Verlaagd plafond

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: Verlaagd plafond

Berichtdoor cobaltjeh » za 27 okt 2012, 13:43

En dan een vraag voor de hout experts, wat zou de stevigste verbinding zijn voor de hoeken, verstek of een normale kopse verbinding?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 27 okt 2012, 13:45

let met die stof wel op vlamdovendheid enzo, het moet wel veilig blijven natuurlijk

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 27 okt 2012, 13:50

Henkjan schreef:let met die stof wel op vlamdovendheid enzo, het moet wel veilig blijven natuurlijk

Er is geen enkele open bron van vuur in het huis, maar wat voor stof zou je aanraden dan?
Als mensen gordijnen ophangen letten, let je hier toch ook eigenlijk niet op. :oops:

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 27 okt 2012, 19:32

cobaltjeh schreef:En dan een vraag voor de hout experts, wat zou de stevigste verbinding zijn voor de hoeken, verstek of een normale kopse verbinding?

Ligt eraan hoe je gaat verbinden, lijmen of schroeven?

Met lijmen zou verstek wel sterker zijn, maar lijmen en schroeven zou ik gewoon haakse verbinding gebruiken (komt toch niet in zicht).

Zou alles wel goed voorboren wanneer je schroeft, wat voor schroeven ga je gebruiken? 3x materiaaldikte is een richtlijn, dus met 5x70 schroeven zit je goed ;)

suc6

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 27 okt 2012, 19:46

Het is verstek gezaagd (vanmiddag nog lekker in de zon kunnen doen. :mrgreen:), het geheel wordt in elkaar gelijmd. en in de hoeken komen metalen hoekprofielen.
De tussen balken worden met lijm + deuvels vastgezet. De haakse verstevigingsbalken worden met schroeven vastgezet, voorboren is wel een must anders splijt het vurenhout alle kanten op.

Morgen ga ik de rest op maat zagen, alle 24 buitenkanten heb ik al, en al 12 hoekverstevigingen.
Dus ik ben ongeveer op de helft.

Dan staan de avonden komende week op de planning om de frames op te bouwen, en dan hoop ik komend weekend wat panelen klaar te hebben.

Voor dat ze hangen wil ik nog wel kijken of ik voor / na metingen kan doen. Of dat nuttig kan zijn geen idee, maar ach waarom ook niet. :sure:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 28 okt 2012, 23:39

Vandaag weinig gedaan, tja zondag :). Morgen avond ga ik een start maken aan het paneel.

Ik zit er aan te denken om ook nog wat extra panelen te bestellen bij Merford, in de woonkamer heb ik 3 geschilderde canvassen hangen van 1x1m. Echter vraag ik me af of geluid door het geschilderde canvas kan komen, want in dat geval kan ik de schilderijen ook nog opvullen, zo niet heeft dit natuurlijk weinig zin.

Overigens kom ik er net achter hoe slechte de akoestiek is van de ruimte, zelfs het klikken op de muis hoor ik echo'en door de ruimte. :rofl:

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 29 okt 2012, 10:40

Volgens mij ben jij goed bezig!
=D> =D>
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 29 okt 2012, 10:48

markbakk schreef:Volgens mij ben jij goed bezig!
=D> =D>

Dank u :), de panelen zijn besteld, ik hoop ze ergens deze week te ontvangen.
Aankomende vrijdag avond ga ik de laatste spulletjes halen bij de Ikea.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 31 okt 2012, 21:45

Al het zaagwerk is klaar, nu alle frames nog opbouwen. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 08 nov 2012, 23:19

En weer een flink stuk verder, 3 frames zijn nu gestoffeerd. Zaterdag weer verder.
Tijdens een zoektocht in ikea, ook nog een perfecte onderlaag gevonden voor de stoffering: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80089927/?query=POLARVIDE#/20089925

Het ophangsysteem is al geplaatst in het plafond:

PB040570.jpg

Hier staan de frames klaar om gestoffeerd te worden:

PB070579.jpg

Alle platen op maat gemaakt voor het frame.

PB070578.jpg

Compleet paneel van voor en achterkant, alleen het inbouwspotje moet nog gemonteerd worden.

PB080585.jpg

PB080588.jpg

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 08 nov 2012, 23:37

Dat gaat er strak uit zien, en die plaid ken ik, heb er hier ook 1.

Ik gebruik hem nogal eens als ik op de tafel aan mijn boxen knoei.

Zoals jij hem nu toepast had ik nog niet aan gedacht, lijkt mij dat het goed kan werken.
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 09 nov 2012, 8:59

Ik heb vaker wat dingen gestoffeerd, ik gebruikte meestal een soort wol op rol. Echter is deze net wat dikker.
Voor de prijs van 2 euro, kon ik geen miskoop doen aan de plaid van Ikea.

De panelen worden erg strak, echter zitten er wel nog wat kreukels in als je goed kijkt (dit zie je niet op de foto).
Ik gok dat deze er vanzelf uit trekken, zoniet moet ik even met een strijkijzer aan de slag.

Het enige wat beter kon, was het frame wit verven, aangezien de 2 lagen stof net niet dik genoeg zijn. Dus deze schijnt nu net een beetje door.
Dit is momenteel goed te zien omdat het licht er op valt, straks aan het plafond gaan ze juist licht 'geven', ik verwacht dat je dan niets meer van het frame ziet.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 17 nov 2012, 18:01

Hoe staat het er nu mee?

Hangen ze al? 8-[
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 18 nov 2012, 10:06

hannesie schreef:Hoe staat het er nu mee?

Hangen ze al? 8-[

Ze hangen alle 6, en het project is afgerond. Ik heb echter nog geen tijd gehad voor het maken van de foto's van het eindresultaat.
Ik ben erg positief over de werking van de panelen, de nagalm in de kamer is compleet weg. Ik kan in mijn handen klappen zonder een echo te horen.

Ik gok straks nog wat design panelen aan de muur, en dan is het een fijne luisterkamer. Echter zal ik voor die stap wel even moeten bepalen waar de panelen het beste tot hun recht komen op de muur.

Ik moet alleen de deur van de kamer dicht houden, het trappengat op de gang is nog een verschrikkelijke galm ruimte. Maar dat is een project voor later.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 18 nov 2012, 18:18

Dat is wel mooi gelukt dus. :rock:

:foto:

:mrgreen:
Hans

Peertje

Berichtdoor Peertje » zo 18 nov 2012, 19:19

Kappa7 schreef:pas wel op voor een teveel gedempte kamer.
Dat is naar mijn smaak erg on natuurlijk en komt de muziek niet ten goede.

Even ter info voor de lezers

Een bekende van mij heeft zijn gehele woonkamer plafond vol gelegd met Rockfon Sonar G. (akoestische plafondplaat zonder raster)
Het resultaat is zoals hierboven is beschreven.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 18 nov 2012, 23:39

Is dat dan hifi of myfi? :-$

Het hangt natuurlijk erg van je smaak af, maar een kamer die zo hoorbaar klank toevoegt biedt je in elk geval weinig definitie en klankbalans. Of je dat muzikaal vindt of niet is aan de luisteraar, maar goede akoestische maatregelen verbeteren je geluid vele malen meer dan een betere versterker of afspeler, laat staan andere kabels.
Mark Bakker

Berre

Berichtdoor Berre » ma 19 nov 2012, 22:47

cobaltjeh schreef:Het maken van een compleet verlaagd plafond is niet mogelijk, aangezien de kozijnen van de ramen tot aan het plafond lopen.

Ik mijn vorige woning had ik een gelijkaardige situatie: een verlaagd plafond over de volledige oppervlakte, behalve voor de ramen. Die kozijnen liepen ook tot aan het hoge plafond. Voor het raam was er dus een beperkte ruimte vrij gehouden waarin de gordijnen hingen aan het hoge plafond. Een elegante oplossing. Het daglicht kon over de volledige hoogte binnen, maar van in de kamer zag je de bovenste 30 cm van het raam niet. Tenzij je vlak onder de uitgespaarde ruimte ging staan.
Minder is meer

Berre

Berichtdoor Berre » ma 19 nov 2012, 22:59

Peertje schreef:
Kappa7 schreef:pas wel op voor een teveel gedempte kamer.
Dat is naar mijn smaak erg on natuurlijk en komt de muziek niet ten goede.

Even ter info voor de lezers

Een bekende van mij heeft zijn gehele woonkamer plafond vol gelegd met Rockfon Sonar G. (akoestische plafondplaat zonder raster)
Het resultaat is zoals hierboven is beschreven.

Klopt. Een bioscoopzaal is extreem akoestisch gedempt met het oog op het THX systeem. De zaal hangt vol speakers die elk een lokaal afstraalgedrag hebben en die elkaar zeker niet mogen beïnvloeden. Dat is nodig voor een optimale situering van de verschillende stemmen en de actiegeluiden.

Maar bij twee speakers wil je niet dat alle geluid uitsluitend daar vandaan komt. Dat maakt het luistergebied zeer beperkt en onnatuurlijk. Een minimum aan reflectie is nodig.

Anderzijds, een kamer demp je niet snel echt steendood; met alleen maar meubelen, overgordijnen en hoogpolig tapijt doe je niet snel te veel. Je hebt in een normale kamer ook voldoende reflecterende vlakken zoals muren en vensterglas. Van het plafond zou ik toch af blijven. Behalve als het er lelijk uitziet. Maar dat is een ander verhaal.
Minder is meer

Berre

Berichtdoor Berre » ma 19 nov 2012, 23:10

markbakk schreef:
Kappa7 schreef:Wanneer je eenmaal een set 'buiten op de hei' of in een akoestisch goed behandelde ruimte hebt gehoord, weet je pas hoe goed je oren in staat zijn om uit een stereosignaal ruimte-informatie te halen en weet je pas hoeveel kleuring en andere 'myfi' een slecht gedempte ruimte genereert.

+1
Heb jaren geleden in de buitenlucht een fuif gehouden met mijn "thuis-set". Op los duinenzand, geen gebouwen in de buurt. Compleet vrij van echo's dus. Je weet niet wat je hoort.
Minder is meer

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 20 nov 2012, 18:28

Mijn ervaring tot nu toe is dat je het meteen merkt als je de kamer in loopt. Als je aan het praten bent met iemand is het verschil echt enorm.
Het trapgat buiten de kamer bevat niets wat dempt, en in deze ruimte is het vermoeiend om naar iemand te luisteren. Als iemand begint met praten wordt het snel een brei.

Muziek heb ik nog niet echt kunnen draaien omdat mijn speakers nog niet af zijn, maar bij mijn simpele monitoren merk ik dat het stukken beter is geworden. Van niet aan te horen zo slecht / vermoeiend, naar acceptabel om naar te luisteren. Natuurlijk heb ik nog last van reflectie van de muren, maar dit is niet super storend.

Dit wil ik overigens nog wel aanpakken, maar dat is een verbetering en niet een noodzakelijk probleem.

Het zal natuurlijk altijd een kwestie van smaak zijn, ik weet alleen wel dat mijn smaak toch richting een goed gedempte ruimte gaat.
Let wel op dat mijn ruimte geen bank / stoelen / gordijnen etc bevatten. Het plafond is een van de enige dingen die dempt.

Owja foto's komen nog, moet alleen even wachten tot ik overdag een keer een foto kan maken met goed licht. Dat zal in het weekend zijn, aangezien het alleen licht is als ik op mijn werk zit. :(

Berre

Berichtdoor Berre » do 22 nov 2012, 16:02

cobaltjeh schreef:Natuurlijk heb ik nog last van reflectie van de muren, maar dit is niet super storend. Dit wil ik overigens nog wel aanpakken, maar dat is een verbetering en niet een noodzakelijk probleem.

Een paar uit de kluiten gewassen schilderijen (op doek! - niet op paneel) doen al opvallend veel. Heb ik thuis ondervonden.

Een indrukwekkend resultaat haal je met enkele goed geplaatste wollen wandtapijten. Heb ik een keer toegepast in een grote loft waarin een software bedrijf was gevestigd. Opeens klonken gesprekken er heel intiem en discreet; deed me denken aan een conservatieve 'gentlemen's club'.
Minder is meer

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 22 nov 2012, 17:02

Berre schreef:Een paar uit de kluiten gewassen schilderijen (op doek! - niet op paneel) doen al opvallend veel. Heb ik thuis ondervonden.

In mijn woonkamer heb ik aan de wand tegenover mijn speakers 2 schilderijen hangen van 120x120cm. Dit geeft al een goed resultaat, binnenkort wil ik eens gaan testen wat ze doen wanneer ik het 5cm dikke canvas met dempingsmateriaal opvul.

Dan

Berichtdoor Dan » do 22 nov 2012, 19:37

Ik wil niet al te belerend overkomen maar een dergelijk brandbaar product op het plafond monteren is niet echt verstandig. Een keer kortsluiting of een oververhit spotje en de boel staat in lichterlaaie.
Mocht je alsnog besluiten om een plafond te stofferen dan zou i zoiets als dit nemen:
http://shop.rabenring.com/epages/Store. ... cts/500120
Dat is en blijft gegarandeerd bandvertragend volgens DIN 4102 B 1 en is toegestaan voor retaurants etc. De kosten? Iets meer dan 5€/m^2

Ik heb een jaar of twee geleden een historische marinewerkplaats veranderd van een galmbak in een warme (qua klank) interactieve conferentiezaal tegen relatief weinig kosten.
_J100001.JPG

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 22 nov 2012, 20:21

Dan schreef:Ik wil niet al te belerend overkomen maar een dergelijk brandbaar product op het plafond monteren is niet echt verstandig.

Akotherm polyesterschuim is redelijk brandveilig. Niet zo veilg natuurlijk als glaswolpanelen.
Mark Bakker

Terug naar “Akoestiek”