coincidentie verschijnsel

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

eric beek
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

coincidentie verschijnsel

Berichtdoor eric beek » za 07 jan 2012, 6:20

Als je aan het mixen bent is het zeer aanbevelingswaardig om een groot aantal boxen als afluistermonitors te gebruiken om je produktie over te beluisteren :| ,mits je een "recht " getrokken luidspreker hebt O:) ,dus een luidspreker met een actieve microprocessor gestuurde equalizer :o .De reden hiervoor is het volgende; een speaker heeft in een bepaald gebied van de frequentie-karakteristiek een dip (of een bult) :shock: ,de afluisterspeaker van de consument ,heeft daar op die plek een bult (of een dip) :cry: ,ga je nu equalizen :lol: ,de mixer ,dan corrigeert ie mischien wel wat ie hoort =P~ ,wat ie wil verbeteren :rofl: ,de dip of bult ,maar aangezien dat bij de consument net andersom is :roll: ,levert dat dubbele equalizer effecten,verzwakking of versterking,op.Dit effect heb ik het conicidentie verschijnsel genoemd :rock:

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: coincidentie verschijnsel

Berichtdoor Olaf Markus » za 07 jan 2012, 8:34

Ik neem nog even een paar bakken koffie en dan zal ik het nog een keer lezen.
ZBA donateur.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » za 07 jan 2012, 16:55

Coincidentie bestaat al zeer lang als de isolatiedip in het frequentiegebied waar buiggolven in platen gaan lopen.
Naast dat ik nog eens over deze beweringen na zou denken, moet je dus in ieder geval een andere naam bedenken.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 07 jan 2012, 17:04

Je verhaal is duidelijk en bekend bij mensen die geluid mixen.

Een advies voor een volgende post: gebruik iets minder smileys en iets meer losse zinnen! :wink:
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 07 jan 2012, 19:06

bert stoltenborg schreef:Coincidentie bestaat al zeer lang als de isolatiedip in het frequentiegebied waar buiggolven in platen gaan lopen.
Naast dat ik nog eens over deze beweringen na zou denken, moet je dus in ieder geval een andere naam bedenken.

Ik dacht ook al, waar hééft de TS het over?
Je hebt overigens ook nog coïncidente microfoontechnieken (XY bv).
Mark Bakker

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » za 07 jan 2012, 21:14

Kortom, als je een goede mix wil maken moet je je afluisterruimte op orde hebben :wink:
Onderschrift.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » zo 08 jan 2012, 0:52

Coincidentie is geinig:

Als een geluidsgolf onder een hoek een vlak aanstraalt kan de isolatie verslechteren.

Dus: op de eerste verdieping van een kantoor ia het verkeersgeluid te doen, naar boven, verder van de bron is het slecht.
Dat komt omdat de hoek waaronder het verkeerslawaai aanstraalt op de ramen die coincidentie dip verergert, dus daar is het beroerder dan beneden.
:D

e-sonic
Ook commercieel actief

Berichtdoor e-sonic » zo 08 jan 2012, 11:30

De infornatie overziend, lijkt het mij dan het best om op de begane grond af te mixen.

Een goed en welluidend jaar toegewenst,

Jurjen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 jan 2012, 12:25

"Schopenhauer definieerde coïncidentie als "het gelijktijdig plaatsvinden van causaal niet met elkaar verbonden gebeurtenissen". In de letterlijke betekenis van het woord (samenvallen) klopt dat natuurlijk wel. Maar doorgaans spreken we pas van coïncidentie en vaker nog van toeval als we ópmerken dat twee niet rechtstreeks causaal met elkaar verbonden gebeurtenissen gelijktijdig plaatsvinden én als dat samenvallen ons bovendien zin- of betekenisvol voorkomt.

Coïncidentie, opgevat als toeval, is dus een kwestie van waarneming en interpretatie en vindt als zodanig alleen plaats in de hoofden van de waarnemers. Eigenlijk zouden we dus beter kunnen zeggen "dat is opmerkelijk" dan "dat is toevallig", want een gebeurtenis die wij niet "opmerkelijk" vinden, is niet minder bijzonder dan een gebeurtenis die ons heel uitzonderlijk en merkwaardig voorkomt."

Amen :mrgreen:
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 08 jan 2012, 12:53

Heel treffend, het is zondag. :D
Hans

Terug naar “Akoestiek”