Geluid overkapping

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

michelp

Geluid overkapping

Berichtdoor michelp » ma 17 aug 2020, 19:55

Sinds kort heb ik een overkapping in de achtertuin. Hier hangen een beamer, speakers, en een spelcomputer als het lekker weer is. Voor mij heel leuk, maar voor de rest van de buurt misschien wat minder.
Is er een manier om het geluid van praten en de speakers wat te dempen dmv gordijnen?
Ik zat te denken aan zware theatergordijnen die ik waterafstotend maak. Als dat mogelijk is. Misschien is er standaard wel zoiets te krijgen, maar dat kon ik zo snel niet vinden.
Een dubbele laag gordijnen kan ook. Zware gordijnen aan de binnenkant, met waterafstotende aan de buitenkant. De zware gordijnen zitten dan niet direct in de regen, maar natuurlijk nog wel indirect. Ik weet dus niet of dat verstandig is.
Een ander idee is om een systeem te kopen/maken waar ik snel de gordijnen op kan zetten en af kan halen.

Wat zou de beste optie zijn? Of hebben jullie nog andere ideeën?

MichaelB

Re: Geluid overkapping

Berichtdoor MichaelB » ma 17 aug 2020, 20:06

Ringleiding / bluetooth hoofdtelefoons.

Muziek en helemaal filmgeluid van de buren, juist als het lekker weer is en iedereen buiten zit en/of er met de ramen open geslapen wordt (kinderen liggen rond 21:00 wel op bed) is zeer vervelend.

Ik weet dat we zo nu en dan wel van elkaar moeten verdragen, maar muziek / film is wel echt het randje opzoeken (wat mij betreft).
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2020, 20:22

Verhuizen? :lol:
Fusion Filterdesign

michelp

Berichtdoor michelp » ma 17 aug 2020, 21:20

Het geluid van de speakers is niet het grootste probleem. Die staan niet echt hard. Zijn ook maar kleintjes.
Het zou wel fijn zijn om stemmen van mensen een beetje tegen te houden.
Ik zit er niet heel vaak, maar ik wil de buren (die kinderen hebben) ook wel een beetje te vriend houden.
Zou een stuk zeil voor tijdelijk een beetje helpen? Dat heb ik nog liggen namelijk :lol:

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 17 aug 2020, 23:47

Kijk eens bij akoestiekwinkel.nl die hebben van die absorptie kubussen om op te hangen.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 18 aug 2020, 12:59

Je kunt met absorberend materiaal niet substantieel geluid isoleren.
Je haalt misschien wat reflecties weg en wat hoog uit het praatgeluid maar je hebt een echte barrière nodig om het geluid wat te dempen en ook dat werkt maar beperkt omdat het geluid er op een gegeven moment omheen buigt.

Met stagedoek zal de akoestiek onder de overkapping wel veel beter worden maar geluidsisolatie werkt anders.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 18 aug 2020, 18:43

MichaelB schreef:Ringleiding / bluetooth hoofdtelefoons.

Muziek en helemaal filmgeluid van de buren, juist als het lekker weer is en iedereen buiten zit en/of er met de ramen open geslapen wordt (kinderen liggen rond 21:00 wel op bed) is zeer vervelend.

Ik weet dat we zo nu en dan wel van elkaar moeten verdragen, maar muziek / film is wel echt het randje opzoeken (wat mij betreft).

+1
Geluid in je tuin maken, doe het niet. En van die draadloze hoofdtelefoons heb je ook nog meer lol.
Mark Bakker

michelp

Berichtdoor michelp » di 18 aug 2020, 23:27

Ok, even wat duidelijk maken.
Draadloze koptelefoons is geen optie. Het volume van de speakers is al laag. Door koptelefoons te gebruiken gaan mensen alleen maar harder praten.
Met praten bedoel ik ook gewoon praten, en niet schreeuwen.
Meestal zitten we met 2 man, maar het kan voorkomen dat er 3 of 4 zijn.
Verder heb ik nog geen klachten gehad, maar ik zou het graag willen voorkomen.
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat het niet om grote feesten gaat met harde muziek tot diep in de nacht.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 18 aug 2020, 23:34

een line array in horizontale en verticale richting.
Moet je wel stil zitten op de sweat spot!
Anders speakertje dicht op de oren/op de stoel (voice of Holland idee).
Dan hoef je niet zoveel SPL'en te creëren, dus ook minder overlast.

Arno

Berichtdoor Arno » wo 19 aug 2020, 11:05

michelp schreef:Ok, even wat duidelijk maken.
Draadloze koptelefoons is geen optie. Het volume van de speakers is al laag. Door koptelefoons te gebruiken gaan mensen alleen maar harder praten.
Met praten bedoel ik ook gewoon praten, en niet schreeuwen.
Meestal zitten we met 2 man, maar het kan voorkomen dat er 3 of 4 zijn.
Verder heb ik nog geen klachten gehad, maar ik zou het graag willen voorkomen.
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat het niet om grote feesten gaat met harde muziek tot diep in de nacht.

Er is dus eigenlijk helemaal niets aan de hand. Je wilt net als iedereen zomers lekker in de tuin kunnen zitten. Haal een pak Rockwool, en test of in jouw situatie er wat te behalen valt als je de akoestiek wat dempt.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 19 aug 2020, 16:53

One World Concepts schreef:Anders speakertje dicht op de oren/op de stoel (voice of Holland idee).
Dan hoef je niet zoveel SPL'en te creëren, dus ook minder overlast.

Bose heeft zoiets, verwerkt in een zonnebril. De afstand tussen luidspreker en oor is slechts enkele centimeters. Een paar meter verderop schijn je het niet meer te kunnen horen.
https://www.bose.nl/nl_nl/products/fram ... -alto.html

michelp schreef:Verder heb ik nog geen klachten gehad, maar ik zou het graag willen voorkomen.

Houd er rekening mee dat sommige mensen een drempel ervaren om te klagen, terwijl ze al wel last hebben. Juist als muziek zachtjes is maar wel hoorbaar.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » do 14 jan 2021, 15:29

Een geluiddichte muur bouwen?
Zinloze opmerking misschien, maar ik zou niet snel buiten geluid maken met muziek of zo. Feestje kan, verbouwen etc. ook, maar gewoon voor de leuk? Nee, ik niet. Ik heb altijd geleerd dat je elkaar als buren niet/zo min mogelijk moet storen met geluid en zeker niet opzettelijk. Geluid maak ik wel binnen.

Terug naar “Akoestiek”