Absorber panels

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Absorber panels

Berichtdoor hannesie » vr 23 mar 2012, 18:33

Op het synthforum was ook het probleem begreep ik om het spul te pakken te krijgen.
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93649

Misschien dat studiostevens er een linkje voor heeft. :idea:

Ik heb dus deze.
http://www.rockwool.nl/files/RW-BNL/documents/pdf/NL/geluidsrapporten/Peutz_rapport-A1673-1.pdf
Vanmorgen met de dames was het aangenaam luisteren, en converseren.

Ik moet dus maar eens op zoek naar een methode van verwerken/bevestigen.
Hans

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » vr 23 mar 2012, 23:28

Als je gewoon leuke glaswol dan wel rockwool scoort zoals dat in grote hoeveelheden in de bouwmarkten verkrijgbaar is, ben je hartstikke goed bezig.
Neuzelen over die kleine verschillen is net zoiets als je druk maken over het klankmatige verschil tussen een MKT of MKP boven de 5000 Hz.
Die wol gaat wel een groot verschil maken.

studiostevus

Berichtdoor studiostevus » ma 26 mar 2012, 9:49

De rockwool 223 die hanesie nu gebruikt voldoet aan de eerder genoemde criteria. Ik heb het ergens in Rotterdam Noord kunnen kopen (of Berkel Rodenrijs ofzo)... ben de naam even kwijt van die zaak, maar je krijgt het inderdaad niet in de normale bouwmarkt. Is een isolatie groothandel (verkoopt ook aan particulieren)

k.p.

Berichtdoor k.p. » ma 26 mar 2012, 15:26

Ik ga voor de rockwool platen 45 kg/m3. Het zou me niets verbazen als dit al een wat hogere persing is dan wat er in de bouwmarkten te vinden is. Het heeft dan wel een wat lagere persing dan rockwool 223, 45kg/m3 tegenover 55kg/m3, maar om er een heel eind voor te gaan rijden is me iets te gortig. Ik twijfel nog wel of ik de 12cm of de 10cm variant neem. 12cm is waarschijnlijk beter, maar dat zou misschien te dik worden om nog mooi te zijn.

Het plan is wel om een stuk lucht achter het paneel te laten van ongeveer 5cm.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 26 mar 2012, 15:40

k.p. schreef:Ik ga voor de rockwool platen 45 kg/m3. Het zou me niets verbazen als dit al een wat hogere persing is dan wat er in de bouwmarkten te vinden is. Het heeft dan wel een wat lagere persing dan rockwool 223, 45kg/m3 tegenover 55kg/m3, maar om er een heel eind voor te gaan rijden is me iets te gortig. Ik twijfel nog wel of ik de 12cm of de 10cm variant neem. 12cm is waarschijnlijk beter, maar dat zou misschien te dik worden om nog mooi te zijn.

Het plan is wel om een stuk lucht achter het paneel te laten van ongeveer 5cm.

Op welke reflectiepunten wil je ze gaan plaatsen?

k.p.

Berichtdoor k.p. » ma 26 mar 2012, 16:43

In eerste instantie wil ik demping aan de achterwand aanbrengen. Later zou ik met het zelfde dempingsmateriaal een zijwand reflectie willen dempen. De demper komt bij mn moeder te hangen en de achterwand is daar wel ver van de luisterplek, ongeveer 1,5m schat ik zo.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 28 mar 2012, 12:21

k.p. schreef:Ik ga voor de rockwool platen 45 kg/m3. ... Ik twijfel nog wel of ik de 12cm of de 10cm variant neem. 12cm is waarschijnlijk beter, maar dat zou misschien te dik worden om nog mooi te zijn. ... Het plan is wel om een stuk lucht achter het paneel te laten van ongeveer 5cm.

Dichtheid 45kg/m3 is prima. En als je de platen op een luchtspouw zet, maakt 10 of 12cm ook vrijwel niets uit (wel je luchtspouw 2cm groter maken). Sterker nog, met 8cm wol plus 9cm spouw zul je weinig slechtere resultaten halen dan met 12cm wol en 5 cm spouw.
Mark Bakker

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 28 mar 2012, 13:11

Even ter verduidelijking, de luchtspouw, is het van belang dat de lucht er van de zijkanten achter kan komen als een soort van Helmholz resonator.
Of is het dat de totale plaat als het ware een soort van een "luchtveer word, die reageert op de lagere frequenties.

Ik heb de platen nu dus direct tegen de wand geplaatst, maar als het beter is dat ze wat meer naar voren moeten komen, zal ik in mijn geval de gordijnrails ook wat moeten verplaatsen.

Het is bij mij namelijk wel duidelijk dat ik met de gordijnen gesloten meer demping heb en dan vallen de absorberpanelen vrij om de rest ook goed op te pakken.
Hans

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » wo 28 mar 2012, 13:24

Gewoon iets van de muur zodat het geluid er achterlangs kan.
De gedachte is dat je langere golflengten kunt beinvloeden op deze manier, je werkt dus breedbandiger.

k.p.

Berichtdoor k.p. » wo 28 mar 2012, 16:46

Om daar aan toe te voegen. De demping op deze manier werkt voornamelijk op het punt dat de geluidsgolf zijn maximale snelheid heeft. Dat is dus op een kwart golflengte van de wand.

Ergens in dit topic wordt ook uitgelegd hoe je het paneel kan maken met een bepaalde plaat er achter die (gedempt) resoneert. Hierbij maak je ook gebruik van het maximale drukpunt. Om hier zelf mee te experimenteren is echter wat bewerkelijk.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 29 mar 2012, 11:58

Plaatresonatoren werken fundamenteel anders dan poreuze absorbers met minerale wol of akoestisch schuim. Praktijkoplossingen vertonen wel eens een mix van beide absorptiemechanismen (bv. akoestische systeemplafonds). Voor huiskamergebruik zou ik me beperken tot absorbers met schuim/wol. Een totale dikte van zo'n pakket van circa 15cm kan al heel effectief werken vanaf 150-200Hz.
Mark Bakker

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » do 29 mar 2012, 12:05

Eens met Mark.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 mar 2012, 18:23

Zeker, ook vanuit de praktijkervaring met 10cm gamma glaswol op hardboard plaat.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

EricDesart
In memoriam †

Berichtdoor EricDesart » vr 30 mar 2012, 15:45

k.p. schreef:Om daar aan toe te voegen. De demping op deze manier werkt voornamelijk op het punt dat de geluidsgolf zijn maximale snelheid heeft. Dat is dus op een kwart golflengte van de wand.

Dit is het klassieke netaxioma gebaseerd op het gestileerde figuurtje dat je in elk boek vindt.
Het gaat uit van een RECHTINVALLENDE en VLAKKE golf met veronachtzaming van 'real life' geluidsvelden, ingangsimpedantie enz.

Bekijk dit figuurtje waar de absorptie voor rechte inval berekend wordt van de klassiek gekende Rockwool 221 van 55/kg/m³, voor een plaat rechtstreeks tegen een zware reflecterende muur.
Reken bijvoorbeeld die 50 mm plaat uit bij 1000 Hz.

Afbeelding
Bron: http://www.homerecording.be/forum/t28576.htm#post217765

Dan houden we nog geen rekening met schuine inval, het feit dat je bij modes ook deeltjesverplaatsing hebt of kan hebben parallel aan, en scherend met, de wanden enz ....

Kijk ook hier even:
http://johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic ... e3f4#p3897
ABSORPTION VALUES VERSUS MATERIAL THICKNESS AS % OF WAVELENGTH.
Compare column 3 , giving the material thickness as a % of the wavelength, with the corresponding absorption in Column 2.
You can compare them with the Engineering rules given before.
It's clear that the traditional 1/4 wavelenght (25%) approach does NOT apply.
This approach only relates to PLAIN waves at STRAIGHT incidence for DISCRETE frequencies:

The picture below shows a theoretical simulation of the above described 1/4 wave approach (copyright).
*6 augustus 1949 - †8 mei 2014 (64 jaar)

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 30 mar 2012, 16:27

Leuk dat je er weer bent, Eric :) .

EricDesart
In memoriam †

Berichtdoor EricDesart » vr 30 mar 2012, 17:02

O:) Thanks Martijn ....

PS: en ik weet dat thikness thickness moet zijn. Bert heeft me reeds voorheen opmerkzaam gemaakt op die typo (ik heb een verwarde kop).
Zo'n vervelend werkje om dat weer aan te passen .....

Nog één punt: Dat theoretische (pseudo-1/4 lambda) punt (node) met zijn hoogste deeltjessnelheid ligt zelfs theoretisch nooit op 1/4 lambda van de muur bij tangentiale en oblique modes (staande golven).

Edit: laatste zin bijgevoegd.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 31 mar 2012, 12:09

Dat komt er nou van als je allemaal een practicum met een impedantiebuis hebt gedaan. Ga je denken dat geluid alleen uit loodrecht invallende golven bestaat. :mrgreen:
Mark Bakker

k.p.

Berichtdoor k.p. » za 31 mar 2012, 15:50

Joh, veel meer dan een som maken met de optelling van twee gedecoreleerde signalen doen we bij onze opleiding niet :mrgreen:. Goed, het kwartgolflengte model gaat dan misschien niet op, maar het is nog wel beter om het paneel wat van de wand te plaatsen zodat het paneel breedbandiger/lager in frequentie kan werken.

splitpen

Berichtdoor splitpen » do 03 mei 2012, 13:54

Beetje late reactie.. maar misschien nog een tip voor degene die van plan zijn van deze panelen te maken.

Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld een al dan niet eigen afbeelding op vlaggendoek laten drukken.
Aangezien deze stof luchtdoorlatend is, ook prima geschikt.
Is wat duurder dan een doorsnee stofje, maar als het in het zicht komt misschien een net wat fraaier ogende oplossing..

(tenminste dat hangt van de afbeelding af natuurlijk) :wink:

EricDesart
In memoriam †

Berichtdoor EricDesart » do 17 mei 2012, 19:16

Ik heb die vraag naar beschilderde, bedrukte of welke decoratieve dingen ook al vaak in fora gezien.

Er bestaat gewoon textielverf waarmee je je creatieve driften kan loslaten.
http://www.google.com/search?q=textielv ... 8&oe=utf-8
In de buurt van elke tekenschool of academie zijn er winkels waar dit verkrijgbaar is.
Ook in veel zaken waar ze typische hobby- en knutselmaterialen verkopen.

Ik veronderstel dat dit ook reeds geschikt is.
Er moet zeker meer op het net te vinden zijn.
http://www.trapsuutjies.com/index.php?u ... hp?cid=190
http://www.textielverfshop.nl/

Je hebt ook dingen als DHZ batiktechnieken enz ....
http://www.google.com/search?q=batik&so ... 8&oe=utf-8

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 17 mei 2012, 19:23

Met een Mark Rothko haal je ook wel iets leuks in huis. :mrgreen:

Afbeelding
Hans

k.p.

Berichtdoor k.p. » za 19 mei 2012, 22:47

Of een leuk stofje van Vlisco. (Later meer)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 19 mei 2012, 23:05

hannesie schreef:Met een Mark Rothko haal je ook wel iets leuks in huis. :mrgreen:

Verhip, Angel Hair in kleurtjes :lol: Maarruh, en dikke laag olieverf op canvas is akoestisch nou weer weer niet zo handig, is alleen in het laag transparant.

Is in het echt wel een heel mooi schilderij vind ik.
Peter de Jong

k.p.

Berichtdoor k.p. » zo 20 mei 2012, 12:59

Nog even een foto met beter licht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 20 mei 2012, 13:22

Het lijkt wel een kussen voor op een bank! Hoe krijg je dat strakke uiterlijk?

Terug naar “Akoestiek”