Eisen voor een goede ruimte met de luisterdag Breda 27 mei

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder

Eisen voor een goede ruimte met de luisterdag Breda 27 mei

Berichtdoor Wowly » vr 28 apr 2006, 12:44

Ik heb een vraag. Ik kan voor de luisterdag verscheidene ruimte's huren met verschillende akoestische eigenschappen.

locatie 1:
2 ruimte's
1: 8 x 6 meter, speciaal plafond tegen galmen (vraag het me af, waarschijnlijk bedoel ie gipsplaten systeemplafond
2: 10 x 6 meter, speciaal plafond tegen galmen

Locatie 2:
2 ruimte's
1: 14 x 7 meter, zeil met een groot oud kleed opm te dempen (oefent vaak een bandje)
2: 7,5 x 7,5 meter, vloerbedekking

locatie 3:
meerdere ruimtes, check even de site van de ruimte's: http://www.electronbreda.nl/00_electronHTML.html

Het gaat over de artiestenruimte, ontmoetingsruimte en eventueel de bovenkamer. Dit lijken wat hardere ruimte's te zijn, maar heel erg groot (diep)

Wat is nu acoustiesch gezien het meest prettige,. locatie 1 2 of drie.
Ik ga sowieso volgende week even kijken. Wat voor zaken moet ik op letten qua acoustiek?; galmtijd, kaatsen van geluid als ik eens een hard geluid maak ofzo :oops:

Ik hoop snel wat nuttige adviezen te krijgen, zodat we goed zitten. De laatste heeft als voordeel dat er evt drie ruimte's zijn, want het ziet er naar uit dat het vrij druk wordt :shock:

Alvast bedankt!

Wowly

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » vr 28 apr 2006, 12:56

Locatie 3 is in ieder geval totaal ongeschikt. Te veel harde oppervlakten.

Een makkelijke test is in je handen klappen als door de ruimte loopt, het mooiste zou zijn praktisch geen galm, het ergste zijn flutter-echo's (klinkt net zoals een liniaal op de rand van een tafel).

De ruimte zou een huiskamer-achtige acoustiek moeten hebben, maar dan een goed gestoffeerde. Dus geen parket of laminaat vloer met schaarse aankleding, maar meer zoals bij je oma thuis. :wink:

Let er ook op dat de ruimte niet vierkant is.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 28 apr 2006, 13:31

Aha, zoiets was ik al bang voor.

Dus dan blijven locatie 1 en 2 over. Als een ruimte heel erg groot is, is dat acoustisch ook een voordeel?

Wowly

Geenius

Berichtdoor Geenius » vr 28 apr 2006, 14:28

Meestal hoe groter de ruimte, hoe beter het laag tot zijn recht komt. Ook heb je dan de mogelijkheid de speakers vrijer op te stellen. Nadeel is dat kleine speakers sneller buiten adem raken.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 28 apr 2006, 19:14

Is 7,5 bij 7,5 een (te) grote ruimte voor kleine speakers?

Ik ga vragen of ze bij locatie drie wat dempingmateriaal hebben (vloerbedekkiing, kleden enz), want gezien de animo tot dusverre lijkt het erop dat we wel drie ruimte's nodig hebben....

Wowly

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » zo 30 apr 2006, 12:16

Je kan natuurlijk overal vanalles gaan ophangen, grote zitzakken plaatsen en een paar kleden plaatsen. Ik denk dat je daarmee al grootendeels het probleem van locatie 3 wordt opgelost. Galm is dodelijk!

sietse

Berichtdoor sietse » zo 30 apr 2006, 12:38

De aanwezigheid van mensen werkt ook positief voor de acoustiek. Heb je dan wel t.o.v. de ruimte voldoende van nodig. Dus proberen de luistersessies zo "bevolkt" mogelijk te maken.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » zo 30 apr 2006, 18:32

Tja, ik wilde het juist niet al te druk maken, zodat iedereen een goede plaats heeft om te kunnen luisteren.

Ik kan natuurlijk altijd een paar argeloze voorbijgangers naar binnen bragen en op strategische plekken plaatsen 8)

Ik ga waarschijnlijk woensdag kijken.

Wowly

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 01 mei 2006, 18:48

Ik ga dus woensdag idd kijken naar 6 ruimte's. Bij electron ga ik toch kijken omdat ze de ruimte's hebben aangepast/geopend zodat we toch een goede acoustiek zouden kunnen hebben. Eerst zien, dan geloven :twisted:

Wowly

Wijx

Berichtdoor Wijx » ma 01 mei 2006, 20:33

een goede ruimte ziet er uit als een huiskamer. Geen kantoorruimtes of iets dergelijks

Geenius

Berichtdoor Geenius » di 02 mei 2006, 9:14

.....en liever oudbouw i.p.v. nieuwbouw. :wink:

Wijx

Berichtdoor Wijx » za 06 mei 2006, 11:15

een ruimte met een goede stroomvoorziening. Mijn klasse A maakt gehakt van de meeste zekeringen en ik denk die UCd's met die mega trafo's ook. Beetje lullig als je bij een luisterdag zonder stroom zit. Vraag maar aan fireman die weet alles van audio zonder stroom :p

Terug naar “Akoestiek”