cobaltjeh schreef:Dat ziet er uiteindelijk toch nog strak uit! Erg mooi gedaan.
Waarom de keuze voor rockwool, en bijvoorbeeld geen akotherm of vergelijkbaar alternatief?
Heb je toevallig ook nog iets van metingen voor / na?

Rockwool was zo ongeveer het goedkoopste

Bovendien wilde ik materiaal dat niet te veel zou absorberen in het hoog aangezien ik grote oppervlaktes wilde bedekken. Met veel vierkante meters aan panelen loop je anders de kans dat het hoog meer gedempt wordt dan het midden waardoor de verdeling van de energie en mate van absorptie niet gelijkmatig zou zijn. Deze Rockwool heeft een "harde" kant, die heb ik naar de kamer toe gericht.
Ik heb van te voren niet gemeten, het was gewoon een enorme nieuwbouwwoning-galmbak compleet met flutterecho's. Vermoeiend om met elkaar te praten en serieus muziekluisteren was niet mogelijk, alles liep helemaal dicht zodra het boven achtergrondnivo uitkwam. Ik ben van plan metingen te doen als ik helemaal klaar ben. Nu is het in ieder geval een kamer geworden die rust ademt, niet te levendig, niet te droog. Iedereen vindt het prettig om er te zijn en muziek luisteren gaat prima. Er zijn alleen nog wat staande golven rond de 30Hz en 60Hz die alleen d.m.v. grote bass-traps aangepakt kunnen worden. Ik weet niet of ik dat ga doen, want dan gaat de kamer op een studio lijken i.p.v. een gewone kamer.