helemaal weg. In het luisterkamertje hoor je de dubbel-bas lekker op en af gaan (van kant wisselen, rond het centrum van het podium) en klinkt ie mooi strak. Nu klinkt ie redelijk slapjes, zonder enige plaatsing en zonder punch.

Ik heb al eens rondgewandeld in de woonkamer maar kan eigenlijk nergens een plaats vinden waar de bas met voldoende pucnch te horen is. En ik denk toch dat ze dat in een ruimte van deze grootte moeten kunnen. Zoals er wel een aantal mensen weten hebben ze dat in Breda al bewezen.

rho

Berichtdoor rho » za 01 dec 2007, 17:40

Na een dagje wennen blijft het idee dat de bas erg dunnetjes is. Het lijkt soms alsof er een bandsperfilter staat tussen 45Hz en 200Hz. Geen kik maar als er erg lage tonen in zitten haar je ze wel. Bij sommige popmuziek waar zo'n elektronische drum in zit hoor je die bijna niet. Compleet weg. Een contrabas die in z'n diepste regionen speelt hoor je wel. Niet erg overtuigend maar hij zit er wel duidelijk in.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 01 dec 2007, 17:49

Was dit je nooit eerder opgevallen, of had je die luidsprekers nog niet eerder in de woonkamer beluisterd? Wellicht ten overvloede, maar ik zou toch even controleren of de polariteit van de aansluitingen klopt.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 01 dec 2007, 17:52

Wanneer je de br poort aan de achterzijde hebt, zou ik juist verwachten dat de bas voller werd, wanneer je de speaker richting muur verplaatst.

Ik zou ze eens dichter bij de achtermuur proberen, maar in een kleine kamer hou je meer roomgain natuurlijk.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

rho

Berichtdoor rho » za 01 dec 2007, 17:59

Marp schreef:Was dit je nooit eerder opgevallen, of had je die luidsprekers nog niet eerder in de woonkamer beluisterd? Wellicht ten overvloede, maar ik zou toch even controleren of de polariteit van de aansluitingen klopt.

Nee, nog nooit echt beluisterd in de woonkamer.

Ik zal voor alle zekerheid ee polariteit toch nog maar eens nakijken. Hoewel ik dat bij het aansluiten al nadrukkelijk heb gedaan. Maar je weet nooit he.

rho

Berichtdoor rho » za 01 dec 2007, 18:00

Montana schreef:Wanneer je de br poort aan de achterzijde hebt, zou ik juist verwachten dat de bas voller werd, wanneer je de speaker richting muur verplaatst.

Ik zou ze eens dichter bij de achtermuur proberen, maar in een kleine kamer hou je meer roomgain natuurlijk.

Maar in die grote ruimte in Breda heb ik toch niemand horen klagen over de basweergave. Die ruimte is ruim groter dan m'n woonkamer. Daar stonden ze heel vrij opgesteld.

Ik vind het redelijk belangrijk dat ik de oorzaak vind omdat dit redelijk bepalend gaat zijn voor de kans op slagen van een toekomstig project.

edit: Heb net de polariteit van de speakerbekabeling intern in de luidsprker eens nagekeken en die is perfect. De bekabeling aan de kant van de versterker is een andere zaak. Dat is zo snel niet nagekeken.
Hmmm, als ik de negatieve klem van het L-kanaal doormeet naar die van het R-kanaal, zou die dan ongeveer 0 moeten zijn? Of wordt dat bij een commercieel exemplaar helemaal gescheiden gehouden? ('t Is geen dual mono versterker)

rho

Berichtdoor rho » za 08 dec 2007, 16:25

Heb het probleem gevonden. We hebben een nieuwe salon gekocht. (2 x 1zit en een 3zit) De zeteltjes staan recht tegenover de TV en luidsprekers, maar net door waar het laag redelijk fel uitdooft. :cry: En veel opties tot verplaatsen zijn er niet. :cry:

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 08 dec 2007, 18:05

Je zegt dat je net een nieuwe bank hebt gekocht, maar stond die er al toen de sputniks er stonden te spelen? En hoe was toen de basweergave?

Het feit dat de BR nu naar achteren staan te vuren heeft natuurlijk wel gevolgen voor de basweergave. Wat is het bereik van die poort?

jan

rho

Berichtdoor rho » za 08 dec 2007, 18:15

Alles staat zowat hetzelfde, behalve dat waar eerst de 2-zit stond, nu 2 enkele zeteltjes staan. Je hoort zo dat nu alles wat meer galmt, maar dat daardoor de bassen weg vallen lijkt me echt absurd.

De basweergave mat de sputniks was redelijk vet. Vol en een beetje wollig. (lekker bij films) Nu is ie heel erg dun.
De sputniks hebben wel een bultje in het laag.

De classic180 is redelijk laag afgestemd. Ik meen op zo'n 35Hz.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 08 dec 2007, 18:29

Maar wat is nu het (onder - en boven-) bereik van de BR?

Overigens, als je erg grote dempers uit je huiskamers weghaalt kan me voorstellen dat je de set niet meer zo hard hoeft te zetten om veel geluid te hebben. Misschien dat je daardoor wat bassen mist?

jan

rho

Berichtdoor rho » za 08 dec 2007, 19:36

Wowly schreef:Maar wat is nu het (onder - en boven-) bereik van de BR?

Overigens, als je erg grote dempers uit je huiskamers weghaalt kan me voorstellen dat je de set niet meer zo hard hoeft te zetten om veel geluid te hebben. Misschien dat je daardoor wat bassen mist?

jan

Euhm, eigenlijk geen idee wat het onder en boven bereik is van de BR.
Ik denk niet dat ie ver naar boven mee-speelt want ik heb alle moeite gedaan om dat tegen te gaan.

We hebben dus besloten om de speakers weer te wisselen en de sputniks weer onder te zetten.

De set boven dien toch meer voor het pure luistergenot en de set in de woonkamer is meer voor de fun. 't Is dan toch een beetje raar om de fun speakers boven te zetten en de meer neutrale in het luisterkamertje.

Als de sputniks plots ook veel minder bas leveren ga je 't hier zeker lezen.

Terug naar “Akoestiek”