Wat dempt het best?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Wat dempt het best?

Berichtdoor Barry2001 » zo 30 jun 2013, 13:36

We zijn thuis de boel aan het omgooien. Een ruimte die tot nu toe niet gebruikt werd gaat in gebruik genomen worden, en daar hangt een pomp van de mechanische huisventilatie. Ding maakt herrie, ik zou er een bak omheen willen maken om het geluid te dempen (pomp zuigt geen lucht aan oid, is gesloten).

Welk materiaal zou ik het best aan de binnenkant van die kast kunnen plakken? In een vorige baan kwam ik nog wel eens in anechoische ruimtes, die soms zo goed waren dat je iemand echt aan moest kijken met praten om je verstaanbaar te maken.. dit materiaal waar ook vaak ferriet in zit is ook bedoelt voor hogere frequenties dan audio, en denk ik boven budget :D

Is dit het beste, noppenschuim vd bouwmarkt met een oneffen oppervlak?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Re: Wat dempt het best?

Berichtdoor ray5150 » zo 30 jun 2013, 15:02

Lijkt me een uitstekende keus. ik was van de week in een kantoorpand waar een server annex patch kast in het kantoor zelf stond. die kunnen een hoop herrie maken.
Hier was een houten kast omheen getimmerd die aan de binnenkant met dit soort schuim was afgewerkt. isoleerde perfect. je hoorde niks aan de buitenkant.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 30 jun 2013, 15:42

Nou je het zegt, heb ook wel eens van 'hush boxen' gezien, maar van die Unix bakken in stonden, met dit noppenschuim. Zou wel eens goed kunnen werken.

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » ma 01 jul 2013, 0:04

Ik heb zelf een studio gebouwd in mijn tuin en heb mij hier flink in verdiept. Dat noppenschuim is heel goed tegen reflecties, maar als het echt geluidsdicht moet worden zou ik kiezen voor dit spul:
https://www.gamma.nl/geluidsisolatie-bij-wanden

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » ma 01 jul 2013, 8:50

Het ligt een beetje aan welke frequenties je moet dempen.
De geluidsisolatie krijg je door met massa te werken; dik en zwaar materiaal isoleert beter dan lichter spul. En dan heb ik het niet over schuim maar over massief plaatmateriaal zoals MDF, triplex, etc.
Dat noppenschuim is in principe niet verkeerd, het dempt resonanties en vergroot virtueel de ruimte. Scheelt ook weer een paar dB.
Wel met de noppen naar de wand bevestigen, dan werkt het beter. Die noppen zijn namelijk zinloos.
Dat Agglomer-achtige spul van de Gamma is ook goed, maar niet beter dan dat grijze noppenspul; het is allebei alleen om resonanties in de behuizing te dempen. De echte isolatie wordt bepaald door de massa van de kast en de kierdichting. Alles moet goed luchtdicht zijn!

Dat verhaal van de Gamma is geschreven door iemand die iets met klokken en klepels heeft, waarschijnlijk HBO communicatie, ik weet uit ervaring hoe erg dat is :mrgreen:

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 01 jul 2013, 9:09

bert stoltenborg schreef:Dat verhaal van de Gamma is geschreven door iemand die iets met klokken en klepels heeft, waarschijnlijk HBO communicatie, ik weet uit ervaring hoe erg dat is :mrgreen:

:mrgreen:

En glaswol?

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 01 jul 2013, 9:10

Als het om een luchtpomp gaat (ventilator) zul je veel geluidemissie via de ventilatiekanalen hebben. Goed om zorgvuldig te onderzoeken waar het stoorgeluid allemaal vandaan komt voordat je een ventilatorkast gaat ombouwen en even later moet vaststellen dat de kanalen nog steeds herrie maken.
Mark Bakker

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 01 jul 2013, 9:32

Ok, bedankt mensen. Ik kijk even of het noppenschuim wordt of dat spul van de Gamma. De pomp hangt in de ruimte zelf, het ingaande ventilatiekanaal komt uit de badkamer ernaast, het uitgaande ventilatiekanaal gaat omhoog naar een andere verdieping. Het geluid is ook niet hard ofzo, maar het wordt een kamer waar iemand gaat werken, daar is het net te irritant voor.

Het moet iets worden wat ook demontabel is als je er voor onderhoud bij moet, misschien iets met een deurtje ofzo, ik ga er over nadenken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 01 jul 2013, 10:17

Ik heb nog even zitten prakkezeren.
Die motorkast is waarschijnlijk zo'n grijs-witte kast ?
Wat, denk ik, ook een boel helpt, is de kast losmaken van de muur, bij de bevestigingspunten iets van rubber ertussen doen en dan weer vastmaken.
Zo voorkom je dat de muur gaat mee trillen als de motor draait.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 01 jul 2013, 10:19

Ja, zo'n standaard ding, ik zal vanavond even een fotootje maken.

John P

Berichtdoor John P » ma 01 jul 2013, 11:34

Als deze motor lang niet schoongemaakt is dan zou ik dat eerst laten doen. Ik had hier ook last van een ventilatiekast, totdat een monteur er een "kilo" troep uit het schoepenwiel heeft uitgehaald.
Waar een weg is is ook een omweg.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 01 jul 2013, 12:49

Klopt. We hebben een onderhoudscontract waar dat systeem bij in zit, daar komt een enorme partij bagger uit. Je eigen bagger welteverstaan :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 01 jul 2013, 21:25

Dit is 'm, bekend ding denk ik? Het expansievat zit er strak tegenaan, het eenvoudigst is het om de ventilatiekast iets naar links te monteren zodat er een kast omheen kan.

Boven hangt er nog 1, maar daar is eigenlijk geen hinder van.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Akoestiek”