subwoofer in het verlaagd plafond

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

24zeven

subwoofer in het verlaagd plafond

Berichtdoor 24zeven » zo 27 nov 2011, 16:07

Ik wil een subwoofer in mijn verlaagd plafond inbouwen.

Ik ben al een poosje aan het zoeken, oa op dit forum over of dit negatieve gevolgen had voor de geluidskwaliteit tov van een sub op de vloer. Maar ik kon niks vinden...
Wat ik wel weet is dat je de sub op het beste kan plaatsen om nodes waar de geluidsdichtheid het kleinst is.
(excel tooltje van www.harman.com). Hieruit haal ik dat de beste beste locatie voor de sub 1/4 of 3/4 van de hoogte van de kamer is enkel ik weet niet of ik dat goed interpeteer.
In het verlaagd systeem plafond het ik meer keuze vrijheid en meer ruimte om een grotere kast te plaatsen.

Mijn vraag is dus:
- Is het slechter om de sub in het plafond in te bouwen en waarom?
- Zijn hier mensen met ervaring met een sub in het plafond?

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Re: subwoofer in het verlaagd plafond

Berichtdoor bert stoltenborg » zo 27 nov 2011, 20:23

Maakt niet uit of je de vloer of het plafond gebruikt, geluid weet niet echt hert verschil.
Je hebt uiteraard wel zwaartekracht die heel goed het verschil weet, maar dat zuo je zelf ook wel snappen. :mrgreen:

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 27 nov 2011, 21:39

Ik zie ook nog wel een voordeel, je bed op de bovenverdieping word ook automatisch opschud en gelucht. :D :mrgreen:
Dan moet je wel even goed rocken :rock: :rock: :rock:
Hans

24zeven

Berichtdoor 24zeven » ma 28 nov 2011, 10:25

Dankjewel.
Ik zal de sub dan verstoppen in het plafond.
Scheelt gelijk de afwerking van de kast.

-
Overigens, ik heb bovenburen boven mijn woonkamer.
Een hele mooie ongeisoleerde houten vloer. :sure:
Maar dat huis staat leeg en te koop, dus ik kan m'n gang gaan...

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 28 nov 2011, 10:41

24zeven schreef:Maar dat huis staat leeg en te koop, dus ik kan m'n gang gaan...

Dat is wat opportunistisch, maar alla. Je sub kan op zich prima in het plafond. Eén sub ergens in je plafond geeft echter niet het optimale resultaat, zeker niet wanneer je niet kunt experimenteren met de positie. Het vooraf uitrekenen van de beste plek is ook lastig, omdat je niet alleen de vorm maar ook de dempende eigenschappen van je kamer moet kennen. Een tooltje van Harman gaat je daarbij onvoldoende helpen, ook de stereoplay-calculator geeft je m.i. geen voldoende betrouwbaar resultaat.
Zie je een optie om meerdere kleine subs toe te passen? Twee is al een stukje beter.
Mark Bakker

Candisa

Berichtdoor Candisa » ma 28 nov 2011, 14:29

Wij zijn zelf iets vergelijkbaars van plan:

Wij hebben 2 15" IB subs liggen en we denken er aan om deze subwoofers in het plafond van onze woonkamer te gaan hangen, boven is er toch alleen maar een zolderruimte die dubbelt als occasionele logeerkamer.
Technisch lijkt het me allemaal geen probleem, zolang de woofer geschikt is voor down-/up-firing en dus weinig last heeft van cone-sag (google --> zijn regeltjes voor te vinden).
De akoestiek lijkt me het lastigste: een vrijstaande subwoofer kun je al eens wat gaan rondschuiven om een beter resultaat te bekomen en/of omdat je de woonkamer eens op een andere manier wilt indelen, maar als je je plafond gaat bracen en er gaten in gaat maken voor subwoofers, is het heel wat ingrijpender om deze "even" te verplaatsen...

Het lijkt me sowieso interessant om de crossoverfrequentie naar de speakers zo laag mogelijk te houden, dus als het echt goed moet klinken, zou ik het niet doen in een sub-sat systeem waarbij de satellietjes Bose-achtige melkpakjes zijn met een 3" breedbandertje dat hooguit de 150Hz haalt, dat komt volgens mij niet goed. Wij hebben in de speakers zelf reeds 1 12" gesloten subwoofer per kant voorzien die makkelijk de 30Hz kunnen halen op flink volume. Ikzelf hou echter van kelderdiepe bas die gerust een tikje mag geboost worden, mijn vriendin kijkt graag film en luistert geregeld naar een streepje reggae, en daarom willen wij dus die 15" subs in het plafond er bij.
Het crossoverpunt zal waarschijnlijk zo laag liggen als dat het crossover van de sub-versterker toelaat, ergens een 35 à 40Hz dus.

Isabelle

24zeven

Berichtdoor 24zeven » ma 28 nov 2011, 18:28

Ik heb zelf 2x CornerdAudio C5 speakers in de hoek tegen de muur aan geschroefd. (Frequency response: 59-25.000 Hz)
Geen slechte speakers. Ik hoor nog redelijk wat bas, maar ik mis net een klein beetje.
Alles is aangesloten op een sonos ZP120, die het verlaagd plafond is weggewerkt, vlakbij achter een spotje. (zo kan ik er nog makkelijk bij)
De sub zal naast de ZP120 komen te staan. kwa geluid zal het ongetwijfeld beter kunnnen. Maar als ik maar een beetje in de buurt kom van een zeer goede geluidinstallatie is het mij prima.
Sub word front fire met gesloten kast. Front: horizontaal onder het normale plafond door.

De spiekers hangen in een hoek op oog hoogte.
Flexibel is het allerminst.
De beste plaats in de kamer om te luisteren is, is net voor de tafel. Daar zal nooit een stoel komen te staan ook niet als de tafel weg is.
Ik heb geen snoeren over de vloer. De speakers hangen op een mooie plaats in de kamer, daar waar ze niet opvallen.
Natuurlijk kan het beter, maar ik heb geen mogelijkheid bij mij om de snoeren netjes langs de vloer af te werken.
Alles heeft z'n prijs. ;)
Behalve geluidskwaliteit vinden wij het prettig dat er geen snoeren en boxen op de vloer staan in onze kleine woonkamer.

Candisa

Berichtdoor Candisa » ma 28 nov 2011, 23:26

Ieder zijn prioriteiten natuurlijk, maar ik denk dat er toch creatievere en tegelijk geluidsvriendelijkere oplossingen zijn, ook in een kleine woonkamer...
Ik weet het wel zeker, want wij hebben zelf namelijk ook geen grote salon: 3,25m bij 4m.
Je moet weten dat daar ook nog eens maar liefst 3 uitgangen aan zitten die vrij moeten blijven: de voordeur, de opening naar de slaapkamer, en de opening naar de rest van het huis.

Toch staat er bij ons een 42" TV die bij vervanging zelfs een 46" of 50" zal worden, en zullen we deze flankeren met vloerstaande speakers van 35x35x120cm.
En nee, onze salon is echt geen typische mega-audiofiele luisterzaal, maar gewoon een gezellige salon met een kachel, salontafel en 2 banken... 1 van de speakers komt trouwens in een hoek terwijl de andere vrijer staat, dus ik ga niet beweren dat het geluidstechnisch helemaal perfect is.

Onze TV staat momenteel op een koffertje dat in de nabije toekomst zal vervangen worden door een TV-kast van 125cm breed met daarin onderaan 3 lades naast elkaar en daarboven een mooi breed vak waar er 2 normale versterkers (1 voor de speakers, 1 voor de subs) en een smalle MediaCenterPC naast elkaar in passen.
Die MediaCenterPC kan alles (tv, cd, blu-ray/dvd, mp3, streamen...) behalve elpeetjes draaien, daarvoor hebben we een platendraaier die op een apart kastje staat waar de platencollectie in zit. Dit laatste kun je dus ook gewoon weglaten als je geen platenliefhebber bent.

Isabelle

24zeven

Berichtdoor 24zeven » di 29 nov 2011, 23:28

Ik wil geen tv in m'n kamer ;)
Als ik wil ontspannen zet ik de radio aan en doe m'n ogen dicht.
Tegelijk mogen de speakers niet opvallen.
dwz dat wanneer vrienden langskomen, ze niet direct door hebben dat je nieuwe speakers hebt.

De vloer in de woonkamer zegt meestal ook veel. Snoeren kan je meestal makkelijk wegwerken onder vloerbedekking.
Maar met verlijmd kurkparket wordt dat wat lastiger. Wat de akoestische verschillen zijn weet ik niet precies. Maar ik kan mij voorstellen dat vloerbedekking meer dempt dan parket.
Aantal deuren of openingen is geen probleem als je de complete audio set en tv op 1 plaats zet zoals bij de meeste mensen.
Zie je eigenlijk in bijna ieder huis wel. 1,5 - 2 m2 gereserveerd voor tv + speakertjes ernaast.
Knopjes op een hoogte waar elk 3 jarige bij kan, enz...
En achter de kast moet je af en toe de kat wegtrekken, omdat die weer op snoeren aan het knabbelen is.
Tja ieder zo z'n ding....

Overigens als ze nog eens konden verzinnen hoe speakers snoerloos aan te sturen, dus ook geen stroomkabel voor een redelijke prijs dan hou ik me zeker aanbevolen. Maar passive speakers aansturen over inductie is heb ik nog niet gezien.

Je kan de platen ook opnemen en opslaan in je mediacenter. Platen laat je natuurlijk staan voor de nostalgie...

Terug naar de sub:
Ik zoek nog een tooltje om het volume van de kast mee uit te rekenen bij diverse speakers aangestuurd door een hypex ds2.0. Ik on nog niet snel iets vinden, maar vemoedelijk kijk ik erover heen en heeft het geen wat ik zoek een iets andere naam dan ik verwacht.

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 30 nov 2011, 9:57

Tgoh, qua akoestiek, iedere vloerbedekking heeft zo wel zijn voor- en nadelen, hier ligt er ook geen tapijt, maar een laminaat vloertje en op termijn worden dat tegels. Kabels zullen we ook niet inwerken in de vloer of zo, want als je de boel eens anders wilt zetten...

Nu hoeven speakers in de hoeken niet per sé bagger te zijn hoor, je zou eens wat metingen moeten uitvoeren, de kans is best groot dat je met wat equalizen en eventueel hier en daar een akoestiekbevorderende aanpassing in de kamer een best goed resultaat kunt bekomen. Met een subwoofer er bij zou je die luidsprekers ook kunnen affilteren dat ze geen sublaag meer moeten weergeven (komt toch uit de subwoofer), waardoor het slaglaag en middenbereik mogelijks wat zal openbloeien en je ook veel minder annulering hebt (het sublaag komt van 1 enkele bron).

Nu heb ik toch geen duidelijk beeld van hoe die subwoofer uiteindelijk zijn klank in de kamer zal brengen... Komt er ergens een opening waar de woofer de kamer in kan spelen, of is het de bedoeling om puur te vertrouwen om de geluidsdoorlatendheid van het plafond?
Dit laatste lijkt me namelijk geen strak plan: meer rammels en gemompel, dan geluid...

Isabelle

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 30 nov 2011, 14:03

Candisa schreef:...en je ook veel minder annulering hebt (het sublaag komt van 1 enkele bron)....

Dat begrijp ik niet.
Mark Bakker

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 30 nov 2011, 15:06

Met 1 sub heb je niet het probleem dat er doorheen de kamer "zwarte gaten" zitten waar het geluid afkomstig van meerdere bronnen elkaar uitdooft door tegenfase. Dat is nu eenmaal 1 van de voordelen van mono-weergave over 1 luidspreker...

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 30 nov 2011, 16:08

Hmmm, dat lijkt me eerder iets voor het vrije veld. Huiskamerakoestiek werkt iets anders. :sure:
Mark Bakker

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 30 nov 2011, 17:59

Klopt, nog veel ingewikkelder met reflecties, staande golven... dus lijkt het me niet de aangewezen weg om voor een methode te gaan die zelfs in vrij veld al problemen geeft :wink:

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 30 nov 2011, 18:14

Lees dit eens...
Mark Bakker

24zeven

Berichtdoor 24zeven » wo 30 nov 2011, 20:48

Isabelle,

Ik weet nog niet hoe ik moet meten. Nu doe ik nog alles op gehoor. Zodra ik verder ben met de sub, ga ik daar eens over nadenken.
Ik moet toch ook de sub afregelen. (De sonos kan alleen Bas, Treble en Loudness=vinkje - beperkte keuze dus.)
Lage frequenties worden automatisch al gefiltert voor speakers bij aansluiten sub.

sonos ZP120 bron: www.sonos.com
Versterker: Class D. Continuvermogen 110 watt RMS bij 8 ohm, vervormingsfactor (THD+N) kleiner dan 0,02%, beide kanalen aangedreven, gemeten bandbreedte 22 Hz – 20 KHZ - AES17.
Subwooferuitgang: Uitgang voor tulpstekkers, met automatische detectie, 80 Hz crossover

Ik maak een gesloten kast in het verlaagd plafond. Via een nog aan te brengen opening in het vooraanzicht van het verlaagd plafond zal het geluid de kamer binnenkomen. Vooraanzicht werk ik af met wit luidspreker doek.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 30 nov 2011, 22:57

@TS en Isabelle:
Hebben jullie dat linkje naar Stereoplay al eens bekeken? Geeft een heel aardige indicatie van de resultaten met één, twee of drie subwoofers in een kamer. Je kunt ze vrij plaatsen door de gehele kamer (ook in de hoogte) en zien wat de berekende response zal worden. Betrouwbaar? Best wel, in elk geval tientallen malen meer betrouwbaar dan maar op de gok werken. Als je ermee speelt zul je ook snel ontdekken dat twee subs een beter resultaat kan opleveren dan eentje. Het draait allemaal om de juiste plaatsing.
Mark Bakker

24zeven

Berichtdoor 24zeven » do 01 dec 2011, 7:21

mark,

Ik had al gekeken ja. Maar ik kon niet vinden waar ik de speakers en sub kan plaatsen. Hij heeft voor de sub 3 standaard plaatsen en de speakers zijn niet verplaatsbaar. Over de hoogte vindt ik alleen de instelling de plafond hoogte, maar niet de hoogte van de speakers.
Mijn gewenste lokatie voor de sub zit er niet in: in het plafond schuin voor de speaker.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 01 dec 2011, 9:52

Probeer eens de luidsprekers en subs in het tekeningetje te verschuiven. In het plattegrondje kun je ze horizontaal plaatsen, in de doorsnede verticaal. Heel leerzaam! Man müsste selbstverständlich schon die Betriebsanleitung lesen...
Mark Bakker

24zeven

Berichtdoor 24zeven » do 01 dec 2011, 12:59

TNX,

Werkt goed.
Alleen maakt het een heleboel verschil in wat voor speakers je hebt.
Mijn speakers staan niet in de lijst en voor de zelfbouw sub (30L gesloten sub) heb ik geen idee wat ik daar in moet vullen.
En wat is dat geblokte rondje. Is dat de luisterplek (oorhoogte)?

Mijn Duits is echt heel slecht. ;)
en de handleiding hebben ze ergens verstopt of Firefox wil hem niet weergeven.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 01 dec 2011, 15:26

Het rondje is de luisterpositie. Let erop dat je alle gewone luidsprekers uitschakelt. Welke sub je precies selecteert maakt niet zoveel uit voor de ruimte-akoestiek. De golflengtes zijn erg groot in verhouding tot de sub zelf. Het ging er mij vooral om te laten zien dat je met één sub vrijwel geen positie kunt vinden die redelijk werkt. Met twee wordt dat al wat beter. Probeer het maar uit.
Mark Bakker

24zeven

Berichtdoor 24zeven » do 01 dec 2011, 17:19

Toch zit er wel degelijk verschil in de subs.
Bij mijn kamer afmetingen krijg ik inderdaad een beetje oranjerode balk in het midden van de kamer (ongeveer 1m breedt), wanneer ik een Nubert nuBox AW 441 pak (zie plaatje). Maar bij sommige subs is de hele kamer bijna rood.
Overigens op plaatje zie je ongeveer de gewenste locatie van de sub.

Bij de standaard kamer afmeting die is ingesteld in het programma is de kamer ook helemaal rood bij bijna alle subs, misschien heb ik geluk. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 01 dec 2011, 17:30

Tuurlijk zit er wel wat verschil. Maar waar het om gaat is dat je nu met één sub zo'n plaatje moet krijgen:
sub.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark Bakker

24zeven

Berichtdoor 24zeven » do 01 dec 2011, 18:43

Dan bedoel je zeker meer de grafiek erbij.

Het is mogelijk om 2 sub kasten te maken op 1 versterker. Ruimte zat in het plafond

Maar is het verschil echt ook zo groot of hoor je het nauwlijks. Ik bedoel is het echt de moeite waard om 2 sub modules te plaatsen?

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 01 dec 2011, 19:09

24zeven schreef:Dan bedoel je zeker meer de grafiek erbij.

Ja. En dan de zwarte lijn. Want dat is de response die je zou gaan horen (als deze simulatie wat deugt tenminste). Steekt toch wat schril af bij wat de fabrikanten van subwoofers je allemaal doen willen geloven niet?
Mark Bakker

Terug naar “Akoestiek”